וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

300 עובדים בסכנה: מפעל הקנאביס הגדול בישראל ייסגר?

עודכן לאחרונה: 19.11.2021 / 9:14

בלעדי: חברת 'בזלת פארמה' מתכננת לסגור את מפעל הייצור שלה באור עקיבא ולהעבירו לפורטוגל. גורל 300 העובדים לא ידוע. המנכ"ל: "חזרתי מסיור בפורטוגל בו הבנתי עד כמה מדינת ישראל מתעללת בתעשיית הקנאביס המקומית, שנפגעת ממאבקי אגו בין משרדי הממשלה"

תעשיית הקנאביס הישראלית תהגר לפורטוגל? חברת 'בזלת פארמה' מודיעה כי בכוונתה לסגור את מפעל הייצור שלה בעיר אור עקיבא, שהינו מפעל הקנאביס הגדול בישראל, ולהעבירו לפורטוגל. כך נודע ל'וואלה! כסף'.

ב'בזלת פארמה' עובדים כ-300 עובדים, לגביהם החברה עדיין לא החליטה מי מהם נדרש לה לפעילות בפורטוגל, שאת השלמתה היא צופה בעוד כ-10 חודשים עד שנה. החברה גם מחזיקה בחוות גידול חקלאי לקנאביס רפואי בקיבוץ שדות ים, שפעילותו עתידה להישאר.

מאיר אריאל, מנכ"ל 'בזלת פארמה', אישר ל'וואלה! כסף' הדברים, ואמר, כי "החלטנו על העברת פעילות הייצור לפורטוגל בצער רב. אבל יש קושי לתעשיית הקנאביס המקומית לפעול בישראל עקב שינויי רגולציה תכופים ומעמסות שונות, ביניהן העלאות מיסים ועודף רגולציה, המוטלים על היזמים והעוסקים בתחום.

לדוגמא, אנו בתהליכי השקעה של כ-180 מיליון שקל בהקמת כלל הפעילות שלנו בישראל, וכל מה שקיבלנו כעזרה מהמדינה היו 900 אלף שקל מענק מהרשות לחדשנות, בעוד בפורטוגל כבר הובטחו לנו 90% מההשקעה חזרה על ידי האיחוד האירופי.

היו לנו חששות לגבי פורטוגל כי אנחנו ישראלים ולמעשה נהיה זרים שם, אך גילינו כי כל תעשיית הקנאביס הרפואי בפורטוגל מנוהלת על ידי ישראלים, שהחליטו להקים פעילות בפורטוגל, בשל הקשיים שחוו בישראל.

חזרתי מסיור בפורטוגל בו הבנתי עד כמה מדינת ישראל מתעללת בתעשיית הקנאביס המקומית, שנפגעת ממאבקי אגו בין משרדי הממשלה. הבנו שלהיות זר בפורטוגל טוב יותר מלהיות מקומי בישראל".

חנות למכירת קנאביס רפואי בתל אביב 16 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
חנות לממכר קנאביס רפואי בתל אביב. האם התעשייה בישראל בסכנת סגירה?/ראובן קסטרו

באירופה מחבקים את היזמים מישראל

אריאל ממשיך בכתב ההאשמה שלו נגד מי שאמורים להוביל את ענף הקנאביס בישראל: "מאבקי האגו הפנימיים בין מוסדות השלטון בישראל הורסות כל חלקה טובה בישראל, והרסו גם את הקנאביס. לכן יותר ויותר תעשיות עוזבות את ישראל.

עכשיו שחוק ההסדרים עבר ומאפשר לייצא חומרי גלם החוצה, בכוונתנו להעביר את כלל ייצור המוצרים הסופיים לפורטוגל, ולבצע, בפועל, את כל הפעילות משם. כך, במקום שהכסף הגדול יעבור בישראל, והמדינה תוכל להנות ממיסים עליו, מי יזכה להנות מנם היא פורטוגל.

במקום שהמדינה תעודד תעסוקה לעשרות אלפי עובדים שייקלטו בתעשיית הקנאביס המקומית, היא מבריחה את מקומות העבודה לפורטוגל ושאר מדינות אירופה. ישראל התגלתה כמדינת חלם ומפרקת את התעשייה שהייתה הראשונה לזהות ולהקים.

חשוב לי להדגיש, כי הנסיעה לפורטוגל המחישה עד כמה האירופאים משוועים לתעשייה ומחבקים את היזמים תוך ניסיון לאתר כל דרך לסייע להם ובלבד שיקימו מקומות תעסוקה לתושבים, בעוד בישראל פועלים בדיוק הפוך. וזה כואב.

האבסורד גדול אף יותר, לאור העובדה שבישראל קיים שוק קנאביס רפואי הגדול בעולם עם כ-100 אלף מטופלים, בעוד פורטוגל עדיין נמצאת בתהליכי הקמת רגולציה מתאימה למטופלים, העומדים לעת זו על כ-50 בלבד".

מאיר אריאל, מנכ"ל ובעלים בזלת פארמה. תיאה הפקות ועיצוב,
מאיר אריאל, מייסד ומנכ"ל בזלת פארמה. מה יעשו 300 תושבי אור-עקיבא אם המפעל יעבור לפורטוגל/תיאה הפקות ועיצוב

התעשייה בורחת לחו"ל

לאחרונה זכתה 'בזלת פארמה' במכרז של מכון מור לאספקת מוצרי קנאביס רפואי לכ-50 אלף עמיתי קופת חולים כללית המחזיקים ברישיון לטיפול באמצעות קנאביס רפואי. פעילות זו עתידה להימשך באמצעות בית המסחר וחברת השינוע וההפצה של החברה, שיישארו לפעול בישראל.

'בזלת פארמה' יהיה מפעל הקנאביס הרפואי השני שמסיים את פעילותו הישראלית לטובת התמקדות בפעילות בחו"ל. זאת כשנה לאחר ש'פנאקסיה ישראל' הציבורית החלה גם היא לחסל עסקיה בישראל ולהתמקד בפעילותה בחו"ל, ובאפריל האחרון מכרה את בית המסחר שלה לצד מכירת פעילות בית המרקחת שהחזיקה.

אם אכן תסגור החברה את שערי המפעל שלה בישראל, לצד רצון 'פנאקסיה ישראל' להעתקת פעילותה לחו"ל, יישארו בישראל כ-7 מפעלים מאושרים לפעילות על ידי היק"ר (יחידת הקנאביס הרפואי במשרד הבריאות), שרובם עדיין אינם פעילים.

יש לציין כי מעל כל ה-7 מתנוסס עדיין סימן שאלה לאור הצעת החוק של חברת הכנסת שרן השכל, המורידה את חיוב מעבר מוצרי הקנאביס הרפואי במפעלים, ובכך מייתרת אותם משרשרת הערך של התחום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully