וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיא חדש באונליין: הנתונים המפתיעים של "חגי הקניות"

עודכן לאחרונה: 7.12.2021 / 11:53

בנובמבר 2021 נשבר השיא העולמי במכירות מקוונות, שהסתכמו ב-275 מיליארד דולר. לאיזה חלק מהסכום אחראים הישראלים? איזה "חג קניות" מכר יותר השנה? והאם ההנחות היו כבשנים קודמות? הנה כל הנתונים המפתיעים והפרשנויות

לאורך כל חודש נובמבר נחשפנו לידיעות אודות "חגי המכירות", מזה, הישראלי, שנועד לתמוך בעסקים מקומיים בסיוע של גוגל - דרך יום הרווקים הסיני, שאולי נולד בסין, אבל ממש כמו הקורונה תפס חזק בכל העולם... המשך בבלאק פרידיי, יום המכירות העולמי הגדול ביותר וכלה בסייבר מאנדיי, שמזוהה יותר עם מוצרים טכנולוגיים.

נובמבר כבר מאחורינו, ועכשיו הגיע זמן הסיכומים: בכמה קנו בעולם? בכמה קנו הישראלים? ואיזה מבין אירועי המכירות "ניצח" בקרב על לב הקהל?

סיילספורס (מובילה בתחום CRM וטכנולוגית ענן בעולם ובישראל), מציגה דוח שנתי גלובלי המסכם את חודש הקניות, עם דגש על השבוע האחרון של חודש נובמבר - מבלאק פריידי ועד לסייבר מאנדיי (כולל).

מהנתונים עולה כי השיא העולמי במכירות אונליין בחודש נובמבר נשבר, והסתכם השנה ב-275 מיליארד דולר, סכום המעיד על עלייה של 2% בהשוואה ל-2020. על אף שאחוזי ההנחה היו יותר נמוכים, סלי הקניות היו יותר גדולים.

מתוך סכום זה, הישראלים ביצעו בבלאק פריידי 435,000 עסקאות באתרי קניות בחו"ל, שמתורגמות ל-74 מיליון שקל, כששווי העסקה הממוצעת עמד על 170 שקל.

קניות אונליין במחשב. ShutterStock
השיא העולמי במכירות אונליין נשבר והסתכם השנה, ב-275 מיליארד דולר, עלייה של 2% מ-2020/ShutterStock

הקדימו את הקניות

נתון מפתיע נוסף השנה מצביע על צמיחה משמעותית בקניות האונליין דווקא בתחילת החודש, עוד לפני שיא ההנחות שהציעו בלאק פריידי וסייבר מאנדיי. עליייה זו מוכיחה כי הצרכנים לא נרתעו ממחירים גבוהים יותר וכי גם ההנחות הנמוכות הספיקו להם: בשלושת השבועות הראשונים של נובמבר נמדדה עלייה של 5% ברכישות אונליין בהשוואה לשנה שעברה.

דווקא בשיא ימי הקניות, שמתרחש לרוב בימים שבין הבלאק פריידיי לסייבר מאנדיי (26-29 בנובמבר) נראתה צמיחה מתונה יותר בהיקף הרכישות אונליין.

אפשר שהסיבה לתופעה היא חשש מחיסול המלאים, ככל שמתקרבים לסוף החודש ואולי גם מבנה המשכורת בישראל שמשולמת בתחילת החודש (מה שתורם לתחושת השפע והרווחה בתחילת החודש לעומת סופו), בניגוד למדינות מערביות רבות בהן השכר משולם בכל שבוע.

חלון ראווה עם המילה סייל עליו. ShutterStock
ההנחות השנה היו נמוכות מבשנים קודמות, ובכל זאת סל הקניות היה גדול יותר/ShutterStock

אינפלציית חגי הקניות

השנה, בנובמבר 2021, הצרכנים זכו לפחות הנחות, היה קשה יותר למצוא "דילים" טובים במיוחד ובכל זאת, יום הקניות העולמי הגדול ביותר במהלך השבוע הנ"ל היה הבלאק פריידי עצמו עם עלייה עולמית של 2% בהשוואה לאשתקד.

במהלך הימים בין בלאק פריידיי לסייבר מאנדיי, המחיר הממוצע למכירה (Average Selling Price) עלה ב-5% (ברחבי העולם) בהשוואה לשנה שעברה, וההנחה הממוצעת במהלך אותו שבוע הייתה 24% (ירידה של 8%).

המצוקה בשרשרת האספקה הותירה לקונים פחות אפשרויות קנייה. בעיות מתמשכות בשרשרת האספקה הביאו לכך שהמדפים הדיגיטליים לא היו מלאים כבשנים עברו. קטלוג המוצרים אצל הספקים השונים (מספר המוצרים הנמכרים), במהלך הימים שבין בלאק פריידיי לסייבר מאנדיי הצטמצם בכ-5% בעולם בהשוואה לשנה שעברה.

משאית של אמזון. ShutterStock
מצוקה עולמית בשרשרת האספקה/ShutterStock

השתמשו פחות בקופונים

הדוח שהציגה סיילספורס התייחס גם לשימוש בקופוני הנחה בימי הקניות המרכזיים, על פיו בבלאק פריידיי, 65% מההזמנות שבוצעו היו תוך שימוש בקופוני הנחה, ירידה של 4% לעומת 2020, ובסייבר מאנדיי אחוזי ההזמנות בהן השתמשו בקופוני הנחה עמד על 70%, ירידה של אחוז אחד משנת 2020.

רונית כפיר מנהלת תחום הקומרס בסיילספורס ישראל: "בשנתיים האחרונות ראינו עלייה מואצת בקניות באונליין. במהלכן קמעונאים רבים החלו לפתח אסטרטגיות דיגיטליות על מנת למשוך את הצרכנים לאתרים שלהם, אסטרטגיות שכללו קמפיינים של מעורבות, חווית משתמש מותאמת אישית ואף הפעלת תוכניות נאמנות, קופונים והנחות בלעדיות, כשאת שיאם ראינו במהלך חודש הקניות בייחוד בשבוע האחרון של נובמבר".

רונית כפיר - סיילספורס. יחסי ציבור,
רונית כפיר, מנהלת תחום הקומרס בסיילספורס ישראל/יחסי ציבור

אורזי המזוודות

הדוח של סיילספורס מציג כי בחלק מהקטגוריות נרשמה עליית מחירים משמעותית שהתרחשה השנה, כשהבולטות בהן: קטגוריית התיקים והמזוודות עם עלייה של 23% במחירים, קטגוריית בגדי היוקרה עם עלייה של 15% במחירים וקטגוריית הפריטים לבית כולל ריהוט עם עלייה של 9% במחירים לעומת השנה שעברה.

יחד עם זאת, לצד העלייה במחירים, על פי הדוח השנה, למרות שאחוזי ההנחה היו יותר נמוכים, סלי הקניות היו יותר גדולים. בבלאק פריידיי השנה סל הקניות הממוצע עמד על 96 דולר, לעומת 90 דולר שנה שעברה ואחוזי ההנחה הממוצעים היו 25% ב-2021 לעומת 26% אחוזי הנחה אשתקד.

בסייבר מאנדיי ממוצע סל הקניות עמד על 92 דולר, לעומת 86 דולר בשנת 2020, כשאחוזי ההנחה עמדו על 27% לעומת 29% בהתאם.

שופינג IL לוגו. יח"צ,
הנתונים המפתיעים מיום המכירות המקומי שופינג IL/יח"צ

הספקים המקומיים נתנו 'פייט'

ומה קרה כאן בישראל בזמן הזה? איך רכשנו הישראלים במהלך חודש הקניות?

מסתבר כי השנה, הישראלים ביצעו בבלאק פריידי 435 אלפי עסקאות באתרי קניות שמקורן בחו"ל, לעומת 410 אלפי עסקאות אשתקד, עלייה של 6%. אך במונחים כספיים, הם רכשו השנה ב־74 מיליון שקל, בהשוואה ל־77 מיליון שקל אשתקד, כלומר קיטון של 4%.

נתון זה שהעיד על ירידה בסכום הכולל של הקניות, התבטא גם בשווי העסקה הממוצעת שעמדה השנה על 170 שקל, בהשוואה ל־188 שקל אשתקד, מדובר בקיטון של 9.5%, שההסבר המרכזי לו הוא כנראה השחיקה בשער החליפין של הדולר מול השקל.

"אין ספק שהשנתיים האחרונות חינכו את הצרכן הישראלי לעבור לקניות בדיגיטל ושהחוויה שסיפקו היצרנים השאירו אותם בזירת האון ליין. גם השנה ראינו כי הישראלים יודעים ואוהבים לקנות, והשנה לעומת שנה שעברה הישראלים קנו יותר מהספקים המקומיים בישראל, שיודעים 'לתת פייט'. הטק-ניישן מובילה גם בקניות און ליין", ציינה כפיר.

סייבר מאנדיי. ShutterStock
סייבר מאנדיי משך פחות קונים מאשר הבלאק פריידי, אך את עיקר המכירות ביצעו הישראלים דווקא בשופינג IL/ShutterStock

חג הקניות הישראלי גבר על העולמי

במהלך "חודש הקניות", פילחה גם חברת TWIK שעוסקת בפתרונות של פרסונליזציה ואופטימיזציה את הנתונים על הרגלי הצריכה בתחומי הקוסמטיקה והמזון בחברות מובילות לפי שלושת המועדים (שופינג איי אל, סייבר מנדיי ובלאק פריידי).

גם פילוח זה מציג מגמה מפתיעה, לפיה, מבצעי שופינג IL גברו על מבצעי הבלאק פריידי העולמי. במילים אחרות: חג הקניות הישראלי ניצח את חגי הקניות בעולם, כשמכר בכ-50% יותר בקטגוריית הקוסמטיקה והצליח לייצר טראפיק מוגבר בכ-50% בקטגוריית המזון.

בעז טמיר סמנכ"ל עסקי ב- twik: "בניגוד לדעה הרווחת בציבור, אנו רואים כי מרבית המשתמשים בתחומי הקוסמטיקה והמזון בחרו לרכוש בחג הקניות הישראלי שופינג IL ולאו דווקא בבלאק פריידי העולמי, מה שמעיד באופן ברור שהצרכן הישראלי, שנוטה לאמץ טרנדים בינלאומיים, מעדיף בסופו של יום את האירועים המותאמים לו אישית".

כך, בתחום הקוסמטיקה למשל, בשופינג IL היו 7,713 משתמשים במהלך היום, שהניבו הכנסות של כ-98,633 שקל, לעומת זאת, ב"בלאק פריידי" היו באותו התחום, רק 1,265 משתמשים וההכנסות מהם עמדו על 63,790 שקל בסה"כ.

כצפוי, בתחתית הטבלה נמצא ה"סייבר מנדיי" עם הכנסות של 25,872 שקל בלבד.

גם בתחום המזון נראה כי הטראפיק בשופינג IL הוביל את הטבלה עם 9,884 משתמשים במהלך היום, לעומת ה"בלאק פריידי" בו נרשמו כ- 6,488 משתמשים וסייבר מנדיי עם 4,547 משתמשים בלבד.

אישה משלמת עם כרטיס אשראי. ShutterStock
העלייה החדה ביותר (20.87%) לעומת נובמבר אשתקד, נרשמה בחנויות/ShutterStock

שיא חדש גם בהוצאה היומית של הישראלים

נישאר בגבולות ישראל ונבחן את ההוצאות של הישראלים בלבד במהלך חודש הקניות: על פי נתוני חברת שב"א (שרותי בנק אוטומטיים), חגי הקניות של חודש נובמבר הובילו לשיא חדש בסכום ההוצאה היומית של הישראלים בכרטיסי אשראי.

ההוצאה היומית בכרטיסי אשראי במהלך נובמבר עמדה על סכום של 1.205 מיליארד שקל, מדובר על עליה של 6.1% לעומת ההוצאה היומית בחודש אוקטובר, עלייה של כ-70 מיליון שקל לעומת החודש הקודם ועליה של כ-170 מיליון שקל (16.3%) בהשוואה לחודש נובמבר בשנה שעברה.

השיא הקודם בסכום ההוצאות היומי בכרטיסי אשראי היה באוגוסט השנה שבמהלכו נרשמו במערכות שב"א עסקאות בהיקף יומי של 1.191 מיליארד שקל.

מנתוני שב"א עולה כי בחודש נובמבר נרשמו עליות בהוצאות בעסקאות בבתי העסק ובעסקאות האונליין. העלייה החדה ביותר בהוצאות חלה בהוצאות בעסקאות הפיסיות, עם הצגת כרטיס שמתבצעות בבתי העסק עצמם, והן זינקו החודש בשיעור של 20.87% לעומת נובמבר אשתקד.

העסקאות ללא הצגת כרטיס (אונליין) עלו בנובמבר ב-13.34% לעומת אשתקד. בנובמבר בוצעו עסקאות אונליין בהיקף כולל של 21.297 מיליארד שקל לעומת 18.791 מיליארד שקל בנובמבר 2020. היקף הרכישות היומי באונליין עלה ב9.1% לעומת אוקטובר.

איתן לב טוב, מנכ"ל חברת שב"א: "נובמבר ידוע כחודש שבו הציבור הישראלי מנצל את ימי המבצעים ומבצע עסקאות רבות בכרטיסי אשראי. ראינו החודש קיטון במשיכות המזומן, לצד עליה גבוה בהוצאות בכרטיסי אשראי ובמיוחד בעסקאות שהתבצעו בבתי העסק עצמם. מבחינה טכנולוגית ועסקית, שב"א נערכה מראש והתמודדה בהצלחה מרובה עם עומסי הקניות בימי המבצעים השונים".

איך ניתן להסביר את העובדה שבכל העולם חלה עלייה בקניות באונליין, בעוד בישראל החנויות "הישנות והטובות" ניצחו את האתרים הווירטואליים? יש לכך מספר סיבות, אבל סיבה אפשרית אחת היא העובדה שבישראל התנהל חודש הקניות ברובו באווירה משוחררת ממגבלות קורונה (בהלת האומיקרון החלה רק בסוף השבוע האחרון של החודש - וגם היא לא הובילה לסגר), בעוד בעולם, בעיקר במדינות מכרכז אירופה, הוטלו סגרים ומגבלות על תנועה פיזית של קונים בחנויות ובמרכזי הקניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully