וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד כותבים מכתב התפטרות ואילו צעדים מקדימים כדאי שתעשו?

שרון פלס, מנהלת תחום משאבי אנוש, באתר ניהול קריירה JobMaster

עודכן לאחרונה: 14.11.2021 / 17:22

הגיע הרגע והחלטתם לסיים את דרככם במקום העבודה, להגיש מכתב התפטרות ולפנות לדרך חדשה. ייתכן שזו החלטה ש"מתבשלת" אצלכם זמן רב ואולי דווקא מדובר בארוע חד פעמי שגרם להרהורי עזיבה. כך או כך - יש כמה צעדים בתהליך שכדאי להקדיש להם מחשבה קצת לפני הגשת מכתב התפטרות

אולי שיתפתם את המעסיק שלכם בתהליך גיבוש ההחלטה ואף התייעצתם איתו. מנגד - ייתכן שחיפשתם עבודה בצורה דיסקרטית והגעתם לשלב ההתפטרות כשיש לכם הצעה קונקרטית אחרת וחתמתם על חוזה.

אלו הצעדים שכדאי שתקחו לפני הגשת ההחלטה כמכתב רשמי על התפטרות:

האם לשתף את המעסיק? לחלק מכם זה יישמע מוזר, מפתיע, אולי אפילו טיפשי לשתף את המעסיק בהרהורי עזיבה והגשת מכתב התפטרות מבלי שיש לכם הצעה אחרת סגורה וחתומה… ישנם עובדים רבים הבוחרים לשתף את המעסיק שלהם כבר בתהליך גיבוש ההחלטה לסיים את דרכם בארגון - בעיקר כאשר יש בינם לבין המעסיק יחסי אמון, הבנה ומחוייבות. שיתוף כזה יכול להקל על העובד בתהליך חיפוש העבודה (מכיוון שהוא יכול להימנע מדיסקרטיות והסתרה) ואפילו יכול להביא לשימור של העובד בארגון באמצעות שינוי מצידו של המעסיק באופי התפקיד ו/או בתנאי העבודה. ישנם מעסיקים (אולי אף רובם) שישמחו על פתיחות כזו ועל ההזדמנות "להילחם" על העובד ולשמר אותו בארגון, ויעריכו צעד כזה. אחרים עלולים לשנות את יחסם לעובד - ולא לטובה. מה נכון לכם? חישבו על טיב ועומק היחסים שלכם עם המעסיק שלכם וקבלו החלטה נכונה עבורכם.

מצאתם עבודה? חתמתם על חוזה? זה הזמן להודיע במקום העבודה שלכם באופן רשמי על מועד ההתפטרות הצפויה - רק לאחר שחתמתם על חוזה וכל הפרטים סגורים. הקדימו למכתב ההתפטרות הרשמי שיחה בעל פה - זה צעד מכובד ונעים יותר לשני הצדדים. בשיחה המקדימה להגשת מכתב התפטרות הודיעו על ההתפטרות הצפויה ועל מועד יום העבודה האחרון שלכם - הכל, כמובן, בהתאם למחוייבותכם עפ"י חוק (וכדאי להקדים ולבדוק מהן ההוראות בחוק בהתאם למצבכם הספציפי, לדוגמא, עובד בשכר חודשי בעל וותק של שנה ומעלה - עליו לתת למעסיק התראה של חודש ימים). במהלך השיחה ואפילו בתחילתה - אל תשכחו להביע את הערכתכם לארגון - הרי תרצו להשאיר טעם טוב, להיזכר לטובה ואולי אפילו לקבל המלצה. אפשר לומר מילה טובה על הארגון, אופי התפקיד, ההון האנושי בחברה, מה למדתם מתקופת עבודתכם ועם אילו כלים סיימתם את תפקידכם. גם אם ההתפטרות נעשית באווירה טעונה - זה לא הזמן לסגור חשבונות… חפשו את הדברים הטובים (שבוודאי היו, גם אם מעט להרגשתכם) וציינו אותם בפני המעסיק. הדגישו את מחוייבותכם לחפיפה מלאה ויסודית של התפקיד למחליף שיבוא אחריכם.

מכתב התפטרות - על פי חוק הודעה מוקדמת לפיטורים ולהתפטרות חלה חובה על העובד להודיע על התפטרותו בכתב (בדיוק כפי שחלה חובה על המעסיק להודיע על פיטורים בכתב, באמצעות מכתב פיטורים). בתום השיחה הגישו את מכתב ההתפטרות הרשמי. יש ברשת לא מעט דוגמאות לנוסח מכתב התפטרות - המכתב צריך לכלול תאריך, פרטים אישיים, כמה מילים טובות על החברה, ולבחירתכם - את הסיבה להתפטרות. כמו כן המכתב צריך לכלול את מועד כניסת ההתפטרות לתוקף - דהיינו יום העבודה האחרון שלכם. נוסח מכתב התפטרות, בדיוק כמו מכתב פיטורים שנמסר מהמעסיק - הוא קצר, רשמי וקורקטי.

סיימתם את שלב העדכונים? זה הזמן לנצל את ימי ההודעה המוקדמת ודווקא לעבוד במרץ: לסגור את כל הקצוות ואת כל המשימות, אולי אפילו לתעד בכתב עבור המחליף שלכם ועבור הארגון תהליכי עבודה שביססתם עם הזמן או הרגלים שהפכו לשגרה, ולהעביר חפיפה מסודרת ככל הניתן. במידה רבה זהו "הטעם הטוב" והרושם שיישאר אחרי עזיבתכם.

השמועה על ההתפטרות שלכם התפשטה בארגון? וודאי יגיעו אליכם שאלות כמו למה, למה עכשיו, מה קרה, האם מדובר במכתב התפטרות או מכתב פיטורים וכו'.... גם אם ההתפטרות שלכם היתה סוערת וגם אם אתם כועסים או שיש אי הסכמות ביניכם לבין המעסיק - השתדלו לא לחשוף את יתר העובדים לפרטי הפרטים של "מי אמר מה" והסתפקו בתיאורים כלליים ונייטרליים ככל האפשר, אל תשכחו שיתר העובדים נשארים לעבוד בארגון. הקפידו לחתור לסיום יחסי העבודה בצורה נאותה ומכבדת - אתכם ואת המעסיק.

כותבת המאמר שרון פלס, מנהלת תחום משאבי אנוש, באתר ניהול קריירה JobMaster

שרון פלס. יחסי ציבור,
שרון פלס, מנהלת תחום משאבי אנוש, באתר ניהול קריירה JobMaster/יחסי ציבור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully