וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדולר שוב צונח. האם ניתן לבלום את המגמה?

עודכן לאחרונה: 9.12.2021 / 10:15

בהלת האומיקרון חלפה, השווקים חזרו לעלות - והדולר, שהתאושש לרגע, נמצא שוב בנסיגה. התעשיינים בלחץ, אבל דווקא רכישות המט"ח הגדולות של בנק ישראל מוכיחות שלאורך זמן אי אפשר לפעול נגד כוחות השוק

העליות בשוקי המניות השבוע גרמו לשינוי כיוון של הדולר מול השקל - השקל חזר להתחזק, ומתחילת השבוע עלה בכ-2.3%. הנפילות שנרשמו בסוף השבוע שעבר בבורסות ארה"ב נמחקו כלא היו, והמשקיעים חזרו בינתיים לנשום לרווחה בהיעדר חדשות רעות נוספות מגזרת אומיקרון.

גם באירופה הבורסות עלו השבוע, אומנם בשיעור נמוך יותר מאשר בארה"ב, אך בכל זאת נראה כי המשקיעים לא מתרגשים במיוחד מהתפשטות זן הדלתא.

הקורלציה הגבוהה שנוצרה בתקופה האחרונה בין שער הדולר-שקל לבין הבורסות בארה"ב גרמה לדולר לרדת חזרה אל מתחת ל-3.10 אתמול. הבוקר המסחר בדולר נפתח ביציבות סביב הרמה של 3.11 שקלים.

על פי הערכות, בנק ישראל שסיים כבר את תכנית הרכישות שלו בהיקף של 30 מיליארד דולר, התערב במסחר במט"ח רק בתחילת השבוע, ובהמשך השבוע אפשר לדולר לצנוח מול השקל.

גבר מכניס דולרים לכיס המכנסיים. ShutterStock
הדולר שוב צונח. בנק ישראל לבדו לא יכול לבלום את המגמה העולמית/ShutterStock

לפי העדכון האחרון של בנק ישראל, נכון לסוף נובמבר הגיעו יתרות המט"ח של הבנק לשיא חדש של קרוב ל-209 מיליארד דולר, כאשר רק בנובמבר האחרון הוא רכש 4 מיליארד דולר.

רכישות המט"ח של בנק ישראל הוא כלי חשוב המסייע לבנק המרכזי בבלימת התחזקות השקל אשר פוגעת ביצואנים.

זרימת המט"ח הגבוהה למשק הישראלי הקטן, הנובעת מהייצוא הפורח, ההשקעות הזרות בתחום הטכנולוגיה וכן הגידורים של הגופים המוסדיים שמוכרים דולר מול השקל בתקופות העליות בשווקים -יצרו סביבת שוק התומכת לשקל, שבינתיים גם בנק ישראל לא יכול לעצור אותה, וגם ככל הנראה לא שואף לכך.

מודי שפריר מזרחי טפחות. יחצ,
מודי שפריר, אסטרטג ראשי במזרחי טפחות: "מוסדיים נוטים למכור מט"ח כאשר השווקים הגלובאליים עולים"/יחצ

בנק ישראל לא יכול לנצח את כוחות השוק

מודי שפריר, אסטרטג ראשי בבנק מזרחי טפחות מסביר בשיחה עם וואלה! כסף: "קורלציה גבוהה מאד בין מדד הנאסד"ק לדולר/שקל תמכה ביומיים האחרונים בהתחזקות מחודשת וחדה בשער השקל, וזאת על רקע מכירות מט"ח של גופים מוסדיים המנהלים את הפנסיות בישראל".

שפריר מרחיב: "מוסדיים נוטים למכור מט"ח כאשר השווקים הגלובאליים עולים כדי לצמצם מחדש את חשיפתם לדולר, ומכירת דולרים על ידי גופים זרים המעריכים ברובם כי השקל ימשיך להתחזק בשנה הקרובה. בצד הגורמים התומכים בהמשך התחזקות השקל בטווח הארוך, נציין את הגידול הניכר בהיקף ההשקעות הזרות בישראל בעיקר במגזר היי-טק, ואת הזינוק בייצוא שירותי ההי-טק".

"עדות לאותם 'כוחות בסיסיים' התומכים בשקל חזק ניתן לקבל מכך שלמרות שבנק ישראל רכש מט"ח בהיקף של 4 מיליארד דולר בנובמבר ומעל ל- 34 מיליארד דולר מתחילת השנה, השקל עדיין התחזק כנגד סל המטבעות בכ- 2.4% בנובמבר ובכ- 8% מתחילת השנה", אומר שפריר.

"השווקים בארה"ב עלו ביומיים האחרונים על רקע התגברות האופטימיות כי לווריאנט האומיקרון לא יהיו השלכות מהותיות על הכלכלה הגלובאלית, כפי שחששו בתחילה. בהקשר לכך, אציין גם את ההודעה האופטימית של פייזר כי למחוסנים בבוסטר הגנה טובה מפני הווריאנט החדש, אם כי מדובר עדיין בממצאים ראשוניים בלבד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully