וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האי ודאות לגבי עיראק פוגעת בהזמנות באל על; מזהירה ממצוקה פיננסית

זוהר בלומנקרנץ

10.2.2003 / 7:22

בכירים בחברה מזהירים ממצוקת תזרים מזומנים שתורגש עוד ביוני; מגדירים את הרבעון הראשון של 2003 "אבוד"



"באל על מסתמנת מצוקה של תזרים מזומנים. קיים חשש כי מיוני 2003 לא תוכל החברה לשלם משכורות לעובדים" - כך אמרו אתמול בכירים באל על. ההערכות הן כי בקופת החברה נותרו, נכון לסוף הרבעון הרביעי של 70-65 ,2002 מיליון דולר.



ברבעון השלישי של 2002 ייצרה הפעילות השוטפת של אל על עודף של 61 מיליון דולר; בינואר-ספטמבר 2002 ייצרה פעילות החברה עודף של 70 מיליון דולר. את הרבעון השלישי של 2002 סיימה אל על כשבקופתה 81 מיליון דולר. לדברי הבכירים, "ינואר היה חודש גרוע לחברה, והחודשים הבאים אף הם לא מבשרים טובות".



החשש ממצוקה בתזרים המזומנים באל על לקראת יוני - על אף שבקופתה כ-70 מיליון דולר - נובע בעיקר מהאי ודאות הרבה והתחזית לקריסה אפשרית בתעופה לישראל וממנה בחודשים הקרובים עד עונת הקיץ; זאת עקב המצב הכלכלי והמלחמה הצפויה של ארה"ב בעיראק, והשלכותיה הפוטנציאליות על ישראל.



בנוסף, יש אינדקטורים המאותתים על הבעיות הצפויות לחברה; מגמת הירידה בתנועת הישראלים לחו"ל - שהחלה מסתמנת ב-2002 - ממשיכה גם ב-2003, ובאל על חוששים מפני החרפתה. ב-2002 ירדה תנועת הישראלים לחו"ל בכ-10%. בינואר 2003 נרשמה ירידה של 1.68% בתנועת הנוסעים שיצאו מנתב"ג, לעומת ינואר 2002. לנוכח ההערכות כי המלחמה בעיראק תתרחש בפברואר או במארס 2003, מורגש קיפאון בהיקף ההזמנות לטיסות לחו"ל, והחודשיים הקרובים נראים אבודים.



הנחת העבודה באל על גורסת שאם תפרוץ מלחמה יפסיקו חברות תעופה זרות את טיסותיהן לישראל, ואז תוכל אל על לקלוט את נוסעיהן. ואולם על פי ההערכות, בהמשך - אם לא תהיה התקפת טילים - ישובו החברות הזרות להפעיל את הקווים שלהן לישראל. כמה חברות תעופה זרות, כמו אייר קנדה, הצהירו כי ימשיכו להפעיל את הקו לישראל וממנה גם במקרה של מלחמה.



עם זאת, עיקר הקושי של החברה נובע מהפסקתה הכמעט מוחלטת של התיירות לישראל וממנה. גם התנועה הדלילה, שמקורה היה ביקורי משפחות ותיירים יהודים, הולכת ומתמעטת ככל שסיכויי המלחמה גוברים.



אי ודאות רבה שוררת גם לגבי עונת הנסיעות בפסח, שנחשבת לתקופת שיא, ובימים כתיקונם מהווה תרומה משמעותית להכנסותיה של אל על. ייתכן שגם עונת האביב תהיה אבודה מבחינת החברה והחברה הבת שלה לטיסות שכר, סאן דור - תלוי במשך המלחמה בעיראק.



לדברי הבכירים, הנהלת החברה מרכזת עתה מאמצים במטרה להביא לקיצוץ בשכר המנהלים ועובדי החברה, לקצץ בעמלות המשולמות לסוכנים וכן בהוצאות התפעול. כמו כן עומדת לצאת אל הפועל תוכנית פרישה מרצון של עד 150 עובדים.



אתמול הצטרפו חברי דירקטוריון אל על לצעד שיזמה הנהלת החברה והחליטו לוותר על 10% משכרם; המנכ"ל ו-30 מנהלים בחברה הודיעו בסוף השבוע כי הם מוותרים על 8% משכרם, במטרה לעזור לחברה להתמודד עם מצבה הכלכלי הקשה.



11 מתוך 16 חברי הדירקטוריון זכאים לתשלום של 1,210 שקל עבור כל ישיבת דירקטוריון, שמתקיימת פעם עד פעמיים בחודש. הדירקטוריון קרא להנהלה "להמשיך את התהליך ולרתום את עובדי החברה לשורה של צעדים כדי להתמודד עם המצב הקשה בשוק התעופה - בעקבות המשך הירידה בתנועת הנוסעים, העלייה החדה במחירי הדלק והגידול המשמעותי בהוצאות הביטחון של החברה".



רשות החברות הממשלתיות מתכננת להנפיק את אל על בבורסה בתל אביב במאי 2003 ואף מגבשת בימים אלה תשקיף לקראת מסירתו במארס לרשות לניירות ערך. במצבה הנוכחי של אל על ספק אם ניתן יהיה להנפיק אותה.



ברשות החברות הממשלתיות אמרו אתמול כי "הרשות בוטחת בהנהלת אל על כי תפעל לייצב את מצבה של החברה ואף לנצל את ההזדמנות העסקית שתיווצר לנוכח ההפסקה הצפויה בפעילות חברות התעופה הזרות במקרה של מלחמה בעיראק. מלחמה והפסקת הפעילות של חברות התעופה הזרות - כפי שהיו ב-1991 - יכולות להביא להגדלת חלקה של אל על בשוק וליציאתה מחוזקת מירידת התנועה".



עוד אמרו ברשות החברות הממשלתיות כי "ברשות רואים את הפרטת אל על כחלק מהמדיניות המקרו כלכלית של הממשלה. מצבה של אל על אינו מושפע מתנודות ברבעון כזה או אחר, ולכן הצלחת ההפרטה אינה נגזרת מביצועי החברה בחודשים ינואר או פברואר. אנו רואים בחיוב את הצעד שנקטה הנהלת אל על להורדת השכר לבכירים ובטוחים כי ההנהלה תשכיל להוביל את החברה לשנה מוצלחת יותר מקודמתה".



דובר אל על אמר אתמול בתגובה כי "ב-2002 שיפרה חברת אל על באופן דרמטי את תוצאותיה העסקיות, בניגוד למגמת שוק התעופה העולמי ולמרות המשך התכווצות השוק. יחד עם זאת, ב-2003 חלו התייקרות מהותית בהוצאות הדלק, צמצום השתתפות המדינה בהוצאות הביטחון ומשבר התעופה ההולך ומחריף. אל על עושה מאמצים רבים בכדי לשפר את תוצאותיה העסקיות, בהמשך לשיפור שחל ב-2002, על רקע המשבר הקשה ביותר שידע משק התעופה בעולם ובישראל בפרט".



אל על צפויה לסיים את 2002 בהפסד של עד 31 מיליון דולר. ייתכן שההפסד יהיה קטן יותר מיעד התקציב וייגזר מגובה הפסדי החברה ברבעון הרביעי של 2002, שסיכומיו נעשים בימים אלה.



את תשעת החודשים הראשונים של 2002 סיימה אל על ברווח של כחצי מיליון דולר, שנבע מרווח של כ-29 מיליון דולר ברבעון השלישי, שקיזז את הפסדי החברה במחצית הראשונה של 2002. זאת לעומת רווח של 24.2 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2001.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully