וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מחיר החמאה יירד, הרפורמה בחקלאות תתקדם"

עודכן לאחרונה: 24.11.2021 / 13:31

בהמשך לדיון על מחיר החמאה - והקשר שלו לרפורמה בחקלאות, מתייצב שר החקלאות עודד פורר מול הביקורת ובטוח שייבוא ללא מחיר מפוקח, יוריד את המחירים. בנוסף הוא מדווח שהרפורמה בחקלאות מתקדמת וטוען: "בינואר תהיה הורדת מכסים"

הודעת שרי האוצר והחקלאות על הוצאת מחיר החמאה מפיקוח אתמול עוררה ביקורת מצד הרפתנים שמיהרו לקבוע כי המהלך יפגע בצרכן ויגרום למחיר החמאה לעלות.

במועצת החלב אף אמרו כי מדובר בפגיעה כפולה אשר גם "תגרום לישראלים לשלם יותר" וגם תפגע ברפתנים שפרנסתם תפגע.

מנכ"ל מועצת החלב, איציק שניידר, אמר אתמול כי מדובר ב"פרס ליבואנים ולרשתות השיווק שיוכלו למכור חמאה במחיר יקר לפי ראות עיניהם. דבר שיוביל אנשים שלא יוכלו להרשות לעצמם לרכוש חמאה לפנות למרגרינה".

שר החקלאות עודד פורר שעמד מאחורי המהלך לא מתרגש מהביקורת ומסביר בשיחה עם וואלה! כסף מדוע טועים הרפתנים. פורר מאמין כי כבר בעתיד הקרוב ("חודשיים-שלושה") מחיר החמאה לצרכן יוזל וכי הפטנט לפיו פקידי ממשלה קבועים מהו מחיר לצרכן שהונהג ב"מדינות אחרות הוכח ככישלון".

הקרב על החמאה, צפו במנכ"ל מועצת החלב מספר מה יקרה למחירים

איציק שניידר, מנכ"ל מועצת החלב, מספר מה יקרה למחיר החמאה/ללא

"מחיר הביצים בישראל הוא הגבוה בעולם, למרות שרמתן ירודה"

- השר פורר, כאשר הוסר הפיקוח על מחיר הקוטג' לפני יותר מעשור, מחירו זינק. ההיגיון אומר שהסרת הפיקוח תעלה את המחיר.

"אל תשכחי שיש עניין אם השוק פתוח לתחרות או לא. לייבא קוטג' היה קצת קשה. פתחנו את שוק החמאה לייבוא אחרי שהוא היה מתוכנן הרבה מאוד שנים, דבר שהוביל למחסור אדיר בחמאה, אנשים כבר שוכחים, אבל היה מחסור בחמאה לפני שנתיים וחצי.

מאחר והשוק פתוח ואפשר להתחרות ויש עודפי שומן למחלבות, אז תמיד כשאתה מפקח על המחיר, המחיר בסוף יותר יקר. הפטנט שבו פקידי ממשלה מחשבים את ההוצאות וקובעים מה יהיה המחיר של כל מוצר ומוצר מכל הבחינות שאנחנו עושים אנחנו רואים שהוא יותר יקר".

"לדוגמא מחיר הביצה בישראל הוא מהגבוהים בעולם עם הביצה ברמה מהנמוכות בעולם. קחי את מחיר החלב בישראל גבוה ב80% ממחיר החלב ב-OECD. אותו דין גם בחמאה. נכון שאני לא יכול לצפות מה יהיה ואם אני צריך להעריך אני צופה תנודתיות במחיר בחודשיים- שלושה הקרובים, ברגע שתהיה התייצבות - המחיר יהיה נמוך יותר".

גיף פירות וירקות במקרר. Giphy
פירות וירקות: שר החקלאות מבטיח שבינואר נראה הורדת מכסים/Giphy

"הרפורמה בחקלאות מתקדמת"

- אתה מדבר על מחיר החמאה שהיה בפיקוח?

"אני מדבר על מחיר החמאה לצרכן. אם היא תהיה תוצרת הארץ או תוצרת חוץ, אני לא יודע. מחיר החמאה לצרכן יהיה זול יותר. בסופו של דבר התחרות היא זו שתוביל לזה. כשפתחו את שוק החמאה לייבוא, היו איומים של כל הארגונים החקלאים למיניהם שזהו, זה יחסל את ענף החלב בישראל ותהיה ירידה של 30% בייצור חלב בגלל שיפתחו את השוק, והראייה היא שקרה בדיוק הפוך.

צריכת החמאה עלתה בעשרות אחוזים, המחיר ירד או לפחות התייצב וגם כאן ברגע שאנחנו נראה פתיחה. הפטנט הזה שפקיד ממשלה צריך לקבוע מהם המחירים בשוק היה קיים במדינות אחרות, ואני חושב שכלכלית הניסוי הזה הוכח ככישלון".

- מה בנוגע לרפורמה בחקלאות?

"הרפורמה בחקלאות מתקדמת, אנחנו מנהלים סיג ושיח מול הארגונים השונים, השאיפה היא להגיע להסכמות בחודש הקרוב. היעד שלנו לראות בינואר שתהיה הורדת מכסים על פירות, ירקות וביצים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully