וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המס על כלים חד פעמיים אושר סופית בוועדת הכספים

עודכן לאחרונה: 30.11.2021 / 13:34

ועדת הכספים אישרה את הצו המטיל מס על כלים חד פעמיים בגובה של 11 שקל לקילו, והוא נכנס לרשומות. מס נמוך יותר הוטל על כלים מנייר. בקהילה החרדית זועמים:"החיפזון סביב המהלך תמוה"

ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (יום ג') את הצו המטיל מס על כלים חד פעמיים. הצו, המממש את החלטת הממשלה מאוגוסט האחרון, נכנס לתוקף כבר לפני חודש לאחר חתימת שר האוצר, אביגדור ליברמן, והטיל מס קנייה על כלים חד פעמיים המכילים פלסטיק בגובה של 11 שקל לק"ג. מטרת המס היא להכפיל את מחירו הסופי של הכלים החד-פעמיים לצרכן כדי להפחית את השימוש בהם בשל היותם מזיקים לסביבה.

ח"כ קושניר אמר בפתח הדיון: "לגופו של הנושא הראשון, כלים חד פעמיים, אני רוצה להגיד בצורה מאוד מאוד ברורה שהמס הזה על כלים חד פעמיים הולך לשמור על הטבע, הסביבה שלנו, על הבריאות שלנו ושל הילדים שלנו ושל הילדים של הילדים שלנו. הנזקים מהשימוש בחד פעמי, קשה לאמוד אותם, לכן אני חושב שהצעד הזה נכון ואני שמח שהצלחנו להתקדם ולהגיע לשינויים בתוך הצו בנוגע לאתגרים שזיהינו.

כלים חד פעמיים. ראובן קסטרו
תתכוננו לשלם יותר - או לעבור לשטוף כלים/ראובן קסטרו

הוועדה ביצעה שני שינויים עיקריים בצו המקורי: כוסות נייר מצופות פלסטיק ימוסו בשיעורי מס נמוכים יותר, מוצרי פלסטיק רב פעמיים שעוביים נמוך מהעובי שנקבע בצו, יהיו פטורים ממס.

לאור דיונים שהתקיימו בוועדה עדכנו ברשות המסים בתיאום עם המשרד להגנת הסביבה, את הצו כך שכלים חד פעמיים מנייר, המכילים שכבה של פלסטיק ומשקלם גבוה מכלים חד פעמיים מפלסטיק ביחס של 1 ל-3.33, מס הקנייה עליהם יעמוד על 3.3 שקל לק"ג, במקום 11 שקל לק"ג, וזאת במטרה לייצר תוצאת מיסוי דומה לכלי חד פעמי מנייר המצופה פלסטיק לעומת כלי חד פעמי מפלסטיק.

עוד הוסבר בדיון כי הפנייה לבקשה להכיר בכלי כרב פעמי על מנת לקבל פטור ממס, תיעשה תחילה בפנייה למייל של המשרד לאיכות הסביבה, בה היבואן/היצרן יתבקש להצהיר על הכלי כרב פעמי, תוך צירוף תעודת האישור ממכון התקנים לבדיקה כי מדובר בהצהרה מאומתת (בדיקה בטיחותית תקנית לה הוא נדרש קודם לכן, ללא קשר לבקשה). תחילה, יקבל אישור זמני לפטור ממס, ולאחר מספר ימים יקבל את אישורו הסופי של המשרד באם מדובר בהצהרת אמת. בהמשך, הפנייה במייל תוחלף בפנייה מקוונת של רשות המיסים.

כלים חד פעמיים המכילים פלסטיק הם קצרי חיים מטבעם והופכים במהירות ממוצר שימושי לפסולת הגורמת לנזק סביבתי משמעותי ואיום על המערכות האקולוגיות ועל בריאות הציבור אשר נחשף לחלקיקי מיקרו-פלסטיק שמתפזרים במים, בקרקע ובאוויר. הטלת המס נועדה לשנות את התנהגות הצרכנים באופן גמיש וכן תואמת את העיקרון של "המזהם משלם", כך שמי שיצרוך כלים חד פעמיים ברמות גבוהות יותר, יישא בעלות הנזק הסביבתי. לפי הנתונים, רמת הצריכה של כלים חד פעמיים בישראל גבוהה פי 5 ממדינות האיחוד האירופאי וישנה עלייה מתמדת בצריכתם.

עוד עודכן כי מהגדרת כלים חד פעמיים יוחרגו כלים העומדים בתנאי של רף עובי מינימלי, לגביהם אישר מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה כי הם מיועדים לשימוש רב פעמי. וכן עודכן כי מיסוי של סכינים, מזלגות, כפות וכפיות חד פעמיים, המיובאים והמיוצרים לעיתים בתוך מארזים הכוללים מוצרים אחרים שאינם חייבים במס קנייה, כגון מפיות ותבלינים, ימוסו רק הם ולא המארז כשאמת המידה למיסוי היא ק"ג של כלי.

הצו פורסם לפני זמן קצר ברשומות, ונוכח כך ההסדר המקל חל כבר משעה זו.

"מה אתם מצפים, שנציע לכל אחד כוס זכוכית?"

הטלת המס על החד פעמי מעוררת זעם בקרב האוכלוסייה החרדית שעושה שימוש נרחב בכלים חד-פעמיים בשל מספר רב של נפשות בבית, וכן בשל היעדר מדיחי כלים במשק בית חרדי ממוצע. ח"כ ינון אזולאי אמר במהלך הדיון: "מנהלי בתי החולים חסכו במהלך הקורונה עם הכלים החד פעמיים לא מעט זיהומים. אמר לי סמנכ"ל של אחד מבתי החולים הגדולים בארץ: 'נמשיך להשתמש בכלים האלה למרות העלאת המס. מה אתם מצפים מאיתנו, שנציע לכל אחד כוס זכוכית?'".

עוד הוסיף אזולאי: "אני מבקש תעצרו את הצו הזה לשבועיים שלוש עד שהתבררו כל הבעיות שהעלנו תמוה לי החיפזון סביב הדבר הזה".

תומר מור, מנכ"ל "מסעדנים חזקים ביחד": אנו מברכים את על השינוי בחוק המיסוי של החד"פ כך שאחוז המס יעמוד על פי אחוז הפלסטיק בכוס שהינו עד 5%  שהרי הפלסטיק הוא הגורם המזהם לסביבה. הפחתת המס מבחינתנו זו הצלחה לצמצום הפגיעה במסעדנים בתקופה כלכלית ותפעולית מאתגרת. כיום בישראל נמכרות כמליון כוסות קפה או שתייה חמה ביום, כך שפועלנו לצמצום המס על כוסות הנייר בא כדי להגן על הפגיעה הכלכלית שהמס ישית על בתי הקפה בכל רחבי הארץ.כוס קפה הפכה להיות מוצר צריכה בסיסי עם ביקוש קשיח ומהווה חלק משמעותי מהכנסת סיגמנט בתי הקפה.

"חשוב לציין שאין אנו מתנגדים ככלל לכל החוק, שכן אנו מאמינים בצורך להגמל מפלסטיק מזהם ולראיה לא התנגדנו למיסוי על הכוסות מפלסטיק לשתייה קרה. חינוך לדעתנו גובר על מיסוי ואנו מאמינים שלייקר את המוצר זה לא צריך להיות הפתרון היחידי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully