וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנתיים לאסון: פחד על גדות הגעתון

עודכן לאחרונה: 20.12.2021 / 13:31

שנתיים אחרי שהצפות בנחל געתון גבו חיי אדם, נדמה ששום דבר לא השתנה: חברות הביטוח מסרבות לבטח את בעלי העסקים הסמוכים, העירייה לא פיצתה אותם בגין הנזקים הקודמים ועבודות תשתית שאמורות למנוע הצפה חוזרת, כנראה לא יוכלו לכמויות הגשם החזויות

שנתיים אחרי אסון השיטפון בנהריה, בו נספה מוטי בן שבת ז"ל, לא רק שסכנת ההצפה בגעתון לא נפתרה והעבודות להסטת המים לא הסתיימו, אלא שמתברר כי חברות הביטוח אינן מוכנות לבטח את העסקים שנמצאים על גדת הנחל, ועיריית נהריה, שאמורה לשפות אותם בגין הנזקים החמורים, עדיין לא העבירה להם את הכסף שמגיע להם.

ביום שבת ירד גשם כבד בנהריה. ג'קי עמר, הבעלים של מסעדת "בורדו", שסבלה מנזק כבד בשטפון לפני שנתיים, החליט לסגור אותה. "במוצ"ש", אמר בראיון לרדיו צפון, "ראינו שכל הנהר היה על הקצה, עוד רגע גולש החוצה. העירייה ביקשה לפנות את המכוניות וסגרה את הרחוב. ביקשנו מהם שיביאו לנו שקים של חול כדי למנוע מהמים להציף את המסעדה וסגרנו את העסק.

"לפני שנתיים נפגענו קשה, הרהיטים נספגו במיים והתנפחו, הרצפה נהרסה, מוצרי החשמל הלכו. חמישה ימים היינו סגורים ועבדנו סביב השעון כדי לפתוח מחדש, עד שהביאו את הציוד החדש וניקינו הכל. מהעירייה לא קיבלנו עד היום שום פיצוי, אפילו לא שקל. התמודדנו לבד מול חברת הביטוח שגם היא נתנה לנו פרוטות.

"הבעיה הגדולה היא, שמאז השיטפון אף חברת ביטוח לא מוכנה לבטח את העסקים כאן ופנינו לכולן. אמרו שיטפלו בזה - ושום דבר. שנתיים אנחנו לא מבוטחים בכלל. אין לנו למי לפנות".

הצפות בנהריה בעקבות גשמים, 17 בינואר 2021. באדיבות זאב קראוטהמר,
נחל הגעתון עולה על גדותיו, ינואר 2021 (החורף שעבר). מי יושיע את בעלי העסקים?/באדיבות זאב קראוטהמר

העבודות התעכבו בשנה וחצי כי לא היה תקציב מדינה מאושר

קשה להאשים את חברות הביטוח שאינן ממהרות לבטח את העסקים שנמצאים בסיכון ביטוחי בגלל כשלי המדינה.

בעיריית נהריה אומרים שכל מה שתלוי בהם, בעניין תחזוקת מערכת הניקוז הישנה של העיר, נעשה עד תומו הרבה לפני פרוץ הסופה. העבודות לאיגום מי השטפונות שמתבצעות על ידי רשות הניקוז גליל מערבי, התעכבו במשך יותר משנה וחצי, בגלל עניינים בירוקרטיים והיעדר תקציב מדינה.

השלמת בניית המאגרים ממזרח לנהריה, בהם הושקעו עשרות מליוני שקלים, אמורה להסתיים רק בסביבות אפריל - מאי הקרובים, אם אכן יעמדו בלוחות הזמנים. יו"ר רשות הניקוז גליל מערבי, יורם ישראלי, מזהיר ש"אם ירדו יותר מ -80 מ"מ של מים במשך 12 שעות ברציפות לגעתון, תהיה גלישת מים לחנויות לרחובות הסמוכים".

מי שישלם את המחיר על אוזלת היד של המדינה, הם בעלי העסקים שיאלצו לספוג את נזקי השטפונות העתידיים בעצמם.

ליאור רוזנפלד, לשעבר יו"ר נשיא לשכת סוכני הביטוח אומר שאינו מאשים את חברות הביטוח. "שני הצדדים צודקים, גם בעלי העסקים, וגם חברות הביטוח שהן עסק כלכלי ולא מוכנות לבטח פצצה מתקתקת. בעלי העסקים צריכים להיפרע מול הרשות המקומית שאחראית עליהם והיא זו שצריכת לשפות אותם. ניתן לתבוע גם את רשות הניקוז שלא מבצעת את המוטל עליה. לא יתכן שאף אחד לא לוקח אחריות".

הצפות בנהריה- הגעתון עולה על גדותיו, פברואר 2015. יחידת דובר המשטרה,
הצפות בנהריה ב-2015. בעיה של שנים לא נפתרת בגלל מחלוקות בין הרשויות/יחידת דובר המשטרה

העירייה פעלה, אך ההצפות מגיעות מחוץ לעיר

מעיריית נהריה נמסר בתגובה: "בשל הטופוגרפיה העיר נהריה קולטת לתוכה את מי הגשמים משלט של 69 קמ"ר ועיריית נהריה נאלצת להתמודד עם הקשיים הנובעים מכך, למרות שהדברים אינם באחריותה הבלעדית.

עיריית נהריה פעלה ופועלת ללא ליאות, וביצעה פעולות הכנה רבות לאורף כל השנה לשם צמצום החשש מהצפות, שכאמור מגיעות אל העיר משטחים שאינם בשליטתה. הטענות והתביעות לשיפוי מתנהלות בהליכים בהם מתבררת שאלת האחריות של המדינה למצב המתואר והעירייה אינה הגורם היחידי בהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully