וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יום היסטורי": חוק הפיקדון הורחב לבקבוקים גדולים

עודכן לאחרונה: 1.12.2021 / 14:59

חוק הפיקדון הורחב היום (רביעי) גם לבקבוקים גדולים. המשרד להגנת הסביבה קורא לציבור להחזיר את מכלי המשקה הריקים לבתי העסק, ולקבל עבורם את דמי הפיקדון

החל מהיום (רביעי) חל מנגנון חוק הפיקדון גם על מכלי משקה בנפח ליטר וחצי ועד 5 ליטרים (כולל), בדומה למכלים הקטנים, למעט החריגים המצוינים בחוק. המהלך יתרום לניקיון המרחב הציבורי, יוביל להפחתת הפסולת המוטמנת ולעלייה במחזור.

מהיום הצרכנים יכולים להחזיר את הבקבוקים הגדולים ולקבל תמורתם את דמי הפיקדון ששולמו בעת הקנייה, בדומה למנגנון הפיקדון הקיים היום על מכלי משקה קטנים. בכך הצטרפה ישראל לשורה גדלה והולכת של מדינות שהחילו חובת פיקדון על כלל מכלי המשקה, בין השאר כדי להתמודד עם בעיית הפלסטיק החד-פעמי במרחב הציבורי.

מניתוח ובדיקות שבוצעו עבור המשרד להגנת הסביבה, עולה כי החלת הפיקדון צפויה לצמצם את התופעה הבלתי רצויה של השלכת בקבוקי פלסטיק במרחב הציבורי ותעודד הקמת מפעלי מיחזור לפלסטיק בישראל.

המשרד להגנת הסביבה מבצע פעילות הסברה לציבור בנושא החלת חוק הפיקדון גם על בקבוקי משקה גדולים. פעילות ההסברה, שמבצע המשרד להגנת הסביבה באמצעות לשכת הפרסום הממשלתית, פונה לציבור הרחב ומתחילה במודעות המתפרסמות בעיתוני סוף השבוע לציבור הכללי, וכן בעיתונים ייעודיים לחברה הערבית ולמגזר החרדי, בנוסף לפעילות ברשתות החברתיות.

בשבועות הקרובים ימשיך המשרד להוביל מהלך הסברתי בהיקף נרחב לציבור הרחב ולקהלי יעד, בכל אמצעי המדיה.

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג. יחצ,
השרה תמר זנדברג/יחצ

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג: "היום הזה הוא לא פחות מהיסטורי! מדינת ישראל מתחילה עידן חדש. באיחור של 20 שנה, אחרי המון עיכובים ולחצים, נכנסה לתוקף הרחבת חוק הפיקדון שתהפוך את הבקבוקים הגדולים מפסולת פלסטיק שמזהמת את השטחים הפתוחים, הים והמרחב הציבורי למשאב מיחזור. זהו צעד נוסף של ישראל במאבק בהתמודדות מול משבר האקלים ובשמירה על הסביבה, שמקדם אותנו עוד שלב בדרך לכלכלה מעגלית".

מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה, גלית כהן: "חלקם של הבקבוקים הגדולים הוא 75% מסך בקבוקי הפלסטיק בישראל. פלסטיק שלא ממוחזר ומטופל מזהם לנו את הסביבה ופוגע בבריאות. מהיום, עם הרחבת הפיקדון על הבקבוקים הגדולים, פחות מהם ייזרקו בשמורות הטבע, בפארקים וברחוב - מלכלכים ומזהמים לנו את הסביבה. החובה על פי חוק של היצרנים והקמעונאים שמייצרים ומוכרים לנו את הבקבוקים היא שהבקבוקים האלה לא יהפכו לפסולת ולמפגע סביבתי ובריאותי. חובתם על פי חוק לאפשר לציבור להחזיר את הבקבוקים ולקבל את הפיקדון בצורה הנוחה והנגישה ביותר - בדיוק כמו שנרכשו"

אלעד עמיחי, סמנכ"ל בכיר לשלטון מקומי וקהילה: "זהו יום היסטורי! צעד נוסף של ישראל במאבק בהתמודדות מול משבר האקלים ובשמירה על הסביבה. מדובר במהלך חשוב שעתיד להוביל לעלייה בניקיון המרחב הציבורי ולהפחתה משמעותית בכמות הפסולת ולהגדלת אחוזי המיחזור, ויעמיד אותנו בשורה אחת עם מדינות נוספות בעולם שקוראות - די לפסולת הפלסטיק".

ירון ברדוגו, מנכ"ל תאגיד המיחזור "אסופתא" התייחס למחסור במכונות אוטומטיות להשבת בקבוקי פיקדון, באירוע השקת החוק שהתקיים הבוקר עם השרה תמר זנדברג, בסופר בחולון: "אסופתא ערוכה לספק מאות מכונות אוטומטיות להשבת מיכלי משקה גדולים הנכללים מהיום בחוק הפיקדון. המכונות שפותחו במיוחד ע"י אסופתא ממיינות את המיכלים המושבים לחומרי הגלם השונים (זכוכית, פלסטיק ואלומיניום), גורסות ושוברות אותם. בכך מאפשרות לכל מכונה לקבל קיבולת גדולה מאוד של בקבוקים ומיכלים. כל זאת ללא התערבות עובדי הסופר. המיון האוטומטי המתבצע במכונה מאפשר להגיע לרמת המיחזור האיכותי ביותר. בהמשך המכונות יוכלו להעביר את דמי הפיקדון ישירות לחשבון הלקוח, לתרומה, להטענת כרטיסי נסיעה ולכל מטרה אחרת. על פי הערכת החברה, אסופתא ערוכה להציב כ- 1000 מכונות אוטומטיות במהלך השנה הקרובה ובסה"כ כ-2,000 מכונות עד שנת 2023. המכונות יוצבו ברשתות שיווק, חנויות נוחות, תחנות דלק ובמקומות ציבוריים נוספים".

חוק הפיקדון: מהו ואיך זה עובד?

חוק הפיקדון על מכלי משקה, התשנ"ט-1999, מטיל בין השאר על יצרנים ויבואנים של משקאות את החובה לאסוף ולמחזר מכלי משקה ריקים. ההחלטה על הטלת פיקדון על מכלי משקה גדולים התקבלה לאחר שיצרנים ויבואנים לא עמדו ביעדי חוק הפיקדון לשנת 2016. בעקבות אי-עמידתן של יצרניות ויבואניות המשקאות ביעדי חוק הפיקדון, באוקטובר 2020 החליטה השרה להגנת הסביבה להחיל בפעם הראשונה בישראל חובת פיקדון על בקבוקי משקה גדולים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
  • יש להחזיר לבתי העסק מכלי משקה ריקים מסומנים (עד 50 מכלי משקה ריקים מסומנים ביום) ולקבל תמורתם את דמי הפיקדון.
  • על בית העסק לקבל את מכלי המשקה הריקים המסומנים ולהשיב את דמי הפיקדון גם אם לא נקנו באותו בית עסק.
  • בית העסק חייב להחזיר את דמי הפיקדון במזומן.
  • יש להחזיר מכלי משקה תמורת דמי פיקדון בבתי עסק הגדולים מ-28 מ"ר שמוכרים בהם מכלי משקה כגון חנויות הנוחות, רשתות השיווק ומַכולות.
  • מכלי פלסטיק שאינם כלולים בחוק הפיקדון כגון אקונומיקה, שמפו ומרככי כביסה יושלכו לפח הכתום. כל עוד מוצבות מיחזוריות בשטח הרשות, ניתן עדיין להשליך אליהן אריזות פלסטיק אלה. נדגיש, כי אין להשליך מכלי משקה ומכלי פלסטיק אחרים לפחים הירוקים.
  • המשרד להגנת הסביבה מפעיל יחד עם המועצה הישראלית לצרכנות את מוקד הפיקדון, לשם תלונה על מקרים של אי השבת דמי פיקדון או סירוב בתי עסק לקבל מכלי משקה, בטלפון: 03-5100190.
  • עוד באותו נושא:
  • פיקדון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully