וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוחיות רישוי באופניים חשמליים: המשמעות המשפטית

עודכן לאחרונה: 30.11.2021 / 11:53

ועדת השרים לחקיקה אישרה בקריאה טרומית את הצעתו של ח"כ יעקב אשר לחייב אופניים וקורקינטים חשמליים בלוחיות רישוי. מה המשמעות?

תמה ההפקרות? ועדת השרים לחקיקה אישרה שלשום (ראשון) לקריאה טרומית את הצעתו של ח"כ יעקב אשר לחייב אופניים חשמליים וקורקינטים בהתקנת לוחית רישוי. בהצעת החוק נכתב כי לכלי רכב ממונעים יש יכולת להגיע למהירות גבוהה יותר מכלי רכב שאינם ממונעים, ולכן הם גורמים לתאונות דרכים רבות. כדי להתמודד עם הסיכונים שמייצרים כלי הרכב נערכו תיקוני חקיקה רבים, אולם בשל היעדר אפשרות הזיהוי של כלי הרכב, מספר עבירות התנועה כמעט ולא ירד, כגם בשל הקושי לאכוף את התקנות.

במחקר מקיף שנערך לאחרונה התגלה שכ-62% מבני הנוער הרוכבים על אופניים חשמליים נקלעו לסיטואציה של "כמעט תאונה". בהתאם לכך, נכתב כי ברור שהתקנות הקיימות אינן אפקטיביות דיין. אי לכך, על פי ההצעה, ניתן יהיה לאכוף את עבירות התנועה של רוכבי האופניים והקורקינטים הממונעים באמצעות לוחיות הזיהוי והדבר, כך מקווים, ירתיע את רוכבי האופניים מלבצע עבירות תנועה. עוד נכתב כי הרישום יהיה לא על כלי הרכב, אלא על בעליו, מה שיקל על העברת בעלות על כלי רכב כאלו, משום שהיא אינה מצריכה חריטת מספר שלדה על כלי הרכב, אלא רק הצמדת לוחית הרישוי של בעל הכלי.

סוללת אופניים חשמליים. ShutterStock
הסוף להפקרות?/ShutterStock

ח"כ יעקב אשר בירך על החלטת ועדת השרים ואמר כי "זהו צעד חשוב במאבק נגד תאונות האופניים החשמליים, שהפכו כבר למכת מדינה. אמשיך לקדם יחד עם משרד התחבורה את התקנות החשובות הללו, שימנעו תאונות ויצילו חיים רבים".

תועלת משמעותית נוספת שצומחת ממהלך זו הוא האפשרות שנתונה לחברות הביטוח לבטח את הכלי בגין סיכון של נזקי גוף לרוכב. עד כה, נמנעו חברות הביטוח לבטח את הרוכבים, בין השאר, לאור הטענה כי לא ניתן לא ניתן לבטח כלי שאינו בר זיהוי.

חדשה זו מהווה עיתוי טוב להזכיר לקהל הרוכבים ולמשתמשי הדרך את חובת האחריות והפיצוי שחלה במקרה של תאונת דרכים במעורבות של אופנייים חשמליים. לדברי עו"ד ערן יעקובוביץ', מומחה לדיני ביטוח ונזיקין ממשרד צבי יעקובוביץ', בית המשפט העליון פסק בשנת 2020, כי אופניים חשמליים אינם מהווים רכב מנועי כהגדרתו בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים ולפיכך אינם חייבים בביטוח. בהתאם לכך, במקרה של תאונה בין אופניים חשמליים לבין כלי רכב שאינו מנועי או הולך רגל, שאלת האחריות תתברר בהתאם לפקודת הנזיקין. כלומר, תיבחן האחריות של הגורמים המעורבים בתאונה ובית משפט יקבע מי הגורם שצריך לפצות את הנפגעים. זה הדין הן בנוגע לנזקי רכוש והן בנוגע לנזקי גוף. כך למשל, במקרה שיקבע כי רוכב האופניים הרגילים "חתך" את מסלול הנסיעה של רוכב האופניים החשמליים, אחריותו לתאונה תהיה מלאה או לכל הפחות גבוהה מאחריותו של רוכב האופניים החשמליים והוא שיישא בפיצוי.

עוד מציין עו"ד יעקובוביץ', כי במקרה בו רוכב על אופניים חשמליים נסע בכביש ופגע בהולך רגל, הנפגע יידרש הנפגע להוכיח כי התאונה נגרמה ברשלנות רוכב הקורקינט שפגע בו. במקרה שאכן נהג הקורקינט נהג בחוסר זהירות וברשלנות, האחריות תוטל עליו באופן אישי. המשמעות של קביעה זו עשויה להיות בעייתית עבור הולך הרגל, שכן מעבר להימשכות ההליכים בשל הצורך לדון בשאלת האחריות, אין ערובה כי רוכב הקורקינט הפוגע יוכל לשאת בפיצוי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully