וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראבלוף מוצרי החלב: האם בסוף נשלם יותר?

עודכן לאחרונה: 8.12.2021 / 13:00

האם הצהרת שרי האוצר והחקלאות לגבי הוזלה של "עשרות אחוזים" במחירי מוצרי החלב, בעקבות הפחתת המכסים הייתה רק הסוואה לכך שמחירי מוצרי החלב שבפיקוח עומדים לעלות? בדיקה מגלה כי הפחתת המכסים "החגיגית" אינה אלא אישרור של הבנות עם יצרני החלב, שהושגו בינואר 2021

שלשום הודיעו שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר על ביטול המכסים על חלק ממוצרי החלב והגדלת המכסות הפטורות ממכס של גבינות קשות - מהלך חשוב בדרך להוזלת יוקר המחיה שנכנס לתוקף באופן מיידי.

יחד עם זאת, ככל הנראה מדובר במהלך שנועד "להמתיק את הגלולה" שצפויה לנחות על הצרכנים בשוק החלב כבר בזמן הקרוב - התייקרות על מחירי מוצרי החלב בפיקוח. לפני חודש, נזכיר, פנתה מחלבת טרה לוועדת המחירים הבינמשרדית בבקשה לייקר את מוצרי החלב בפיקוח שהיא משווקת ביותר מ-9%.

בבסיס הבקשה של טרה עומדת טענה מוכרת שנשמעת לעיתים קרובות בתקופה האחרונה - והיא התייקרות התשומות: מחיר החלב הגולמי, או מחיר המטרה בו רוכשת המחלבה את החלב מרפתנים וכן חומרי גלם נוספים שמשמשים לאריזה לתהליך הייצור.

ההחלטה בנושא צפויה להתקבל בחודש הקרוב, ואם אכן יומלץ לייקר - שרי האוצר והחקלאות יצטרכו להכריע בנושא. דבר שלא יהיה קל לעשות על רקע נפיצות נושא יוקר המחייה. נזכיר כי גם לפני שלוש שנים המחלבות הגישו בקשה להעלות מחירי מוצרי החלב המפוקחים, אך שר האוצר דאז כחלון לא הסכים לאשר את המלצת ועדת המחירים. רק לאחר החלטת בג"ץ בנושא, המחירים של מוצרי חלב המפוקחים עלו, ומאז לא השתנו.

איזה קוטג' הכי כדאי לקנות

קוטג' טרה 100 אחוז רכיבים טבעיים.. צילום עדלי קונספטיקה,
קוטג' של טרה: הגישה לפני כחודש בקשה לייקור של 9% במוצרי החלב שבפיקוח/צילום עדלי קונספטיקה

רפורמה או מיחזור של ההבנות מול הפרתנים?

מי שצפוי להיפגע מהניסיון של האוצר להגדיל את התחרות בשוק מוצרי החלב על ידי פתיחתו לייבוא הן המחלבות המקומיות שעד כה לא הגיבו על החלטת האוצר, וייתכן שניתן להסביר את שתיקתן על ידי ההנחה שמחירי המוצרים המפוקחים יעלו בקרוב.

על פי מקורות בענף, בינתיים רק טרה הגישה את הבקשה לייקר מוצרים מפוקחים, מדובר במחלבה בעלת נתח שוק נמוך יותר משטראוס ותנובה.

נזכיר כי הרפתנים, לכאורה במפתיע, מיהרו לברך על חתימת הצו שאמור לפגוע בהם, והסיבה לכך נעוצה בעובדה כי מדובר במימוש הסכם ישן מול האוצר אליו הגיעה הממשלה הקודמת עוד בינואר. לפי ההסכם, הרחבת הייבוא של מוצרי החלב תינתן בתמורה לשמירת התכנון של משק החלב והמנגנון "מחיר המטרה" עד סוף שנת 2023, כלומר עד אז הרפתנים מרגישים מוגנים.

במילים אחרות, מתעורר החשש שהפחתת המכסים היא סוג של "ישראבלוף": אולי נקבל כמה "מתנות" בדמות הוזלה של מוצרים מיובאים מסוימים, אך בפועל נשלם יותר עבור סל מוצרי החלב הכולל שלנו.

צבי וורפטג, רפתן ותיק ממושב גבעת יואב שברמת הגולן 2. באדיבות המצולמים
צבי וורפטג, רפתן ותיק ממושב גבעת יואב שברמת הגולן/באדיבות המצולמים

דבר הרפתן: "פרנסה יציבה אך לא פנטסטית"

צבי וורפטג, רפתן ותיק ממושב גבעת יואב שברמת הגולן מסביר בשיחה עם וואלה! כסף כי לתפיסתו "משק החלב לא יודע להיות לא מתוכנן, להחזיק עדר פרות זה לא כמו לזרוע בצל, מדובר בתהליך של שנים רבות של טיפוח עדר, של רכישת ציוד, זהו ענף שחייב לשמור על יציבות והוא לא יודע לעבוד בתנאים אחרים".

לדבריו, "אנחנו הרפתנים עובדים בצורה מסודרת מזה שנים, יש לנו את המחיר המטרה לחלב גולמי שמסתמך על מחירי התשומות - כמה שעולה לי לייצר ליטר, כמה עולה לי מחיר הגרעינים וכו'. אנחנו חיים מזה כפי שחיים והפרנסה היא יציבה אבל לא פנטסטית".

בנוגע לפתיחת שוק החלב לייבוא, וורפטג נשמע מסויג ואומר: "הנושא של ייבוא הוא מצחיק, כי באירופה הקלאסית הרפתן לא מקבל כסף רב על החלב, אבל יש לו השלמה בדמות תמיכה ישירה. תמיכה ישירה זה פזמון שאנחנו מכירים היטב, אבל אנחנו לא אירופה. פה השלטון מתחלף כל שעה בערך וקשה לסמוך על הבטחות של תמיכות ישירות, ואנחנו כרפתנים לא רוצים תמיכה מאף אחד.

תנו לנו לחיות כמו שאנחנו. אנחנו עובדים בצורה מוסדרת כבר הרבה שנים, אל תתנו תמיכה, תנו לנו לעבוד כפי שאנחנו מכירים".

וורפטנג מאמין כי יש להשאיר את הפיקוח על מוצרי החלב, ומסביר: "פיקוח המחירים נועד לאפשר לשכבות החלשות לקנות מוצרים במחיר מפוקח. קחי לדוגמא את החמאה. ביטלו פיקוח, הביאו חמאה מחו"ל, שגם יקרה יותר וגם פחות קולעת לטעם הישראלי.

אני יכול לשים מלח לבד על החמאה, לא צריך לייבא בשביל זה. אני חושב שצריך להשאיר פיקוח על מוצרי חלב, כדי למשפחות מרובות ילדים תהיה אפשרות לקנות את המצרכים הבסיסיים במחיר הגיוני.זה הכל".

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "לעניין העלייה במחיר המפוקח, הוגשה בקשה מאחת המחלבות לייקור מחיר, הבקשה תיבחן במסגרת ועדת המחירים המשותפת למשרדי החקלאות והאוצר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully