וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין פיצוי: "בנט נכשל בהעברת תו ירוק, נראה לך שיצליח להטיל סגר?"

עודכן לאחרונה: 19.12.2021 / 13:03

הדברים נאמרו לוואלה! כסף על ידי גורם כלכלי בכיר. בכל אופן, נראה כי לאוצר אין כרגע תכנית פיצויים, אפילו במקרה של החרפת הצעדים למניעת ההתפרצות. נשיא ארגון העצמאים: "לא אומרים את המילה 'סגר', אבל מדובר בסגר זוחל"

הקורונה עדיין כאן, ובגדול: בהולנד הוכרז אתמול סגר מלא ובמדינות רבות באירופה, שבהן מספר המאומתים מזנק, דנים בחדרי חדרים על סגר חלקי, עוצר לילה והשבתת טיסות - כאשר בצידם של כל אלה תכניות כלכליות לפיצוי בעלי העסקים.

ברור לכל כי על רקע האינפלציה הגואה בארה"ב ובחלק ממדינות אירופה, יקשה הפעם על הבנקים המרכזיים להדפיס כסף ועל ידי כך לאפשר לממשלות להזרים תשלומי סיוע לעסקים, כפי שהיה בעת השנה הראשונה למגפה.

ולמרות זאת, מוזר כי בממשלת ישראל נמנעים במפגיע לדבר על סגר ועל תכנית פיצוי לעצמאים גם אם המגבלות יהודקו, בוודאי נוכח העובדה כי שיעור האינפלציה השנתי בישראל עומד על 2.4%, נמוך בהשוואה למדינות המערב. כלומר, הממשלה תוכל "להרשות לעצמה" פיצוי רוחבי או נקודתי, באם יידרש.

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן במהלך ישיבת סיעת מפלגתו בכנסת 13 בדצבר 2021. שלו אמסלם, TPS
שר האוצר אביגדור ליברמן. "אין יותר מענק לכל אזרח"/TPS, שלו אמסלם

"בממשלה מקבלים החלטות על פי הלך הרוח הציבורי"

בשבוע שעבר אמר שר האוצר אביגדור ליברמן בישיבת סיעת ישראל ביתנו בכנסת, "הגיע הרגע הקריטי שבו צריך להחליף מדיניות - אין יותר מענק לכל אזרח, יש יותר השקעות הן בצמיחה והן בתעסוקה". בשיחות סגורות הדגיש ליברמן, שרק בתרחיש קיצון יוטל סגר ולכן אין טעם לדון בכלל בפיצוי לעצמאים כי זה בכלל לא על סדר היום.

גורמים כלכליים בכירים אמרו לוואלה, "רוה"מ לא הצליח להעביר החלטה על תו ירוק בקניונים. נראה לכם שיש סיכוי שהוא יוכל להעביר החלטה על סגר? בנט מנסה בכל כוחו להקשיח את המגבלות, אבל בממשלה הזאת מקבלים החלטות על פי הלך הרוח הציבורי, שלא מוכן לשמוע יותר על סגרים. הם מאמצים דיבור על חיים לצד הקורונה, גם אם מדובר בזן האומיקרון המאוד מדבק".

רועי כהן. רמי זרנגר,
רועי כהן, נשיא להב: "סטרטאפ מדהים של ממשלת ישראל"/רמי זרנגר

"מדובר בסגר זוחל"

"איזה סטארט אפ מדהים של ממשלת השינוי", אומר רועי כהן, נשיא להב, ארגון העצמאים בישראל, "גם בהגבלות קשות לא ניתן פיצוי. שהעצמאים יספגו את החלטות הממשלה. אנחנו נסמן אנשים עם צמידים על הידיים ונשלול מ - 30% מהלקוחות הפוטנציאלים שלנו, אלה שאין להם תו ירוק, את היכולת להיכנס לעסקים ונמשיך לשלם את אותה ארנונה, ואותם חשבון חשמל ומים.

"כשיש פיגוע, מייד מזניקים את קרן מס רכוש לפצות את העסקים שנפגעו מהטילים או המצב הבטחוני - ובפגיעה של הוירוס, שהיא קשה לא פחות, שום דבר. לא אומרים את המילה סגר, אבל מדובר בסגר זוחל שיוצר אי וודאות נוראית עצל בעלי העסקים. למה להמציא כל פעם את גלגל מחדש, ולא ליצור מנגנון פיצוי קבוע? לא לכל העצמאים, אלא לבחור בפינצטה את אלה שנפגעו לטפל בהם מיידית, לא לתת לענפים שלמים לקרוס, כמו למורי הדרך ורק אז לחשוב איך מפצים אותם".

מחאת ענף התיירות הנכנסת בנתב"ג, 13 בדצמבר 2021. שני פרומקין, מערכת וואלה!
מחאת עובדי ענף התיירות בשבוע שעבר. יש מי שחושש שגם בענפים אחרים יאמצו את מודל הלחץ/מערכת וואלה!, שני פרומקין

השיטה: לחץ ציבורי על הממשלה

ואולי הלחץ שהפעילו מורי הדרך על האוצר, מה שגרם לליברמן לדון במתווה פיצויים, יעבוד באותה הצורה גם בענפים אחרים בעתיד?

"היה מדהים לראות איך 4,000 איש מטרילים מדינה שלמה", אמר אותו גורם הלכלי. "אם הם הצליחו לעשות את זה, עם קצת לחץ במקומות הנכונים, כל אחד יכול".

יצויין כי קשה לגזור גזרה שווה על כלל הענפים במשק, שחלקם ספגו וסופגים פגיעה כלכלית קשה, בעוד שאחרים סופגים פגיעה קלה בלבד, אך מבקשים לקבל כמה הקלות ענפיות בדמות מענקים או סיוע אחר. מכל מקום די ברור הוא שמה שהיה במהלך הסגרים הראשונים, כלומר פיצוי רוחבי לכל בעלי העסקים, לא יחזור על עצמו גם בתרחיש קיצון - הן משום שינוי המדיניות והן בגלל שינוי הנושאים במשרות הכלכליות הבכירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully