וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מס על משקאות ממותקים: הצרכנים לא ירזו, אבל הממשלה תשמין

יהודה שרוני

עודכן לאחרונה: 14.11.2021 / 12:52

מחר תדון ועדת הכספים במס שאמור להיות מוטל על משקות ממותקים. אם המטרה היא להגדיל את הכנסות המדינה, הרי שהיא תושג. אם המטרה היא בריאות הציבור, מוטב היה להשקיע בהסברה מאשר במס, שככל הנראה לא יפחית את הצריכה

ועדת הכספים של הכנסת תתכנס מחר כדי לדון בסוגיית הטלת מס על משקאות ממותקים (עתירי סוכר ומשקאות דיאט).

בימים האחרונים נעשו ניסיונות לשכנע את הוועדה לשנות את עקרונות המס, ולהתאימם לפחות למקובל במדינות אחרות בעולם, כאשר הדרישה העיקרית של יצרני המשקאות היא לא להכליל את משקאות הדיאט במסגרת המס שיוטל וכן להפחית את שיעור המס על המשקאות, שאמור לעמוד על 70 אגורות עד 1 שקל.

מס זה יההו למעשה זינוק ממוצע של כ־25% במחיר המשקה. הכלל יחול כמובן על כל קטגורית המשקאות הקלים, אך הוא נוגע בעיקר לגדולים שבהם: החברה המרכזית (המשווקת את קוקה־קולה), יפאורה (שוופס, ספרינג ותפוזינה) וטמפו (פפסי).

בימים האחרונים פעלו מטעם החברות הנ"ל, כדי לנסות ולשכנע את חברי הכנסת, ובינתיים נראה כי חלק מנסיונות השכנוע לא נפלו על אזניים ערלות: התירוש והיין לקידוש למשל, הוחרגו מההיטל החדש.

מה האינטרס: שהציבור ירזה או שהממשלה תשמין?

בסעיפים אחרים, לעומת זאת, נראה שחברי הכנסת מתבצרים בעמדתם. הם הזמינו דוח ממרכז המחקר של הכנסת, המוכיח (לטענת מחבריו) כי הטלת המס אכן מפחיתה את הצריכה, אך לא מביאה לפיטורי עובדים או לפגיעה ברווחיות.

לא ברור על מה מתבסת המסקנה החרצת, במיוחד שטיעונים אלה עומדים בסתירה, למשל, להודעת יפאורה לבורסה לניירות ערך, שלפיה הטלת המס תפגע במכירות וברווחיות בשיעורים שעדיין אינם ידועים.

על כן גובר החשש כי הטלת המס על משקאות ממותקים היא תחילתו של מדרון חלקלק: הרי יצרני המזון כבר התחייבו לסמן על המוצרים המזיקים אזהרות על היותם עתירי שומן או נתרן, אך הצריכה לא פחתה.

מחר עוד עלולים לבקש להטיל מס גם על מוצרי מאפה עתירי שומן טראנס, המזיק לבריאות הרבה יותר מכל משקה ממותק. מה שמעלה את התהייה, האם הממשלה בכלל מעוניינת לשנות את דפוסי הצריכה או רק להגדיל את הכנסותיה?

אם בריאות הציבור היא שחשובה, הטלת מס אינה הדרך הנכונה. מן הראוי שהממשלה תואיל בטובה לצאת בקמפיינים רחבים של הסברה - במקום להטיל על הציבור עוד מס מיותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully