וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מחירי מוצרי החלב יוזלו בעשרות אחוזים?

עודכן לאחרונה: 6.12.2021 / 16:31

האם אנו נמצאים לקראת הוזלה דרמטית במחיר מוצרי החלב? שר האוצר חתם על צו לביטול מכסים של מעדנים יוגורטים וגבינות רזות, וכן הגדלת מכסות יבוא של גבינות קשות. לדברי שרי האוצר והחקלאות, המהלך יביא להוזלה מיידית במחירים, שתגיע עד לרמה של עשרות אחוזים

שר האוצר אביגדור ליברמן, בתיאום עם שר החקלאות עודד פורר, חתם על צו שיבטל מכסים על מוצרי חלב רכים וכן יגדיל את המכסת הפטורות ממכס של גבינות קשות, באופן שצפוי להוזיל את המחירים של למוצרי חלב לצרכן הישראלי. על פי האוצר, הצו ייכנס לתוקפו באופן מיידי.

הצו כולל ביטול מלא של מכסים על יוגורטים, מעדני חלב וגבינות עד 5% שומן - הצו יאפשר את פתיחת השוק ליבוא חופשי של מוצרים אלו ממדינות אירופה בהן המחיר לצרכן לק"ג יוגורט עומד על כ-8.5 שקל לקילו בממוצע, בהשוואה ל-17 שקל לקילו בישראל.

כמו כן, הצו כולל הגדלה של המכסות הפטורות ממכס בכ-5,000 טון עבור ייבוא של גבינות במכסה - הגבינות המיובאות צפויות להיות זולות בכ-25% מהמחיר המפוקח בישראל כך שהמחיר לצרכן צפוי לרדת בכ-10 שקל לקילו. כל זאת, על פי לשון ההודעה "תוך שמירה על החקלאות המקומית".

לדברי האוצר התכנית מיישמת את המלצת ה-OECD למדינת ישראל ומהווה צעד נוסף בהצבת ישראל לצד המדינות המפותחות בכל הנוגע לאופן התמיכה בחקלאות, והוא נחתם בהמשך לסיכום מקצועי בין משרדי האוצר והחקלאות.

גבר עומד מול מקרר מוצרי החלב בסופר. ShutterStock
מדף מוצרי החלב בסופרמרקט (אילוסטרציה). האם אכן מדובר בהוזלה של עשרות אחוזים?/ShutterStock

"ליברמן: צעד ראשון בסל פתרונות"

שר האוצר, אביגדור ליברמן: "מוצרי החלב בישראל יקרים ב-79% מהממוצע ב-OECD, ופתיחת שוק החלב לתחרות היא צעד ראשון בסל פתרונות לטיפול ביוקר המחייה. בעקבות הפחתת המכסים הצרכן הישראלי יוכל ליהנות ממגוון מוצרי חלב במחירים זולים, תוך שמירה על החקלאות המקומית. אני מודה לשר החקלאות על שיתוף הפעולה בצעד חשוב זה".

שר החקלאות, עודד פורר: "תחרות חופשית משיגה עבורנו שלושה יעדים: מחיר טוב לצרכן, מבחר גדול יותר של מוצרים ומחייבת גם את השוק המקומי להשתפר. זהו עוד צעד ברפורמה שאנחנו מובילים לפתיחת השוק ולחיזוק החקלאות המקומית".

כדי חלב. ShutterStock
חלב: נשאר מחוץ לגבולות הצו, מחירו יישאר גבוה בעשרות אחוזים מהממוצע באירופה/ShutterStock

המוצרים שבהם לא מטפל הצו

באוצר מעריכים כי המהלך יוזיל את המחירים של גבינות רכות, קשות ויוגורטים בעשרות אחוזים, אבל השאלה הנשאלת היא מה יקרה בפועל, בכמה יימכרו הגבינות לצרכן הסופי והאם תהיה השפעה על מחירי מוצרי החלב של תוצרת הארץ? כלומר, האם מחירה של גבינת עמק תוזל כי לצידה תימכר גבינה דומה תוצרת חו"ל במחיר זול יותר? גורמים ממשלתיים מבטיחים כי לא יקרה מצב של "שגר ושכח" ויעשה מעקב אחר השפעת השינויים על המחירים של מוצרי החלב בישראל.

בשלב הראשון, סביר להניח כי היבואנים הגדולים של מוצרי המזון בישראל הם אלו שייכנסו לתחום מוצרי החלב, ורק בשלב יותר מאוחר גם הספקים הקטנים יותר, אלו שבאמת מסוגלים לחולל תחרות ינסו להכנס לשוק מוצרי החלב.

צריך לציין כי הצו לא יוזיל באופן מיידי את מחירי כלל מוצרי החלב בישראל שגבוהים בעשרות אחוזים מהממוצע במדינות ה-OECD. הדרך להוזלה עוד ארוכה, ויש עוד הרבה מוצרי חלב שהצו לא מטפל בהם והייבוא בהם לא קיים - כמו למשל, גבינות מעל 5%, חלב ניגר ועוד. עם זאת, מדובר בסנונית ראשונה וחשובה בדרך להזלת יוקר המחיה בישראל.

מתואם עם החקלאים

איציק שניידר מנכ"ל מועצת החלב: "מדובר במהלך מתואם בין המדינה למועצת החלב והרפתנים שמאפשר את הגדלת המגוון לצד שמירה על הייצור המקומי, תוך הבטחת ודאות לעוסקים בענף החלב. הוכחנו כי ניתן לפעול יחד למען יוקר המחייה לצד שמירה על החקלאות ישראלית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully