וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היורו צולל: הגיע ל-3.48, השער הנמוך מזה 20 שנה

עודכן לאחרונה: 17.11.2021 / 16:19

המטבע האירופי צלל הבוקר ב-0.8% ונסחר בשער של 3.48 שקל ליורו. הישראלים שיטוסו בקרוב לאירופה המאדימה בשל הגל הרביעי של הקורונה, יוכלו להינות מההפרש. לא כך באשר ליצואנים: 22% מהייצוא הישראלי הוא למדינות אירופה

אם עד כה הדולר הנמוך היה במרכז הכותרות, הבוקר הזרקור מופנה כלפי היורו. הבוקר צנח המטבע של האיחוד האירופי בכ-0.8% ונסחר כעת ברמה הנמוכה מזה 20 שנה - 3.48 שקלים. בחודש האחרון היורו נחשל מול שקל ביותר מ-7.5%.

אחת הסיבות שמשפיעה על שערי החליפין היא הצפי של המשקיעים בנוגע לגובה הריבית העתידית -ריבית גבוהה יותר או צפי כי היא תעלה בקרוב מתמרץ את המשקיעים לקנות מטבע. בעוד נגיד בנק ישראל פרופסור אמיר ירון אותת לאחרונה כי העלאת הריבית הראשונה בישראל צפויה להיות ברבעון השלישי של 2022, באיחוד האירופי מדברים על העלאות רק 2023 או ב-2024.

בנוסף, השקל ממשיך לשמור על חוסנו, בעיקר בשל הקורלציה מול הבורסות בעולם. המטבע הישראלי נסחר הבוקר ביציבות מול הדולר סביב רמה של 3.09 שקלים. מתחילת השנה המטבע הישראלי רשם את ההתחזקות החדה ביותר מול הדולר מבין המטבעות המובילים בעולם.

אילוסטרציה: מטבע האירו בירידה. ShutterStock
היורו בשפל של 20 שנה: הנופשים שמחים, התעשיינים בוכים/ShutterStock

טוב לנוסעים, רע ליצואנים

שער האירו הנמוך מול השקל הופך את הנסיעות של הישראלים לאירופה למשתלמות יותר, בעת רכישת מטבע, הזמנת בתי מלון, מכוניות להשכרה, קניות באתרים אירופאיים ועוד.

עם זאת, יש לקחת בחשבון כי האינפלציה באיחוד האירופי גבוהה יותר מאשר בישראל בעקבות משבר האנרגיה וחומרי הגלם, דבר שבינתיים לא הורגש באופן משמעותי בישראל. להמחשה, ב-12 החודשים האחרונים מדד המחירים הצרכן בישראל עלה ב-2.3%, ואילו באירופה ב-4.1%. כך שחלק מהמוצרים באירופה התייקרו בשיעור גבוה יותר בישראל ויהיו יקרים יותר מאשר בישראל על אף היורו הנמוך.

לעומת אזרחים מן השורה שנהנים מהיחלשות היורו, מצבם של היצואנים הישראלים שעובדים עם מדינות אירופה הופך לפחות טוב. הייצוא לאירופה הוא השני בהיקפו אחרי ארה"ב ומהווה כ-22% מסך הייצוא. עם זאת, ניתן לומר כי הצניחה של המטבע האירופי מגמה שנמשכת מזה הינה מגמה ארוכת שנים שלא החלה אתמול, כך שהייתה להם תקופת הסתגלות לסביבת המטבע הנמוך.

היקף הייבוא ממדינות אירופה הוא הגבוה ביותר מסך הייבוא ומהווה כ-27%. ניתן היה לצפות כי מחירי המוצרים המיובאים בישראל יירדו כתוצאה מהחלשות היורו מול השקל, אך בינתיים זה לא קרה בשל כמה סיבות עיקריות: חלק מהרווח על המטבע שנוצר אצל יבואנים לא מגולגל לצרכן, המחירים באירופה עלו בשיעור גבוה יותר מאשר בישראל, ומחירי ההובלה זינקו.

מודי שפריר מזרחי טפחות. יחצ,
מודי שפריר, האסטרטג הראשי של מזרחי טפחות/יחצ

הסיבות לירידה החדה בשער היורו

מודי שפריר, האסטרטג הראשי של מזרחי טפחות הסביר בשיחה עם וואלה! כסף: "שער האירו/שקל יורד היום לרמת שפל של 20 השנים האחרונות (3.49) על רקע השילוב של ההתחזקות החדה של השקל כנגד סל המטבעות - בשל ה'כוחות הבסיסיים' התומכים בשקל חזק בטווח הארוך, מכירות מט"ח מאסיביות מצד הגופים המוסדיים בישראל על רקע עליות מדדי המניות בעולם, והודעת בנק ישראל כי יסיים את תוכנית רכישות המט"ח בסך 30 מיליארד דולר בשנת 2021, וכן על רקע היחלשות האירו ספציפית כנגד הדולר בעולם.

היחלשות האירו כנגד הדולר נובעת בעיקר בשל הציפייה כי הבנק המרכזי בארה"ב יתחיל להעלות ריבית בשנת 2021, בעוד הבנק המרכזי האירופאי שב ומצהיר כי העלאת ריבית אינה באופק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully