וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הייטק: מהכללה רדיקלית לצמיחה מקסימלית

משה פרידמן

עודכן לאחרונה: 15.11.2021 / 21:27

הצורך בכח אדם בענף ההייטק, לצד הצמא של זרמים שונים בחברה הישראלית להשתלב בו, מייצרים הזדמנות נדירה: שיתוף של אוכלוסיות שסובלות מתת ייצוג, במה שהפך להיות הקטר של הכלכלה הישראלית, אינו רק פיתרון חברתי אלא גם מפתח לתוצאות עסקיות מעולות

בשבועות האחרונים, כמה מהפרסומים אודות אירוע "המידברן" המסורתי, הגרסה הישראלית לאירוע הברנינג-מן המתקיים מדי שנה בנבאדה, תפסו את עיניי. קהילה שיתופית ויוצרת מקימה עיר תוססת וזמנית בלב מדבר, כאשר אחד העקרונות המעניינים שהקהילה המשתתפת מעלה על נס הוא הכללה רדיקלית.

עיקרון שאומר בפשטות שכל אחד, ללא יוצא מן הכלל, יכול להשתתף ולהביא עצמו לידי ביטוי באירוע, מתוך כבוד והערכת השונה ושלילת דעות קדומות. ומדוע פרסומים אודות אירוע בלב מדבר שרחוק כ"כ מעולמי תפסו את תשומת ליבי?

בין עולם היצירה והביטוי העצמי שמייצר המידברן, ובין עולם העבודה, עובר בעיני חוט מקשר מרכזי. ההזדמנות של כולם לקחת חלק, הם אלו שהופכים כל חברה לא רק לשוויונית יותר, אלא למעניינת, מגוונת, יצירתית ומצליחה יותר.

כאשר הקמנו את קמא-טק, ד"ר יוסי ורדי, יזם סדרתי ומשקיע, ואחד מאבות ההייטק הישראלי, אמר לי משפט שנשאר איתי מאז ועד היום: כדי שתעשיית הייטק הישראלי תצמח לאורך זמן - הכללה והכלה במובן הרגיל שלה לא יספיקו, ונצטרך לאמץ גישה של "הכללה רדיקלית".

מה זה אומר? אם חברה בוחרת להעסיק מועמד או מועמדת מקבוצת גיוון באוכלוסייה ובהם חרדים, ערבים וכדומה, כאשר יש למועמד הזה השכלה זהה (מוסד אקדמי מוביל, 8200, וכדומה), ניסיון שהולם בדיוק את הגדרת התפקיד, והוא נאות להשתלב בסביבת העבודה כפי שהיא, בהווי התרבותי והעסקי, בימי הכיף והמסיבות של החברה - זו אולי הכללה המגוונת את פני החברה, וזה כמובן דבר מבורך - אך זו אינה הכוונה בהכללה רדיקלית, שהיא לשיטתי המפתח לשינוי.

מה שהיה נכון אז, נכון מתמיד כיום. במצב הדברים הנוכחי, בו מצד אחד ההייטק הישראלי סובל ממשבר כוח אדם חסר תקדים, ומצד שני אוכלוסיות בתת ייצוג צמאות להשתלב במספרים הולכים וגדלים - ייתכן והגיע הזמן לחשוב על דפוסי ושיטות הגיוס שלנו מחדש.

הרב משה פרידמן, קמא טק. ישראל ברדוגו,
הכותב, הרב והיזם משה פרידמן. קמא-טק/ישראל ברדוגו

לא מדובר בפשרה או הנמכת הרף

כדי לעשות שינוי אמיתי, וכדי לענות לצרכים של ההייטק הישראלי שצומח בקצב מסחרר, יש מקום לקחת בחשבון גישות מעט שונות, עדכניות ואמיצות במידת מה. הדבר הזה אומר לעיתים קבלה של מועמדים שההשכלה שלהם נראית אחרת לחלוטין (למשל סמינר בית יעקב), ושההשתלבות שלהם בסביבת העבודה היא בתנאים מעט שונים. אנשים שיש להם זהות ייחודית ונבדלת והם רוצים להמשיך ולשמר אותה.

חשוב להדגיש כי לא מדובר על איזושהי פשרה או הנמכת הרף בשום אופן, אלא על שינוי תבניות החשיבה המקובלות. מניסיוני בעשור האחרון בעבודה עם מועמדים ויזמים חרדים, מדובר במקרים רבים על טאלנטים ברמה גבוהה ביותר, אך כאלו מגיעים ממסלולי הכשרה אחרים ותרבות שונה.

מעסיקים רבים שבהתחלה נרתעים, פותחים את שעריהם ומופתעים לגלות כשרונות שמגיעים עם מוטיבציה וחריצות אדירה, ודפוסי חשיבה יצירתיים ופורצי דרך. בשורה של פרויקטים ותכניות הכשרה שאנחנו מקיימים בקמא-טק בשיתוף עם ענקיות ההייטק שפועלות עפ"י התפיסה הזו, אנו כבר רואים שהדברים עובדים בצורה נהדרת ומפרה עבור שני הצדדים.

צעדים כאלו מצד עוד ועוד חברות ירחיב את גבולות ההייטק הישראלי באופן דרמטי, יענו על צורך ממשי, ויביאו קהילות מגוונות פנימה. תהליך כזה, בתורו, יעורר עניין נוסף בתוך הקהילה וימחיש לכאלו שרוצים בכך, שהדבר אפשרי והדרך אכן סלולה בפניהם להשתלב בתפקידים משמעותיים בהתאם לאורחות חייהם.

זוהי שעת כושר. אם מתוך הצורך הבוער ינצלו החברות את ההזדמנות לאמץ גישות חדשות להרחבת השורות, אני משוכנע שהמשק הישראלי כולו יהנה מפירות ההצלחה בטווח הארוך. אני מזמין מעסיקים וחברות נוספות לחבור אלינו, ולהצטרף למהפכה.


הכותב הוא מנכ"ל ומייסד שותף בארגון קמא-טק - חרדים בהייטק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully