וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך למנוע שריפות בחורף? טיפים מצילי-חיים

עודכן לאחרונה: 21.12.2021 / 8:54

שריפות נקשרות אצלנו לקיץ וחום, אבל דווקא בחורף כשאנו משתמשים באמצעי חימום שונים ואף חשופים למפגעים - שמקורם במפגש בין מי הגשמים לתשתית החשמל, צריך להיזהר הרבה יותר. הנה כמה טיפים שיעזרו למנוע אסון

החורף כאן, הגשם של הימים האחרונים נספג היטב גם במבנים מנוקזים, וקצרים מרובים, הפסקות חשמל ושימוש לא תקין בגופי חימום כמו תנורים, יגרמו, לפחות לפי הסטטיסטיקה, לעלייה משמעותית במקרי השריפה בתוך מבנים סגורים.

בשנים האחרונות, נמכרים יותר אמצעי חימום בעלי תקינה והם בטיחותיים יותר מבעבר, כאשר במקביל נעשה שימוש מופחת בתנורי גז שהיוו גורם משמעותי בדליקות, או בתנורי ספירלה בהם גוף החימום גלוי. אך עדיין, על פי דיווח של גופי הכבאות וההצלה, הגורם האנושי - כלומר אנחנו, אחראים לשריפות הללו בעיקר בגלל שימוש לא אחראי בסדינים חשמליים, תנורי חימום לא מוגנים ואפילו מכשירים לבישול והאפייה במטבח.

נתון נוסף מראה כי למעלה מ- 60% מהשריפות קורות כשאנחנו ישנים או בכלל לא נמצאים בבית, אז איך והאם אפשר למנוע אותן?

חטיבת המוקדים של G1 וצוות פרויקט Alarm.com, שבעשורים האחרונים ראו כמעט כל תרחיש אפשרי של שריפות חורף, מעניקים לנו טיפים ומידע לחורף חמים אך לא פחות - בטוח.

אילוסטרציה כבאי. ShutterStock
אילוסטרציה כבאי/ShutterStock

ביקוש רב לאמצעי מיגון והתראה

אחד הסיפורים המזעזעים ביותר בשנים האחרונות קרה בנובמבר 2019, בשריפה שפרצה בדירה בקומת קרקע ברחוב שרעבי בנתניה, נספו שני ילדים בני 3 ו-5 כתוצאה משאיפת עשן. בנוסף אליהם, דווח על עוד 6 פצועים, ביניהם גבר ואישה כבני 40 ועוד 4 ילדים בגילאי שנתיים עד 6 שנפצעו באורח קל.

השריפה פרצה כתוצאה מבד של בגד או שמיכה שהיו בקרבת תנור חימום. שמוליק יצחק, סמנכ"ל חטיבת המוקדים ב-G1 מציין כי: "נחמץ הלב מסיפורים כאלו, שלצערנו חוזרים על עצמם כמעט מדי חורף. במצב כזה אין באמת את מי להאשים, אך יש המון מה לעשות כדי לצמצם את הסיכון ולמנוע את השריפה הבאה".

"בשנים האחרונות חלה עלייה במודעות לסכנות ואנחנו בהחלט רואים ביקוש רב יותר לאמצעי מיגון ובעיקר התרעה" מוסיף יצחק, "הכוונה שמהרגע שפורצת שריפה אמצעיים אלקטרוניים כמו גלאי עשן, שנהיה מאד פופולארי בשנים האחרונות, מזהה את הסמיכות באוויר, הטמפרטורה או חלקיקי האוויר ומתחיל לפעול בכמה דרכים - ברוב המקרים הגלאי יפעיל אזעקה, אך כאשר הגלאי מחובר למערכת אזעקה ישנו מוקד שמקבל את הקריאה ומפעיל כוחות בטחון, כיבוי והצלה".

גלאי עשן בבית מומלץ ועשוי להציל חיים. יח"צ,
גלאי עשן בבית מומלץ ועשוי להציל חיים/יח"צ

מה עלינו לעשות כדי למנוע אסון?

כל מקור חימום חשמלי וגז יש להציב במרחק מחפצים דליקים כמו: שטיח, שמיכה ווילונות, בגדים, מגבות כיו"ב.

יש להציב את מקור החימום הרחק מהישג ידם של ילדים קטנים, שימו לב שגם הכבל החשמלי של גוף החימום צריך להיות מאובטח כראוי.

מומלץ להחזיק מטף כיבוי ביתי בבית היכול לתת מענה לדלקות קטנות ולמנוע התפתחות של שריפה גדולה יותר - ניתן לרכוש בחנויות אביזרים לבית, עשה זאת בעצמך ואון ליין.

שימוש בסדין חשמלי אינו מומלץ, אך אם בחרתם בכל זאת - חל איסור לקפל את הסדין בעודו מחובר לחשמל ועדיף לכבות ולהוציא אותו מהחשמל לפני שהולכים לישון לאחר שהמיטה מחוממת.

מומלץ להחזיק תאורת חירום לד, למקרה הפסקת חשמל ממושכת ולהימנע משימוש בנרות.

מומלץ להתקין טיימר לדוד החשמלי או לחילופין לרכוש מתג חכם המתחבר באפליקציה לטלפון.

עומס של מכשירי חשמל ידוע כגורם משמעותי לקצרים ושריפות, בחורף במיוחד. ההמלצה העיקרית היא לא להפעיל מספר מכשירי חשמל 'זוללים' יחד, ושימוש בכבל מאריך ומפצלים אינו מומלץ לאורך זמן.

מומלץ מאוד להתקין גלאי עשן בבית (אחד או יותר, לפי גודל וצורך) המעניק את האפשרות להתרחק ולהימלט מהמקום ולבדוק אפשרות של התקן המחובר למערכת המתריעה גם כשאנחנו לא בבית.

בדיקה תקופתית חיונית של חשמלאי לשקעי החשמל, ארון החשמל ומפסק הפחת, בעיקר אם אתם גרים בבית או בניין שנבנה לפני עשור ומעלה.

גם הצפה יכולה להיות מקור לשריפה! וודאו שהבית סגור לפני שאתם יוצאים או הולכים לישון, אל תשאירו מקורות מים ללא השגחה. מים שיגיעו לנקודות חשמל חשופות או לכבלים על הרצפה עלולים לגרום לקצר ולסכנת חיים.

מטף כיבוי. ShutterStock
חיוני בכל בית - ורצוי שיהיה זמין ונגיש/ShutterStock

"הבית החכם" יפול ביחד עם החשמל

בשנים האחרונות יותר אנשים מתקינים בביתם אלמנטים של בית חכם, הכוונה למוצרים המחוברים יחדיו לרשת וניתן לשלוט בהם באמצעות אפליקציה - מנורות, מתגים, תריסים, מזגנים, שואבים, דודי חימום וכדומה. אלו הפכו לנגישים יותר וקיימים מאות יצרנים שונים ובמחירים משתנים.

ככל שהבית מרושת ו"מחושמל" יותר, אנחנו אמנם יכולים לשלוט בו, אבל אלו לא יתנו לנו מידע או התרעות על סכנות בזמן אמת.

לבית חכם יתרונות מובהקים בשליטה ובקרה ולכן מתבקש שיתווספו אליו גם אפשרויות חכמות לניהול אירועי בטיחות.

יורם לוי מנהל פרויקט alarm.com בישראל מציין כי "הצורך לדעת מה קורה בבית שלנו בכל זמן נתון רק תופס תאוצה בשנים האחרונות, מעבר למניעת פריצות ונעילה, הצורך הבסיסי ביותר, שהוא למנוע ולהתריע על סכנות ולשמור על בני הבית הפך את המערכות הללו למבוקשות מאד, וממש לא מדובר על מותרות לעשירים".

"שריפה שפורצת בבית, יכולה בקלות לגרום לנפילת החשמל ואיתה רשת האינטרנט והקווים וכל ה"בית החכם" שלכם כבר לא רלוונטי. המערכות החדשות עצמאיות ופועלות באופן כזה שלהבדיל ממוצרים חכמים 'רגילים', הן ממשיכות לפעול ולהתריע לגורמי הביטחון וממש להציל חיים" מוסיף לוי.

לבית חכם יתרונות רבים, אך עם הפסקת החשמל, יפול גם האינטרנט ואז המערכת אינה חיונית, אל תסמכו רק עליה. יח"צ,
עם נפילת החשמל ואיתה רשת האינטרנט, ה"בית החכם" הופך ללא רלוונטי/יח"צ

מוטב למנוע מאשר להציל...

לסיכום, הדרך הטובה ביותר להינצל משריפה היא למנוע אותה! תבדקו ותעברו על כל המכשירים החשמליים והכבלים בבית ובדקו תקינות ובלאי גופי החימום.

אם יש לכם ילדים קטנים נסו להיות רגע במקומם ובדקו בכל הפינות והמקומות הנמוכים מה יכול להוות סכנה ממשית ותמיד תמיד תשגיחו. ורגע לפני שאתם הולכים לישון או יוצאים מהבית, קחו לכם עוד דקה או שתיים ובדקו שלא שכחתם משהו דולק, זה יכול להציל אתכם ואת המשפחה שלכם.

והעיקר, שיהיה לכולנו חורף נעים ובטוח!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully