וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שערורייה שתפגע באלפי נכים": הוחמרו התנאים במס הכנסה

עודכן לאחרונה: 18.11.2021 / 15:11

תיקון בחוק ההסדרים הוסיף לפקודת מס הכנסה תנאי שמקטין משמעותית את הסיכוי של נכים לקבל פטור: "יעודד אנשים עם נכויות לא לצאת לעבוד אלא לקבל קצבה"

לפני מספר ימים בוצע תיקון בחוק ההסדרים, שהוסיף תנאי סף לפקודת מס הכנסה שמקטין משמעותית את הסיכוי של נכים לקבלת פטור ממס הכנסה. בעבר נכה עם 90% נכות משוקללת היה זכאי לפטור ממס, וזאת ללא כל קשר להרכב אחוזי הנכות המזכים בפטור. כעת, בעקבות החקיקה שעברה בכנסת וצפויה להיכנס לתוקף בינואר 2022, נכים רבים לא יהיו זכאים לפטור הקבוע בחוק, וזאת בשל דרישה לפיה "לפחות אחד מהליקויים הרפואיים יהיה בשיעור של 40%, ובסך-הכול במצטבר שיעור הנכות הרפואית יעמוד על 90%".

מדובר בשינוי דרקוני שכן עד כה פקודת מס הכנסה אפשרה לנכים ששיעור הנכות הרפואי המשוקלל שלהם היה 90% לפחות, ליהנות מפטור מלא מתשלומי מס הכנסה על הכנסתם מיגיעה אישית עד תקרה שנתית של 614,400 שקל נכון לשנת 2021; ולנכים שאין להם הכנסה מיגיעה אישית, פטור ממס הכנסה מהכנסות פאסיביות עד תקרה של 74,000 שקל לשנה. הסעיף בנוסח הקיים לא התנה את שקלול אחוזי הנכות ברף של ליקוי מסוים, אלא די בזאת שנכה עמד באחד החוקים המנויים בפקודה, על מנת שייזכה באחוזי נכות, גם לצורכי פטור ממס הכנסה.

הפגנת נכים. צומת עזריאלי, ת"א 11 בנובמבר 2021. אתר רשמי, פלאש 90
כאילו שהיו חסרות להם צרות. הפגנת נכים בתל אביב בשבוע שעבר/פלאש 90, אתר רשמי

עו"ד רומי הוניג, שעוסקת ביצוג מול הביטוח הלאומי, מבהירה כי מדובר בלא פחות משערוריה, שצפויה לפגוע משמעותית באלפי נכים. "הסעיף החדש קובע כי רק נכה שיגיע לסף נכות רפואית משוקללת בשיעור של 90%, כשאחד הליקויים הוא בשיעור 40% לפחות יהיה זכאי לפטור במס, בעוד שיתר הנכים, ששיעור הנכות המשוקללת שלהם יגיע ל-90% ויותר, אבל בשקלול אחוזי הנכות אין ליקוי של 40% - לא יקבלו את הטבת המס שהם כה זקוקים לה".

לדברי עו"ד הוניג, הפגיעה העתידית רחבה אף יותר שכן הנכים הזכאים לפטור ממס הכנסה יכולים ליהנות מהטבות נוספות: הפחתה בתשלום הארנונה בשיעור משמעותי 40-60%, הנחה בשיעור של 0.5% בתשלום מס רכישה. משמעות הדבר היא שתישלל הזכות גם לאותן הטבות נלוות. "תבין עד כמה התיקון לחוק אבסורדי ומקומם", היא מוסיפה, "אדם שנפגע בתאונה קשה ואובחן עם פגיעה נוירולוגית בשיעור של ,20%, לצד פגיעה אורתופדית בגב בשיעור של 30% ובנוסף יש לו בעיות רפואיות נוספות המזכות אותו בנכות משוקללת של 90%, לא יקבל אחרי התיקון את הפטור כי אינו עומד בתנאי הסף החדש שנקבע.

בניין מס הכנסה, ירושלים. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
נוסחה מורכבת שאינה מיטיבה עם הנכים/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

"לצערי התיקון נעשה בחקיקת בזק, לא באמצעות דיון מסודר ומבלי שחשבו עד הסוף על ההשלכות של התיקון. במקום לעודד אנשים עם נכויות לעבוד, להשתכר וליהנות מפטור ממס, התיקון יעודד אנשים עם נכויות לא לצאת לעבוד ולהישען על קצבאות הנכות. אני מפצירה בכל אותם אנשים הסובלים מבעיות רפואיות וטרם הגישו את התביעה לקביעת אחוזי הנכות - להקדים ולפתוח בהליך עד לסוף השנה הנוכחית".

  • עוד באותו נושא:
  • מיסים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully