וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי מגבלות: כשעובדים עם מוגבלות הופכים לנכס ארגוני

עודכן לאחרונה: 5.12.2021 / 16:26

היום חל היום הבינלאומי לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. יצאנו לבדוק מה חושבים מעסיקים על שילוב אנשים עם מוגבלויות בארגון שלהם והאם יש הבדל בינם לבין עובדים אחרים? התוצאות חד משמעיות: גם מה שהתחיל כמעין תרומה לקהילה, התפתח למצב שבו כל הצדדים מרוויחים

לכבוד היום שמוקדש לשילוב אנשים עם מוגבלויות, יצאנו לשמוע כמה סיפורים על השתלבות שכזאת.

המסקנה היא חד משמעית: גם שילוב שהחל מתוך מטרה לעשות מעשה טוב, הפך עם הזמן לחשוב ומועיל עבור הארגון שלא נתן למוגבלות ממנה סובל העובד להפוך חסם בפני העסקתו. לפעמים זה דורש היערכות מיוחדת, אבל כאשר מחלקת משאבי האנוש ממוקדת במשימה, מתברר שלא רק העובד מרוויח.

דיברנו עם ארגונים שפתחו דלת לקליטת עובדים עם מוגבלות, שמענו על תהליכי הקליטה, האמונה, הליווי והתוצאה. ברוב המקרים, כך מתברר, מדובר במצב של win win עבור כולם. כלומר - לא רק "תרומה לקהילה" אלא רווח של ממש עבור הארגון המעסיק, שמרוויח לרוב עובדים שניחנים במוטיבציה יוצאת מן הכלל כדי להוכיח ולהצליח.

פלייסמט סופי תומר ארבל ולי עקרון. יח"צ,
פלייסמט סופי תומר ארבל ולי עקרון/יח"צ

פלייסמנטים עם מסר חברתי

שיתוף פעולה ייחודי של ג'וינט ישראל מעבר למגבלות, המכללה למינהל עם ארומה ישראל: פלייסמטים מספרים את סיפורם של אנשים עם מוגבלויות.

ביוזמת ג'וינט ישראל מעבר למגבלות (שותפות של ממשלת ישראל, ג'וינט ישראל וקרן משפחת רודרמן ובשיתוף הקרן המשפחתית על שם תד אריסון), נחשפו סטודנטים וסטודנטיות מהתוכנית לתקשורת חזותית במרחב במכללה למינהל, לסיפורים ולעובדות על חייהם של אנשים עם מוגבלות ובהשראתם עיצבו פלייסמטים עם מסרים חברתיים, מקוריים, שמטרתם להיאבק בדעות קדומות כלפי אנשים עם מוגבלויות.

הפלייסמטים יודפסו בחצי מיליון עותקים ויופצו בסניפי ארומה ישראל החל מה- 07.11.21 למשך שבועיים.

לדברי אפרת שטרן, מנהלת ג'וינט ישראל מעבר למגבלות: "אנו בג'וינט ישראל מעבר למגבלות פועלים למיקסום חיים עצמאיים של אנשים עם מוגבלות והשתתפותם המלאה בקהילה. הפלייסמטים בהשראת אנשים עם מוגבלות ודרך הצגתם על שולחנות ארומה, המהווים מקום מפגש מרכזי במרחב הציבורי לאנשים עם וללא מוגבלות - נצליח להעביר מסר של שינוי עמדות".

לדברי מיכל קסטיאל, ראש תוכנית תקשורת חזותית במרחב בבית הספר לעיצוב במכללה למינהל: "שיתפנו פעולה עם ג'וינט ישראל במספר קמפיינים שמטרתם הייתה העלאת המודעות לקבלה ושילוב אנשים עם מוגבלויות בקהילה. צירוף של ארומה שהיא חברה אשר משלבת אנשים עם מוגבלויות בעבודה בסניפיה, ייצר חיבור טבעי ומהיר. מניסיון אני יכולה לומר שהשילוש אקדמיה-ארגון חברתי-תעשייה, הוא שילוב מנצח".

מארומה ישראל נמסר: "ארומה בחרה להתמקד באנשים עם מוגבלות ולפעול לקידומם ושילובם בחברה הישראלית ופועלת בתחום זה שנים רבות. אנו שמחים לקחת חלק בפרויקט יצירתי וחשוב, המעלה את המודעות לנושא".

פלייסמט בעיצוב שירי שביט שת"פ ביוזמת ג'וינט ישראל המכללה למנהל וארומה ישראל. יח"צ,
ג'וינט ישראל בשיתוף המכללה למנהל וארומה ישראל - פלייסמנטים עם מסר חברתי/יח"צ

"התרגשתי מאד כשנודע לי שהתקבלתי"

חברת גארדנוקס, חברת אוטוטק מהעיר רמלה מעסיקה דרך עמותת "עלה מוריה" את קארין קטורזה שנולדה עם מוגבלות שכלית התפתחותית. "הגעתי לגארדנוקס לראיון עבודה ואיך שאמרו לי שהתקבלתי התרגשתי מאד". מספרת קארין, "אני שמחה לעבוד בחברת הייטק והתחברתי מאד לאנשים".

"שוויון הזדמנויות זהו ערך שאנחנו בגארדנוקס מאמינים בו ופועלים לפיו". אומרת קרן מושקוביץ סמנכ"לית משאבי האנוש של גארדנוקס, "קארין היא קסם בתוך הפאזל האנושי המדהים שלנו. כולנו בגארדנוקס שמחים שקארין הצטרפה אלינו וגאים בהשתלבות המהירה והמוצלחת שלה בחברה".

קארין קטורזה. עמותת עלה מוריה,
קארין קטורזה, גארדנוקס/עמותת עלה מוריה

"החזרה לשוק העבודה החזירה לי את תחושת העצמאות"

חני קרני עייש היא מנהלת בכירה בחטיבת הביקורת ב- Deloitte ומתמודדת עם מחלת ה-ALS (ניוון שרירים). חני היא האישה הראשונה בעולם אשר ילדה 2 ילדים בניגוד להמלצות הרופאים ולמרות הסתייגות הסביבה על כל המורכבויות והסיכונים שכרוכים בכך בעקבות מחלת ה-ALS: "החזרה לשוק העבודה וההגעה לDeloitte - החזירה לי את תחושת העצמאות, האמונה ביכולות ובכישורים שלי והגבירה את הביטחון העצמי שלי שקרס לאחר המחלה. כיום, לאחר 17 שנות עבודה, Deloitte הפכה למשפחה והספקות ההדדיים מזמן נעלמו.  אני לא "מנצלת" את מגבלותיי הפיזיים ובפירמה לא מתייחסים אליי כאל מוגבלת, אני שווה בין שווים וכולם מרוויחים".

"כשלומדים להכיר את חני אישית ומקצועית עוברים תהליך יחד וזה עומד במבחן של כל אתגר או קושי. אומר גיא טביביאן, שותף בDeloitte חני נחושה, חדורת מוטיבציה ועקשנית וככזו היא החליטה שהמגבלות הפיזיות של מחלתה לא ימנעו ממנה להיות רואת חשבון מקצועית ואמא מדהימה. כמנהל מחלקה שיש בה אנשים מרקעים שונים, דתות שונות וגם מוגבלויות פיזיות, למדתי שסביבת עבודה מגוונת יוצרת הפריה מקצועית, יצירתיות וחיבור יוצא דופן בין כולם שנובעת מעצם השונות של האנשים שמרכיבים את הצוות. התרומה לצוות ולארגון היא win-win בטח כשזוכים להכיר אנשים מעוררי השראה כמו חני".

חני קרני עייש. דלויט,
חני קרני עייש,Deloitte/דלויט

"אני נרגשת לחבור כל בוקר לאנשים מדהימים שמקבלים ומכילים אותי"

בחברת הקריאייטיב והטכנולוגיה Artlist, שמספקת ליוצרי תוכן ברחבי העולם קרוב למיליון מדיות דיגיטליות עם רישיון ייחודי ותוכנות עריכת וידאו ותמונה, עובדים למעלה מ-250 עובדים בישראל (תל אביב, אפיקים ורעננה) ובאנגליה. אחד הערכים המובילים את החברה הוא גיוון, שכן הון אנושי מגוון הוא המפתח לסביבת עבודה מפרה, יצירתית ולנקודות מבט המקדמות חשיבה חדשה.

אחת מעובדות החברה היא חן סויסה שסובלת מגמגום: "כשהייתי בת שנתיים הוריי הבחינו שיש לי בעיה בדיבור, שהלכה והחמירה ככל שהתבגרתי וככל שגם אני, וגם הסביבה, ייחסנו לכך מודעות וחשיבות רבה יותר. מגיל קטן אני מחוברת לעולם הוידאו, תמיד החזקתי מצלמה ביד והייתי "מאחורי הקלעים", באופן שנתן לי גם ביטחון וגם יכולת לבטא את עצמי בלי להתמודד עם אתגר הדיבור".

"כשחברים סיפרו לי על חברת Artlist, ידעתי שזה בדיוק המקום בשבילי. מדובר בחברה שמשלבת את כל תחומי העניין שלי במקום אחד, ותאפשר לי להמשיך ללמוד ולהתפתח בתחום. כשאחד החברים המליץ לי להגיש קו"ח לאחת המשרות, הייתי קצת סקפטית", הוסיפה סויסה.

"כיום ההשתלבות בחברת Artlist משמעותית לא רק בהיבט ההתפתחות המקצועית והאישית שלי, אלא גם בהיבט החברתי וברצון שלי להמשיך ולהעלות מודעות לכך שאנשים שמגמגמים אינם שונים ביכולותיהם מכל אחד אחר.

Artlist היא בית שני בשבילי, אני נרגשת כל בוקר להגיע למקום בו יש אנשים מדהימים שמקבלים ומכילים אותי כפי שאני, ונותנים לי אפשרות לבטא את הכישורים המקצועיים והבין-אישיים שלי בצורה הטובה ביותר. כחלק מהפעילות השוטפת שלי להעלות מודעות לגמגום ולהראות שאין דבר שאנחנו לא יכולים לעשות, גם בתוך החברה ראו בכך חשיבות והעברתי הרצאות לעובדים בנושא", מסכמת סויסה בסיפוק.

"ארטליסט מעודדת ושואפת לגיוון בסביבת העבודה ובהון האנושי. אומרת יעל שער-פרישר, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברת Artlist "המטרה שלנו היא לגייס אנשים איכותיים, מוכשרים ומקצועיים, ללא קשר לשייכות לקבוצה כזו או אחרת באוכלוסייה, ואף מגבלה פרטנית לא אמורה לעמוד בדרכם של עובדים ועובדות אלו.

ההון האנושי בארטליסט הוא מה שמייחד ומחזק אותנו כחברה, ואנו דואגים להעניק לכל אחד ואחת סביבת עבודה המאפשרת התפתחות אישית, מקצועית וחברתית. חן היא דוגמה נפלאה לגיוון בארטליסט, אנחנו שמחים וגאים על היותה חלק מהחברה, ועל תרומתה המקצועית והאישית בחיזוק ערכי החברה, ומי שאנחנו, ובהעשרת העובדים והעובדות".

חן סויסה. ארטליסט,
חן סויסה, ארטליסט/ארטליסט

"השתלבותם של אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה, היא הבסיס לשוויון חברתי"

השבוע נערכה בחברת אבטחת המידע אימפרבה הדרכה לצוות משאבי האנוש בנושא העסקת עובדים בעלי מוגבלויות. נציגים מעמותת תעסוקה שווה, חברת השמה ממשלתית המתמחה בתוכניות סיוע ושילוב אנשים עם מוגבלויות בתעשייה כולה ובהייטק בפרט, העבירו לצוות ה-HR מפגש התנעה במטרה להעסיק עובדים בעלי מוגבלויות גם באימפרבה, לה מאות עובדים בישראל בתל אביב וברחובות.

באימפרבה מספרים שקיבלו מענה להמון שאלות בתחום, ובעיקר יצאו עם הצעדים הבאים לביצוע מהלכים חשובים אלו. עינת להם לבנת, סמנכ"לית משאבי האנוש באימפרבה: "ביום הזכויות הבינלאומי לבעלי מוגבלויות, חשוב לציין כי השתלבותם של אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה, היא הבסיס לשוויון חברתי. מעבר לכך, מדובר בעובדים מצויינים עם מוטיבציה גבוהה, ועל כן אנחנו נרגשים לקראת הצעדים הבאים לביצוע מהלכים שמקדמים תעסוקה מגוונת באימפרבה".

עינת להם לבנת. גיא קנטור,
עינת להם לבנת סמנכ"לית משאבי האנוש באימפרבה/גיא קנטור

"המחלקה מקבלת אותי באהבה והכלה וכבר לא רואים את מוגבלותי"

לא רק בהייטק גם באוניברסיטת בר אילן עובדים כ-16 עובדים עם מוגבלויות. זאת במסגרת פרויקט מתמשך עם עמותת אלו"ט. לצד העסקת עובדים בעלי מוגבלויות באוניברסיטה עצמה מתקיימות מסגרות לימוד בשיתוף עם אקי"ם וכן פרויקט "עוצמות" בו לומדים לתואר ראשון סטודנטים עם מגבלה שכלית.

"האוניברסיטה מקבלת אותי בהבנה, ומסייעת לי בכל פניה הנוגעת לנגישות ונוחות במקום העבודה", מספרת סילבי לביא, מזכירה במחלקה לעבודה סוציאלית שיש לה ארטרוגריפוזיס, קשיון במפרקים. "המחלקה לעבודה סוציאלית, בה אני עובדת כבר 30 שנה, מקבלת אותי באהבה והכלה, עד כדי כך שכבר לא רואים את מוגבלותי"

"אוניברסיטת בר-אילן שמה לה למטרה להשפיע על החברה". אומר מאור פינקו, סמנכ"ל משאבי אנוש, אוניברסיטת בר-אילן. "העובדים מגיעים מעמותת אלו"ט למרכז יום אצלנו באוניברסיטה, שם בחלק מהזמן עוברים הדרכות בנושאי יום יום שונים, כללי התנהגות, יחסים בינאישיים, התעמלות. בחלק השני של הפעילות, הם משתלבים במערך העבודה של הארגון, בעבודות אדמינסטרטיביות שונות, משאבי אנוש, כספים, דואר, מזכיר אקדמי ועוד, ומלווים אותם מדריכים מהעמותה. אנו מעריכים את שיתוף הפעולה עם אלו"ט".

סילבי לביא. צילום פרטי,
סילבי לביא, מזכירה במחלקה לעבודה סוציאלית שיש לה ארטרוגריפוזיס/צילום פרטי

איך להצליח בקליטת עובדים עם מוגבלות

עפר כהן, מנכ"ל קבוצת "שכולו טוב" מציע לנו טיפים: איך להצליח בקליטת עובדים עם מוגבלות בהצלחה בארגון.

סמנו את דרישות הסף ואל תתפשרו לגביהן: אל תבלבלו בין ביצוע התאמות לבין ויתורים על יכולות חיוניות. אם הדבר הכי חשוב לכם בתפקיד מסוים זה יכולת מכירה / סדר וארגון / ידע טכני מסוים / יכולות פיזיות- את היכולת הזו אתם חייבים לחפש בכל עובד שתגייסו. עובדים עם מוגבלות לא זקוקים לוויתורים, אלא לעבודות שמתאימות לכישוריהם.

סמנו אפשרויות לביצוע התאמות: דווקא ההקפדה על הסעיף הראשון אמורה לאפשר לכם לזהות היכן כן תוכלו לבצע התאמות - למשל, להשקיע יותר בחפיפה לעובד עם קושי קוגניטיבי מסוים, לוותר על דרישת תפקיד לא חיונית שהמועמד יתקשה לבצע בשל מגבלה פיזית ולאפשר הפסקות קצרות לעובד עם קושי להתרכז לאורך זמן

אפשרו גמישות בהיקף המשרה: זוהי התאמה שרבים ממקבלי השירות שלנו מחפשים. כל התגמשות יכולה לעזור-משמרות של שש שעות במקום שמונה, ארבעה ימי עבודה במקום חמישה וכו'. אדם שלא עבד חמש שנים בשל משבר אישי זקוק לעתים לתקופה ראשונית במשרה חלקית.

הקפידו על משוב אמיתי: תופעה שמדי פעם אנחנו נתקלים בה היא מעסיקי ה"לא נעים לי להגיד לו". מנהלים אשר חשים אי נעימות להעיר לעובד עם מוגבלות ונמנעים מכך באופן עקבי - אינם מאפשרים לו להשתפר ולהפוך לעובד יעיל וטוב יותר.

עופר כהן, שכולו טוב. שכולו טוב,
עפר כהן, מנכ"ל קבוצת שכולו/שכולו טוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully