וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרצדס 2010 ב-26 אלף שקל? אפשרי, אבל יש קאץ'

עודכן לאחרונה: 16.11.2021 / 10:26

רכבי יוקרה במחיר הנמוך בעשרות אחוזים מהמחירון, הם משהו שאפשר להשיג. מפתה? בהחלט, אבל גם אם לא מפריע לכם שהבעלים הקודם היה חייל במשפחת פשע, יש כמה דברים שחייבים לדעת לפני שנכנסים לרכב היוקרה שרכשתם בחצי המחיר

"מה אכפת לי אם ברכב נסע סרסור, פדופיל או עבריין צווארון לבן. אני הצלחתי לשים את היד על מרצדס חדשה יחסית בהנחה של 100 אלף שקלים. אז נכון, חילטו אותה והשם ישמור לגבי מה שקרה באותו הרכב, אבל שימותו כולם. זו עסקה פיצוץ".

את המילים הללו אומר לנו ארמונד, גבר בן 65 ממרכז הארץ, שהתחדש לאחרונה ברכב יוקרה, אותו רכש בהנחה דרמטית, גבוהה לאין שיעור מזו שהיה מקבל ממוכר רגיל. איך הוא עשה את זה? הוא התמודד וזכה במכרז של המשטרה, בו היא מציעה לציבור לרכוש רכבים שחולטו מעבריינים ומחיילים של משפחות פשע.

מרצדס EQA בישראל. אתר יצרן
לקבל הנחה עצבנית על רכב כזה זה לא רע בכלל, אבל כמו כל דבר בחיים, לפעמים זה נראה טוב מדי (התמונה להמחשה בלבד)/אתר יצרן

בשנים האחרונות הכריזו רשויות האכיפה - המשטרה והפרקליטות - פעם אחר פעם, על מדיניות מוצהרת להגברת תפיסות הרכוש של חשודים לצורכי חילוט. מדיניות זו הובילה ל"מהפכת החילוטים".

בעוד בעבר מיעטה המדינה לחלט, לעקל, ולהחרים רכוש וכספים של חשודים שיש חשד שמקורו בעבירה פלילית, הרי שכיום, על בסיס חוקים שונים המאפשרים זאת - ובראשם חוק איסור הלבנת הון - היקף החילוט הוא עצום. וכך, רק בשבועות האחרונים הוחרמו עשרות כלי רכב יוקרתיים מסוגים שונים: החל מג'יפים של מרצדס או ב.מ.וו, דרך ג'יפים יוקרתיים מסוג טויטה לנד קרוזר ועד רכבי שטח ועוד.

גולת הכותרת נרשמה כאשר המשטרה פשטה לפני כשבוע, במבצע מתוזמן היטב, על בתים של עשרות עבריינים במגזר הערבי, מה שהוביל להחרמה של עשרות מכוניות יוקרה באיזור אום אל פחם, בשווי מצטבר של לא פחות מ-75 מיליון שקלים. בפעילות נוספת שבוצעה כשבוע קודם לכן, מדווחת המשטרה כי במתחם רכבי יוקרה בירכא, הוחרמו עשרות רכבי יוקרה בשווי של עשרות מיליוני שקלים.

היקף החרמות הרכבים קפץ משמעותית במהלך השנתיים האחרונות, וזאת, כאמור, בעקבות התפיסה שהתחדדה אצל המשטרה והפרקליטות כי לא די "בכלים המסורתיים" של משפט הפלילי, קרי בעונשי המאסר והקנס המוטלים במסגרתו, כדי להילחם בפשיעה על כל סוגיה, על רקע זה התגבש המתווה של אכיפה כלכלית שמטרתה העיקרית לשלול את טובת ההנאה הכספית שצמחה לעבריין מביצוע העבירה. אחד הכלים שנמצאו אפקטיביים באכיפה כלכלית הוא חילוט רכב, שמשמעותו שלילת רכוש שבשליטת העבריין, העברתו לקניין המדינה בצו שיפוטי ומכירתו לאחר מכן.

החוק העיקרי שמעניק סמכות לרשויות לחלט רכוש הוא חוק איסור הלבנת הון. חוק זה חל על פעולות בכספים או רכוש שהופקו במישרין או בעקיפין מעבירה שהוגדרה בחוק כעבירת מקור, או ששימשו לביצועה של אותה עבירת מקור שכוללת עבירות רבות המאפיינות פשיעה חמורה לרבות אלימות, עבירות רכוש, סמים וטרור. גם עבירות על חוק ניירות ערך, מרמה, רישום כוזב במסמכי תאגיד ועוד. בנוסף על חוק זה, גם פקודת הסמים המסוכנים מעניקה סמכויות חילוט.

עו"ד אלון ארז. יחצ,
מנוף יעיל מצד הפרקליטות. עו"ד אלון ארז/יחצ

רכבים במחירי מציאה בהחלט ניתן למצוא. במרוצת השנים האחרונות נמכרו עשרות רכבי יוקרה בהנחות משמעותיות ביותר. כך, לדוגמא, ב.מ.וו BMW 528i, שנת יצור 2014, נמכרה במחיר של 106,600 שקלים בלבד - שמשקף הנחה של עשרות אחוזים ביחס למחירון. במקרה אחר, ב.מ.וו 530 הייבריד יד ראשונה, שנת יצור 2018 נמכרה במכרז במחיר של 295 אלף שקלים במקום 356 אלף שקלים.

דוגמאות נוספות לעסקאות כאלו לא חסרות: מרצדס S350 שנת יצור 2009 נמכרה ב-72,557 שקלים במקום 105,800 שקלים. במכרזים אתרנו גם מרצדס E350 משנת יצור 2010. המחירון עומד על 80,000 שקלים אך הרכב נמכר תמורת 26,100 שקלים בלבד.

לצד האטרקטיביות שכרוכה ברכישת רכבים מחולטים, צריך לדעת כי לרוב מדובר על מכוניות שנמכרות במצב- AS IS, כלומר שלקונה אין אפשרות לבחון את המצב המכני ולעיתים גם מידע בסיסי כמו מספר הקילומטרים שהרכב צבר או עברו התאונתי אינו זמין. בו בעת, סכומי העסקאות נמוכים באופן משמעותי מהמחירון.

אולם צריך לקחת עוד משהו בחשבון: רבים מהרכבים שנתפסו על ידי המשטרה ומוצגים על ידה לציבור במסגרת הפרסומים שלה, יושבו בסופו של יום לבעליהם. למעשה, קיים פער אדיר בין היקף התפיסות של רכוש של חשודים בראשית החקירה לבין חילוט הרכוש בסוף ההליך הפלילי של אלה שנתפסו. מדובר בפערים של עשרות אחוזים בין היקף הרכוש שהמשטרה תופסת לבין היקף הרכוש שביהמ"ש מאשר את חילוטו בסוף ההליך הפלילי, במקרים שבהם מורשעים החשודים.

"זה מנוף יעיל מאוד מצד הפרקליטות, הן ברמה הפסיכולוגית והן ברמה הכלכלית ומשפחתי, גם כלפי אנשים נורמטיביים", מציין עו"ד פלילי אלון ארז מאתר דין. לדבריו, "התוצאה האבסורדית היא שפעמים רבות, למחולט אין כסף לממן את ההליך המשפטי בעיניינו והמדינה בסופו של דבר משלמת את ההגנה המשפטית באמצעות ייצוג של הסנגוריה הציבורית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully