וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלקין: "מס הרכישה לא יעלה השבוע". המשקיעים ימשיכו להסתער

עודכן לאחרונה: 15.11.2021 / 19:04

אם יש דבר גרוע יותר מלא להעלות את מס הרכישה, הרי זה רק להודיע שיעלה - ולהתמהמה עם הביצוע. זה בדיוק מה שעולה מדבריו של שר השיכון בכנס שמאי המקרקעין. למשקיעים יש לפחות עוד שבוע להתנפל על השוק ולהעלות עוד את המחירים, בטרם יעודכן המס

עיכוב נוסף בהעלאת מס הרכישה שהיה אמור לעבור בכנסת השבוע. לדברי שר השיכון, זאב אלקין המהלך יושלם רק בשבוע הבא. בינתיים, המשקיעים מתנפלים על שוק הדיור - דבר שבאוצר ניסו להימנע ממנו, כאשר בעת הצגת תוכנית הדיור הממשלתית נאמר כי מס הרכישה למשקיעים יעבור בחקיקת בזק.

"העלאת מס הרכישה למשקיעים לא תעבור בקריאה שנייה ושלישית השבוע, אני מקווה שהיא תעבור בשבוע הבא - כך אמר שר הבינוי והשיכון זאב אלקין בשיחה עם קרן מרציאנו בכנס של לשכת שמאי המקרקעין המתקיים במלון דן אילת.

לדברי אלקין, "גל רכישות הדירות מצד המשקיעים התגבר מאז שהתקשורת יצאה בכותרות שמס הרכישה יעלה, לא מאז שהשקנו את התוכנית. מהרגע שמס הרכישה ירד ראינו עלייה דרמטית של עסקאות המשקיעים והיה צריך לעצור זאת, היה לנו ברור שצריך לצנן את השוק הזה.

סיכמתי עם שר האוצר ושרת הפנים שתהיה העלאה דיפרנציאלית של מס הרכישה, ולבסוף הכלכלנים שכנעו אותנו אחרת והחזרנו את המס לרמה של תקופת כחלון".

עוד הוסיף אלקין, כי "העלאת המס מכוונת לרוכשי דירה שנייה ומעלה ולא לאספני דירות הרוכשים 10 דירות, הפלח שקונה 10 דירות ומעלה הוא קטן ממילא ולא משפיע על השוק. אם רוצים להשפיע על השוק ברור שהרף הנכון הוא רוכשי דירה שנייה והעלאת המס אצלם תשפיע על השוק באופן משמעותי".

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין במסיבת עיתונאים של הצגת תוכנית הדיור הממשלתית. משרד האוצר ירושלים, 31 באוקטובר 2021.. יונתן זינדל, פלאש 90
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין: "מי שמוכן לשלם מחירים אסטרונומיים על הקרקע, לוקח על עצמו סיכונים"/פלאש 90, יונתן זינדל

"המדינה ויתרה על 12-20 מיליארד שקל"

אלקין התייחס לתוכנית הדיור הממשלתית שהוצגה לפני כשבועיים, ואמר כי "אני לא מאמין שיש פטנט אחד 'זבנג וגמרנו', זה לא עובד בשוק כל כך מורכב כמו שוק הדיור. באנו עם תפיסה כוללת והצגנו תוכנית בת 17 צעדים שחלקם כבר מתממשים.

בשקט בשקט השנה נעבור את רף 85 אלף7 השיווקים של יחידות דיור, שיתורגמו לחוברות מכרז ולעסקאות בפועל, אף אחד לא חלם על המספר הזה, רק לסבר את האוזן, השיא של תקופת משה כחלון היה 70 אלף שיווקים".

שר הבינוי והשיכון התייחס גם למחירים המטורפים של הקרקעות במכרזים האחרונים של המדינה, ואמר כי "מחירי הקרקעות של היום מגיבים למציאות של השיווקים של לפני שנה ושנתיים, התגובה לא מיידית. אי אפשר לייצר דירות יש מאין".

לגבי תוכנית מחיר מטרה, אלקין אמר כי "התוכנית תפעל גם באזורי הביקוש, רק לא באזורי היוקרה. מי שיכול להרשות לעצמו לקנות דירה בצפון ת"א יסתדר גם בלי ההנחה שלנו של 300 אלף על מחיר הדירה, בשונה ממחיר למשתכן, מחיר מטרה לא צמודה למדד תשומות הבנייה אלא למדד הרגיל וזה שינוי משמעותי, זה ויתור משמעותי על הכנסות על הקרקעות.

המדינה מוותרת על 12-20 מיליארד שקל בשנים הקרובות ממחירי הקרקע. האוצר ויתר כאן על המון הכנסות לטובת הזוגות הצעירים".

אלקין סרב לתת צפי מדויק לעליית מחירים עתידית ואמר כי "אני אשאיר זאת לשר האוצר, אבל אמינות היא חלק חשוב מאוד - אי אפשר לשקר לציבור לאורך זמן, היה ברור שעליית המחירים תימשך והיה נכון להגיד את זה כשנכנסתי לתפקיד.

עוד הוסיף שר השיכון כי "אני לא יודע אם תהיה ירידת מחירים או לא, אבל ההצעות בחלק מהמכרזים האחרונים לא לוקחות בחשבון את השינויים בשוק אלא רק את התחזית לעלייה חדה במחירים ואני לא בטוח שזה יצדיק עצמו כלכלית.

מי שמוכן לשלם מחירים אסטרונומיים על הקרקע מייצר עליית מחירים עתידית, ומצד שני לוקח על עצמו סיכונים, כי אם בסוף תהיה כאן היצע גדול של דירות שאנחנו מנסים לייצר וגם צעדים רגולטוריים - קבלן כזה יכול להיתקע כי הציע מחיר לא סביר ולא ריאלי".

חגיגות לאחר העברת תקציב המדינה לשנת 2022, 5 בנובמבר 2021. דני שם טוב, דוברות הכנסת
הקואליציה חוגגת את העברת התקציב בכנסת. אלקין: "הקואליציה חילצה את המדינה ממשבר פוליטי שלא היה כמוהו במדינות המערביות"/דוברות הכנסת, דני שם טוב

"חילצנו את המדינה ונפעל לייצב את הכלכלה"

אלקין המליץ ליזמים וקבלנים שרוכשים דירות במטרה לחכות ולא לבנות אליהן שלא לעשות זאת, כי "אנחנו מפקידים ונקפיד בהמשך על עמידה של יזמים בלוחות הזמנים.

יהיו קנסות, ואולי ביטולי עסקה, אני אומר זאת בצורה ברורה - לא כדאי להם לדגור על קרקעות. בכל הקשור לקרקעות פרטיות החלטנו רק על תמריצים חיוביים כי אנחנו חושבים שזו הדרך הנכונה".
לגבי השומות של המדינה במכרזי הקרקעות, אלקין אמר כי אם נלך לפי רמ"י שמתכללת עליית מחירים עתידית השומות יכולות לעלות אף יותר וזה לא המהלך הנכון.

שר הבינוי והשיכון התייחס גם לשיתוף הפעולה הבין משרדי ואמר כי "אנחנו מצליחים להגיע בעזרת שיתוף פעולה בין המשרדים להישגים כמו של כחלון. אף אחד לא מצליח להכניס טריז אחד קטן ביני לבין ליברמן ושקד, אנחנו מתואמים עד הפרטים הכי קטנים ולכן מגיעים להישגים".

"מודל קרקע משלימה לא הוכיח את עצמו", אמר אלקין, "ומעבר למודל ערך כספי השקול לזה הוא יותר טוב - יש כבר פיילוט בכמה רשויות ואני מאמין שיתרחב. הרעיון הוא לעזור לרשויות שמקדמות התחדשות בהיקפים גדולים. זה שינוי דרמטי".

לבסוף אלקין התייחס לפוליטיקה ואמר כי "הממשלה הזו מורכבת מאוד במבנה הקואליציוני שלה אבל היא חילצה את המדינה ממשבר פוליטי שלא היה כמוהו במדינות המערביות. 4 מערכות בחירות, היעדר תקציב והיעדר רפורמות ואנחנו חילצנו את המדינה מזה ונפעל לייצב את הכלכלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully