וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האינפלציה בארה"ב 7% - שיא של 40 שנה

עודכן לאחרונה: 12.12.2021 / 11:43

מה גרם להתפתחות שהפתיעה את ממשל ביידן? על פי הערכות - הדפסת כסף כדי לסייע לעסקים במקביל למחסור בחומרי גלם, שמרה על ביקושים גבוהים שתדלקו את האינפלציה. מה יעשו בארה"ב - והאם גם בישראל צריכים לחשוש מגורל דומה?

השיבושים בשרשראות האספקה, עלייה במחירי האנרגיה וחומרי הגלם ועלייה בביקושים הובילו לעליית מחירים דרמטית בארה"ב, והאינפלציה של הכלכלה הגדולה בעולם עלתה לשיא של כמעט 40 שנה. מדד המחירים לצרכן של חודש נובמבר זינק בחודש נובמבר ב-0.8% והשלים עלייה שנתית של 6.8%, מדובר בקצב שנתי המהיר ביותר מאז שנת 1982, כאשר רונלד רייגן היה נשיא ארה"ב.

ההתאוששות מקורונה, שהביאה עמה עלייה בביקושים, גרמה לעליית מחירים ברחבי העולם, אך איש בממשל האמריקאי לא צפה שהאינפלציה תגיע לרמות האלה, והדבר מוסף כאב ראש לביידן. לפי האתר בלומברג, "המחירים הגבוהים סייעו לעסקים בארה"ב, אשר רשמו בזכות האינפלציה הגבוהה את שולי הרווח הגבוהים ביותר מאז שנות ה-50. עבור הממשל של ג'ו ביידן ויו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול - שלא ראו את זה מגיע - החזרה הפתאומית של האינפלציה, שהייתה רדומה במשך עשרות שנים לפני 2021, הינה טראומטית יותר ויותר".

באתר האמריקאי מסבירים כי המגיפה הקשתה על ייצור והובלת מוצרים וחומרי גלם, בעוד הממשלה הממשלות המשיכו להזרים כספי סיוע חסרי תקדים למשקי בית, כך שהביקושים נותרו גבוהים על אף בתקופת המשבר.

עליית המחירים בארה"ב הינה רוחבית ונוגעת לכל תחומי הכלכלה האמריקאית - כך למשל, מחירי האנרגיה זינקו בשליש בשנה האחרונה, מחירי המזון ביותר מ-6%, והשכירות עלתה ביותר מ-3%.

ספירת כסף. Giphy
הדפסת דולרים למטרות סיוע לעסקים, במקביל למחסור בחומרי גלם, תדלקו את הביקושים והובילו לסחרור האינפלציוני/Giphy

מה צפוי הפד לעשות?

לפי הערכות, הלחצים האינפלציוניים עשויים לגרום לבנק הפדרלי להעלות את הריבית על הדולר מוקדם מהצפוי - כבר באמצע השנה הבאה וכן לצמצם את תוכנית הרכישות אג"ח שמציפה את הכלכלה בנזילות בחודש מרץ.

"כפי שפאוול אמר בעדותו בקונגרס, הגיע הזמן להוציא לגמלאות את המילה "טרנזיטורי" מהאינפלציה ובצדק. מדד חודש נובמבר מחזק את ההערכות כי ביום רביעי הפד יכריז על האצה ואף הכפלה של קצב צמצום ההרחבה הכמותית שצפויה ככל הנראה להסתיים כבר בחודש מרץ", מסביר גיא בית-אור, הכלכלן הראשי של פסגות.

נוסף על כך, בית-אור מציין כי במקביל ללחצים האינפלציוניים, הכלכלה האמריקאית סובלת מבעיות בשוק התעסוקה - בדומה לישראל גם באמריקה קיים קושי לגייס עובדים ומספר המשרות הפנויות מזנק.

"מעבר לאינפלציה הגבוהה, הנתונים האחרונים משוק העבודה מאותתים על כך שהוא מאוד הדוק כאשר לאחר דוח התעסוקה, בשבוע שעבר התבשרנו כי המשרות הפנויות בארה"ב זינקו מעבר לצפי - כך שהפער בין מספר המובטלים לבין המשרות הפנויות ממשיך לזנק, מה שמאותת על לחצי שכר שרק ילכו ויתעצמו. להערכתנו, הלחצים האינפלציוניים המחזוריים צפויים להמשיך ולהתעצם באופן שייאלץ את הפד להתחיל להעלות את הריבית כבר במחצית הראשונה של 2022".

גיא בית אור. יחצ,
גיא בית אור, הכלכלן הראשי של פסגות. "בחזית האינפלציה ישראל הייתה מקום הרבה יותר 'משעמם' במהלך המשבר"/יחצ

מה תהיה השפעה על ישראל?

בכל הנוגע לאינפלציה, ישראל נראית אי של יציבות בהשוואה לארה"ב. זאת, על אף שגם אצלנו נרשמה עלייה במדד המחירים לצרכן שתפסה את הכותרות הראשיות.

"בחזית האינפלציה ישראל הייתה מקום הרבה יותר 'משעמם' במהלך המשבר. בשורה התחתונה האינפלציה היום בישראל עומדת על 2.3% ואמנם עוד צפויה להאיץ, אך על פי ההערכות זו תגיע לשיאה ב-2.6%-2.8%, עדיין בתוך יעד יציבות המחירים", מסביר בית-אור.

להערכת פסגות, מדד נובמבר צפוי לעמוד על 0.1%. "כאשר אנו מתבוננים על סביבת האינפלציה העולמית והבעיות המתמשכות בשרשראות האספקה, אנו ממשיכים להעריך כי הסיכונים לתחזיות האינפלציה בישראל ממשיכים להיות מוטים כלפי מעלה. בנוסף, קחו בחשבון שבמצב של חולשה בשווקים הגלובליים, השקל ייטה לפיחות מה שכמובן יתרום לסביבת האינפלציה. על כן עליית ריבית בישראל במהלך 2022 היא בבחינת תרחיש מאוד סביר", מעריך בית-אור.

אז האם האינפלציה בארה"ב תזלוג גם לישראל?
האינפלציה בישראל ככל הנראה תמשיך להיות נמוכה ביחס לארה"ב משתי סיבות מרכזיות: התחזקות השקל מהווה גורם ממתן לעליית המחירים, ומוזילה במונחים שקליים את מחירי המוצרים המיובאים.

במקביל - מחירי החשמל והגז הטבעי בישראל אינם מושפעים ישירות מעליית מחירי הסחורות, ולכן מהווים גורם ממתן לעליית מחירי התשומות. לכן, למרות שגלי ההדף של האינפלציה העולמית מגיעים גם לישראל, הם מגיעים בעוצמה נמוכה יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully