וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דמוקרטיה מפלסטיק: ועדת הכספים בדיון על כלים חד פעמיים

עודכן לאחרונה: 14.11.2021 / 10:33

הדיון המיוחד על מיסוי הכלים החד פעמיים שיתקיים מחר בוועדת הכספים, הוא בעיקר פוליטי: האוצר שספג ביקורת חריפה מהיועצת המשפטית של הכנסת, מנסה לשדר מינהל תקין. הח"כים החרדיים - למחות על מה שהם מפרשים כפגיעה מכוונת - למרות שלא לייחוס, חלקם מכים על חטא

מחר תקיים ועדת הכספים דיון דחוף בצו העלאת המיסוי על החד פעמי וצפויה לאשר אותו בדיעבד. הצו שנחתם על ידי שר האוצר אביגדור ליברמן לפני שלושה שבועות, נכנס לתוקף בתחילת החודש, ומחירי הכלים החד פעמיים הוכפלו.

היועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד שגית אפיק, הביעה ביקורת חריפה על הדרך בה הצווים נכנסו לתוקף ללא דיון בוועדת הכספים, על אף שהחוק מאפשר החלה מיידית וקבלת אישור מוועדת הכספים בתוך 60 ימים.

יצוין כי הצו נכנס לתוקף, על פי גרסת האוצר, במהירות הבזק, מפני שבאוצר חששו (ובצדק בדיעבד) מאגירת מלאים של הכלים החד פעמיים על ידי האוכלוסייה - דבר שאכן קרה בפעול ימים ספורים לאחר כניסתו לתוקף.

אפיק כותבת כי "אי קביעת מועד מאוחר יותר לצווים ומתן אפשרות לוועדת הכספים לקיים דיון טרם הוחלו הוראות הצווים, יש בה משום *פגיעה של ממש וכרסום ביכולת הפיקוח של הכנסת* בכלל, ושל ועדת הכספים בפרט בנושא זה".

נזכיר כי העומד בראש ועדת הכספים הוא ח"כ אלכס קושניר ממפלגת ישראל ביתנו, והסיכוי שהוועדה תבטל את הצו עליו חתום שר האוצר ממפלגתו קלוש, אך היא בכל זאת יכולה לשפר את יישומו.

כלים חד פעמיים 29 ביולי 2021. ראובן קסטרו
כלים חד פעמיים: פגיעה במשפחות מרובות ילדים מול פגיעה בסביבה/ראובן קסטרו

27% מהשימוש בכלים חד פעמיים, על ידי 9% מהאוכלוסיה

מדובר במס שמטרתו טובה. לשנות התנהגות, ללמד את הצרכן כי הפלסטיק מזהם ואפשר להסתדר גם בלעדיו. צריכת הכלים החד פעמיים בישראל גבוהה פי חמישה מהממוצע במדינות אירופה, והדבר גורם לזיהום סביבה אדיר - כחמישית מהפסולת בחופי הים מקורה בכלים חד פעמיים.

למרות זאת, על רקע החשש מהתייקרות גם במוצרים אחרים - הזעם של הציבור החרדי העושה שימוש רב בכלים חד פעמיים על המס החדש מובן לגמרי, גם אם הוא מטופח על ידי ח"כים חרדים שמנסים להסוות את כשלונם בדאגה לציבור שהם מייצגים.

יש לציין כי מלבד הטלת המס, המדינה לא עושה די כדי לנסות להשפיע על התנהגות צרכנית. המס על החד פעמי צפוי להכניס לקופת המדינה כ-600 מיליון שקל בשנה, ואת הכסף הזה ניתן היה להשקיע בהסברה וכן בסבסוד מוצרים חליפיים, כמו למשל מדיחי כלים עבור משפחות חרדיות.

עוד נציין כי לפי הערכות המשרד להגנת הסביבה, ייקור הכלים החד פעמיים פי שניים צפוי להפחית את צריכתם ב-40%. השאלה היא האם הערכה זו נכונה גם עבור המציאות הייחודית בישראל: למשפחות חרדיות רבות אין מדיח כלים בבית, וכיוון שמדובר במספר רב של נפשות בבית - ההתמכרות לחד- פעמי ברורה לחלוטין.

בהקשר הזה אפיק כתובת: "המגזר הכללי, המהווה 70% מהאוכלוסייה, אחראי ל-59% מכלל השימוש בפלסטיק החד פעמי בישראל; המגזר הערבי, שמהווה 21% מהאוכלוסייה, אחראי ל-14%מכלל השימוש; והמגזר החרדי, המהווה 9% מהאוכלוסייה, אחראי ל-27% מכלל השימוש".

ועדת החוקה אישרה את תקנות הסגר, 1 בפברואר 2021. יניב נדב, דוברות הכנסת, אתר רשמי
ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) ו"המגירה השחורה" של האוצר/אתר רשמי, יניב נדב, דוברות הכנסת

היועצת המשפטית של הכנסת: "פגיעה קשה יותר בשכבות החלשות"

לדברי אפיק, "המשמעות היא שהמיסוי בצו מוטל באופן רגרסיבי תוך פגיעה קשה יותר באוכלוסיות חלשות. ככל שמטרת הצו היא להכווין התנהגות, מן הראוי שהמיסוי יוקצה גם עבור הסברה ויצירת תמרוץ לאוכלוסיות אלה לשנות את התנהגותן וכן למציאת תחליפים מוזלים עבורן במידת האפשר".

הדיון בוועדת הכספים זומן ביוזמתו של ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה. בלשכתו אומרים: "איך מטילים מיסוי כזה על הציבור מהרגע לרגע, ללא קמפיין הסברה וללא זמן היערכות. הכל נעשה באופן בולשביקי, זה לא נורמלי. אם כבר מחליטים להילחם בזיהום הסביבה, אז יש עוד הרבה דברים לטפל בהם, רק שלא רוצים לגעת בטייקונים.

ישר נטפלים לאזרח הקטן. זה מה שיציל את כדור הארץ? יש מגירה במשרד האוצר, שנקראת 'המגירה השחורה', שם יש הרבה תוכניות להגדלת הכנסות, כל שר אוצר שמגיע מעיף את זה לכל הרוחות, הגיע שר האוצר ליברמן - חתם על הכל*".

יש לציין כי גורמים במפלגות החרדיות מודים, אם כי לא לייחוס, ששגו בכך שהתייצבו כ"בלוק" שמתנגד אוטומטית לכל הצעה של הקואליציה, שכן הם מאמינים שניתן היה לבסס הבנות שהיו מיטיבות עם הציבור החרדי, גם מבלי להיות חלק מהקואליציה החדשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully