וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זמן להחליט: שעת השי"ן של הבנקים המרכזיים

כריסטיאן נולטינג, דויטשה בנק

עודכן לאחרונה: 13.12.2021 / 17:05

בסיום הפגישות של הבנק האמריקאי והבנק המרכזי האירופי אולי נקבל את הכיוון שאליו הולכת כלכלת העולם. בינתיים, סין ממשיכה להדאיג בגלל סקטור הנדל"ן

השבוע הקרוב יהיה שבוע החלטה עבור בנקים מרכזיים רבים. פגישת הבנק המרכזי האמריקאי תסתיים ביום רביעי הקרוב, ולאחר מכן ביום חמישי פגישות הבנקים המרכזיים של הבנק המרכזי האירופאי, הבריטי, השוויצרי, הנורבגי, הטורקי, האינדונזי, טאיוואני ופיליפיני יגיעו לסיומן. אנו עשויים לקבל מסרים משתנים במיוחד בין הבנקים המרכזיים של המדינות המפותחות לבין המדינות של השווקים המתעוררים. נתוני האינפלציה השבוע כוללים את מדד המחירים ליצרן בארצות הברית וגרמניה (שלישי ושישי) ומדד המחירים לצרכן וליצרן בבריטניה (רביעי). מדד המחירים לצרכן בהודו יתפרסם מאוחר יותר היום, כאשר מדד המחירים הסיטונאיים יתפרסם מחר. החדשות מסין צפויות להתמקד בסקטור הנדלן ותגובת קובעי המדיניות אבל פרסום נתונים (ייצור תעשייתי, השקעה בנכסים קבועים ומכירות קמעונאיות, כולם ביום רביעי) יצביעו על כיוון הטרנדים הכלכליים. אנו נקבל גם את נתון המכירות הקמעונאיות (רביעי) והתחלות בנייה (חמישי).

יומן אירועים כלכליים

  • שני: יפן- תחזית Tankanלרבעון ה-4.
  • שלישי: יפן- ייצור תעשייתי (אוקטובר). בריטניה - נתוני אבטלה ושכר (3 חודשים שמובילים לאוקטובר). ארצות הברית - מדד המחירים ליצרן (נובמבר).
  • רביעי: סין - השקעות בנכסים קבועים, ייצור תעשייתי, מדד מחירי הבתים (נובמבר). בריטניה - מדד המחירים לצרכן, מדד המחירים ליצרן, מדד המחירים הקמעונאיים (נובמבר). ארצות הברית - מכירות קמעונאיות, פגישת הפד מסתיימת.
  • חמישי: פגישות הבנק המרכזי האירופאי, הבריטי, השוויצרי יחד עם בנקים נוספים. ארצות הברית - התחלות בניה (נובמבר).
  • שישי: יפן - פגישת הבנק המרכז היפני מסתיימת. גרמניה - מדד המחירים ליצרן (נובמבר).
נשיא הפד ג'רום פאוול. Alex Wong, GettyImages
רק שראלי סנטה קלאוס לא יתברר כפלופ. ג'רום פאוול, נשיא הפד/GettyImages, Alex Wong

עדכון שווקים: האופטימיות עולה

השווקים באסיה והחוזים העתידיים על האס אנד פי 500 נסחרים בעלייה הבוקר, עם חדשות מצד קובעי המדיניות בסין שמצליחים לשים בצד את החשש מווריאנט האומיקרון. מדד האס אנד פי 500 עלה ב-3.8% בשבוע שעבר ורשם שיא כל הזמנים נוסף ביום שישי, לצד נתון אינפלציה גבוה נוסף שלא הצליח להרוס את מצב הרוח האופטימי. מדד STOXX 600 באירופה רשם עלייה של 2.8% בשבוע שעבר. תשואות אגרות החוב עלו באופן מהוסס, אגרת החוב ל-10 שנים נסחרת הבוקר סביב תשואה של 1.49% לאחר ירידות חדות בתשואה בחודש ספטמבר על רקע החשש מצמום רכישות הפד והקורונה. מחירי הנפט עלו בחדות בשבוע שעבר (מחיר חבית עומד על 72.7 דולר לחבית) על רקע הצפי בשוק כי עליות התפוקה של אופ"ק יהיו הדרגתיות והחשש לירידה חדה בביקוש העולמי לא תתממש. מחיר הזהב נותר תקוע סביב 1785 דולר לאונקיה. מחיר הפאונד נפל על רקע חשש מווריאנט האומיקרון.

שורה תחתונה: השווקים המשיכו בעליות למרות האינפלציה והחששות מצמצום הרכישות של הפד, ראלי סנטה קלאוס עדיין עשוי להיות להתגלות כשברירי.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

החלטת הפד: קצב צמצום גבוה יותר של הרכישות על השולחן.

נתון האינפלציה הרשמי של 6.8% בחודש נובמבר לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה (ליבת האינפלציה4.9%) שפורסם ביום שישי האחרון, לא הצליח לגרום לרעד בשווקים. יושב ראש הפד ציין כי צריך להוריד את המושג של אינפלציה "חולפת", אך ישנה תפיסה רווחת בשוק (אולי מוטעית) שנתון האינפלציה לא יכול להיות גבוה יותר בהרבה מכאן. יחד עם זאת, נתון אינפלציה גבוה יחד עם נתוני אבטלה מעודדים משוק התעסוקה ותביעות אבטלה שבועיות נמוכות בשבוע שעבר, יוסיפו לטיעון כי יש להאיץ את קצב צמצום הרכישות. אופציה אחת עבור פגישת הפד שתתחיל ביום שלישי ותסתיים ביום רביעי, תהיה לסיים את צמצום הרכישות עד לחודש מרץ ובכך להשאיר את האפשרות של העלאת ריבית אחת (או 2) במהלך שנת 2022.

שורה תחתונה: המחנה שתומך בהאצת קצב צמצום הרכישות צובר תמיכה עם התקדמות בהשגת יעדי הפד במישור שוק העבודה.

הבנק המרכזי האירופאי: צריך להסתכל על תחזיות המאקרו

הוועדה המכהנת של הבנק המרכזי האירופאי נפגשת ביום חמישי, מיד לאחר פגישת הפד. אחת מנקודות שיזכו לתשומת לב היא התחזיות המאקרו כלכליות החדשות. תחזיות האינפלציה האחרונות שהוצגו בחודש ספטמבר, נראות כעת כאופטימיות מאוד- נוכל לראות תוספת של 1% לתחזית האינפלציה הקיימת לשנת 2022 שעומדת על 1.7% (שלנו עומדת על 2.6%). תחזית האינפלציה לשנים 2023 (ועכשיו 2024) צפויה להישאר מתחת לרמה של 2% וצפויה להשאיר מקום לבנק המרכזי האירופאי לנקוט במדיניות מוניטרית מרחיבה. כתוצאה מכל אלה לא צפוי שינוי מהותי במדיניות בפגישה השבוע אך הביקורת תמשך על המדיניות המרחיבה של הבנק ותשומת הלב תעבור לאזורים בהם עשויה להיות הפתעה כלפי מעלה (עליות מחירים של מוצרים ברי קיימא מפגרים מאחור לעומת ארצות הברית אבל הם עשויים להדביק את הפער). בנוגע לרכישות הנכסים של הבנק, אנו עדיין צופים כי תוכנית הרכישות המיוחדת שהוקמה בקורונה תסתיים בחודש מרץ 2022 לצד הגדלת תוכנית הרכישות (APP).

שורה תחתונה: הבנק המרכזי האירופאי צפוי להותיר מדיניות מוניטרית מרחיבה למרות תחזיות לאינפלציה גבוהה יותר, אך הסוף של תוכנית PEPP מתקרב.

כריסטין לגארד. Thierry Monasse, GettyImages
מדיניות מוניטרית מרחיבה. כריסטין לגארד/GettyImages, Thierry Monasse

סין: תגובת קובעי המדיניות לבעיות בשוק הנדל"ן

בעיות בסקטור הנדלן הסיני ממשיכות עם מספר מקרים של חדלות פירעון. תגובת המדיניות הייתה בעלת כמה רבדים. ברמת המיקרו, התערבות ברמת הפירמה נמשכת (דרך הקמת ועדה לניהול סיכונים שתפקידה למצוא דרך מחושבת למצוא דרך להביא למחיקה של פעילויות בחברות שנמצאות בבעיות). ברמת המאקרו הבנק המרכזי הסיני מזרים נזילות לכלכלה הסינית על ידי חתיכת דרישות יחס הרזרבה של הבנקים (RRR). ועידה כלכלית מרכזית שהסתיימה ביום שישי האחרון נקטה בגישה חיובית למדי, דיברה על הצורך לקדם יציבות ולהשאיר את המדיניות המוניטרית גמישה. ישנם גם ציפיות הולכות וגוברות לתפקיד משמעותי יותר של מדיניות פיסקלית בתמיכת הכלכלה בשנה הבאה. נכון לרגע זה נראה כי האינפלציה לא צפויה לגרום לשינוי במדיניות הכלכלית על אף מדד מחירים ליצרן גבוה בחודש נובמבר (עלייה של 12.9% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה, ירידה מרמה של 13.5% מחודש אוקטובר) ועלייה במדד המחירים לצרכן (מרמה של 1.5% לקצב של 2.3%). השווקים גם שאבו תקווה מנתוני ייצוא וייבוא חזקים בחודש נובמבר שפורסמו בשבוע שעבר.

שורה תחתונה: מדיניות בעלת כמה רבדים ממשיכה להינקט אל מול הבעיות בסקטור הנדל"ן.

אסיה: הבנק המרכזי האינדונזי והפחד מפני צמצום המאזן

המשך הגידול בסחר בין סין לשותפות הסחר שלה ביבשת אסיה מצביעים על המשך התאוששות הדרגתית. יחד עם זאת, המדיניות המוניטרית של בנקים מרכזיים ביבשת נותרה מגוונת ותלויה על התחזית של הפד. פגישות בנקים מרכזיים מתוכננות השבוע כוללות את הבנק המרכזי האינדונזי ביום חמישי, פגישה ששווה לשים עליה עין. אינדונזיה כבר סבלה מיציאה של כספים והזדקרות של עקום התשואות של אגרות החוב ל-5 ו-10 שנים על רקע הציפיות לצמצום מהיר יותר של הפד. המשך חולשה של המטבע האינדונזי-IDR יחד עם שיעור גבוה יחסית של משקיעים זרים במדינה מהווים סיכון לתנודתיות. נכון לרגע זה מדובר בתהליך הדרגתי (לא כמו הצמצום בשנת 2013) אל לתהליך יש עוד זמן לרוץ אפילו אם הבנק האינדונזי יותיר את הריביות ברמה הנוכחית. אפילו אחרי המהלכים האחרונים, הפער בין אגרת החוב של אינדונזיה ל-10 שנים אל מול אגרת החוב של ארצות הברית ל-10 שנים, נותר מתחת לפער ההיסטורי, מה שמצביע על כך שהמשך ההתרחבות אפשרית.

שורה תחתונה: פגישת הבנק המרכזי האינדונזי ביום חמישי צפויה להסתיים עם החלטה להותיר את הריבית על כנה, לאור יציאות הכספים החוצה בגלל חשש מצמצום הרכישות של הפד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully