וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטבלה לא משקרת: תרדמת חורף בקרנות ההשתלמות

עודכן לאחרונה: 16.12.2021 / 8:08

שוק ההון בעולם התקרר במהלך חודש נובמבר, על רקע האינפלציה. שווקי המזרח ואירופה הובילו את הירידות. הצינון עבר גם לקרנות ההשתלמות שהשיאו לעמיתיהן תשואה ממוצעת נמוכה יחסית לשאר חודשי השנה

האפרוריות של חודש נובמבר חדרה גם לשוק ההון, שהתקרר במיוחד לקראת סוף החודש עם משב רוח אינפלציונית קרירה וירידת שווקי המזרח, אירופה וגם ארה"ב.

ההתקררות ציננה גם את קרנות ההשתלמות שנבדקו על ידי וואלה! כסף ומעריב עסקים להתעטף בחודש נובמבר בתשואה ממוצעת של 0.17%, הנמוכה ב-0.93% מממוצע התשואה החודשי מתחילת השנה.

שני בתי ההשקעות שבלטו לחיוב ותפסו את ראש הטבלה הם 'מור' ו'אנליסט', שקרנות ההשתלמות שלהן השיאו במהלך חודש נובמבר תשואה של 0.42% ו-0.31% בהתאמה.

את הטבלה חותמות מלמטה חברות הביטוח 'הפניקס' ו'כלל' ובית ההשקעות אלטשולר שחם, עם תשואה שלישית של 0.01%- שהשיגה בחודש זה 'הפניקס' ו-0.01% לשני הגופים המוסדיים האחרונים שצויינו.

ביצועי קרנות השתלמות נובמבר 2021. ללא, עיבוד תמונה
ביצועי קרנות ההשתלמות, נובמבר 2021/עיבוד תמונה, ללא

"רוב שווקי חו"ל הניבו תשואה שלילית"

נועם רוקח, סמנכ"ל השקעות ב'אנליסט', הסביר, כי "בעוד שוק המניות המקומי עלה במהלך חודש נובמבר רוב שווקי חו"ל הציגו תשואה שלילית. בשוק המקומי, לדוגמא, מדד ת"א 125 עלה ב-1.4% בעוד מדדי ארה"ב כמו מדד ה-S&P500 עלה ב-0.8%, ומדד הנאסד"ק עלה ב- 0.3%.

בשאר העולם חוו ירידות כדוגמת מדד הדקס הגרמני, שירד ב-3.8%, ומדד השווקים המתפתחים ירד ב-4.1%. מכאן, שגופי השקעות שהייתה להם חשיפה גבוהה יותר לשוק בישראל, לצד חשיפה נמוכה יותר לשווקי המזרח, לדוגמא, השיאו תשואה עודפת במהלך חודש נובמבר.

שווקי אסיה סובלים בעיקר על רקע האטה בשוק הנדל"ן בסין, שעלולה לפגוע בצמיחה הגבוהה, ובשל רגולציית יתר של הממשל הסיני, המשפיעה על חברות הטכנולוגיה המקומיות אשר נסחרות בשווקים הגלובאליים.

תרומה חיובית לתשואת הקרנות נתרמה גם ע"י האג"ח הממשלתיות, אשר עלו ב-1.7% על רקע הערכות כי ייקח עוד זמן רב עד שהריבית בישראל תועלה, שהתחדדו על רקע התיסוף בשקל ומדד אוקטובר שפורסם באמצע נובמבר והיה נמוך מהתחזיות".

נועם רוקח, סמנכ"ל השקעות אנליסט. יח"צ,
נועם רוקח, סמנכ"ל השקעות ב'אנליסט'/יח"צ

"האינפלציה מעיבה על השווקים"

ערן קלינסקי, סמנכ"ל השקעות ב'מור גמל', הוסיף, כי "האינפלציה מעיבה על השווקים, לצד השיח על עליות ריבית. השוק החל לתמחר זאת, ואנו התכוננו לקראת העניין וזה עזר לנו גם בנובמבר.

התפיסה שלנו היא שהשווקים הסחירים כיום אינם זולים, ואם ניקח את נאסד"ק כדוגמא אז אנו מוצאים שהשוויים והמכפילים בהם נסחרות החברות מטרידים, ולכן העדפנו להיחשף לתחום הטכנולוגיה דרך השקעות בחברות טכנולוגיה פרטיות.

אנו מבצעים בהקשר זה שיתופי פעולה עם גורמים שונים, ומגיעים בין היתר באמצעות כך לעסקאות אטרקטיביות במחירים שאנו מוצאים כהגיוניים יותר מהשוק הסחיר. כך אנו נחשפים לשוק הטכנולוגי מחד, אך בתנאים ומחירים שאנו מוצאים כנוחים יותר עבורנו.

לצד הגדלת החלק הלא סחיר בתיק ההשקעות, הורדנו חשיפה בפן הסחיר ביחס למתחרים שלנו, בעיקר על רקע הקולות וההבנה כי האינפלציה מתקבעת".

ערן קלינסקיסמנכ"ל השקעות מור גמל. יח"צ,
ערן קלינסקי, סמנכ"ל השקעות ב'מור גמל'/יח"צ

"לא חיפשנו הרפתקאות"

קלינסקי מתייחס, בין היתר, לאמירה של ג'רום פאוול, יו"ר הפדל רזרב (הבנק המרכזי של ארה"ב), כי הבנק הפדרלי בוחן צעדיו על פי ההנחה כי האינפלציה אינה זמנית.

"אבל לא רק היקף החשיפה ללא סחיר השפיע וישפיע על התשואה" ממשיך קלינסקי "אלא גם איכות החשיפה לו. כך לדוגמא אפשר למלא את התיק הלא סחיר בחוב בטוח עם תשואה של כ-2%, לדוגמא. ואפשר גם לפעול לאיתור השקעות טכנולוגיות, כפי שהזכרתי, שנותנות תשואה שוטפת לצד שיערוכים.

בשוק הסחיר אנו פועלים יותר בבחירת מניות ספציפיות ופחות בהשקעות בסקטורים, אבל כן אפשר לציין, שכל המשקיעים במניות הנדל"ן והבנקים נהנו בחודש נובמבר מתרומה לתשואה של תיק ההשקעות שלהם. אבל זה לא מייחד רק אותנו.

בנוסף, אנו במור, לא חיפשנו הרפתקאות בשווקים מתעוררים כמו הודו ודרום אמריקה, והחשיפה שלנו לסין יחסית נמוכה, כמו גם חשיפה נמוכה לאירופה. זה גם מייחד אותנו מעט ביחס למתחרים".

מי שכן נפגע מהירידה במניות הסיניות הוא בית ההשקעות אלטשולר שחם, המנהל כ-68.9 מיליארד שקל בקרן ההשתלמות שנבחנה בטבלה, וממשיך להוביל את התשואה המצטברת לחמש שנים - 45.21%.

המדור "הטבלה לא משקרת" יתפרסם גם במוסף "עסקים" של מעריב, שישי, 17.12

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully