וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תכנית הדיור של הממשלה רק המריצה את המשקיעים

וואלה! כסף

עודכן לאחרונה: 15.11.2021 / 9:29

חולמים על דירה? תמשיכו לחלום: חגי תשרי שחלו השנה כולם בחודש ספטמבר, הביאו לירידה במספר עסקאות הנדל"ן במהלכו. מי לא עצר? המשקיעים, שהגדילו מאוד את משקלם בין רוכשי הדירות בטרם יעודכן המס. הערכה: כל דירה רביעית שנמכרת בישראל - להשקעה

אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר, מפרסם הבוקר את סקירת הנדל"ן למגורים בחודש ספטמבר. לפני שניגשים למספרים, בולטת מבין הנתונים תמונה עגומה: שוק הנדל"ן בישראל שייך למי שיכולים להרשות לעצמם יותר מדירה אחת, או בשמם המוכר יותר, המשקיעים.

אם חשב מישהו שהצעדים שמתכננת ממשלת ישראל למלחמה ביוקר הדיור, יניבו תוצאות מידיות, הרי שהוא צדק, אלא שבינתיים התוצאות המידיות הן בכיוון ההפוך: משקיעי הנדל"ן, מתודלקים על ידי החשש מעליית מס הרכישה על דירות, פשוט מסתערים על השוק.

במהלך חודש ספטמבר שהיה רובו חגים, עם מעט מאוד ימי עבודה ביניהם, ירד היקף מכירת הדירות בישראל ל-8,000 דירות, נתון נמוך בקרוב ל-17% מהנתון בספטמבר שעבר, שבו חלו החגים רק בחלק מן החודש (וכן, למעט יום הכיפורים, חפפו ערבי החג והחג לסופי שבוע). לעומת זאת חלה ירידה של 5% בלבד בסך העסקאות להשקעה (בחודש עם ימי עבודה ספורים!), כלומר - משקלם הסגולי עלה פלאים.

על פי נתוני האוצר, עלה מספר העסקאות היומיות להשקעה פי 4 בהשוואה לספטמבר אשתקד!

במשרד האוצר מוסיפים כי דיווחים מהשטח על עסקאות אוקטובר, שטרם כונסו לכדי נתון רשמי, מעידים על התגברות במגמה זו, עד שניתן להעריך ללא כל הגזמה כי אחת מכל ארבע דירות בישראל נמכרת למשקיע. מגמה זו התחזקה, ככל הנראה, בשל תכנית הממשלה למסות את משקיעי הנדל"ן בשיעור גבוה יותר, מה שגרם למי שהתלבטו, למהר ולסגור עסקאות.

במילים אחרות: תכניות הממשלה למלחמה במחירי הנדל"ן משיגות בינתיים את התוצאה ההפוכה ומעודדות כניסת משקיעים אל השוק, בטרם יעודכן המס.

דירה למכירה , דירה להשכרה. ShutterStock
בעוד חלום הדירה מתרחק מלא מעט ישראלים, משתלטים המשקיעים על השוק. למרבה המבוכה, גם בעידוד הממשלה/ShutterStock

המספרים שמספרים את סיפור הנדל"ן למגורים בישראל

• בחודש ספטמבר נרכשו כ-8,000 דירות, כמות נמוכה משמעותית מזו שאפיינה את שוק הנדל"ן בחודשים הקודמים, זאת בשל חגי תשרי שהתרכזו השנה בחודש ספטמבר. בהשוואה לספטמבר אשתקד זוהי ירידה של 17%, כאשר מספר ימי העבודה בחודש ספטמבר השנה היה נמוך כמעט כפליים משיעור זה (32%) בהשוואה לספטמבר אשתקד.

• רכישות המשקיעים בחודש ספטמבר הסתכמו ב-1,700 דירות, ירידה של 5% בהשוואה לספטמבר אשתקד, שיעור ירידה מתון ביותר בהינתן מיעוט ימי העבודה בספטמבר השנה. בממוצע יומי היו גבוהות רכישות המשקיעים בספטמבר השנה ב-40% בהשוואה לספטמבר אשתקד. משקל המשקיעים הגיע ל-21.5%, הגבוה ביותר מאז מרץ 2016.

• מכירות המשקיעים בחודש ספטמבר עמדו על 1.5 אלף דירות, ירידה של 20% בהשוואה לספטמבר אשתקד, "מלאי" הדירות בידי משקיעים רשם עליה מתונה של כמאתיים דירות בחודש ספטמבר, לאחר שמאז מאז הופחת מס הרכישה על דירות הנרכשות להשקעה בסוף יולי אשתקד נבלמה הירידה ב"מלאי" זה שהחל לרדת באפריל 2016 (לאחר גידול מצטבר של כ-58 אלף דירות בשנים 2015-2010, טרם הכבדת מס הרכישה עליהם ביוני 2015).

• מכירות הקבלנים בחודש ספטמבר הסתכמו ב-3,000 דירות, ירידה של 15% בהשוואה לספטמבר אשתקד. מנגד בולט אזור ת"א עם המשך הגידול החד במכירות אלו, כאשר בתשעת החודשים הראשונים השנה נשבר שיא המכירות השנתיות באזור זה לפחות בעשרים השנים האחרונות.

• רכישות "דירה ראשונה" הסתכמו בחודש ספטמבר ב-3,500 דירות (כולל "מחיר למשתכן"), ירידה של 19% בהשוואה לספטמבר אשתקד. בניכוי הרכישות בסבסוד ממשלתי הסתכמו רכישות הזוגות הצעירים בשוק החופשי בחודש ספטמבר ב-2,700 דירות, ירידה של 16% לעומת ספטמבר אשתקד. רכישות משפרי הדיור הסתכמו גם כן ב-2,700 דירות, בהשוואה לספטמבר אשתקד זוהי ירידה של 20%.

• נתונים ראשוניים לחודש אוקטובר מצביעים על עליה חדה במספר העסקאות ובמשקל המשקיעים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully