וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה עובד טוב: שילובם של עובדים עם מוגבלות במקומות עבודה

עודכן לאחרונה: 22.11.2021 / 10:18

אנשים עם מוגבלות תופסים מקום משעותי מתמיד במקומות העבודה, הם נקלטים למגוון תפקידים ומוכיחים שעל אף המוגבלות, אפשר לפתח קריירה משגשגת. איך גורמים לזה לעבוד טוב? האם יש צורך בהתאמות מיוחדות של הארגון? ומה זה עושה ליתר העובדים? חברות גדולות במשק מספרות

בוטקאמפ ייעודי לצעירים עם מוגבלויות, התאמות במקום העבודה והקמת קהילות ייעודיות לעובדים עם מוגבלויות: כך פועלות החברות הגדולות במשק לצורך גיוס והעסקת עובדים עם מוגבלויות "לחברה מגוונת", כך מספרים בחברות, "יתרונות חברתיים ומקצועיים רבים מעצם העסקת אנשים עם מוגבלויות".

עם השבעתה של ח"כ שירלי פינטו לתפקידה, עבר מסר לציבור. עצם נוכחותה של חברת כנסת חרשת, החברה בוועדות פנים והגנת הסביבה, חינוך תרבות וספורט ובוועדת העבודה והרווחה הגדילה בצורה משמעותית את המודעות לאנשים עם מוגבלויות ובה בעת הוכיחה שמוגבלות פיזית אינה צריכה להוות מכשול.

גם בשוק העבודה, תופסים אנשים עם מוגבלויות מקום משמעותי יותר ויותר, ונקלטים במגוון תחומי עיסוק ובמגוון תפקידים. עובדים אלו מוכיחים יום אחר יום שעל אף המוגבלות, אפשר לפתח קריירה משגשגת, להצליח במקום העבודה ואף לתרום לגיוון והפריה הדדית עם שאר חברי הצוות.

אז איך גורמים לזה לעבוד? האם יש צורך בהתאמות מיוחדות של הארגון? ומה זה עושה לעובדים האחרים? פנינו למספר חברות גדולות במשק כדי לשמוע מה הן עושות בנושא.

אנשי עסקים במשרד. ShutterStock
נקלטים למגוון תפקידים ומוכיחים שעל אף המוגבלות, אפשר להצליח/ShutterStock

לאילו תפקידים מגוייסים בעלי מוגבלות

איה בן עמוס, מנהלת גלובלית גיוון והכלה בחברת אמדוקס מספרת כי "באמדוקס מגייסים עובדים עם מוגבלויות לתפקידים שונים ומגוונים. רק לאחרונה ערכנו בוטקאמפ ייעודי למתכנתים ומתכנתות צעירים עם מוגבלות, ויש לנו עובדים עם מוגבלות בכל קשת התפקידים הקיימים - מתפקידים טכנולוגיים ועד לתפקידי מטה ומשק."

נועה הכהן, אחראית על גיוס ושימור עובדים באינטל ישראל, מסבירה ש"חברת אינטל מגייסת אנשים עם מוגבלויות לכל התפקידים ועורכת את ההתאמות הרלוונטיות כדי לאפשר גיוס שהוא נטו על בסיס יכולות וכישורים".

בחברת סודהסטרים, ארגון שאחד הערכים שמובילים אותו הוא גיוון תעסוקתי, רואים חשיבות עליונה גם בהעסקה של עובדים עם מוגבלויות. לדברי יעל דניאל, מנהלת משאבי אנוש של חטיבת התפעול בסודהסטרים: "בצוות משאבי האנוש שלנו ישנה רכזת גיוס שבמסגרת תפקידה, בין היתר, לאתר ולגייס עובדים עם מוגבלויות וכן לשלב אותם באופן האידיאלי ביותר בסביבת העבודה לאחר קבלתם לארגון. פונקציה זו מסייעת באיתור תפקידים מתאימים בחברה, מלווה בתהליך הגיוס, ומרכזת את הקשר עם עמותות וארגונים שעוסקים בליווי והשמה של עובדים עם מוגבלויות. מעבר להעסקת עובדים עם מוגבלויות, יש הרבה פרויקטים זמניים שבהם אנו מייצאים עבודה החוצה לעמותות של עובדים עם מוגבלויות".

בחברה מספרים כי לאחרונה נחשפו לפוסט בפייסבוק של בחור עם מוגבלות שסיים לימודי הנדסה בו הוא שיתף כיצד המגבלה הפיזית שלו מקשה עליו במציאת מקום עבודה הולם ומותאם. מנהל הגיוס של החברה, אלעד ברדס, נחשף לפוסט במקרה, ויחד עם מנהל ההנדסה הגלובאלי ומנהל הנדסת האוטומציה בחברה, החליטו לגייס את כותב הפוסט לחברה והגדירו עבורו תפקיד משמעותי וחשוב בצוות הנדסת אוטומציה.

יעל דניאל מנהלת משאבי אנוש של חטיבת התפעול סודהסטרים. יחסי ציבור,
יעל דניאל מנהלת משאבי אנוש של חטיבת התפעול סודהסטרים/יחסי ציבור

"לעיתים נדרשת התאמה ספציפית"

קרן בן עמי, מנהלת אחריות חברתית בחברת NESS משתפת ש"חברת NESS פועלת בשת"פ ובסיוע של "תעסוקה שווה", (הגוף הממונה על שילוב ותעסוקת עובדים עם מוגבלות מטעם המדינה). באם מועמד מציין שהוא עם מוגבלות כלשהי שדורשת התייחסות מיוחדת, לדוגמא כבדי שמיעה שמבקשים לתקשר באמצעות הודעת טקסט או מיילים בלבד ולא בטלפון, אנחנו מוודאים שיקבל את התנאים המתאימים והמיטביים עברו".

לירון בריטשנר, מנהלת מחלקת הגיוס ואחראית תעסוקת עובדים עם מוגבלויות בחברת מגדל ביטוח, מוסיפה כי "לעיתים נדרשת התאמה ספציפית במעמד הריאיון כגון: הזמנת מתורגמן, השתתפות של איש מקצוע מטעם העמותה המלווה ועוד. מגדל עושה כל שביכולתה להפוך את ראיון העבודה לנעים ומכבד ככל שניתן".

NESS  קרן בן עמי. יחסי ציבור,
קרן בן עמי, מנהלת אחריות חברתית בחברת NESS/יחסי ציבור

הנגשת סביבת העבודה

בן עמוס מאמדוקס מספרת שהחברה ערוכה להנגשה מסוגים שונים. "פיזית, הבניין שלנו עומד בכללי הנגישות ואנחנו מספקים ציוד נחוץ לעובדים עם לקויות ראייה או שמיעה. בנוסף, אנחנו נעזרים גם בכלים טכנולוגיים עבור הסביבה הוירטואלית, כמו תמלול סימולטני של ישיבות שנערכות באפליקציות של שיחות וידאו, כמו TEAMS."

"הנגשת סביבת העבודה מורכבת מרבדים שונים", מסבירה הכהן, מחברת אינטל. "היה מקרה, למשל, שבו החלפנו דלת למעבדה כדי שתפתח בלחיצת כפתור עבור עובד עם כיסא גלגלים. בנוסף, יש לנו באינטל קהילת עובדים בשם IDAN - Intel Disability and Accessibility Network, קהילה המיועדת לעובדים עם מוגבלות, לעובדים שתומכים בבני משפחה עם מוגבלות ובכלל לאנשים שאיכפת להם".

בסודהסטרים מספרים כי בהחלט נעשות התאמות כאלה או אחרות בנוגע לשעות העבודה או סביבת העבודה הפיזית, והכל נעשה בליווי ובאישור ממונה הבטיחות של החברה.

איה - אמדוקס. אביהו שובל,
איה בן עמוס, מנהלת גלובלית גיוון והכלה בחברת אמדוקס/אביהו שובל

תכנית הכשרה ייחודית

כאמור, חברת אמדוקס השלימה בחודש מאי מחזור ראשון של תכנית הכשרה ייחודית למתכנתים ומתכנתות צעירים עם מוגבלות, תכנית בוטקאמפ ייחודית שנפרשה על פני שמונה שבועות וכללה חשיפה לתפקידי הפיתוח בחברה הייטק גלובלי; התנסות מעשית מעמיקה וקבלת פידבק ממנהלים מקצועיים, התוכנית נועדה לשמש מקפצה לצעירים עם מוגבלות לתעסוקה בהייטק וגשר בין עולם האקדמיה לשוק העבודה.

כמחצית מבוגרי התכנית נקלטו לעבודה באמדוקס ובוגרים נוספים נקלטו בחברות אחרות. משתתפי התכנית העידו שהיא הייתה משמעותית ביותר עבורם ועזרה להם להבין את המקצוע ואת שוק העבודה בצורה טובה יותר ולצבור ביטחון ביכולותיהם.

נועה הכהן אחראית על גיוס ושימור עובדים עם מוגבלות באינטל ישראל. אינטל ישראל,
נועה הכהן אחראית על גיוס ושימור עובדים עם מוגבלות באינטל ישראל/אינטל ישראל

החשיבות ותרומה

בריטשנר מציינת כי "במגדל הגדרנו תוכנית עבודה המושתת על ערכים של שיוון ומתן הזדמנויות העסקה לכל אדם באשר הוא. נושא הגיוון מעסיק את צוות הגיוס במגדל ברמה יומיומית. מגדל משקיעה רבות בפרסום נגיש הכולל קבוצות חברתיות רלוונטיות, "מבצעי חבר מביא חבר" לאוכלוסיית היעד, תקשור סיפורי הצלחה, קשר רציף עם עמותות שונות ועוד.

בנוסף, הגיוון בחברה יוצר עניין רב בקרב הצוותים המקצועיים ואנו עדים גם להשפעה עסקית ביחידות מסוימות. לפני תקופה קצרה תחום השירות במגדל השיק פלטפורמת שירות פורצת דרך באמצעות הצ'אט.

ההשקה התאפשרה רק בזכות הידע והניסיון המוכח של אוכלוסיית כבדי השמיעה המועסקת במגדל". בן עמוס מאמדוקס מוסיפה "אנחנו מאמינים שגיוון הוא נכס, ולא נטל. עובדים שמגיעים מרקעים שונים, מתמודדים עם חוויות שונות ויש להם נקודות מבט שונות על העולם, מייצרים יחד סביבה יצירתית יותר, דינמית יותר וכר פורה לחדשנות. אנחנו רואים ערך עצום לכך שהעובדים שלנו ישקפו את החברה בה אנו חיים גם כאמצעי לטיוב הפעילות העסקית שלנו וגם כי זה הדבר הנכון".

"המגוון התעסוקתי הוא לב ליבה של החברה" מסכמת בן עמי מ-NESS. אנחנו מאמינים שחברה מגוונת, שדלתותיה פתוחות בפני כל, ובה עובדים יחד בשיתוף פעולה ולמען מטרה משותפת, היא חברה טובה ומוצלחת יותר".

לירון בריטשנר, מגדל. מגדל,
לירון בריטשנר, מנהלת מחלקת הגיוס ואחראית תעסוקת עובדים עם מוגבלויות בחברת מגדל ביטוח/מגדל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully