וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"במבט קדימה, יכול להיות שלא יהיו עוד עליות מחירים"

עודכן לאחרונה: 29.11.2021 / 19:22

הרשתות הקמעונאיות הציגו דוחות מצוינים, על אף שהשפעת הקורונה התפוגגה. מה היו הסיבות ואיך זה משפיע עלינו כצרכנים? פנינו למומחים

עונת הדוחות הכספיים בעיצומה, וקשה שלא לשים לב אל התוצאות הטובות שהציגו חלק מרשתות הסופרמרקטים. זאת, על אף שהשפעת הקורונה התפוגגה, והתמונות של ישראלים המצטיידים לעוד סגר נראות רחוקות מתמיד.

טיב טעם DELI, סניף שני וחדש בעיר גבעתיים. אסף לב,
עבדו ביעילות. טיב טעם/אסף לב

כך, למשל, טיב טעם סיימה את הרבעון השלישה עם זינוק של 39% ברווח הנקי ל-19 מיליון שקל, ואילו הרווח הנקי של רשת יוחננוף שפתחה חנויות חדשות זינק ב-180% ל-29 מיליון שקל. רשת שופרסל הנמצאות במרכז החקירה של רשות התחרות בחשד לתיאום המחירים רשמה אומנם ירידה במכירות ובשורת הרווח הנקי של 15.5% לסך של 82 מיליון שקל, אך שיפרה את הרווחיות הגולמית והתפעולית. גם רשת ויקטורי שבעליה נחקר ברשות התחרות רשמה ירידה של 20% ברווח הנקי שהסתכם ב-12.6 מיליון שקל. רמי לוי שיווק השקמה הציגה דוחות חזקים, אבל עם ירידה ברווח, אותה היא מייחסת לכך שפעלה לטובת הצרכן בכך שלא העלתה מחירים.

במקביל, כמה מהספקיות הודיעו לאחרונה על התייקרות מוצריהן, ורשות התחרות פתחה בחקירה בנושא תיאום מחירים בין רשתות המזון והספקיות. האם התוצאות הטובות של קמעונאיות המזון מוסברות על ידי התנהלות עסקית נכונה והתייעלותן או שמא ניתן ללמוד מהן גם על עליות המחירים? פנינו למומחים בתחום כדי לנסות לקבל תשובות.

"לא ברור אם העלייה בשולי הרווחיות הגולמית נובעת גם מעליית מחירים"

"במרבית הרשתות שפרסמו עד כה ניתן לראות עלייה בשולי הרווחיות הגולמית, זו מוסברת לרוב בשיפור תנאי הסחר והתייעלות תפעולית, ולא ברור האם היא נובעת גם מעליית מחירים לצרכנים. נציין כי גם ברבעון הקודם היינו עדים למגמה דומה", אומרת בשיחה עם וואלה! כסף אילנית שרף, מנהלת מחלקת המחקר בפסגות בית השקעות.

לצד זאת, שרף מציינת את הירידה במכירות של מרבית הרשתות כתוצאה של פתיחת המשק וחזרה לפעילות שגרתית: "פתיחת המסעדות, חזרה לעבודה במשרדים ופתיחת נמל התעופה וחזרה של פעילות התיירות, גם אם באופן לא מלא, הובילה לירידה במכירות החנויות הזהות. ירידה זו קוזזה על ידי העלייה במכירות בחגי תשרי שנחגגו השנה בחודש ספטמבר. בנוסף, ברשתות בהן ישנה פעילות בשוק המוסדי שכולל את תחום המסעדות, הייתה השפעה מקזזת נוספת (בעיקר בשופרסל וברשת טיב טעם). ברשתות אשר המשיכו לפתוח סניפים ולהרחיב את הרשת נרשמה עלייה בהיקף המכירות".

עוד בוואלה!

שופרסל: ירידה בהכנסות וברווח הנקי

לכתבה המלאה

"טיב טעם הורידה את המחירים"

נדב לורן ורצנר, אנליסט מחלקת מחקר הראל פיננסים סבור כי התוצאות של חברות הסופרמרקטים לא הושפעו מעליות המחירים לצרכן, אלא נובעות בעיקר התייעלות החברות בתקופה האחרונה. "החברות האלה הצליחו לייצר מנועי צמיחה חדשים - התרחבות האונליין, כניסה לתחומים נוספים כמו פארם עבור שופרסל, זולסטוק ברשת יוחננוף ועוד".

איתן יוחננוף, בעלים ומנכ"ל רשת "יוחננוף". ראובן קסטרו
יכול לחייך. איתן יוחננוף/ראובן קסטרו

לדבריו, "התוצאות אינן קשורות לעליות המחירים ולכל הפרשות המדוברות. אנחנו עוד לא יודעים מה יקרה עם אותן הפרשות. לכן אני קושר את התוצאות החיוביות העסקיות לחברות עצמן ולפעילות שהן עושות, כל אחת והפעילות הרלוונטית לגביה. בהסתכלות קדימה, יכול להיות שבעקבות כל מה שקורה בתקשורת, לא יהיו העלאות מחירים מכאן והלאה".

לורן ורצנר מסביר: "עליות המחירים, אם היו, הם פועל יוצא של עליית המחירים של הספקים שבעצם גלגלו את זה כלפי הקמעונאים שגלגלו את זה כלפי הצרכן הסופי. אני לא חושב שהיה פה שיפור רווחיות גולמי כוצאה מעליית המחירים, יכול להיות שזה היה בשוליים. אבל זה לא עיקר השיפור. בכל חברה זה משהו אחר. בטיב טעם, למשל, הורידו את המחירים והשוו אותם לבסיס של שופרסל דיל. דרך הוזלת המוצרים הם הגדילו את המאסה של הלקוחות, ובכך הרווחיות הגולמית דווקא השתפרה. בשופרסל הרווחיות נשחקה בעקבות הקיטון בהכנסות, בהשוואה לתקופות המקבילות בהן הייתה צריכה מוגברת שהושפעה מהקורונה ומהסגרים, יותר אנשים רכשו מזון דרך האינטרנט בצורה מוגזמת. התופעה הזאת כבר לא קיימות, לכן קשה מאוד לחברות לשחזר את התוצאות שהיו ברבעון השלישי של 2020, אבל הן כן הצליחו להתייעל בתקופה זו - למשל, לייעל את המערך הלוגיסטי של המשלוחים".

תקציר הדוחות הכספיים שפורסמו עד כה

  • ברשת שופרסל נרשמה ירידה בהיקף המכירות שנבעה מהתפוגגות השפעת הקורנה כפי שציינו, זו קוזזה בעלייה במכירות לשוק המוסדי לצד המשך עלייה בהיקף הפעילות של רשת BE שממשיכה להתפתח, אפילו מעבר לתחזיות המוקדמות של הרשת. במקביל נרשמה העלייה ברווחיות הגולמית מוסברת בשיפור תנאי הסחר לצד התייעלות תפעולית. בשורת הרווח התפעולי הרשת ממשיכה להציג שיפור חלקו הניכר נרשם על רקע מעבר של רשת BE לרווח ביחס להפסד שנרשם ברבעון המקביל.
  • ברשת ויקטורי נרשמה ירידה בהיקף המכירות על רקע התפוגגות השפעת הקורונה שהובילה לירידה במכירות חנויות זהות. הרווחיות הגולמית נותרה יציבה ללא שינוי מהותי ובהתאם למגמה מרבעון שעבר. הרווח התפעולי רשם ירידה כתוצאה מקיטון בהיקף המכירות ונוכח יציבות בשיעור הרווחיות הגולמית של החברה.
  • ברשת יוחננוף - הרשת הציגה צמיחה חדה במכירות, בעיקר נוכח המשך התרחבות הרשת ופתיחת סניפים חדשים לצד רכישת רשת זול סטוק. יוחננוף הציגה גם עלייה קלה במכירות של החנויות הזהות. גם רשת יוחננוף הציגה עליה בשיעור הרווחיות הגולמית המוסברת בניהול יעיל של מלאי ושיפור בכוח הקניה ותנאי הסחר של הקבוצה לצד רווחיות גבוה יותר בזול סטוק. שיפור זה בא לידי ביטוי גם ברווחיות התפעולית של הרשת.
  • ברשת פרשמרקט - רשמה ירידה בהיקף המכירות כתוצאה מירידה בפעילות החנויות הזהות, כתוצאה מירידה באפקט הקורונה. לצד ירידה זו נרשמה עלייה בשיעור הרווחיות הגולמית שמוסברת גם על ידי פרשמרטקט בשיפור בתנאי הסחר של החברה אך גם משינוי בתמהיל המכירות.
  • ברשת טיב טעם נרשמה עלייה בהיקף המכירות של החברה. העלייה נרשמה בעקבות גידול בהיקף המכירות של החנויות הזהות כתוצאה מגידול במועדון הלקוחת של החברה לצד עיתוי חגי תשרי כפי שציינו. שיעור הרווח הגולמי ממגזר הקמעונאות נותר יציב, או ליתר דיוק רשם ירידה מינורית שנובעת בעיקר ממהלך אסטרטגי בו נוקטת החברה כבר תקופה ארוכה של שינוי בתפיסת המחיר על ידי הצרכן והפחתת מחירים של קבוצות מוצרים (יש לזכור שרשת טיב טעם הינה רשת שנתפסת כרשת יוקרתית ביחס לאחרות). נציין כי טיב טעם הציגה שיפור ברווח התפעולי באופן ניכר גם כתוצאה ממגזר הקמעונואת וגם כתוצאה מפעילויות נוספות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully