וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דמי חנוכה: הכירו את מטבעות הקריפטו החדשים

וואלה! כסף

עודכן לאחרונה: 5.12.2021 / 9:24

בעולם יש מעל 8,000 מטבעות קריפטו שקיימים. לכבוד חנוכה, ריכזנו לכם רשימה עם חלק מהמטבעות המיוחדים שיצאו לאוויר העולם, יחד עם דמי חנוכה בדמות כמה טיפים שיוכלו לעזור למי שרוצה להשקיע

מטבעות הקריפטו הם עסק חמקמק. ראשית, לחלקנו קשה לתפוס את המנגנון מאחורי המושג, אבל עוד יותר מכך - בשל הפערים האדירים בין התשואות שעשו חלקם, כמו למשל הביטקויון או האתריום, לבין החשש של רובנו להיכנס לתחום שמועד לנוכלויות.

בכל כמה זמן צץ מטבע דיגיטלי חדש שסוחף אחריו המונים, אך גם מעלה לא מעט סימני שאלה - הכירו את 8 המטבעות היצירתיים והמופרכים ביותר שצצו.

כריסטיאנו רונאלדו ואולה גונאר סולשיאר, מנצ'טסר יונייטד. צילום מסך, מערכת וואלה!
משחק הדיונון: עכשיו גם המטיבע/מערכת וואלה!, צילום מסך

מטבע משחק הדיונון

הסדרה הפופולרית "משחק הדיונון" של נטפליקס הובילה לכך שמטבע דיגיטלי הנושא את שם הסדרה (Squid game) זכה לתשומת לב רבה בתקשורת ובקרב המשקיעים, שחשבו כי ההצלחה של הסדרה תוביל גם להצלחה בעולם הקריפטו.

המטבע הדיגיטלי, ששמו שאוב מהסדרה המצליחה בנטפליקס, החל להיסחר בחודש האחרון במחיר סנט אחד וזינק באלפי אחוזים מאז. תוך כמה דק' התרסק ב-99.99% לשווי של פחות מסנט אחד, מה שהמחיש שמדובר בהונאה.

לפי הדיווחים, מטבע הקריפטו משחק הדיונון אמור לשמש את הלקוחות למשחק מקוון שיושק בעוד חודש, ובו יוכלו להרוויח עוד מטבעות.

פירות וירקות. ShutterStock
גם לטבעונים מגיע. מטבע קריפטו שאינו מן החי/ShutterStock

המטבע הטבעוני הראשון

חברת ויגן-ניישן (Vegan nation) הוקמה בשנת 2017, מתוך ההחלטה לבנות מערכת אקולוגית שתתמוך בטבעונים באמצעות פלטפורמה שתחליף מוצרים ושירותים אחרים שבהם נכלל שימוש בבעלי חיים.

לאור העלייה המתמדת במספר הטבעונים בעולם, וצמיחתה של הקהילה הטבעונית בשנים האחרונות, ויגן-ניישן החליטה לספק פלטפורמה ייחודית המקדמת אורח חיים טבעוני לחלוטין. ומתוך המחשבה שלמנגנון הכלכלי הטבעוני הראשון מסוגו בעולם צריך שיהיה גם אמצעי תשלום משלו, הושק גם מטבע דיגיטלי על ידי החברה.

חדר משחקים עמוס בצעצעים צבעוניים. ShutterStock
מי היה מאמין ששני ילדים יכולים לפתח מטבע?/ShutterStock

מטבע כמשחק ילדים

זוג אחים מטקסס הרוויחו מאז אפריל 160 אלף דולר מכריית מטבעות קריפטו. האחים (אישאן (14) ואניה (9) תאקור) הרוויחו 3 דולר בלבד ביום הפעילות הראשון שלהם, אך בשבעת החודשים האחרונים התרחבו עד כדי כך שבאוקטובר לבדו הרוויחו 64 אלף דולר. העסק המשתלם אף קיבל שם ונקרא פליפר טכנולוג'יס (Flifer Technologies).

הם למדו כיצד לכרות מצפייה בסרטונים ביוטיוב ומחיפושים באינטרנט כאישאן בנה את מרבית המחשבים בהם הם משתמשים.

הכריה היא הליך מורכב ויקר, שצורך הרבה אנרגיה. בהתאם, לאחים יש קרוב ל-200 מעבדים, שאביהם בנקאי ההשקעות לשעבר, מאניש ראג', עזר לממן על ידי לקיחת הלוואה.

כלב נותן ידיים לבעליו. ShutterStock
ידידו הטוב ביותר של הארנק הדיגיטלי. בזכות אילון מאסק/ShutterStock

הכלב ששווה מיליארדים

מטבע קריפטו שהחל כבדיחה בשנת 2013, כמעט נשכח, והודות לסדרת ציוצים של מנכ"ל טסלה אלון מאסק, שווה יותר מ־6 מיליארד דולר.

המטבע הדוגקוין (Dogecoin), קרוי כך על שם מם אינטרנטי שיצא לדרך לפני כמעט עשור. במרכז המם צילום של כלב בעל מבט חושש מעט ובעיות באיות (המילה כלב כתובה Doge ושם המטבע הוא Dogecoin ). הגולשים הדביקו את הפרצוף החושש של הכלב על כל דבר, מאסטרונאוטים ועד עוגיות. בשנת 2013, מפתח התוכנה בילי מרקוס ראה את הביטקוין נוסק בפופולריות שלו והחליט להקים מטבע קריפטו משלו.

בתמורה לפתרון חידות במתמטיקה, כורי דוגקוין, המפעילים מחשבים מהירים, קיבלו מדוגקוין בודד ועד מאות אלפי יחידות מהמטבע.

כמו רוב הממים, הוא נשכח תוך זמן קצר. ואז הגיע מאסק. ב־28 בינואר, צייץ עטיפה דמיונית של מגזין "Dogue". בסוף ינואר, המחיר של דוגקוין עלה ל־8 סנט מחצי סנט, שהיה המחיר שבו נסחר בתחילת החודש. הרשת של דוגקוין, הנתמכת בידי מתנדבים, נאבקה להתמודד עם כמות הרוכשים. המתנדבים הוציאו כסף אמיתי - באירו - על מנת לקנות שטח שרתים נוסף.

כלב מפהק. ShutterStock
כלב, אבל לא אנדרדוג. מטבע הכלבים "המתחרה"/ShutterStock

המתחרה של הדוג'קוין

הוא נולד באוגוסט 2020 במטרה להתחרות בדוג'קוין - שנוצר כבדיחת רשת, ומשתמש בתמונה של כלב מגזע בשם זה כסימן מסחרי. מייסד שיבה אינו, שקורא לעצמו ריושי, שיווק את המטבע בתור "הרוצח של הדוג'קוין", וטען כי המוטיבציה הטכנולוגית של השיבה אינו היא חברתית יותר משל המתחרה שלו, מה שהופך את השיבה-אינו לנגיש יותר, לטענתו.

וכמו במטבע הדוג'קוין, גם הפעם אילון מאסק צייץ על המטבע והקפיץ ב-70% את ערכו, עם מחזור מסחר עצום של כ-20 מיליארד דולר ביממה.

גורדי שחקים, בייג'ינג, סין. ShutterStock
גורדי שחקים בבייג'ינג. סין היא המדינה הראשונה בעולם שהנפיקה מטבע דיגיטלי לאומי/ShutterStock

יואן דיגיטלי

בעיצומו של במשבר הקורונה, בנק סין העממי השיק לפני פחות משנה תוכנית פיילוט ברחבי ארבע ערים - מהלך שהפך את סין למדינה הראשונה בעולם שמנפיקה מטבע דיגיטלי לאומי.

העובדה שהמפלגה השולטת בסין השיקה את הפרויקט תוך התמודדות עם האתגרים החברתיים, הכלכליים, הפוליטיים והתקשורתיים העמוקים שנגרמו על ידי מגפת הקורונה, משקפת עד כמה חשובה ההתפתחות הזו למפלגה הקומוניסטית.

בזכות פלטפורמות כמו WeChat ו-Alipay, מיליארדי סינים כבר רגילים לשלוף את הארנקים האלקטרוניים שלהם כדי לשלם עבור סחורות. מדינות שישתפו איתה פעולה יזכו לשת"פים כלכליים ותמריצים כמו מכסים נמוכים יותר על סחורות, הנחות בפרויקטים תשתיתיים והטבות מסחריות אחרות.

קורונה בארה"ב בצל הוריאנט החדש אומיקרון 01 בדצמבר 2021. AP
אפילו בהלת האומיקרון הולידה מטבע/AP

הווריאנט שהפך למטבע

ביום שישי שעבר, כשבורסות העולם נפלו לאחר החדשות העגומות על תפוצת וריאנט אומיקרון של הקורונה, מטבע דיגיטלי חדש המריא: האומיקרון.

מחיר המטבע הדיגיטלי, שעד כה היה אנונימי ואחרי חשבון הטוויטר הרשמי שלו עוקבים רק 1,000 איש, קפץ כמעט פי עשרה בין יום שישי לשבוע.

ציור ילדים שמראה דוכן מנצחים. ShutterStock
חלום על מטבע וירטואלי מנצח, עוד יכול להפוך למציאות ששווה מיליארדים/ShutterStock

Namecoin - המטבע הראשון שנוצר אחרי הביטקוין

המטרה העיקרית של Namecoin היא ביזור רישום בשמות מסוימים לאתרים באינטרנט, מה שאמור היה להפוך את הצנזורה באינטרנט להרבה יותר קשה. במשך שנים המטבע היה רדום ואיש לא השקיע בו.

אבל כמו שראינו בעבר, שוק המטבעות הדיגיטליים מושפע מאד מציוצים של ידוענים, ומומחים מזהירים מפני אפקט פסיכולוגי, שמעלה במאות אחוזים שווי של מטבע שלמעשה אין מאחוריו דבר.

טכנולוגיה מחשבים. ShutterStock
לדעת איך לנתח ולמנף את השיח ברשת/ShutterStock

חברת הסטארטאפ Affogata ניטרה במהלך השנה את כל השיחות הישירות והעקיפות סביב נושא הפינטק בכלל ומטבעות קריפטו בפרט. באמצעות הפלטפורמה, החברה הצליחה לנטר ולנתח באופן אוטומטי את המגמות, הסנטימנט, מילות המפתח והנושאים המובילים, על ידי מעקב אחר מיליוני שיחות מערוצים שונים בזמן אמת.

השיחות שתפסו את הנפח הגדול ביותר היו סביב אירועי GameStop, פריצות ואבטחת סייבר ועלייתם של אנשים שאינם מומחים (Non-experts) בתחום ההשקעות בשוק ההון.

בחברה מספרים כי נרשמה עלייה משמעותית בביקוש לשירותיה עקב השפעתן המואצת של הקהילות המקוונות על השווקים הפיננסים. שראל עומר, מנכ"ל Affogata: "כיום, יכולתן של חברות, בעיקר מתחומי הפינטק והגיימינג, לפקח בצורה יעילה, להבין ולהגיב באופן יזום לקהילות מקוונות ולנהל סיכונים בזמן אמת הן קריטיות להצלחתן. הטכנולוגיה של Affogata, שמתריעה בזמן אמת על שינויים במגמה בשיח ובאזכורים ברחבי הרשת, תאפשר למנף משברים כמו המשבר שחוותה Robinhood עם קהילת המשקיעים - להצלחות.

ביטקויין מטבע וירטואלי. ShutterStock
ביטקויון. הפך למטבע הכי סולידי בין מטבעות הקריפטו/ShutterStock

אז אחרי כל זה, במה שווה להשקיע?

אלי בזרנו, מנכ"ל ומייסד בורסת הקריפטו Bit2C ממליץ להשקיע בביטקוין.
גופי ענק ברחבי העולם כמו טסלה, ובנק מורגן סטנלי רוכשים ביטקוין כחלק מהמאזן שלהם, ומבינים שהם לא יכולים להמשיך ולהתעלם מהביטקוין כנכס לגיטימי לגידור והשקעה. בנקים שלא ישתלבו במגמה הגוברת של רכישת ביטקוין וכניסה לתחום הקריפטו יישרכו מאחור ולא יצליחו לעמוד בתחרות בכלכלה הדיגיטלית החדשה.

היצע המטבעות הוא גדול ומגוון, אך חשוב לזכור שלרובם המכריע אין באמת תוחלת או ערך אמיתי ולכן יעלמו עם הזמן. מטבעות רבים מאוד אינם מציעים טכנולוגיה עדיפה, אחרים מנוהלים באופן ריכוזי וללא בקרה חיצונית, וישנם גם מטבעות רבים מאוד שאינם עומדים בתקנות, חוקים ורגולציה במדינות מסביב לעולם. ההמלצה שלי היא לללמוד: כיצד עובד כל מטבע, מה היא הצעת הערך של המטבע, מי האנשים שעומדים מאחוריו, מהם הייתרונות והחסרונות שלו אל מול מטבעות דיגיטליים אחרים - לפני שמחליטים להשקיע באחד מהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully