וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטור שכל עצמאי חייב לקרוא: אל תחזירו את המענקים למדינה

עודכן לאחרונה: 13.12.2021 / 8:24

עצמאים יקרים, קיבלתם מענקי קורונה מהמדינה - ומאוחר יותר התבקשתם להחזיר אותם? אל תמהרו להיבהל מהאיומים המרומזים של רשות המסים. הזמן פועל לטובתכם - וגם אם הסכומים לא יקטנו והפריסה לא תגדל, מומלץ להמתין לפחות עד לפסיקת בג"צ בנושא, שתינתן רק ברגע האחרון

אתמול קיבלו עצמאים ד"ש מרשות המיסים בסמס: "לידיעתך, בסוף חודש זה תסתיים האפשרות לפריסה מורחבת בהשבת מענקי הסיוע".

מאחורי הפניה המנומסת לכאורה, מסתתרת אזהרה מפורשת ולחץ ממש לא מתון, לאמור: אם לא תחזירו את המענקים עד סוף דצמבר, תפסידו את הפריסה לתשלומים שאנחנו נותנים לכם ברוב נדיבותנו, ועל הדרך תחויבו גם בריבית נחמדה.

הודעות כאלה מעלות אוטומטית את הדופק, כי אף אחד לא רוצה להסתבך עם רשות המיסים, אחת שיודעת לרדוף נישומים עד הקבר (ואם צריך, גם את היורשים). הפעם מומלץ לנשום עמוק, להרגיע את רואה החשבון הלחוץ, שמפציר לרוץ לשלם לפני שהתקף טוב הלב הרגעי הזה יחלוף, ולהמתין עם התשלום (לפחות) עד לזמן הפציעות, דהיינו ה - 31 בדצמבר, ולא דקה קודם.

קצת רקע: עם פרוץ הקורונה, הבינה ממשלת ישראל, כמו מדינות אחרות בעולם, שכדי שעצמאים ישרדו את התקופה הקשה של הסגרים והפגיעה האנושה בעבודה, עליה לפצות אותם באופן מידי. סך הכל חולקו מענקי סיוע והשתתפות בהוצאות קבועות בגובה של 37.5 מיליארד שקלים, וניתנו על פי אומדן משוער של סך הירידה בהכנסות בחישוב דו-חודשי.

בחלק מהפעימות המענק ניתן על פגיעה של מעל 25% בהכנסות ובאחרות מעל ל - 40%, פעם בהשוואה ל - 2018, אחר כך ל - 2019.

חלק מהקריטריונים שונו תוך כדי תנועה, וביקורת חריפה נמתחה על העיוות בחישוב החודשי, כיוון שעסקים יכלו להרוויח בחודשיים מסוימים מעל דרישת הסף ולא לקבל סיוע בכלל, ובאחרים לא להכניס אגורה. בכל מקרה, רשות המיסים החתימה את מקבלי המענקים שאם יתברר בדיעבד שלא היו זכאים להם, עליהם להחזיר אותם במלואם, וזאת למרות החלטות ממשלה שקבעו שחלקם לא יוחזרו בכל מקרה. בקיצור ברדק כמו שרק ישראל יכולה לייצר.

חנות סגורה בתל אביב, סגר 2020. ראובן קסטרו
חנות בגדים סגורה בתל אביב. מי שלא מיהר להיענות לדרישת רשות המסים, גילה שחלק מהחוב נעלם/ראובן קסטרו

החוב התכווץ והתשלומים התארכו, אבל חלק מהפראיירים כבר שילמו

באוקטובר השנה, לפני כחודשיים - עת חזרו הפקידים מחופשת החגים הארוכה - נכנסה רשות המיסים להילוך גבוה ושלחה דרישה ל- 160,000 עצמאיים, שעליהם להשיב את המענקים "באופן וולנטרי", עם פריסה ל- 15 תשלומים עד סוף 2022, ולא - הם כבר ידאגו לגבות אותם בזרוע קשה. 26,000 אזרחים טובים ומפוחדים, נענו לפניה מיד. השאר חטפו עצבים.

יורם מועלמי הוביל עם "התנועה לצמצום פערים" עתירה לבג"צ, שהגישה עו"ד תמר קידר בשם העצמאים, ובה טענו, בין היתר, שאין זה מידתי שעסקים שהיה חסר להם אחוז או שניים כדי לקבל את המענק, צריכים להחזיר את כולו, או שהמדינה דורשת גם מעסקים שנסגרו להחזיר מענקים, ועמדו על כך שיינתן פטור מלא מהחזר לעסקים עם מחזור של עד 300,000 שקל בשנה, לאפשר החזר דיפרנציאלי ולהקים ועדת חריגים.

באורח פלא, מייד אחרי הגשת העתירה, גילו עצמאים רבים, בהם החתומה מעלה, שהחוב שלהם לרשות המיסים התכווץ, בלי שאף אחד עדכן אותם בבשורה המשמחת. מסתבר שרשות המיסים חזרה בה מהדרישה להחזיר את מענק מאי-יוני, כיוון שהממשלה החליטה בזמנה שלא יהיה צורך להשיב את המענק.

מי שמיהר ושילם את החוב, צריך עכשיו להתחשבן עם רשות המיסים ולדרוש אותו בחזרה, או במילים אחרות - שיהיה לו בהצלחה.

רואה חשבון. ShutterStock
רואה החשבון לחוץ? תרגיעו אותו ותדרשו שייערך לתשלום (במקרה הגרוע) רק ברגע האחרון/ShutterStock

תגידו לרואה החשבון שינשום

וזו הסיבה שבגללה כדאי לחכות. הדיון בבג"צ בעתירת העצמאים היה אמור להתקיים בשמונה בדצמבר, אבל ברגע האחרון ביקשה המדינה דחיה של 21 ימים, כדי להשיב.

העצמאים הגישו התנגדות, בשל סמיכות הדיון למועד הסופי לתשלום ההחזר, ודרשו מבית המשפט הגבוה לצדק להוציא צו ביניים ל- 90 יום, להקפיא את מהלכי הרשות עד לקבלת התגובה, לחסום את אפשרות השבת המענקים באתר רשות המיסים ואת סגירת הסימולטור, והקפאת ההליכים כלפי עסקים שהשיבו את המענקים ונשלחה אליהם דרישת תשלום. בג"צ טרם נתן החלטה בעניין.

אם עד כאן עסקנו גם באידיאולוגיה של מה הוגן ומה לא, נעבור עתה לפרקטיקה: עצמאים יקרים, אל תמהרו להשיב למדינה את כספה-כספכם!

למה? כי במקרה הטוב, עתירת העצמאים תתקבל ותשלום החזר המענקים יבוטל כולו, או יצומצם דרמטית, כך שתרוויחו.

במקרה הפחות טוב - הסכום שתצטרכו להחזיר למדינה ייפרס למספר תשלומים רב מזה שמוצע לכם היום -וגם אז תרוויחו. בכל מקרה הדיונים המשפטיים ימשכו וימשכו.

נכון שתיאורטית, חייבים להזהיר, אפשר שההצעה שמציעה לכם רשות המיסים עתה היא הטובה שתקבלו, אבל יש יותר מסיכוי סביר שהסכומים יפחתו והפריסה תתארך, בייחוד כאשר מדברים על הטלת הגבלות אפשריות נוכח החשש מגל תחלואה נוסף.

בקיצור, חכו בסבלנות עד להחלטה הסופית: תגידו לרואה החשבון שינשום עמוק ויספור עד 10, לפחות עד להחלטת בג"צ בנושא. נכון שלמדינה יש כלים לאיים עלינו ואף לבצע, אבל מצד שני - עד שלא תתקבל פסיקה סופית בנושא, מוטב שהכסף יישאר בכיס שלכם, למרות הצורך הדחוף של הממשלה, למנות עוד שר לענייני כלום ושום דבר, בזמן שאנחנו נאבקים כדי לשרוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully