וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלגליזציה במלטה והקשר לתעשיית הקנאביס בישראל

גרג קונין*

עודכן לאחרונה: 14.12.2021 / 15:23

בעוד מלטה הקטנה תהיה המדינה האירופית הראשונה שמקדמת לגליזציה ועוקפת את לוקסמבורג, שכבר העבירה חוק אבל טרם אישרה אותו ואת גרמניה שבה יש תמיכה לחוק בקרב הקואליציה. אצלנו יש עד כה בעיקר הצהרות וועדות

בתחרות האירופית מי תהיה המדינה הראשונה לאשר לגליזציה מסתמן שיש זוכה והיא - מלטה.
אמנם רק היום צפוי הפרלמנט להתכנס כדי להכריע אך הכיוון הוא לגליזציה מלאה. מלטה עוקפת בסיבוב את לוקסמבורג שבה עברו ואושרו חוקי לגליזציה.

כלומר - החוקים אמנם עברו, אבל החוק טרם יצא לפועל. ובל נשכח, כמובן, את גרמניה, המדינה הגדולה באיחוד שבה הקואליציה החדשה כבר הודיעה שהיא תומכת בלגליזציה. וכשאנחנו מסתכלים עלינו, על ישראל. מה קורה כאן?

אנחנו מתבשמים מפתיחת ועדת הקנאביס אך היום הראשון כבר לא מבשר טובות. ועדת הקנאביס, בראשותה של ח"כ שרן השכל, נפתחה בדברי פתיחה חגיגיים ובאיחולי הצלחה, אך לצד תמיכתם של מרבית הנוכחים בוועדה (ביניהם גם ח"כ רם שפע ושר הבריאות ניצן הורוביץ), נכח גם נציג הרשימה המשותפת, ח"כ אוסאמה סעדי. סעדי הביע דעה נחרצת אך הפוכה, ואמר כי "אני לא יכול, עם החברה הערבית היום להכניס את זה, לבני נוער ולצעירים".

דעתו של סעדי היא לגיטימית כמובן, אך זה אולי המקום להזכיר את העלייה התלולה בשימוש בסמים קשים הרבה יותר בחברה הערבית לאחרונה, גם בלי לגליזציה של קנאביס.

קנאביס. ShutterStock
קנאביס - הפך כמעט לנורמה, גם אם מחוץ לחוק/ShutterStock

התנהלותה של מדינת ישראל עד כה בתחום הקנאביס היא התנהלות מיושנת והיסטרית שהתאימה לשנות ה-70 וה-80. מאז המדע פרח, מחקר הקנאביס התפתח והעולם עצמו מגלה עוד ועוד סגולות של הצמח הייחודי הזה.

החוק בישראל אמנם מבדיל בין קנאביס רפואי למה שזכה לכינוי "קנאביס פנאי", אבל השניים תלויים זה בזה: רק לפני חודש פורסם שחברת 'בזלת פארמה' הודיעה כי בכוונתה לסגור את מפעל הייצור שלה בעיר אור עקיבא, שהינו מפעל הקנאביס הגדול בישראל, ולהעבירו לפורטוגל.

בראיון לוואלה! כסף, אמר אז מנכ"ל החברה כי "יש קושי לתעשיית הקנאביס המקומית לפעול בישראל עקב שינויי רגולציה תכופים ומעמסות שונות, ביניהן העלאות מיסים ועודף רגולציה, המוטלים על היזמים והעוסקים בתחום."

הוא נותן כדוגמא את ההבדל בין פורטוגל לישראל בתחום ההשקעה בתחום: "אנו בתהליכי השקעה של כ-180 מיליון שקל בהקמת כלל הפעילות שלנו בישראל, וכל מה שקיבלנו כעזרה מהמדינה היו 900 אלף שקל מענק מהרשות לחדשנות, בעוד בפורטוגל כבר הובטחו לנו 90% מההשקעה חזרה על ידי האיחוד האירופי".

הדוגמא הזו ממחישה כי אותן חששות ואותן פחדים של חלק מהקברניטים גורמים לכך שמיטב המוחות בתחום עוזבים את ישראל למדינות שמבינות את הפוטנציאל ומוכנות לממן אותו. יש לציין שגם בפורטוגל אין לגליזציה מלאה לקנאביס, אבל קיים חוק של אי-הפללה על שימוש עצמי, מה שסייע להוציא את התחום מידי גורמים עברייניים.

מלטה היא עוד קריאת השכמה מבין שלל קריאות השכמה שהעולם מספק לחברי הכנסת להבין שהעולם שועט קדימה בתחום הקנאביס, הוא כבר לא הולך או צועד. המרחק בינינו לבינם רק מתרחק עד שיגיע לנקודה שפשוט לא נהיה רלוונטיים בשוק העולמי.

גרג קונין. יח"צ,
גרג קונין, מייסד וסמנכ"ל מוצר בסטרטאפ הקנאביס CTH/יח"צ

הכותב, גרג קונין, הוא מייסד וסמנכ"ל מוצר בסטארט אפ הקנאביס CTH

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully