וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל החשש מהתשואות: שווקי המניות נעצרים

כריסטיאן נולטינג, דויטשה בנק

עודכן לאחרונה: 15.11.2021 / 17:40

החשש מאינפלציה מגביר את הלחץ על חלק מהמניות, פגישת ביידן ומקבילו הסיני מייצרת דריכות. כך נראה השבוע הכלכלי בעולם

הנשיא ביידן והנשיא הסיני שי יערכו פסגה וירטואלית מחר, אבל השווקים גם יתמקדו בבעיות המתמשכות בסקטור הנדל"ן הסיני. נתוני הייצור התעשייתי בסין(עלייה של 3.5% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה) והמכירות הקמעונאיות (עלייה של 4.9% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה) שפורסמו מוקדם יותר הבוקר לא הצליחו להעלים לגמרי את החששות מפני האטה כלכלית. קיומה של אינפלציה גבוהה במדינות המפותחות נלקחת כמובנת מאליה, השווקים צופים כעת לראות נתונים בנוגע לייצור וצריכה (מכירות קמעונאיות בארצות הברית יתפרסמו ביום שלישי) על מנת לזהות סימנים כלשהם של סטגפלציה. מדד המחירים ליצרן בגרמניה (שישי) עשוי להוסיף לחששות גם כן. השבוע הקרוב צפוי להיות רגוע במיוחד בגזרת הבנקים המרכזיים מלבד פרסום הפרוטוקולים של הבנק המרכזי האוסטרלי מחר ופגישה של הבנק המרכזי האינדונזי. בנוסף תשומת לב תופנה לעבר פרסום דוח היציבות הפיננסית בגוש היורו שיפורסם ביום רביעי. מחירי הדלק הגבוהים ימשיכו להיות נושא לדיון באירופה ובארצות הברית והיוזמות בנוגע להיצע הנפט יימשכו. מספר הנדבקים ההולך וגדל באירופה עשוי להביא להטלת מגבלות נוספות חדשות.

יומן אירועים כלכליים

  • שני: ארצות הברית - מדד הייצור של אמפייר סטייט (נובמבר).
  • שלישי: אוסטרליה- פרסום הפרוטוקולים מישיבת הבנק האחרונה. בריטניה - נתוני תעסוקה ושכר (3 חודשים שמובילים לאוקטובר). גוש היורו - תוצר לרבעון ה-3. ארצות הברית - מכירות קמעונאיות, מדד מחירי הייבוא והייצוא (אוקטובר).
  • רביעי: בריטניה - מדד המחירים הקמעונאיים, מדד המחירים לצרכן ומדד המחירים ליצרן (אוקטובר). גוש היורו - דוח היציבות הפיננסית. ארצות הברית - התחלות בנייה (אוקטובר).
  • חמישי: אינדונזיה - החלטת ריבית הבנק המרכזי. ארצות הברית - מדד הייצור של הפד לאזור פילדלפיה (נובמבר).
  • שישי: יפן - מדד מחירים ליצרן (אוקטובר). גרמניה - מדד המחירים ליצרן (אוקטובר).
ביידן בוועידת האקלים בגלזגו: "העשור הקרוב יהיה מכריע"
1.11.21. רויטרס
דריכות לקראת הפגישה. ביידן/רויטרס

עדכון שווקים: חלק מהמניות מרגישות את הכאב

שווקי אגרות החוב היו לא רגועים כתוצאה מנתון האינפלציה הגבוה לחודש אוקטובר בשבוע שעבר (עלייה של 6.2% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה). הנתון גרם לשווקים להביא קדימה את התחזית למועד בו הפד יעלה את הריבית והפעיל לחץ מידי על אגרות החוב הקצרות ומניות שרגישות לשינוי בריבית (סקטור הטכנולוגיה). תשואת האג"ח הממשלתית של ארצות הברית ל-10 שנים רשמה עליות נוספות וכעת נסחרת ברמה של 1.55% כאשר גם הדולר התחזק אל מול האירו, הפאונד ומטבעות נוספים . מדד האס אנד פי 500 סיים את שבוע המסחר הקודם בירידה של 0.3% אך מדד STOXX 600 רשם עלייה של 0.7%. מחירי הנפט זינקו בשבוע שעבר אך מאז נפלו בחזרה (מחיר חבית מסוג WTI נסחר ברמה של 80.3 דולר לחבית) לאור התחזקות הדולר, הורדת תחזית הביקוש לנפט על ידי אופ"ק ואפשרות לשחרור נפט ממאגר המלאים האסטרטגי של ארצות הברית.

שורה תחתונה: אגרות החוב עדיין נמצאות בחזית, כאשר מניות שרגישות לשינויים בריבית מושפעות כעת גם כן עקב חששות בנוגע לאינפלציה ולריביות.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

אינפלציה ומדיניות מוניטרית: הלחצים גוברים

שיעורי אינפלציה גבוהים בקרב המדינות המפותחות מפעילים לחץ גובר על המדיניות המוניטרית. המנטרה הנוכחית של הבנקים המרכזיים (הפד לדוגמה כי האינפלציה היא זמנית ותחלוף) מתחילה לאבד מהאמינות שלה ובמקרים מסוימים(כמו אוסטרליה) טווחי אינפלציה/תשואה ננטשים. שינוי ציפיות המשקיעים סביב תוואי הריבית הוביל לניסיונות להיפטר מפוזיציות וגורם לתנועות מחירים שקשה לפעמים להצדיק במונחים פונדמנטליים (כמו צמצום מאזן הפד או המשך צמיחה בארצות הברית). הבנקים המרכזיים יהיו צריכים להיות מאוד זהירים בכל הנוגע למסרים שלהם ככל שהמועד להעלאות ריבית מתקרב-הבנק המרכזי הבריטי כבר נענש על טעות כזו. הפרוטוקולים של הבנק המרכזי האוסטרלי שיפורסמו מחר עשויים לספק רמזים כיצד הם ינהגו בעתיד.

שורה תחתונה: האינפלציה מוסיפה לאתגרים של הבנקים המרכזיים בניהול הציפיות העתידיות של השווקים.

הצמיחה בארצות הברית: פרסום נתונים כלכליים ומחירי הנפט

הפד הצליח להתנהל היטב עד כה בכל הנוגע לתקשורת שלו מול השווקים אך הוא נשאר שבוי לרחמים מצד ההתפתחויות הכלכליות. נתון המאקרו המשמעותי של השבוע צפוי להיות מכירות קמעונאיות(שלישי) כאשר נקבל גם את נתון הייצור התעשייתי ושיעור ניצול התפוקה. פרספקטיבות נוספות על ההתאוששות הכלכלית בארצות הברית יגיעו מנתוני מדד הייצור של אמפייר סטייט לאזור ניו יורק, מדד הייצור של הפד לאזור פילדלפיה(היום ומחר), התחלות בניית בתים והיתרי בניה(רביעי). דאגה אחת היא בנוגע לסטגפלציה והתגובה האפשרית של הפד לכך. נושא נוסף הוא מחירי הנפט הגבוהים(מובילים למחיר דלק גבוה) שהופכים לנושא פוליטי חם ברמה המקומית בארצות הברית ובעולם. מאמצי הנשיא ביידן לגרום לארגון אופ"ק להגדיל את התפוקה נכשלו עד כה, עיקר תשומת הלב מופנית כעת לשחרור מלאי של נפט מן המאגרים האסטרטגיים אך ישנו ספק אם מהלך כזה יוביל לירידת מחירים ממושכת. השקעות נמוכות בתפוקה בארצות הברית יחבלו במאמצים להגדיל את הייצור בטווח הקצר ומחירי הנפט והדלק הגבוהים בארצות הברית עשויים להביא לפגיעה בכלכלת ארצות הברית.

שורה תחתונה: נתוני המאקרו הכלכליים צריכים לשכנע בנוגע לצמיחה הכלכלית לאור העובדה כי מחירי הנפט הגבוהים מוסיפים לחשש הקיים כבר בנוגע לאינפלציה.

וול סטריט. Spencer Platt, GettyImages
החשש מאינפלציה מגביר את הלחץ/GettyImages, Spencer Platt

דרום מזרח אסיה: הבעיה של הייצוא

התוצר לרבעון ה-3 של הפיליפינים בשבוע שעבר יצא טוב יותר מהצפי עם עלייה של 7.1% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה ועלייה של 3.8% על פני הרבעון הקודם מה שעשוי לספק ביטחון מחדש עבור הבנק המרכזי הפיליפיני שנפגש ביום חמישי. באופן שונה התוצר לרבעון ה-3 של מלזיה התכווץ ב-4.5% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה ובשיעור של 3.6% לעומת הרבעון הקודם, חזרה מחדש של המדינה למיתון. התוצר לרבעון ה-3 בתאילנד שיצא מוקדם יותר הבוקר חשף ירידה של 0.3% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה וירידה של 1.1% לעומת הרבעון הקודם. במקרה של מלזיה, הגורם המשמעותי שהביא לירידה היה ירידה של 9.5% לעומת הרבעון הקודם בסחורות ושירותים ונתונים חודשיים על ייצוא סחורות מצביעים על ירידה על פני החודשים ספטמבר אוקטובר לרוחב האזור. תקוות בנוגע להתאוששות כלכלית מהירה בדרום מזרח אסיה ברבעון ה-4 של השנה ושנת 2022 נותרו בעינם לאור שיעור התחסנות גבוה ומדיניות קורונה מקלה יותר. הבנק המרכזי האינדונזי נפגש ביום חמישי והתחזית קדימה היא מעורבת: הסיטואציה הכלכלית בסין מטילה צל אך הביקוש הגבוה בסין לפחם הוביל לעלייה גדולה בייצוא של פחם מאינדונזיה. נתוני סחר חוץ של אינדונזיה לחודש אוקטובר צפויים להתפרסם היום.

שורה תחתונה: הצמיחה של מדינות דרום מזרח אסיה עדיין נתקלת בקשיים, ההשפעה של ההאטה בסין מורגשת היטב. שיעור החיסונים הגבוה עשוי לעזור.

COP26: כאבים מולטילטרליים, הישגים בלטראליים

ההצהרה הסופית של פסגת ה-COP26 לא הוסכמה עד ליום שבת והייתה "חמוצה" בסוף לאור ההחלטה להוריד בהדרגה את השימוש בפחם. הציפיות אינן היו גבוהות אך הכשלון של ההצהרה לספק מסגרת עבודה אמינה להביא ליעד של עצירת עליית הטמפרטורה על 1.5 מעלות היא מאכזבת. יחד עם זאת הייתה התקדמות במספר תחומים(כמו הפחתת מתאן) וכעת יש לנו מסגרת קרדיטים עולמית בכל הקשור לפליטות פחמן למרות שהייתה דאגה בעקבות הכללה של קרדיטים בדירוג נמוך במסגרת החדשה. היו גם התקדמויות מעניינות מבחינה בלטראלית, לדוגמה התחלה מחדש של השיחות בין ארצות הברית לסין בכל הנוגע לנושאים סביבתיים. ההודעה בשבוע שעבר של הבנק המרכזי הסיני על מתקן אשראי ירוק היא חיובית גם כן. בנקים גדולים יכולים להשתמש באשראי זה למימון בשיעור של 60% מהלוואות ירוקות חדשות ובריבית נמוכה של 1.75%-בתנאי שהם אכן קובעות שיעור ריבית נמוך על ההלוואות.

שורה תחתונה: ההצהרה הסופית של COP26 מאכזבת אך התקדמויות בלטראליות ומסגרת הקרדיטים החדשה לפחמן מביאים איתם תועלת.

כריסטיאן נולטינג הוא כלכלן ראשי בדויטשה בנק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully