וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקירת שווקים: סנטה קלאוס בדרך, אבל איזו מתנה הוא מביא?

כריסטיאן נולטינג, דויטשה בנק

עודכן לאחרונה: 7.12.2021 / 11:01

רגע לפני כריסמס, התנודתיות בשווקים לא צפויה לעצור. הפגישה הבאה של הפד ב-14 בחודש תהיה מעניינת. כריסטיאן נולטינג, הכלכלן הראשי של דויטשה בנק, עם הסקירה

השווקים צפויים להמשיך להיסחר בתנודתיות בשבועות שמובילים אל הפגישה הבאה של הפד ב-15-14 בדצמבר, וככל שמצטברות עוד עדויות בנוגע להשפעתו של וריאנט אומיקרון. פגישות בנקים מרכזיים עשויות לכלות תגובות מדיניות שונות: הבנק המרכזי באוסטרליה ביום שלישי, הבנק המרכזי של הודו, קנדה וברזיל ביום רביעי. בארצות הברית נתון המאקרו המרכזי יהיה מדד המחירים לצרכן ביום שישי אבל גם מדד ביטחון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן עשוי להיות חשוב. באירופה נקבל את סקר הסנטימנט של ZEW ביום רביעי כאשר באותו יום נקבל גם את נתון הייצור התעשייתי ומאזן סחר חוץ. בסין יפורסם נתון מאזן סחר חוץ כאשר ביום חמישי נקבל את נתון מדד המחירים לצרכן וליצרן(מדד המחירים ליצרן יזכה לתשומת לב גבוהה יותר) וביום שישי נקבל את נתון השקעות זרות ישירות ונתונים מוניטריים. חדלות פירעון בסקטור הנדלן הסיני עשויות לדרוש התערבות רשמית מצד הרשויות.

יומן אירועים כלכליים

  • שלישי: סין - מאזן סחר חוץ (נובמבר). אוסטרליה - פגישת הבנק המרכזי. גרמניה - ייצור תעשייתי (אוקטובר), סקר ZEW (דצמבר).
  • רביעי: קנדה - פגישת הבנק המרכזי הקנדי. הודו - פגישת הבנק המרכזי ההודי. ברזיל - פגישת הבנק המרכזי של ברזיל.
  • חמישי: סין - מדד המחירים לצרכן, מדד המחירים ליצרן (נובמבר). גרמניה - מאזן סחר חוץ (אוקטובר).
  • שישי: סין - השקעות זרות ישירות, היצע הכסף M2, הלוואות חדשות (נובמבר). ארצות הברית - מדד המחירים לצרכן (נובמבר), מדד ביטחון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן (דצמבר).
וול סטריט. Spencer Platt, GettyImages
העצבנות הורגשה היטב. וול סטריט בשבוע שעבר/GettyImages, Spencer Platt

השווקים עברו שבוע קשה, לאור מסרים משתנים מצד יושב ראש הפד ג'רום פאוול בנוגע לקצב צמצום הרכישות ואי וודאות סביב וריאנט האומיקרון. מדד האס אנד פי 500 סיים את שבוע המסחר בירידה של 1.2% ומדד Stoxx 600 ירד ב-0.3%. החוזים העתידיים על מדד האס אנד פי 500 נסחרים בעלייה של 0.5% הבוקר. חששות בנוגע לצמיחה הגלובלית העתידית דחפו כלפי מטה את תשואות אגרות החוב הממשלתיות, אגרת החוב ל-10 שנים של ארצות הברית נסחרת בתשואה של 1.39% הבוקר. אגרת החוב של ארצות הברית לשנתיים מנגד, עלתה לתשואה של 0.62%, ברקע לציפיות להעלאות ריבית בעתיד. מחירי הנפט (מחיר חבית מסוג WTI נסחרת ברמה של 67.9 דולר) נדחפו כלפי מטה בהתחלה כתוצאה מהחלטתו של ארגון אופ"ק פלוס להמשיך בהעלאת התפוקה המתוכננת, אך מאז הם התאוששו מעט. מחיר הזהב (נסחר ברמה של 1782 דולר לאונקיה) עדיין נסחר בירידה לעומת אמצע נובמבר. מדד ה-DXY נסחר בעלייה קלה לרמה של 96.3.

שורה תחתונה: השווקים מתקשים לאזן בין החששות מפני האטה בצמיחה הגלובלית לבין הצפיות לצמצום מהיר יותר של המדיניות המוניטרית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

שווקי החוב: אגרות חוב HY מרגישות את הלחץ

עקום אגרות החוב המשתטח (המרווח בין אגרת החוב לשנתיים ולעשר שנים עומד על 0.77%, 30 נקודות בסיס נמוך יותר מלפני חודש) מלווה על ידי בעיות אחרות בשווקי החוב. חששות מצמצום הרכישות ואינפלציה גרמו לאגרות החוב מסוג HY לתנודתיות בחודש נובמבר, כאשר מדד אגרות חוב HY ל-10 שנים רשם תשואה של מינוס 1% לחודש נובמבר ואגרות חוב בדירוג נמוך יותר סיפקו תשואה רעה עוד יותר. וריאנט האומיקרון אולי סיפק סיבה נוספת להימנע ממניות בתחומים של תיירות ופנאי, אך יש מקום לחדשות טובות יותר ועליית המרווחים של אגרות חוב HY מול אגרות החוב הממשלתיות, עשוי להביא לחזרתם של המשקיעים אל אגרות חוב מסוג HY, עקב שיעורי פשיטות רגל שצפויים להיות נמוכים. אגרות חוב בדירוג השקעה (IG) הם בתיאוריה פגיעים יותר לאינפלציה מאשר HY (לאור המח"מ הארוך יותר) אך עד כה עליית המרווחים שלהם הייתה מתונה.

שורה תחתונה: שוק אגרות החוב מסוג HY נפגע ממספר חששות אך התרחיש להתייצבות קיים. אגרות החוב בדירוג השקעה-IG נמצאים בפחות לחץ עד כה.

ארצות הברית: מדד המחירים לצרכן והפד

יושב ראש הפד פאוול אמר בשבוע שעבר בעדותו בקונגרס בשבוע שעבר שלאור העובדה כי הכלכלה חזקה וישנם לחצים אינפלציוניים, הפד ידון בפגישתו הבאה ב-14-15 לדצמבר באפשרות של האצת צמצום הרכישות. דוח התעסוקה ביום שישי האחרון (גידול של 210 אלף משרות חדשות) היה מעורב אך שיעור האבטלה ירד וצמצום מהיר יותר של הרכישות אפשרי. השווקים ינתחו את מדד המחירים לצרכן שיפורסמו ביום שישי הקרוב בהקשר הזה. נתון גבוה נוסף- הקונצנזוס בשוק עומד על עלייה של 6.7% לעומת השנה שעברה לאחר קצב עלייה של 6.2% באוקטובר- עשוי להוסיף לטיעון שצמצום מהיר יותר על הפרק. צפויים להיות דיונים נוספים סביב הלחצים האינפלציוניים שהם סיבה לדאגה עבור יושב ראש הפד ושאר חברי הפד. השווקים וחברי הפד גם יסתכלו על תביעות האבטלה השבועיות שיצאו לאור ביום חמישי, יום לפני נתון המשרות הפתוחות (JOLTS) ביום רביעי. נתוני מאקרו בעלי עניין השבוע, מדד ביטחון העסקים הקטנים של NFIB ביום רביעי ומדד ביטחון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן ביום שישי.

שורה תחתונה: נתוני האינפלציה השבוע בארצות הברית ונתוני מאקרו אחרים עשויים להוסיף לטיעון של צמצום מהיר יותר של הרכישות.

נשיא הפד ג'רום פאוול. Drew Angerer, GettyImages
כל הצהרה נבחנת בזכוכית מגדלת. פאוול/GettyImages, Drew Angerer

בעיות הקורונה ביבשת אירופה גברו עוד לפני גילויו של וריאנט אומיקרון, כאשר אינדיקטורים של פעילות כלכלית שוטפת ( מוביליות, קניות ובידור) מצביעים על פעילות נמוכה יותר בחודש נובמבר. צמיחה איטית יותר ברבעון ה-4 מלווה ברמות גבוהות יותר של אינפלציה. נתון האינפלציה בגוש היורו לפי ההערכה הראשונה שפורסמה בשבוע שעבר, עלה לרמה של 4.9% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה (מדד הליבה רשם עלייה של 2.6%). הבנק המרכזי האירופאי נפגש ב-16 לדצמבר, מיד לאחר פגישת הפד והוא תחת לחץ להראות סימנים שהוא מוכן לצמצם את המדיניות המוניטרית למרות ההאטה האחרונה עקב הקורונה. העלאות ריבית עדיין רחוקות אך צמצום הרכישות עשוי להיות קרוב, השדרוג של רכישות APP לא יפצה באופן מלא על הפסקת תוכנית PEPP במרץ 2022 ולכן אנו צופים כי סך הרכישות נטו ייעצר בשנת 2022 לעומת 2021. בנוגע לנתוני מאקרו השבוע בגוש היורו, ביום שני נתון ביטחון המשקיעים של Sentix ונתון תוצר מתוקן לרבעון ה-3 ביום חמישי. בגרמניה נקבל את נתון הייצור התעשייתי ואת סקר ZEW ביום שלישי לפני נתון מאזן סחר החוץ ביום חמישי.

שורה תחתונה: הבנק המרכזי האירופאי תחת לחץ בנוגע לאינפלציה, בעוד שהכלכלות באירופה תחת לחץ מהגבלות חדשות על מנת להתמודד עם נגיף הקורונה.

הודו: הבנק המרכזי ההודי עשוי לעשות צמצום קטן

הבנק המרכזי ההודי נפגש ביום רביעי כשברקע המשך חששות בנוגע לווריאנט האומיקרון. אנו מצפים כי הוא ימשיך עם מדיניות מוניטרית מרחיבה אך הוא עשוי להמשיך קדימה עם העלאה מתוכננת בריבית הריפו. השווקים כבר תמחרו את זה ואם הבנק לא יעשה זאת, הוא עשוי לשדר מסרים מבלבלים בנוגע למדיניות הרצויה. סביבת המאקרו נראית תומכת. התוצר ברבעון ה-3 (יולי עד ספטמבר) עמד על 8.4% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה, כאשר הצריכה הפרטית צוברת תאוצה. הפחדים האחרונים מוריאנט האומיקרון מגיעים לאחר התקדמות משמעותית בגזרת הקורונה (במונחי מספר הנדבקים וגם שיעור המחוסנים) וכרגע האטה משמעותית בצמיחה איננה צפויה. לאחר שמדד ה-NIFTY 50 נפל במהלך המחצית השנייה של חודש נובמבר, הוא עדיין לא התאושש, אך הציפיות לצמיחת רווחי החברות עדיין גבוהה. נתוני מאקרו השבוע כוללים את האינפלציה בסקטור הקמעונאות וייצור תעשייתי ביום שישי.

שורה תחתונה: הבנק המרכזי ההודי צפוי להותיר את המדיניות המוניטרית המרחיבה למרות העלאת ריבית ריפו על רזרבות. סביבת המאקרו עדיין נותרה תומכת.

כריסטיאן נולטינג הוא הכלכלן הראשי של דויטשה בנק.

  • עוד באותו נושא:
  • שווקים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully