וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן יורה לכל הכיוונים, אפילו בסטנדרטים שלו

וואלה! כסף

עודכן לאחרונה: 20.12.2021 / 16:05

שר האוצר התארח בכנס של פירמת הייעוץ EY וכרגיל, סיפק כמה אמירות נפיצות. לדבריו הליכוד הפכה למפלגה חרדית הגם ש"ז'בוטינסקי לא צם ביום כיפור", הפרויקטים שמבצעת המשלה בתחום הנדל"ן הם "הכי גדולים מאז הפירמידות" ומורי הדרך מוזמנים להתפרנס כנאמני קורונה

שר האוצר, אביגדור ליברמן, היה אורח הכבוד בכנס בכנס ה- CFO'S השנתי של פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY ישראל, וכהרגלו סיפק כמה אמירות נפיצות, אחת מהן תרגיז בודאי את מורי הדרך, האנשים שרק לפני כמה ימים התנצל ליברמן על אמירה קודמת שלו כלפיהם. הדברים נאמרו בשיחה עם דורון שהרבני, יו"ר EY בישראל.

הנושא הראשון אליו התייחס ליברמן היה סחרור המחירים בשוק הדיור. אם שר האוצר הקודם השווה את עצמו להורדוס, הרי ששר האוצר הנוכחי משווה את הממשלה לפרעונים, בוני הפירמידות. כן התייחס ליברמן לנושא יוקר המחייה.

- אמרת בכנות רבה לגבי שוק הדיור שמדובר בתהליכים ארוכי טווח, בעיקר בצד ההיצע שנמצא בשליטת הממשלה. איך מתכוונת הממשלה להגדיל את ההיצע באופן משמעותי ובטווחי זמן סבירים? כנראה שרוב הסיפור זה בהיצע?

"לגמרי לא. יש כמה רכיבים שגורמים לכך שבסוף אתה מקבל דירה במחיר לא סביר. אנחנו יכולים להשפיע על שלושה רכיבים. הראשון הוא היצע - אנחנו מתקרבים ל- 100 אלף שיווקים, זה שיא של כל הזמנים עד היום, חוץ מהתקופה שאריק שרון היה בראש קבינט הדיור. אח"כ מדברים על עסקאות, קרי מישהו קונה את המגרש, אח"כ תכנון ואישור בוועדות למיניהן ובסוף התחלות בניה. גם בשיווק אנחנו נמצאים במצב טוב. אנחנו מנסים לדכא את הביקושים, אפרופו מס רכישה.

אתה לא יכול לבנות בלי לבנות במקביל תשתיות. זה שיש ממשלה מתפקדת ותכנון, עוזר להתקדם במקביל. המקום שבו אנחנו לא יכולים להשפיע זה על הובלה ימית שעלתה בכ- 1,700% מאז פרוץ הקורונה. מרכיבים רבים בבנייה מבוססים על יבוא. הפלדה עלתה, הדלק עלה. גם אם תשתנה הריבית לא נוכל להשפיע. כיום אני הרבה יותר בטוח בתחום הדיור. אמרנו שכנראה לא נוכל להוזיל אבל אם יהיה גידול של 3-5% - והשנה יהיה גידול של 11%, דיינו.

נפגשתי לפני חודשיים עם שגריר יפן החדש בישראל. אמר שהכל פה כ"כ יקר, הרבה יותר יקר מבטוקיו. נזכרתי בביקור הראשון שלי שם שחשבתי שטוקיו היא המקום היקר עלי אדמות. אם קילו יוגורט בישראל עולה 17 שקל והממוצע באיחוד האירופה הוא 8 שקל, אז זה כל הסיפור. אני כל שבוע בודק את יוקר המוצרים ביחס למקומות אחרים בעולם".

ליברמן חזר לנושא הנדל"ן: "עיריות לא משתגעות להביא תושבים חדשים לעיר כי זה עולה להן. על שטחי תעסוקה הן מרוויחות. ולכן הקרקעות לדיור הרבה יותר יקרות. אני מאמין שהמדינה יכולה לשבור את הפרדיגמה.

בשביל זה יצרנו כל מיני מנגנונים מקבילים שנועדו לזרז הליכים. הבעיה המרכזית היא אכן באיזורי הביקוש, גוש דן. גם פה יש כל מיני מקומות שעדיין לא הגיעו למחירים של ארלוזרוב פינת דיזינגוף. כמו לוד, רמלה, יפו ד', מחירים שאפשר להתמודד איתם. אני חושב שהפרויקטים שאנחנו מתחילים השנה הם הכי גדולים שעם ישראל ביצע מאז הפירמידות. צריך לתת פה את כל הפתרונות, המטרו שיכלול 24 ערים בגוש דן, 100 תחנות הוא אחד מהם".

דורון שהרבני ואביגדור ליברמן בכנס CFO'S. באדיבות EY,
דורון שהרבני, יו"ר EY ישראל, בשיחה עם שר האוצר אביגדור ליברמן/באדיבות EY

"תיירים לא באים, אבל ישראלים הספיקו להיות כבר 8 פעמים בדובאי"

- התבטאת בשבוע שעבר לגבי מורי הדרך. אין ספק שהצמיחה הכלכלית המשמעותית בישראל מגיעה מתחום ההייטק, אבל חשוב לכלכלה לבסס ענפים נוספים ותעסוקה לכל מגזרי האוכלוסייה. אחד מהם, עם פוטנציאל ייצוא אדיר, הוא התיירות. יש תוכניות לטפל בתחום באופן מעמיק? אולי דווקא עכשיו. זה תחום שיש בו בעיית תשתיות רצינית.

"קודם כל, לגבי מורי דרך, גם הם יודעים שזה ענף מאוד תנודתי. גם במבצעים צבאיים מיד יורדת כמות התיירים שמגיעים. בסוף השבוע היו כל מיני הודעות של שרי הבריאות של ה- G7 וארגון הבריאות העולמי, הנשיא ביידן וכו'. כשאני לוקח את כל ההודעות שראינו בשבוע האחרון, ברור שנצטרך להתמודד עם המגיפה גם ב- 2022 וגם ב- 2023. כל אחד שירצו לרכוש מקצוע, יש לו אלטרנטיבה. גם מי שרוצה פרנסה זמנית, חסרים לנו נאמני קורונה או מי שעוסק בתחקיר השרשרת האפידמיולוגית, מאות אנשים. שם המשכורת היא 10,000 שקל.

מתי התיירות תחזור ואיך? אנחנו לא יודעים. מבחינת תיירות פנים שברנו את כל השיאים. אני מסתכל על הדוחות הרבעוניים של רשתות המלונאות שנסחרות בת"א, הן הגיעו לתוצאות שיא. הבעיה היא עם מלונות קטנים שהן לא חלק מרשת או כאלה שהיו בנויים על קבוצות צליינים.

השנה עברו בנתב"ג 6 מיליון נכנסים ויוצאים. בדיוטי פרי שברו את כל השיאים. עשו 150% לעומת השנה שלפני הקורונה. גם אתמול עם כל המגבלות, עברו בשדה 31 אלף איש, נכנסים ויוצאים. אני משתדל לראות את כל התמונה ולפעמים צריך להתנסח בצורה יותר מוצלחת, אבל זה לא משנה את העובדות. טרום קורונה היו לנו 4.5 מיליון תיירים והשנה 300 אלף. אבל הישראלים ברגע שניתנה אפשרות, כבר הספיקו 8 פעמים לבקר בדובאי כל אחד. זו המציאות שלנו".

עומסים בנתב"ב 19 בדצמבר 2021. פלאש 90, אתר רשמי
ליברמן: תיירים לא באים, אבל בדיוטי פרי עשו כבר 150% ממה שעשו לפני הקורונה/אתר רשמי, פלאש 90

"החילנוים מבלים בים במקום להצביע בבחירות"

- החרדים לא בממשלה. אחד הנושאים המרכזיים שמעיבים על החילונים היא היעדר תחבורה ציבורית בשבת. לאן הולכים עם הנושא הזה?

"זו ללא ספק אחת הדילמות הקשות. זה הכל 'כאילו'. מה זה אין תחבורה ציבורית? בעיר כמו חיפה יש באופן מסורתי. מוניות עובדות. חלק מהעיריות מפעילות לבד קו כלשהי. אנחנו כמובן דוגלים בתחבורה ציבורית בשבת, אני חושב שזה צורך אמיתי, אבל אין רוב בכנסת.

בסופו של דבר הציבור יצטרך להגיד את דברו. הציבור החילוני ברובו מעדיף לבלות בחוף הים בבחירות ולא מצביע כמו שצריך, אין הרבה מפלגות שאומרות בריש גלי שהן תומכות בתחבורה ציבורית בשבת. ראינו במפה הפוליטית הגדרות של המפלגות, שמאל - ימין ליברלי, הכל מבולבל. קודם כל ש"ס ויהדות התורה, אח"כ כל השאר. המפלגה הליברלית היחידה שיש היא ישראל ביתנו, בכל המישורים".

כינוס סיעת הליכוד במצודת זאב, תל אביב 17.06.21. ראובן קסטרו
מצודת זאב בתל אביב: "כשאתה מגיע לבית המפלגה (הליכוד), היא כמעט מפלגה חרדית"/ראובן קסטרו

"ז'בוטינסקי לא צם ביום כיפור"

ליברמן המשיך אודות ההבדלים המתחדדים, לטעמו בין ישראל ביתנו לליכוד: "ז'בוטינסקי לא צם ביום כיפור, אני צם שלוש פעמים בשנה. הוא לא שמר שבת, לא אכל אוכל כשר. כשאתה מגיע לבית המפלגה (הליכוד), היא כמעט מפלגה חרדית. אנחנו בעד הגישה הליברלית, גם בתחבורה ציבורית.

בכל כלכלת ישראל שני התחומים המצליחים ביותר הם הייטק ושוק ההון, כי בשני התחומים האלה המעורבות הממשלתית היא מינימליסטית. אני בעד כמה שיותר לצמצם מעורבות משלתית.

מי שלא יודע, צפון קוריאה היא המדינה הכי שוויונית בעולם וארה"ב הכי לא שוויונית, אנחנו צריכים להיות איפשהו באמצע. אני אסתפק במודל סקנדינביה. תחבורה ציבורית ונישואים אזרחיים מאוד חשובים. מי שירצה שיאכל בשבת, ומי שירצה שיאכל לא כשר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully