וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה זה NFT ואיך הוא קשור לשינוי השם של פייסבוק?

עודכן לאחרונה: 16.11.2021 / 9:15

מסחר ביצירות דיגיטליות הפך לטרנד חם ומעלה שאלות עסקיות ופילוסופיות רבות. במה מדובר, איך עושים את זה ולמה מארק צוקרברג הוא דמות מפתח בסיפור? טל נברו צוללת לנושא המרתק ומסבירה מהי יצירה מקורית שאפשר לתלות על ה- WALL

מסחר ביצירות אמנות דיגיטלית שהוטבעו כ-NFT הוא הדבר החם בעולם ההשקעות כבר מספר שנים. ציורים שנעשו על ידי אמנים חסרי ניסיון, או אפילו כאלה שנוצרו על ידי בינה מלאכותית, נמכרים בסכומי עתק ומושכים עוד ועוד מתעניינים להתוודע לטכנולוגיה החדשה הזו. כעת, עם הכרזתו של מארק צוקרברג על חזון ה"מטא-יוניברס" של פייסבוק, נראה שבעתיד הלא רחוק קנייה ומכירה של NFT תהפוך שגרתית עבור כולנו.

NFT. ShutterStock
כן, זו אמנות. תתרגלו/ShutterStock

בשבוע שעבר השתתפתי ב -NFT.NYC - הכינוס הגדול בעולם של קהילת ה-NFT, בו נכחו אספנים, אמנים, מומחים וסלבס כמו ג'סטין טימברלייק וקוונטין טרנטינו. בעקבות הידע הרב שצברתי שם החלטתי לעשות עבורכם סדר במושגים העתידניים שנידונים לאחרונה יותר ויותר בכל אמצעי התקשורת. זהירות, בעקבות קריאת הכתבה, גם אתם עלולים להפוך מכורים לעולם המרתק הזה.

אבל רגע, מה זה בכלל NFT?

NFT הוא קיצור של NON FUNGIBLE TOKEN - או בתרגום חופשי "אסימון חסר תחליף", שם שכנראה לא מקל על הציבור הרחב להבין במה מדובר. בפועל, זהו אמצעי טכנולוגי המאפשר להוכיח בעלות על נכס דיגיטלי. הנכס המדובר יכול להיות ציור דיגיטלי, דמות במשחקי מחשב, סרטון או קובץ אודיו. לאותו נכס מוצמד קוד ייחודי המהווה הוכחה להיותו מקורי. לכל NFT יש תעודת זהות ייחודית בבלוקצ'יין שלא ניתן לזייף או לשכפל. במידה רבה, בעלות על קובץ שכזה דומה לבעלות על מטבע דיגיטלי, אך בניגוד למטבעות, ה-NFT אינו בר החלפה, אלא ייחודי ושוויו תלוי ביקוש - כמו בעלות על יצירת אמנות בעולם הפיזי.

האפשרות ליצור NFT הובילה להתפתחות שוק חדש של מסחר בקבצים דיגיטליים - רבים מהם תמונות שנוצרו על ידי אמנים חסרי ניסיון. ההתרגשות סביב האפשרויות הטמונות בטכנולוגיה החדשה הוביל לכך ציורים שלכאורה אין בהם ערך אסתטי או אמנותי יוצא דופן נמכרים בסכומי עתק.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

למה כולם מדברים על NFT דווקא עכשיו?

קבצי ה-NFT הראשונים נוצרו כבר ב-2017 ונראה שהעניין סביב הנושא רק הולך ומתגבר. במרץ האחרון ה-NFT עלה לכותרות בעולם כולו כאשר יצירתו של האמן הדיגיטלי Beeple, "יומיום: 5000 הימים הראשונים" המכילה NFT, נמכרה בבית המכירות המכובד כריסטיס בסכום של 69 מיליון דולר (!). נכון למועד המכירה היה זה המחיר הגבוה ביותר ששולם עבור יצירת אמנות דיגיטלית.

רגע, למה שמישהו ישלם המון כסף על תמונה שכל אחד יכול לראות באינטרנט?

השאלה המתבקשת והנפוצה לגבי NFT היא מדוע שמישהו בכלל ישלם על קובץ דיגיטלי, שנגיש לכל אחד (רוכש הקובץ מקבל תעודת אימות, אך מכל בחינה אחרת הקובץ לא נמצא בבעלותו).

מדובר בשאלה מורכבת ובמידה רבה פילוסופית, שעליה ניתן לענות במספר דרכים.

המונה ליזה. AP
האם צילום של המונה ליזה לא שווה בערכו לתמונה המקורית?/AP
  • שאלת הייחודיות באמנות מעסיקה את העולם מאז המצאת הצילום. ב-1936 הפילוסוף וולטר בנג'מין כבר תהה בספרו "יצירת האמנות בעידן השעתוק הדיגיטלי" מדוע צילום של המונה ליזה אינו שווה בערכו לזה של היצירה המקורית. הוא קבע שהעידן המודרני מבטל את היחסים בין מקור למציאות. בהמשך לכיוון חשיבה זה, ה-NFT הוא דרך מוסכמת לייחד וליצור בעלות על יצירת האמנות בעולם דיגיטלי, בו אין הבדל ממשי בין העתקים.
  • במישור הגשמי יותר, כדאי לזכור שכולנו משלמים כל הזמן על ערכם המדומיין של דברים. קוראים לזה מותגים. מחירו של תיק לואי ויטון אינו תלוי בתכונותיו כתיק, אלא בחשיבות שאנחנו מיוחסים לו.
  • כדי להבין את הNFT- והאפשרויות הגלומות בו כדאי להסתכל אל עולם הגיימינג. אם אינכם מצויים בו, תוכלו לקבל מידע רב בשיחה עם בן הנוער הקרוב אליכם. בעולם זה אנשים רוכשים חפצים וירטואליים תמורת כסף אמיתי מאוד כבר מזה זמן רב. בפורטנייט ובמשחקים דומים אחרים, אחד ממקורות הרווח של חברת המשחקים הוא מכירת סקינים - או למעשה בגדים וירטואליים עבור הדמות שמשחקים איתה. ה-NFT מאפשר הרחבה של המנהג הזה גם אל האינטרנט שמעבר לגיימינג.

אוקי, אבל מה הקשר לפייסבוק?

אם סצנת ה-NFT לא היתה סוערת מספיק, נוספת לכך ההצהרה של מארק צוקרברג על שינוי שמה של חברת פייסבוק למטא והליכה לכיוון "חזון יקום המטא" - metaverse. זהו מושג נוסף שלנסות להבין אותו משול לניסיון להסביר את אינסטגרם לאדם משנת 1995. זאת ועוד, כל הרעיון נמצא בתחילתו ואנחנו כנראה עדיין לא יכולים אפילו לדמיין איך יתממש בסוף. אולם, ניתן לתאר אותו כשילוב של רשת חברתית ומשחק מחשב היוצאים מגבולות המסכים ומתחרשים במציאות וירטואלית. במילים פשוטות יותר, משחק סימס עצום ומציאותי במיוחד שכולנו נחיה ביומיום. עולם שכזה אולי נשמע לקוח מסרט עתידני, אך לא ניתן להתעלם מכך שהוא הוגדר כעת כיעד עסקי על ידי אחד האנשים החזקים והמשפיעים בעולם.

כל המערכת הכלכלית של היקום הווירטואלי הכוללני הזה תהיה מבוססת על רכישה ומכירה של "חפצים וירטואליים". אולם בעוד שריהוט של בית הסימס שלכם ברהיטים מצוירים נותר בגבולות המשחק, כעת ניתן יהיה לקנות ולמכור נכסי NFT ולקבל עליהם בעלות חד משמעית הזהה חוקית ורעיונית לבעלות על נכס פיזי. כשתרהטו את ה"בית" הווירטואלי שלכם ביקום המטא תוכלו להתלבט בין מותגים שונים של רהיטים וירטואליים ששוויים יהיה שונה על סמך הדימוי שהם ייצרו לעצמים ברשתות החברתיות.

תהיינה אשר תהיינה הסיבות הפילוסופיות וההיסטוריות להתפתחות זו בנקודת הזמן הנוכחית, המציאות מוכיחה שרבים מוכנים לשלם עבור NFT והשוק רותח. קהילות מסחר ב-NFT מתפתחות בקצב מהיר וחולקות בשרתי הדיסקורד ובחדרי שיחה בטוויטר טיפים על השקעות וסיפורים על אנשים שהתפטרו מעבודותיהם ועשו את הונם מקנייה ומכירה של קבצים דיגיטליים. כדי להפוך לשחקן בתחום, ולהימנע מיותר מדי טעויות של מתחילים, דרושות שעות רבות של קריאה, שיחה והטמעות בתחום.

  • עוד באותו נושא:
  • אמנות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully