וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טוב לכדור וטוב לעסקים: החברות שמקדמות מדיניות ירוקה

עודכן לאחרונה: 9.12.2021 / 12:07

ועידת האקלים שהתקיימה לפני כחודש בגלזגו, הבהירה למנהיגי העולם עד כמה דחופה בעיית איכות הסביבה. מי שמיהרו להבין את גודל השעה, הן החברות שפועלות להובלת לשינוי בתחום הקיימות. לקראת יום המיחזור שיחול ביום רביעי, הנה מה שעושות כמה מהן

ד"ר עמיר גבעתי, מומחה אקלים מאוניברסיטת תל אביב: "לא מדובר על תיאוריה, אלא על כאן ועכשיו", הוא אמר בהתייחסו למשבר האקלים. "יש לקוות שהעולם יבין באמת, מנהיגי העולם, המדינות הגדולות והמתועשות אחראיות על מירב הפליטות. צריך לקוות שיחקק חוק שמחייב שלא להגדיל את פליטות גזי החממה, לצמצם אותן ולהגיע לאיפוס ב-2050".

"בשנים הקרובות התופעות שגורם משבר האקלים רק יחריפו. צריך להסתכל על האופק ועל עתיד ילדינו. תמונות שאנחנו רואים עכשיו הן רק הקדימון, אנחנו לא רוצים להפחיד אבל זו פיזיקה פשוטה - אנחנו משנים את המאזן האנרגטי של כדור הארץ, אנחנו מחממים אזורים מסוימים הרבה יותר מהממוצע העולמי, בעיקר באזורים הצפוניים, הקוטב, וזה מתכון לכאוס במזג האוויר. ראינו את זה רק בקיץ האחרון. כל זה הולך להקצין בשנים הקרובות", הוסיף גבעתי.

מי שמבינות את גודל האסון העולמי, ולא עושות רק "Green wash" כדי לסמן וי, הן חברות, שעושות מהלכים כדי להוביל לשינוי משמעותי במהלך כל השנה:

מיחזור. Depositphotos,
"בשנים הקרובות התופעות שגורם משבר האקלים רק יחריפו", ד"ר עמיר גבעתי, מומחה אקלים מאוניברסיטת תל אביב/Depositphotos

שותים קפה וממחזרים

חברת הקפה Nespresso הכריזה כי עד סוף שנת 2021 כל אריזות מכונות האספרסו יהיו מחומרים ממוחזרים. בנוסף, קפסולות הקפה של החברה עשויות אלומיניום, חומר שניתן למחזור אינסופי ובו זמנית גם שומר על טריותו, איכותו וטעמו של הקפה.

החברה מעודדת את צרכנייה למחזר את הקפסולות וכך כל לקוח יכול לקבל ללא תשלום שקית מחזור, לאפסן בתוכה את הקפסולות המשומשות ולהחזיר אותה ל-Nespresso באמצעות שליח או במסירה עצמאית בחנות.

בישראל, הקפסולות הריקות נגרסות במערך המחזור של החברה במודיעין, האלומיניום מותך ומשמש לייצור מוצרים חדשים בתעשייה ושאריות הקפה מועברות לדישון האקולוגי של יקב הרי גליל, יקב בר קיימא הראשון בישראל, המחויב לסביבה בכל יין שהוא מייצר החל משלב גידול הענבים ודישון הקרקע ועד לשיטות האריזה הידידותיות.

מכונת הקפה החדשה VERTUO NEXT של חברת נספרסו עשויה מלמעלה מ 50% חומרים ממוחזרים ואריזת המוצר עצמו עשויה 99.5% חומרים ממוחזרים.

vertuo Next מכונה חדשה, 1150 שקל nespresso. יח"צ חו"ל,
vertuo Next מכונה חדשה, 1150 שקל nespresso/יח"צ חו"ל

חופפים וממחזרים

חברת P&G (פרוקטר אנד גמבל) הציבה יעד שאפתני להשתמש ב-100% פלסטיק ממוחזר עד 2025 ועל כן השיקה לאחרונה מערכת למילוי מחדש של השמפו הממותג (פנטן / הד אנד שולדרס / הרבל אסנס) בבקבוקי אלומיניום רב פעמיים (שיוצרו תוך שימוש ב- 60% פחות פלסטיק) עם פקקים ממוחזרים תחת הסדרה Refill the Good.

המשמעות - הפחתת השימוש בפלסטיק בתהליך הייצור וצמצום הפסולת, וצמצום כמות אריזות הפלסטיק במיליוני משקי בית. גם שקיות המילוי, וגם בקבוק האלומיניום, מושלכים לפח הכתום.

על פי החברה, הצפי הוא כי עוד השנה, המותגים יצמצמו את השימוש בפלסטיק בתולי (פלסטיק שלא ממוחזר) לבקבוקי שמפו ומרכך שיער ב-50%, במקביל למאמץ קולקטיבי לצמצום ייצור בקבוקי הפלסטיק ב-300 מיליון מדי שנה. ישראל היא המדינה הרביעית באירופה שהסדרה החדשה מושקת בה.

Refill the Good. יח"צ חו"ל,
Refill the Good, פרוקטר אנד גמבל/יח"צ חו"ל

בית המותגים אורגניקזון הוא הראשון בישראל שעורך תהליך להעביר את כל מוצריו למוצרים העשויים מ100% פלסטיק ממוחזר. כל המוצרים מכילים תמציות צמחים או פירות וירקות אורגניים.

ecoLove הינו מותג הטיפוח הראשון בישראל שמשווק את מוצריו עם בקבוקים העשויים 100% ממוחזר עם תווית לזיהוי באמצעות מדבקה עגולה בצבע ירוק המודבקת על פקק הבקבוק עם הכיתוב: "100% פלסטיק ממוחזר". הבקבוקים הממוחזרים כוללים מגוון שרחב של מוצרי המותג ecoLove, בינהם: שמפו משפחתי, מרכך משפחתי, סבון גוף משפחתי ועוד.

לדברי שרונה רומנו לזר, מנכ"לית חברת אורגניקזון: "מיחזור יוצר שימוש חוזר בחומרי גלם קיימים והינו חלק חשוב ממודל הכלכלה המעגלית אליו אנו צריכים לשאוף. ניצול חוזר של משאבים וניצול מירבי של חומרי הגלם שוב ושוב מתחשב במשאבים המוגבלים על כדור הארץ ודואג לדורות הבאים . יום המחזור הינו תזכורת חשובה שהמשאבים על כדור הארץ מוגבלים ואנחנו חייבים לעשות ככל הניתן כדי להיות חלק מהשינוי לטובה".

אקולאב 100% ממוחזר שמפו. עדי גלעד,
ecoLove, עשוי 100% ממוחזר/עדי גלעד

מטפחים את עור הפנים וממחזרים

המותג הניו-יורקי Kiehl's (קיל'ס) המשווק מוצרי טיפוח לעור ולשיער לנשים וגברים, פועל במשך שנים רבות למען איכות הסביבה, כחלק ממסורת משפחת המייסדים, התומכת עד היום ביוזמות קהילתיות.

ל-Kiehl's אג'נדה סביבתית מפותחת, במסגרתה, בין היתר, הופחתה בשנים האחרונות כמות הפלסטיק באריזות והשקת אריזות מילוי (פאוצי'ם) החוסכים בממוצע 80% יותר פלסטיק ממוצר חד פעמי של קיל'ס. החברה מייצרת פורמולות אחראיות עם רכיבים מתחדשים ואריזות מתכלות וידידותיות לסביבה, תוך שיפור החומרים בהם משתמשים בחנויות המותג.

במסגרת יום המיחזור הישראל ב- 8 בדצמבר, משיק המותג פעילות שתיגע בצרכנים ותעודד אותם למחזר מוצרים לאורך כל השנה. במסגרת הפעילות, מחזירים לסניפי קיל'ס מכלים ריקים ומקבלים מוצר מתנה! כל מיכל שיוחזר לחנות, יזכה במתנה אחת - ככל שממחזרים יותר, מקבלים יותר! האריזות שיוחזרו יעברו לתהליך מיחזור מלא בשיתוף תאגיד המיחזור ת.מ.י.ר.

בין המתנות: 3 מיכלים ריקים יזכו ב- Lip Balm, 5 מיכלים ריקים יזכו במוצר טיפוח לנסיעות (75 מ"ל), 10 מיכלים ריקים יזכו במוצר בגודל מלא (עד 125 שקל). הפעילות תיערך בכל סניפי הרשת.

מותג הטיפוח קיל'ס. יח"צ חו"ל,
מותג הטיפוח קיל'ס/יח"צ חו"ל

גם הגלידה במיכל "ירוק"

רשת הגלידריות "וניליה" מתגייסת למאבק האקלימי ולשמירה על איכות הסביבה והקיימות. הרשת מובילה מהלך מקיף ומהפכני, ראשון מסוגו בענף המזון, של מעבר לשימוש בלעדי במוצרים מתכלים ואקולוגיים בכל סניפיה.

במסגרת זו וניליה משיקה כעת מארז רב פעמי לשימוש חוזר למילוי הגלידה. המארז החדש יחליף את מארזי הקלקר (פוליסטרן מוקצף) המסורתיים, המשמשים את מרבית הגלידריות ומהווים מפגע סביבתי חמור.

המארז הרב פעמי החדש לשימוש חוזר של "וניליה" מיוצר באישור משרד הבריאות ומכון התקנים.
זהו מארז רב פעמי עבור 1 ק"ג גלידה, המתפרק לשלושה חלקים, כאשר החלק הפנימי נשלף וניתן לשטיפה במדיח והוא מעוצב בצבעי המותג. כדי לעודד את שימוש במארז החדש תעניק הרשת לכל לקוח שיגיע איתו לסניפים למילוי מחדש, הנחה של 2 שקלים ממחיר הגלידה.

מארז רב פעמי וניליה. שירן חי כהן,
מארז רב פעמי של רשת הגלידריות "וניליה"/שירן חי כהן

"מיחזור זה חשוב מאוד, אך הפתרון האמיתי טמון בהפחתה משמעותית בשימוש בחד פעמי", כך מסרו מסודהסטרים שפועלת רבות להעלאת המודעות לנזקים של הבקבוקים החד פעמיים ונותנת מענה ירוק ובריא יותר.

כל צרכן סודהסטרים מונע זריקת אלפי בקבוקים חד פעמיים לפח. בתחילת השנה, הציבה החברה יעד של חיסכון בשימוש ב-78 מיליארד בקבוקים חד פעמיים עד לשנת 2025.

כמו כן, סודהסטרים מקיימת מגוון פעילויות במהלך השנה לטובת העלאת המודעות להעדפת שימוש בבקבוקים רב פעמיים על פני חד פעמיים והצורך במחזורם של הבקבוקים החד פעמיים למען הסביבה.

עובדי סודהסטרים באחת הפעילויות - אוספים בקבוקים חד פעמיים מעוברי אורח ומעניקים במקומם בקבוקים רב פעמיים. את הבקבוקים החד פעמיים העבירו למיחזור. יח"צ,
עובדי סודהסטרים באחת הפעילויות - אוספים בקבוקים חד פעמיים מעוברי אורח ומעניקים במקומם בקבוקים רב פעמיים. את הבקבוקים החד פעמיים העבירו למיחזור/יח"צ

מייבשים את הכביסה ומתחשבים בסביבה

חברת מיני ליין, יבואנית מובילה בתחום מוצרי החשמל (אלקטרולוקס, סמסונג ו- AEG) שמקדמת שמירה על אנרגיה ושמירה על בגדים בתהליך הכביסה, השיקה לאחרונה סדרת מייבשי הכביסה החסכוניים Perfect Care Electrolux המטפלים במגוון סוגי בנפרד, חוסכים באנרגיה ומותאמים באופן אישי לצרכי המשתמשים.

מייבש הכביסה נוטה לעבוד שעות ארוכות במיוחד בתקופת החורף הבאה עלינו לטובה. לכבוד העונה הקרה שבפתח, מציגה מיניליין את טכנולוגיית ה--Heat Pump: משאבת חום במקום גוף חימום קלאסי בטמפרטורות נמוכות יותר, בהשוואה למייבשי כביסה רגילים.

בזכות הטכנולוגיה המתקדמת מתקבלת יעילות אנרגטית חסרת תקדים של עד 50% פחות צריכת אנרגיה בהשוואה למייבשי כביסה רגילים. רק בטכנולוגיה מתקדמת זו, הדירוג האנרגטי הוא A ותוצאות הייבוש מושלמות.

מיניליין מייבש כביסה. יח"צ,
מיניליין מייבש כביסה/יח"צ

ארצ'ליק, אחת מיצרניות מוצרי החשמל המובילות בעולם, נקטה צעד חשוב נוסף במאבק במשבר האקלים לקראת הגשמת יעדי הקונצרן מבוססי-המדע לשנת 2030, כשהתחייבה להפחית החל משנת 2018 את פליטת גז החממה ב-30%, ובשלב מאוחר יותר מתחייבת להפחית את פליטת הגז ב-15% גם בייצור מוצרים שימכרו עד שנת 2030.

Beko מותג מכשירי החשמל לבית, לוקח חלק חשוב במחויבות של ארצ'ליק לשמירה על הסביבה באמצעות פיתוח מוצרים ממוחזרים, ידידותיים לסביבה וכאלו החוסכים באנרגיה. בשנתיים האחרונות מחזר המותג 2,420 טונות פלסטיק, לייצור מכשירי חשמל ירוקים. בשנה האחרונה השיק המותג ליין של מוצרים ידידותיים לסביבה הכולל את ה-Autodose, מדיח כלים חדשני המייתר את הצורך בשימוש יומיומי בטבליות למדיח ומאפשר מילוי חומר ניקוי עד לפעם אחת לחודש בלבד.

בנוסף, פיתח Beko מכונת כביסה ומייבש כביסה, שיוצרו מפסולת פלסטיק שמוחזרה לחומר גלם חלופי. כ-60 בקבוקי פלסטיק (מסוג PET) בנפח חצי ליטר, משמשים לייצור חלקי הצנרת בדגמים מסוימים של מכונות הכביסה והמייבשים. שיטת ייצור זו ידידותית לסביבה ומפחיתה באופן משמעותי את פליטת הפחמן הדו-חמצני לסביבה. מאז תחילת פרויקט הפיתוח ב-2017, מוחזרו 58 מיליוני בקבוקי פלסטיק אשר הפחיתו את פליטות ה-CO2 בקרוב ל-2,200 טונות.

beko, מדיח הכלים החדשני. יחסי ציבור,
beko, מדיח הכלים החדשני/יחסי ציבור

טסים ירוק

חברת התעופה קתאי פסיפיק, נחשבת לחלוצה מבין חברות התעופה בנושא קיימות. החברה מכירה כמובן בהשפעה שיש לפלסטיק לשימוש חד פעמי על הסביבה ובשנת 2019, התחייבה להפחית בחצי את השימוש בפלסטיק החד-פעמי עד סוף שנת 2020 וכ-200 מיליון פריטים בודדים עד סוף 2022.

מסע הקיימות שלה למעשה החל לפני יותר מ-20 שנה במחלקת תיירים, כשהחלה להשתמש בסכו"ם פלסטיק בשימוש חוזר. השטיפה והעיקור של סכו"ם מאפשר לה לעשות שימוש באותם פריטים פעמים רבות.

בנוסף, במחלקה הראשונה ובמחלקת העסקים, ציפיות הכרית וכיסויי השמיכה ארוזים בשקיות רב פעמיות. אפילו שטיחי התאים במטוסי A350 שלה עשויים מרשת דייגים ממוחזרת, והשמיכות עשויות מבקבוקי פלסטיק ממוחזרים.

הפחתת השימוש החד פעמי בפלסטיק בקתאי פסיפיק,. קתאי פסיפיק,
הפחתת השימוש החד פעמי בפלסטיק בקתאי פסיפיק/קתאי פסיפיק

האפליקציה חברתית שמחברת בין מתנדבים לחקלאים

אפליקציית סאנדו - מידי שנה נזרקים כ-931 מליון טון של מזון ברחבי העולם כאשר 61% מתוכם הגיעו מפסולת ביתית, 26% מתעשיית שירותי מזון ו-13% מענף הקמעונות בעוד אחוז העניים בעולם רק עולה.

רק בישראל מושלכים 2.5 מיליון טון של מזון בשווי 20 מיליארד שקלים בשנה. אפליקציית סאנדו, המחברת בין חקלאים למתנדבים על מנת לסייע בפתרון המחסור ב-20 אלף ידיים עובדות בחקלאות מדי שנה, יזמה פרויקט חדש לצמצום בזבוזי המזון באופן משמעותי: אותם מתנדבים יכולים לבחור באמצעות האפליקציה לשנע ברכבם הפרטי תוצרת חקלאית שלא ראויה להימכר ולמסור אותה לעמותות ונזקקים.

אפליקציית סאנדו. יח"צ,
אפליקציית סאנדו/יח"צ

מזהמים פחות עם ייצור מקומי של חשמל

חברת האנרגיה טורבוג'ן, פיתחה מיקרו-טורבינה רב-דלקית (גז טבעי וביו-דיזל) לייצור מקומי של חשמל וחום במבנים והיא מתמקדת בשוק המערכות המשולבות של ייצור חשמל וחום בקטגוריה של 50 קילו-וואט עד 1 מגה-וואט. לקוחותיה העיקריים צפויים להיות מקבצי דיור, בתי מלון , דיור מוגן, ובתי חולים.

ייצור מקומי של חשמל חום וקור במבנים, נותן מענה למספר אתגרים: הורדה בצריכת פחם, הורדת שיעורי הזיהום של בניינים, המייצרים כיום 28% מפליטת גזי החממה בעולם, הורדה משמעותית בעלויות תחזוקת רשת הולכת החשמל, הורדת עומסים קיימים ועתידיים לטעינת רכבים חשמליים, התמודדות עם אירועי מזג אוויר קיצוניים ופינוי רשת הולכת החשמל המיושנת לשינוע אנרגיות מתחדשות.

באמצעות הפיתוח החדש, טורבוג'ן מעריכה שתוכל להוריד את עלויות החשמל והחימום לצרכנים העתידיים ב-10%-20% ביחס לתעריפים הקיימים.

טורבוג'ן השיגה פריצת דרך משמעותית בחדירה לשוק המקומי לאחרונה, כאשר חתמה על מזכר הבנות ושיתוף פעולה עם חברת סופרגז, החברה הגדולה בישראל בתחום אספקה והולכה של גז טבעי. במסגרת ההסכם, תוקם חברה משותפת שתספק אנרגיה כשירות, המבוססת על המיקרו טורבינה של טורבוג'ן.

טורבוגן. יח"צ,
טורבוג'ן/יח"צ

צעצועים שאוהבים את הים (MATTEL)

חברת מאטל השיקה לאחרונה את קולקציית "ברבי אוהבת את הים", הכוללת שלוש בובות שגופן מיוצר מ-90% חלקי פלסטיק ממוחזרים מהאוקיינוס* וערכות משחקים ואביזרים נלווים בשם "צריף החוף", המיוצרים אף הם מ-90% פלסטיק ממוחזר.

התוכנית של ברבי היא השקה אחת מני רבות שתומכות במטרה התאגידית של מאטל להשתמש ב-100% חומרי פלסטיק ממוחזרים, ניתנים למחזור או מבוססי-ביו בכל המוצרים והאריזות עד שנת 2030.

יוזמות נוספות כוללות את יוזמת PlayBack של מאטל שהושקה לאחרונה ומהווה תוכנית לאיסוף צעצועים ישנים של מאטל ולניצול חומריהם למחזור ושימוש חוזר במוצרים עתידיים של מאטל על מנת "להניע לעבר עתיד טוב יותר", מפת הדרכים של מוצרי מאטל לייצור כל המכוניות היצוקות, ערכות המשחק והאריזות של המותג Matchbox מ-100% חומרי פלסטיק ממוחזרים, ניתנים למחזור או מבוססי-ביו עד שנת 2030.

בשנה שעברה הציגה מאטל מספר צעצועים שמקדמים מחויבות זו, כולל Rock-a-Stack ו-Baby's First Blocks של פישר פרייס, המיוצרים מפלסטיק מבוסס-ביו, שלוש ערכות MEGA Bloks המיוצרות מפלסטיק מבוסס-ביו, ו- UNO מנייר בלבד, חפיסת ה-UNO הראשונה הניתנת למיחזור מלא, ללא חומרי אריזה מבוססי צלופן.

ברבי אוהבת את הים 60 שקל לברבי. יחצ מאטל,
ברבי בהומור עצמי: העתיד של הוורוד הוא ירוק. 60 שקל לבובה/יחצ מאטל

איסוף פסולת אלקטרונית והגרלה

קניוני עזריאלי קיימו פעילות לעידוד מחזור: במהלך חג החנוכה התקיים ב-4 קניוני עזריאלי, תל אביב, חיפה, ירושלים ובאר שבע קמפיין "המירוץ למחזור" בשיתוף תאגיד אקומיוניטי למחזור פסולת אלקטרונית.

במהלך הקמפיין, בו לקחו חלק אלפי אנשים, הביאו לעמדות האיסוף שהוצבו בקניונים מוצרים אלקטרוניים/חשמליים שאינם בשימוש, מה שזיכה כל משתתף בכרטיס להגרלה.

אתמול (ב') התקיימה ההגרלה בנוכחות מנכ"לי הקניונים במסגרתה נבחרו ארבעה זוכים (זוכה אחד בכל קניון) שזכו בחבילת מוצרי חשמל בשווי עשרות אלפי שקלים.

פעילות אקומיוניטי בקניון עזריאלי תל אביב. מימין לשמאל עופר ירום יריב טל דודו וולף וחן קוגל. איתי סיון,
פעילות אקומיוניטי בקניון עזריאלי תל אביב. מימין לשמאל עופר ירום יריב טל דודו וולף וחן קוגל/איתי סיון

30% מצריכת האנרגיה קשורה בתחום הנדל"ן

חברת JLL המתמחה בנדל"ן וניהול השקעות מעצבת את העתיד של הנדל"ן באמצעות שימוש בטכנולוגיות המתקדמות ביותר בכדי ליצור הזדמנויות מתגמלות, חללים מדהימים ופתרונות ברי קיימא עבור לקוחותיה, אנשיה והקהילות שלה.

החברה, בעלת אופרציה ב-80 מדינות ומעל ל- 92,000 עובדים החברה מעסיקה בישראל כ-200 עובדים. זיו שור, מנכ"ל ענקית הנדל"ן JLL בישראל: "כש- 40% מפליטות הפחמן דו חמצני (CO2) בעולם קשורות לנדל"ן, וכ-30% מצריכת האנרגיה בעולם קשורה גם היא לתחום, דגלי האזהרה נותנים את אותותיהם.

ב-26 לאוקטובר פרסם הפורום הכלכלי העולמי את עקרונות הבנייה הירוקה: תוכנית הפעולה ל-Net-Zero Carbon הממליצה על מערכת עקרונות שיסייעו לחברות לספק פליטות אפס נטו. העקרונות, שפותחו בשיתוף עם JLL מציעים צעדים ברורים למבנים ללא פחמן נטו ומעודדים חברות לאמץ התחייבות להפחית את פליטות הבניין ב-50% עד 2030 והגעה לאפס פליטות פחמן לא יאוחר מ-2050.

מעבר לכך, JLL התחייבה בעצמה ליעד שאפתני יותר להגיע לאפס פליטות נטו גזי חממה ברחבי שרשרת האספקה שלה עד לשנת 2040. השגת יעד זה מחייבת את JLL לשתף פעולה עם לקוחות, ספקים ובעלי עניין במסע לעבר עתיד נטול פליטות פחמן".

זיו שור - מנכ"ל ישראל JLL. JLL,
זיו שור - מנכ"ל ישראל JLL/JLL

נופשים בעיר ודואגים לסביבה

רשת מלונות VERT, (ירוק בצרפתית), נבחר כשמו של מותג המלונות החדש מבית AFI, מתוך מחשבה על קיימות ודאגה לשלום כדור הארץ והסביבה. כחלק ממשבר האקלים הפוקד אותנו, ולאור תפיסת הקיימות שחרטה החברה על דגלה, התחייבה הרשת להפוך לירוקה עד לשנת 2025, עד אז מאמצת הרשת צעדים משמעותיים להגנה על הסביבה, ביניהם שימוש מופחת במוצרי נייר והעדפת תהליכים דיגיטליים דוגמת צ'ק אין ומתן מידע לאורח, הקפדה על תהליכי מחזור, שימוש מוגבר בחומרים טבעיים ומתכלים, צמצום השימוש בפלסטיק, ניצול מוגבר של אור השמש לחיסכון באנרגיה, יצירת שיח בנושאים סביבתיים ועוד.

vert לגון נתניה. רועי מזרחי,
vert לגון, נתניה/רועי מזרחי

נהנים מהטבע ומחזירים לו אהבה

כשרשת 'מלון מטיילים' הוקמה לפני 15 שנים, החליטו הבעלים בת חן וטל ישועה, להקים את הרשת מתוך ראייה ירוקה: המלון נבנה מתוך מגמה של חיסכון סביבתי במים ובאנרגיה. כך למשל המים אשר חוממו בחשמל עד לשיפוץ לאחרונה, הוחלפו במערכת חימום בגז וגם הקירור במלון עבר ממערכת קירור מרכזית, למערכת מותאמת לכל חדר ועשרות מזגנים קטנים המותאמים לקירור חדרים נפרדים החליפו את הקירור המרכזי היקר והבזבזני בחשמל.

בת חן ישועה "לא חששנו מההוצאה הכספית כי ידענו שמהר מאוד נכסה אותה בחשמל שנחסוך, ואנו מבחינים בכך כבר היום". גם התאורה השתנתה ובמקום נורות הלהט המזהמות הותאם המלון לפלורסנט או נורות לד או ניאון, המייעלות את צריכת החשמל.

הבקבוקונים הקטנים של השמפו והמרכך באמבטיה, הוחלפו בדיספנסרים מרכזיים עם מדבקה המעלה חיוך. בחדר האוכל המגיש ארוחות בוקר בלבד, המעיטו בשימוש במזון מן החי, שתהליך ייצורו הוא משמעותי בפגיעה בסביבה, ואין כבר פלטות מלאות של גבינות ומגוון סוגי ביצים בבישול או טיגון אלא יותר ירקות, פירות וממרחים צמחיים וסוג אחד או שניים של גבינות וביצים.

כמו כן הוחלפו הכלים החד פעמיים ברב פעמיים הן במטבח והן בחדר האוכל ולכן יזמנו הגשה אישית במקום מרכזית. גם האזור שמחוץ למלון לא הוזנח. בעלי המלון הנחו את הגננים להחליף את הצמחים הצורכים כמויות רבות של מים בצמחים חסכונים יותר ולהחליף את הדשן האורגני בדשן ידידותי לסביבה.

בתהליך שכנוע ארוך ומייגע של בעלי הרשת מול המנקות הופסק השימוש באקונומיקה. לצורך כך יצרו קשר עם ספקים ירוקים של חומרי ניקוי, אשר סייעו להם להחליף את חומרי הניקיון המזהמים בחומרים ידידותיים לסביבה. ספקים אחרים תרמו כלי אוכל חד פעמיים ומתכלים, כשהמבקרים התעקשו לא להשתמש בכלים הרב פעמיים.

מלון מטיילים מטולה. טל פינקלשטיין,
מלון מטיילים מטולה/טל פינקלשטיין

שימוש חוזר בציוד IT ומחשבים

חברת הסייבר Morphisec שמספקת מערכת אבטחה לנקודות קצה בשיטת המטרות הנעות (MTD) רואה בשמירה על הסביבה ערך עליון. בין הפעולות הרבות שעושה החברה למחזור ושמירה על הסביבה היא מיחזור ציוד IT ומחשבים, באמצעות השמשת חלקים לכשירים שימוש חוזר ותורמים אותם לאוניברסיטת בן גוריון.

כחברה הנושאת על דגלה את ערך המיחזור, מורפיסק גם הסירה את כל הכלים החד פעמיים משימוש במטבחי החברה. בנוסף, הם לוקחים חלק בפרויקט מיחזור נייר ופלסטיק.

טלי עמר, מנהלת משאבי אנוש בחברת Morphisec: "משבר האקלים הנוכחי, נגרם כתוצאה משילוב הרסני של תעשיות בעת המודרנית לצורך הקידמה האנושית. כיום שילוב הידיים הנדרש הוא שיקומי, וכלל התעשיות נדרשות לסייע בכך. אנו רואים בתרומתנו חלק קטן משילוב ידיים אוניברסלי זה וסבורים שהמגזר הטכנולוגי נדרש להוביל את השינוי".

טלי עמר מנהלת משאבי אנוש בחברת Morphisec. רבקה אליהו,
טלי עמר מנהלת משאבי אנוש בחברת Morphisec/רבקה אליהו

מפסולת אורגנית לאנרגיה מתחדשת

הטכנולוגיה הישראלית שתטפל בפסולת האורגנית של מחנות הפליטים - הום ביוגז הישראלית זכתה במכרז ראשון של האו"ם לאספקת מערכות ביוגז לטיפול בפסולת אורגנית וייצור אנרגיה מתחדשת במחנות פליטים באפריקה.

מאות מחנות פליטים בעולם מייצרים כמויות אדירות של פסולת אורגנית, אשר תהליכי הפינוי שלה יקרים ומורכבים וגורמים לבעיות סניטריות קשות.

הום ביוגז - העוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של מערכות ביוגז לטיפול מקומי בפסולת אורגנית והפיכתן לאנרגיה מתחדשת - ממשיכה לייצא את פתרונותיה לשוק הפרטי והמוסדי, ומרחיבה את פעילותה עם ארגוני סיוע באפריקה. הסיבות לבחירת האו"ם בטכנולוגיה הישראלית נעוצות, בין היתר, בעובדה שמערכות אלה מטפלות בפסולת בצורה אקולוגית, והופכות אותה לאנרגיה לשימוש מקומי. בנוסף, המערכות מגיעות במארז נוח לאחסון ולשינוע, פשוטות להתקנה, עמידות לתקופה של 15 שנה ונוחות לשימוש. מערכות אלו משווקות ב-6 יבשות ובלמעלה מ-100 מדינות.

לפתרון של הומביוגז ערך סביבתי משמעותי בשל היכולת לצמצם פליטות גז מתאן. אחד המקורות העיקריים לפליטות גז מתאן הוא הטמנה של פסולת אורגנית, גז מתאן משפיע על ההתחממות הגלובלית פי 80 יותר מאשר Co2. המערכת של הומביוגז מטפלת מקומית בפסולת האורגנית וכך מצמצמת משמעותית את פליטות גז המתאן, ומביאה לחסכון של למעלה מ-6 טון פחמן דו חמצני בשנה עבור כל מערכת.

לדברי אושיק אפרתי, מייסד מנכ"ל הום ביוגז, "אנו גאים להיות הטכנולוגיה הישראלית הראשונה בה בוחר האו"ם במכרז בעל חשיבות עליונה לשיפור הסביבה בה אנו חיים. כעת, אנו מהווים ספקים רשמיים של האו"ם, ומאמינים שמכרז זה הינו הסנונית הראשונה בדרך למכרזים רבים נוספים שיפעלו לטיפול בפסולת של מאות אלפי אנשים שחיים במחנות פליטים ברחבי העולם".

המערכת של הום ביוגז. הום ביוגז,
המערכת של הום ביוגז/הום ביוגז

המכללה הירוקה מנצלת את אנרגיית השמש

המכללה האקדמית גורדון, השלימה עוד צעד להפיכתה למכללה ירוקה והתקינה לוחות סולארים על גגות המכללה, והחלה לייצר חשמל בשיטה "ירוקה" אשר מנצלת את שעות השמש שאינה פולטת פחמן דו-חמצני, אינה מזהמת את האוויר, אינה פולטת גזי חממה ולכן אין היא משפיעה על התחממות כדור הארץ ושינויי האקלים.

משאב השמש זמין ואינו מתכלה המערכת החלה לפעול בהצלחה והיא מסוגלת לייצר עד 180KW חשמל בשעה בימי השיא. ההתקנה בוצעה במהלך החודשים האחרונים על ידי חברת Solarise. מהלך התקנת הלוחות הסולארים הינו רק חלק מתהליך נרחב אותו מיישמת האקדמית גורדון בשנים האחרונות מהיותה "מכללה ירוקה".

בנוסף הותקנו בכל הכיתות חיישנים המכבים אוטומטית אור ומיזוג אוויר בהיעדר אנשים. הנהלת המכללה מעודדת איסוף סוללות ישנות. בנוסף, בימים אלו רוכשת המכללה כוסות אישיות וסכו"ם רב פעמי עבור כל חברי הסגל אשר יחליפו את אלו החד פעמיים.

האקדמית גורדון. sofarise,
האקדמית גורדון/sofarise

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully