וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקשקשים בקומקום: המשקה הכי נצרך בעולם, אחרי מים

עודכן לאחרונה: 12.12.2021 / 13:51

ביום רביעי השבוע יצוין 'יום התה הבינלאומי', סיבה טובה לעבור בין שקיקי תה, חליטות בתפזורת וכמה משקאות רותחים שמבטיחים (חלקם אפילו מקיים) להילחם בהשפעות הזמן. מה כל כך מיוחד בתה? עד שהמים ירתחו, הנה כמה עובדות על תה

תה הוא אחד המשקאות העתיקים בעולם. עוד לפני שלמדו בני האדם לקלות פולי קפה ולאחון אותם, הם הרתיחו עלים שליקטו ורקחו מהם משקאות חמים. מדובר במשקה (שאינו מים בלבד) הנצרך ביותר ברחבי העולם, בעיקר עקב צריכה גבוהה בשתי המדינות המאוכלסות בתבל (סין והודו), אבל לא רק.

בניגוד לקפה למשל, שלטענת גורמים רפואיים יש לו גם השפעות שליליות, נדמה שהתה הוא בבחינת קונסנזוס: כל עוד לא תוסיפו לו סוכר, הערך הקלורי שלו הוא נמוך מאוד ויתרונותיו רבים.

יתרונו המרכזי של התה טמון בכך שהוא מגיע הישר מן הטבע, הוא אינו מכיל תוספים כגון צבעי מאכל או חומרים משמרים, כאמור - הוא כמעט נטול קלוריות (אם לא מוסיפים לו סוכר), מספק נוגדי חמצון בכמות גבוהה ומכיל פחות קפאין מהקפה

בסקר שערכה חברת ויסוצקי באמצעות מכון ברנדמן למחקר, נמצא כי התה הירוק מוביל בקרב גברים ונשים (60%). התה השחור הקלאסי במקום השני וחליטות צמחים במקום השלישי.

אישה שותה משקה חם. ShutterStock
המחמם הלא רשמי של החורף והמשקה הנצרך ביותר בעולם - התה/ShutterStock

אילו סוגי תה קיימים?

אנו מבחינים בין כמה סוגים של תה:

תה שחור - מופק מעלי הקמילה סינזיס וקיים במספר ווריאציות וטעמים כגון ארל גריי.

צ'אי - הוא תה שחור בתוספת חלב ותבלינים ארומטיים דוגמת צ'אי מסאלה, הידועים ברפואה ההודית כמחממים ומסייעים לגוף להתמודד עם מחלות החורף.

תה מאטה (יֶרבָּה מָאטֶה) - מופק מעלי עץ עתיק הגדל באזורים טרופיים בדרום אמריקה: בברזיל, בארגנטינה, בפרגוואי ובאורוגוואי. עלי העץ עוברים ייבוש, ומהם מכינים את חליטת המשקה שהפך למנהג תרבותי-חברתי הנפוץ בדרום אמריקה והפופולארי במיוחד בקרב ספורטאים מקומיים כיוון שבשתיית כוס תה ירוק מאטה הרווח הוא כפול: מחזירים לגוף את הנוזלים שאבדו כתוצאה מהפעילות הגופנית וכן את נוגדי החמצון שנוצלו בגוף בעקבות האימון.

תה ירוק - מופק גם הוא מעלי שיח הקמילה סינזיס, אך תהליך ייבוש העלים עדין וקצר יותר בהשוואה לתה השחור וכך משמרים העלים גם את הצבע הירוק וגם את כמות נוגדי החמצון. הסגולות הבריאותיות של התה הירוק ידועות ברפואה הסינית והוא משמש לריפוי מחלות. על מנת להפיק את המקסימום שניתן מהשפעותיו של התה הירוק על בריאותינו, חשוב להקפיד על השהיית התיון במים רותחים (חליטה) למשך כשלוש דקות.

מאצ'ה - הוא תה יפני שעשוי מעלי תה ירוק מיובשים שנטחנים לאבקה, המאפשרת לגוף לספוג את מלוא היתרונות הבריאותיים. האבקה מלאה בנוגדי חמצון וחומצות אמינו וידועה כמסייעת בהפחתת לחץ דם, מגבירה את קצב חילוף החומרים וידועה בתכונות האנטי אייג'ינג. לאבקה שימושים רבים ונוהגים לשלב אותה גם בקינוחים ובשייקים.

חליטות - החליטות מורכבות מצמחים (כגון עלי לימונית ולואיזה), מפירות (כגון פירות יער ותפוחים) ואפילו מגזעים (כמו קינמון). חלק מהרכיבים הבריאותיים שיש בצמחים מגיעים דרך המיצוי למים, צובעים אותם ומוסיפים גם טעם וגם רכיבים בריאים למים. חליטות לא מכילות כלל קפאין ולכן מומלצות לשעות הערב, חליטת הקמומיל למשל, ידועה כתורמת לרגיעה ולשינה טובה.

פסטיבל יפן. ShutterStock, ShutterStock
מאצ'ה טקסית מיפן/ShutterStock, ShutterStock

ביג אין ג'פאן

מיקס אנד מאצ'ה: המאצ'ה מגיעה כאבקה במגוון רמות איכות כאשר זו המשמשת לטקסי התה המסורתיים ביפן היא האיכותית והמבוקשת ביותר בזכות צבעה הירוק והבוהק, שמקורו בריכוז כלורופיל גבוה במיוחד, המושג בהקפדה על קטיף של העלים הצעירים ביותר לייצורה.

מיקס אנד מאצ'ה הוא מותג של שתי יזמיות צעירות מאיה שניידמן ודניאלה קולבר שמייבאות לישראל אבקת מאצ'ה "טקסית" באיכות גבוהה. המחיר: 95 שקל לפחית 30 גרם, 290 שקל למארז הכולל, פחית 30 גרם, קערה, מברשת הקצפה איכותית מבקבוק וכפית. ניתן להשיג בבתי קפה נבחרים ובהזמנה און ליין.

mix and matcha. רן זירי,
mix and matcha/רן זירי

אנטי אייג'ינג

אירני סחר מציעה תה מאצ'ה טבעי עשוי מ-100% אבקת תה ירוק יפני מסורתי של המותג היפני Heapwell. מדובר במשקה חם ומזין, המכיל ערכים תזונתיים וויטמינים, נוגדי חמצון ומינרליים, מעניק תחושת שובע, וחיוניות.

היבואנית מוסיפה כי הוכח מחקרית שצריכת המאצ'ה יכולה לסייע במגוון רחב של דרכים כמו: טיפול אנטי אייג'ינג, הורדת לחץ דם, סילוק רעלים מהגוף, ירידה במשקל והגברת הריכוז והזיכרון וכי השימוש המסורתי של אבקת המאצ'ה הוא להכנת תה, אבל עם הזמן החלו לשלב את האבקה בגלידות, עוגיות, עוגות, שייקים, מרקים, תבלינים, ממרחים ועוד.

מחיר לצרכן: 50 שקל לאריזת 50 גרם. ניתן להשיג בסופר פארם, טבע קסטל, טיב טעם, עדן טבע מרקט, סופר יודה, חנויות טבע פרטיות ובאתר האונליין: https://he.22carbon.com/shop

אירני סחר- 22 קרבון, תה מאצ'ה. אסף לוי,
תה מאצ'ה של אירני סחר/אסף לוי

על אנרגיה ופעילות מנטאלית

הרבלייף מציעה תערובת ייחודית להכנת תה ב-4 טעמים: טעם תה טבעי, פטל, אפרסק ולימון. התה תורם לערנות ומספק תוספת טבעית של אנרגיה, מסייע בשיפור קצב חילוף החומרים, תורם לשיפור הפעילות המנטלית והוא דל קלוריות, כ-6 קלוריות במנת הגשה (1.7 גרם ב-240 מ"ל מים).

המשקה מורכב מזנים משובחים של תה שחור מסוג Orange Pekoe ותה ירוק, תמציות צמחי היבסקוס וחלמית, תמצית הל ואבקת קפה. המחיר: תה בטעם טבעי: 261 שקל ל-100 גרם (כ-58 מנות משקה). תה בטעם פטל/לימון/אפרסק: 140 שקל ל-50 גרם (כ-29 מנות משקה). ניתן להשיג באתר החברה, דרך המפיצים.

הרבלייף - תה בריאות - 140 שקל. אלעד ברנגה,
הרבלייף - תה בריאות - 140 שקל/אלעד ברנגה

עם חלב, כמו בהודו

ויסוצקי מעשירה את חווית התה ומשיקה את סדרת 'חווית הצ'אי' סדרת משקאות צ'אי מפנקים במיוחד המומלצים לשילוב עם חלב ותחליפיו.

הסדרה כוללת 4 מוצרים על בסיס תה שחור ותבלינים ארומטיים: צ'אי שקדים, צ'אי קרמל מלוח, צ'אי ורדים וצ'אי מסאלה עוצמתי. עושר הטעמים הארומטיים, מקבל עידון קטיפתי ומתקתק במפגש עם חלב חם או חלב מוקצף.

הטעמים: צ'אי קרמל מלוח, צ'אי שקדים, צ'אי מסאלה וצ'אי ורדים. המחיר (כפי שעולה באתרי בדיקת המחירים): 17.50-25 שקל. ניתן להשיג בכל רשתות השיווק.

ויסוצקי חווית הצ'אי. סטודיו ברוך נאה,
ויסוצקי חווית הצ'אי/סטודיו ברוך נאה

המעבדה לתה

T-LAB חנות קונספט שמציעה חוויית תה (בבעלות ויסוצקי) הכוללת בר משקאות, cheese tea, SMOO-TEA, גלידת מאצ'ה שתוגש בגביעי וופל ירוקים, עשרות תערובות תה מרחבי העולם, קולקציית כלים ואביזרים ייחודים, מארזי מתנה ותערובות תה הנרקחות במקום למשקאות המבוססים על פירות וירקות טריים, תבלינים ושורשים טריים ללא חומרים משמרים.

התה שנחלט במקום, מועבר לחביות ונמזג מברזי בירה לכוסות הניתנות לשימוש רב פעמי. בתפריט תמצאו מגוון רחב של משקאות קרים וחמים, בשילוב מאצ'ה יפנית ופניני טפיוקה המבושלות במקום. את המשקאות מלווים מאפים מיוחדים שפותחו במאפיית לחמים השכנה, המשלבים חליטות תה ומאצ'ה בתוכם והלהיט הנוסף שבדרך - גלידת מאצ'ה שתוגש בגביעי וופל ירוקים, על בסיס תרד, קייל ומאצ'ה ללא גלוטן. ניתן להשיג בחנות הקונספט ובאתר האונליין.

tlab מאצ'ה לבנדר בוב. אפרת אשל,
tlab מאצ'ה לבנדר בוב/אפרת אשל

דרום אמריקאי לספורטאים

ויסוצקי משיקה סדרת תה ירוק 'סופר-גרין' חדשה, בשילוב עלי מאטה מדרום אמריקה בסדרה החדשה שלושה טעמים: תה ירוק מאטה נענע וגוארנה, תה ירוק מאטה בטעם קקאו ואגוזי לוז ותה ירוק מאטה בטעם לימון ונענע.

סדרת הסופר גרין של ויסוצקי מתקשרת לעולמות הבריאות ולסגולות התה הירוק: EGCG, נוגדי חמצון, רכיבים ביו-אקטיביים ואורח חיים בריא. מחיר כפי שעולה באתרי בדיקת המחירים: 19-24 שקל. ניתן להשיג ברשתות ובחנויות.

ויסוצקי, תה ירוק בשילוב עלי מאטה. סטודיו טופ טאץ,
ויסוצקי, תה ירוק בשילוב עלי מאטה/סטודיו טופ טאץ

קוקטייל תה אלכוהולי

'בנא משקאות' מציעים קוקטיילים אלכוהוליים מבוססי תה בטעמים חורפיים הרשת מגוון משקאות אלכוהוליים המשלבים תה ומוצעים בבלעדיות ברשת ובחנויות נבחרות. קוקטייל לדוגמא: ג'ין אייס תה.

המרכיבים: 60 מ"ל של ג'ין MG (אמ.ג'י מופץ ע"י בנא). 15 ס"ל מונין תה אפרסק, לימון, ג'ינג'ר אייל/סודה אופן הכנה: לכוס גבוהה מלאה בקרח מערבבים את המרכיבים. סוחטים רבע לימון וסוגרים עם ג'ינג'ר אייל או סודה, מערבבים ומקשטים עם לימון. מחירים: MG ג'ין 80 שקל, מונין אפרסק: 62 שקל.

בנא משקאות קוקטייל ג'ין אייס תה בקבוק ג'ין 80 שקל, בקבוק מונין אפרסק תה ליטר 62 שקל. יח"צ,
בנא משקאות קוקטייל ג'ין אייס תה: בקבוק ג'ין 80 שקל, בקבוק מונין אפרסק תה ליטר 62 שקל/יח"צ

3 כוסות תה ביום

אז מה כל כך מיוחד בתה שהצליח לטפח מסורת ענפה ברוב מדינות העולם? על פי מומחים מטעם המותג פומפדור, תמציות תה ירוק, אבקות תה ירוק וחליטות נחשבים כסופר פוד בעלי ערכים תזונתיים חיוניים. לתה הירוק, בנוסף לנאמר עד כה, יש פוטנציאל אנטי-נגיפי והוא מסייע בהפחתת השכיחות של מחלת השפעת ומחלות אחרות בדרכי הנשימה העליונות, יש לו השפעה חיובית על תהליכי הרזיה והוא מסייע בהורדת רמות הכולסטרול ובמניעת מחלות לב.

גם חלי ממן, מייסדת רשת תמיכה לאורח חיים בריא, מרחיבה על הסיבות לשילוב תה ירוק בתפריט בריא: "תה ירוק מסייע להפחתת הכולסטרול הרע ושיפור מדדי הכולסטרול הטוב. תה ירוק, קר או חם מגביר את נוכחותם של נוגדי חמצון המאטים תהליכי הזדקנות ותורמים למראה חיוני של העור. מחקרים מצביעים על שתיה של שלוש כוסות תה ירוק ליום ככמות העוזרת להגברת קצב חילוף החומרים היומי".

תה ירוק נמזג לספל. ShutterStock
שלוש כוסות תה ירוק ליום ככמות העוזרת להגברת קצב חילוף החומרים היומי/ShutterStock

חליטות או לא להיות

פומפדור משיקים סדרה של 3 חליטת פירות ללא תוספת סוכר וללא קפאין: חליטת אפרסק, חליטת אוכמניות וחליטת לימון. מחיר המארז : 15.90 שקל, את הסדרה החדשה ניתן למצוא בבלעדיות ברשת שופרסל

הסדרה משלבת פירות אמיתיים המעניקים את המתיקות של הפרי למשקה באופן טבעי . הפירות בחליטות מכילים יתרונות בריאותיים:

האוכמניות - משלבות חמצמצות עם מתיקות, לשיפור תפקוד המוח, לפעילות מערכת העיכול, משמשות ערך תזונתי גבוהה וקלורי נמוך, ונלחמות בזיהומים בדרכי השתן.

האפרסק - שופע בויטמין A ו-C עשיר בלחות, מסייע לשימור העור, מוכר כפרי שיכול לסייע בהקלה על לחצים.

הלימון - לטענת פומפדור, עוזר לשיפור הזיכרון, מפחית כולסטרול ומונע לחץ דם גבוה וכן גם מסייע בחיזוק המערכת החיסונית.

פומפדור משיקה חליטת פירות חדשה. אסף לוי,
פומפדור משיקה חליטת פירות חדשה/אסף לוי

מה ההבדל בין תה לחליטה?

"חשוב להבדיל בין משקאות העשויים על בסיס צמח התה לבין אלו המבוססים על צמחים ופירות בלבד" מסבירה ממן. "החליטות אינן מכילות את עלי התה ולכן לא מכילות כלל קפאין".

לדברי ממן, ישנן סיבות רבות וטובות לשילובן של חליטות כמשקה במהלך היום לאורח חיים בריא: "חליטות צמחים ופירות, הן דרך בריאה וטעימה לגוון את השתייה היומית. מקור הארומה והצבע של החליטה הוא טבעי וניתן לשתות את החליטה כשהיא קרה או חמה. הצמחים החלוטים מסייעים למניעת ייצור גזים ומסייעים לפעילות מערכת העיכול".

תה לבן עם יסמין. ShutterStock
תה לבן, עשוי מניצני קמליה סינית/ShutterStock

ואם לא הספיקו לכם כל הסוגים, המינים והצבעים, הרי שיש גם תה לבן: התה שמגיע באופן כמעט בלעדי ממחוז פוג'יין שבסין, הוא למעשה חליטה של ניצני צמח הקמליה הסיני (ובכך הוא שונה ממשקאות תה שמופקים לרוב מעלי הצמח ולא מהתפרחת).

הניצנים העדינים של הקמליה הסינית מיובשים באור השמש בלבד - ורק לקראת סוף התהליך עוברים עיבוד קל שנועד למנוע מהם להתחמצן.

בישראל ניתן למצוא את התה הלבן, המכיל יותר נוגדני חימצון מאשר רוב משקאות התה האחרים, בחנויות טבע ובאתרי מכירות אונליין, דוגמת: "פאלה דה תה", ניצת הדובדבן", "אוצה" ואחרים. משקה זה יקר משמעותית מרוב סוגי התה המוכרים יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully