וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איזה ריח יש לשוויון? בשמים 'חסרי מגדר' כטרנד עולמי

עודכן לאחרונה: 16.1.2022 / 12:34

האם מדפי הבישום ברשתות הפארם בדרך לאיחוד? שנים שהתרגלנו להפרדה מגדרית בתחום אך לאחרונה חלה תפנית, עד למצב בו כמחצית מהבשמים החדשים בשוק הם בשמים 'חסרי מגדר'. מה מוביל את שינוי המגמה? מה ההבדל בין 'יוניסקס' להגדרה המחודשת 'חסר מגדר'? המגמה החדשה-עתיקה

בשמי היוניסקס, או בשמם העכשווי 'חסר מגדר', הפכו בשנים האחרונות מקטגוריית נישה זניחה לשחקן מרכזי בשוק הבישום. על פי נתונים שפירסם הגרדיאן הבריטי בשנת 2010 כ-17% מהבשמים בלבד הושקו ללא שיוך מגדרי, מספר שקפץ כבר ל-51% בשנת 2018. במהלך שנת 2019 הצטרפו גם בתי אופנה בולטים למגמה - גוצ'י עם Gucci's Mémoire d'Une Odeur, וסלין עם הניחוח - Celine 11.

"למרות שהיום מדברים על בשמים חסרי מגדר כדבר חדש, היסטורית דווקא ההפרדה שהתרגלנו אליה בין ניחוחות לפי מגדר היא התופעה החדשה", מרחיב ליעד רון, מהיבואנים הבולטים של מותגי יוקרה, ומבעלי אתר אסנס פרפיום. "בעוד שבישום קיים בתרבות האנושית עוד מתקופת התנ"ך - השיוך המגדרי של ניחוח החל רק בשנות ה-20 של המאה ה-20 כאשר קוקו שאנל השיקה את No5 האייקוני, ושיווקה אותו לנשים. רק אז הפך פתאום הבושם לפריט המזוהה עם נשים בהכרח".

על אף שבשמי היוניסקס עשו קאמבק מרשים עוד בשנות ה-90 עם הבושם 1CK, אחוזי בשמי היוניסקס נשארו עד לשנים האחרונות בשולי השוק. "הקטר המוביל של בישום ללא מגדר הוא שוק בשמי היוקרה והנישה, בו מאז ומעולם לא נעשתה הפרדה. בשנים האחרונות, כאשר שוק היוקרה בכלל ושוק בישום היוקרה בפרט מעניין יותר ויותר צרכנים ברחבי העולם גם מותגי המיינסטרים מיישרים קו עם המגמה ונראה כי גברים ונשים בדרך לאיחוד מדפי הבשמים", מרחיב רון.

אז מה בעצם ההבדל בין בושם יוניסקס לבושם חסר מגדר (או Gender Neutral באנגלית)? "בישום יוניסקס יוצא מנקודת הנחה שישנם ניחוחות 'נשיים' ו'גבריים' אך לצד אלו ישנן תרכובות ריח ניטרליות שיכולות להתאים לשני המינים", מרחיב רון "בישום חסר מגדר לעומת זאת, מבטל את התפיסה שלפיה יש שיוך מגדרי כלשהו לניחוח. המחשבה שריח פירותי הוא נשי וניחוח עור הוא גברי דומה קצת לתפיסה לפיה כחול זה לבנים וורוד לבנות - זאת משמעות שהיא לחלוטין שיווקית ולא קשורה למידת ההתאמה של ניחוח או צבע לאינדיבידואליים שונים בחברה".

חורף חסר מגדר_המגמה החמה בשוק הבישום. מקסימדיה,
חסרי מגדר - המגמה החמה בשוק הבישום/מקסימדיה

עם תווים וללא תוויות מגדרית

כבר לא יוניסקס אלא 'חסר מגדר': למעלה ממחצית מהבשמים החדשים הם בשמי יוניסקס. מה מוביל את המגמה הצרכנית החדשה?

אז מה בעצם ההבדל בין בושם יוניסקס לבושם חסר מגדר (או Gender Neutral באנגלית)? "בישום יוניסקס יוצא מנקודת הנחה שישנם ניחוחות 'נשיים' ו'גבריים' אך לצד אלו ישנן תרכובות ריח ניטרליות שיכולות להתאים לשני המינים", מרחיב רון "בישום חסר מגדר לעומת זאת, מבטל את התפיסה שלפיה יש שיוך מגדרי כלשהו לניחוח. המחשבה שריח פירותי הוא נשי וניחוח עור הוא גברי דומה קצת לתפיסה לפיה כחול זה לבנים וורוד לבנות - זאת משמעות שהיא לחלוטין שיווקית ולא קשורה למידת ההתאמה של ניחוח או צבע לאינדיבידואליים שונים בחברה".

זוג צעירים קונה בושם בחנות תמרוקים. ShutterStock
זוג צעירים קונה בושם בחנות תמרוקים/ShutterStock

אופנה אוונגרדית איטלקית

הבושם Divine perversion מבית Francesca Bianchi

Hedonik נוסדה על ידי פרנצ'סקה ביאנקי (Francesca Bianchi), יוצרת שזכתה להכרה בינלאומית בזכות החזון האמנותי והבשמים החושניים שלה במותג הנושא את שמה. את המותג - Hedonik הקימה ביאנקי לאחרונה, מתוך אהבה למסורת אומנותית משובחת ולחומרים איכותיים, לצד תשוקה לביטויי אופנה אוונגרדיים, צורות לא שגרתיות וניחוחות מפתיעים. הבושם - Divine perversion מתאים במיוחד לחורף בשל תוי האוד - שרף עץ, הדומיננטיים שבו לצד תווים עליונים של פטל ופלפל ורוד, תווי אמצע של קרמל ואיריס, ותווי בסיס של ענבר ותווי עור.

המחיר: 699 שקל. ניתן להשיג באסנס פרפיום

Francesca Bianchi divine perversion. מחיר 699 שקל. אסנס פרפיום.. יחסי ציבור,
Francesca Bianchi divine perversion. מחיר 699 שקל. אסנס פרפיום./יחסי ציבור

בישום עתיק פוגש טכנולוגיה מתקדמת

הבושם Rococo מבית The Merchant of Venice

המותג - The merchant of Venice אשר קיבל את שמו על שם המחזה הנודע של שייקספיר "הסוחר מוונציה", נוסד בשנת 2013 על ידי משפחת וידל שעוסקת באומנויות הבישום כבר למעלה מ- 100 שנים, כאשר השנה שבה החלו הוונציאנים לייבא תבלינים ושמנים ייחודיים מהמזרח הרחוק הייתה גם השנה שבה החל ה"מסע" של משפחת וידל בעולם הבישום.

לבשמי The merchant of venice אופי היסטורי, הם נרקחו מחדש לפי מתכונים עתיקים תוך אדפטציה עדכנית המציגה יוקרה, מסורת וחדשנות גם יחד. הבושם Rococo הוא ניחוח פרחוני לנשים וגברים. התווים העליונים הם לבונה וברגמונט, תווי האמצע הם הליוטרופ, ציפורן ויסמין, תווי הבסיס הם קקאו ושמן בנזואין המתאימים יותר לבישום באופי חורפי.

המחיר: 999 שקל. ניתן להשיג בחנויות הבישום המובחרות

TMOV ROCOCO מחיר 999 שקל, אסנס פרפיום. יחסי ציבור,
TMOV ROCOCO מחיר 999 שקל, אסנס פרפיום/יחסי ציבור

אנטי ג'נדר בניחוח צרפתי

הבושם Soleil the Jeddah מביתStephane Humbert Lucas

מותג צרפתי שהוקם בשנת- 2013 המצטיין בניחוחות ניטרליים- ללא מגדר שנוצרו על ידי רוקח הבשמים סטפן המבראט לוקס. לאורך השנים חקר המבראט לוקס את הסינתזה שבין ניחוח לצבע, ואת סדרת הבשמים 777 יצר בהשראת המסע למזרח התיכון בקולקציה המבטאת את אהבתו למזרח. שם הסדרה - 777 ניתן לה על פי הסמל למזל ולשלום המוכר במזרח התיכון, המספר 7 מסמל שלמות אושר וחוכמה וזה המסר שחשוב להמבראט לוקס להעביר בניחוחות הבשמים. הניחוח - Soleil the Jeddah משלב בין תווים עליונים של קמומיל, אוסמנטוס ולימון, תווי האמצע הם אמברגריס, ותווי אדמה, ותווי הבסיס הם של מרכיבים מן החיי, איריס ווניל. מדובר בבושם שמתאים לכל השנה: בעל כובד ונוכחות המאפיינים בישום חורפי, אך התווים המתקתקים מקנים לו קלילות קיצית.

המחיר: 980-1,460 שקל. ניתן להשיג באסנס פרפיום

Stephane Humbert Lucas Soleil de Jeddah מחיר 980-1460 שקל. אסנס פרפיו. יחסי ציבור,
Stephane Humbert Lucas Soleil de Jeddah מחיר 980-1460 שקל. אסנס פרפיוo/יחסי ציבור

האימפריה חסרת המגדר

הבושם Empire מבית Boadicea the victorious

Boadicea the Victorious הוא מותג בשמי נישה בריטי עצמאי אשר מציג מגוון בשמי יוניסקס ניטרליים מבינה מגדרית, באיכות חסרת פשרות. המותג הוקם בשנת 2008 באנגליה עם בושם ראשון שנמכר באופן בלעדי בבית הכלבו היוקרתי - Harrods והפך לאחד הפופולאריים ביותר. שנה לאחר מכן החל הבושם להימכר גם בחנות הנשים היוקרתית- Henri Bendel בניו יורק וברשת בתי הכלבו הבריטית היוקרתית - Selfridges בהצלחה דומה. הבושם Empire מציג ניחוח בולט של ענבר עם תווים עליונים של אפרסק, שזיף, מנדרינה סיציליאנית, פלפל ורוד וברגמוט סיציליאני, תווי אמצע של גרדניה, מגנוליה, יסמין סמבאק ומי ורדים, תווי הבסיס הם פטל, מושק לבן, פצ'ולי, וניל, אלגום, וטיבר וענבר.

המחיר: 1,170 שקל. ניתן להשיג באסנס פרפיום

Bodicea the Victourious EMPIRE. מחיר 1,170 שקל, אסנס פרפיום. יחסי ציבור,
Bodicea the Victourious EMPIRE. מחיר 1,170 שקל, אסנס פרפיום/יחסי ציבור

מאפריקה לאירופה ועד דובאי: הבושם Ophlie מבית Christian Provenzano

ליוצר בשמי יוקרה כריסטיאן פרובנזאנו ניסיון של למעלה מחמישים שנה בתעשיית הניחוחות. את המותג הנושא את שמו יסד בשנת- 2018 אך התשוקה והידע של פרובנזאנו בשמנים אתריים מגיעה מילדותו במרוקו, שם גדל כאשר הוא מוקף בכמה מהמרכיבים המעוררים ביותר המשמשים בעולם הבישום. בנעוריו הגיע לאירופה התמחה בבית בישום הולנדי וחקר ניחוחות ממקומות שונים בעולם. בשנים האחרונות פועל פרובנזאנו בדובאי שביחוד האמירויות שם פיתוח אהבה ותשוקה לניחוחות מזרחיים ומשם הקים את המותג הנושא את שמו. לבושם : Ophlie תווים עליונים של ברגמוט, מנדרינה, פלפל סצ'ואן, דומדמניות שחורות והל, תווי אמצע של ורד בולגרי, יסמין מצרי, מגנוליה ושמן נרולי. תווי הבסיס הם אזוב, פולי טונקה, מושק לבן ווניל.

המחיר: 855 שקל. ניתן להשיג באסנס פרפיום

Christian provenzano Ophélie. מחיר 855 שקל אסנס פרפיום. יחסי ציבור,
Christian provenzano Ophélie. מחיר 855 שקל אסנס פרפיום/יחסי ציבור

אקולוגי, יוקרתי וחסר מגדר

הבושם Bois Impérial מבית Essential Parfums

מות הבישום היוקרתי - Essential Parfums שם לו למטרה לרקוח בישום יוקרתי, אקולוגי וטבעי ולצד זאת לשמור על תג מחיר נוח יחסית לבישום יוקרה.

את הניחוח Bois Impérial רקח מעצב הבשמים קוונטין ביש (Quentin Bisch's) שהחל את דרכו כמוזיקאי אך הקדיש לאחר מיכן שנים ללימוד הקומפוזיציה של הריח, וחתום מאז על ניחוחות שרקח עבור ז'אן פול גוטייה, פאקו רבאן, סן לורן, אזארו, מוגלר, קלואי, ועוד. הניחוח - Bois Impérial משלב בין עלי בזיליקום, פלפל ואשכולית לצד חתימת תווי עצים בולטת, שמן וטיבר עשיר אדמתי ומהדהד ומולקולה בלעדית של גווני עץ ארז עוצמתיים, ומשדר אסוציאציה עצית המוארת על ידי פרחוניות מתוחכמת.

המחיר: 399 שקל. ניתן להשיג באסנס פרפיום

Essential Parfum Bois Impérial. מחיר 399 שקל. אסנס פרפיום.. יחסי ציבור,
Essential Parfum Bois Impérial. מחיר 399 שקל. אסנס פרפיום./יחסי ציבור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully