וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרין נובמבר: המחיר הסביבתי של קנייה והחזרה אונליין

רונן לוזון, טור אורח

עודכן לאחרונה: 29.11.2021 / 11:51

תרבות הקניות ובעיקר ההחזרות ברשת מאוד נוחה לצרכנים, אבל פחות למוכרים ועוד פחות לאקולוגיה. ועדיין, המצב הפיך והרכישות יכולות להיות ירוקות יותר

משבר האקלים הפך בעת האחרונה לאחד הנושאים החמים ביותר. מדינות רבות ברחבי העולם פועלות להפחית את זיהום האוויר וההתחממות הגלובלית וראש הממשלה נפתלי בנט הבטיח על מהפכה בנושא שינויי האקלים ואפס פליטות גזי חממה עד 2050. ועידת האקלים בגלזגו בתחילת נובמבר הגיעה בדיוק לפני חגיגת הקניות הישראלית והעולמית - שופינג איי אל, יום הרווקים הסיני, בלאק פריידי וסייבר מאנדיי - שהפכה לאחד הגורמים המשפיעים ביותר על משבר האקלים העולמי.

כידוע, המהפכה הדיגיטלית ומשבר הקורונה שינו את הרגלי הצריכה שלנו בכל תחום. המעבר לאונליין הפך טבעי בתחומים רבים, כולל בתעשיית האופנה, שהינה מורכבת יותר מענפים אחרים בשל הצורך בהתאמת מידת הפריט ללקוח. כיום, צרכנים רבים מעדיפים לחסוך את הנסיעות, התורים, המדידות הרבות - ולרכוש ישירות באתר או באפליקציה, מבלי לצאת מהבית. רשתות רבות הבינו זאת ושמות יהבן על רכישות אונליין במקום אופליין.

קניות אונליין בלאק פריידיי. ShutterStock
המצב הפיך והגיע הזמן ליישר קו/ShutterStock

חגיגת הקניות של חודש נובמבר עברה בשנים האחרונות, וביתר שאת מאז פרוץ מגפת הקורונה, מהחנויות הפיזיות למסחר המקוון ושלל יתרונותיו - אין תורים ונסיעות, חיסכון בזמן. אלא שכעת צרכני האופנה עברו מהטרחה של מדידת בגדים ועמידה בתורים לניחוש מתסכל של המידות ברכישה אונליין. רשתות האופנה הבינו את הקשיים של הלקוחות המקוונים והגמישו את מדיניות החזרת מוצרים; כך יוצא שהצרכנים מזמינים את המוצר בשלל גרסאות - מידות, גזרות וצבעים שונים בידיעה ברורה שחלק מהפריטים יחזרו לחנות. לפי מחקרים בתחום, מעל 80% מהחזרות של פריטים נעשות בעקבות אי התאמה של המידה שנרכשה.

ההחזרות אמנם חינמיות לצרכנים, אבל ממש לא לרשתות האופנה. עלויות ההחזרים של הלקוחות ע"י החברות מוערכות בכ-550 מיליארד דולר בשנה. וזה בלי שהתייחסנו כלל לזיהום האוויר שנגרם מכך או לתהליכי הייצור של הבגדים. המשלוחים וההחזרות מייצרים פליטת גזי חממה, מזהמים את כדור הארץ באופן שקשה לנו לתפוס ואחראים ל-10% מפליטת גזי החממה בעולם כיום. תחנות הכוח, מלכות זיהום האוויר, ירדו למקום השני בארה"ב ופינו את הפסגה לענף התובלה שהפך למזהם ביותר. מלבד התובלה, יש גם את כמויות הקרטונים והפלסטיק בהם משתמשים במשלוחים ובהחזרות.

יחד עם זאת, המצב הוא בהחלט הפיך; רכישות אונליין יכולות וצריכות להיות ירוקות יותר מהקניות המסורתיות. זו אחת מהמטרות בעולם הטכנולוגי והמתקדם כיום, ובמיוחד לאור החשיבות אותה הציגו מנהיגי העולם בגלזגו לזיהום אוויר. לפי מחקר של פרופ' אן גודשילד מאוניברסיטת וושינגטון משלוחי מוצרים בעלי פוטנציאל צמצום של כ-90% בפליטת פחמן לעומת נסיעות פרטיות של צרכנים לחנויות באופן עצמאי, שיכול להתממש רק אם חברות השליחויות ישפרו את אופן השילוח וחלוקתו.

גם הענקיות מתגייסות

אמזון, לדוגמה, השקיעה קרוב למיליארד דולר על תשתיות לוגיסטיות ודאטה על הרגלי הקנייה של קהל לקוחותיה, כדי לצמצם את העלויות הסביבתיות שפוגעות בכל העולם בעקבות פעילותה. כיום, המערכת שבנתה אמזון מאפשרת לה, גם אם לא ב-100% הצלחה, לחזות את הרגלי הקנייה וההחזרה של הצרכנים, וכך להציב את המוצרים במיקומים אסטרטגיים בקרבת הצרכן. לא רק אמזון פועלת להיות ירוקה יותר, חברות רבות בעולם הבינו את ההשפעה הסביבתית השלילית של החזרות מוצרים. גם הביקורות הרבות שהן סופגות על הפגיעה בכדור הארץ הובילו אותן לשפר את אופן שילוח המוצרים.

שיפור המשלוחים מפחית את זיהום האוויר, אין ספק, אבל לא נותן מענה להחזרות המוצרים. לשם כך דרוש חינוך שוק לקנייה ירוקה ואחראית באונליין. רשתות אופנה רבות מנסות להשיג פתרונות כדי לצמצם את ההחזרות, שנובעות כאמור בעיקר בגלל אי התאמה של המידות וההזמנות הכפולות של אותו פריט. עוד ארוכה הדרך עד שנראה מהצרכנים קנייה מקוונת אחראית המתחשבת בסביבה, לכן פתרונות יעילים ומדויקים להתאמת המידה לצרכן יאיצו את התהליך ונוכל באמת ליהנות מהיתרונות של סביבה ירוקה.

הכותב הוא מנכ"ל ומייסד MySize שפיתחה טכנולוגיה למדידה של פרטי לבוש באמצעות הסמארטפון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully