וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות ההמלצות של האיגודים המקצועיים - החיסון שמגן על מבוגרים לא זמין בישראל

עודכן לאחרונה: 22.12.2021 / 20:43

ארה"ב, אנגליה, צרפת ומדינות מערביות נוספות ממליצות לבני 65 ומעלה להתחסן בחיסון במינון מוגבר נגד נגיף השפעת שחזר השנה להתפרץ ולגרום לתחלואה קשה. למרות ההמלצות בעולם, בישראל לא מאמצים את ההחלטה וקופות החולים לא מספקות אותו לאוכלוסיה שנמצאות בסיכון לסיבוכים

בווידאו: ראש הממשלה על החיסון השלישי/מערכת וואלה!

בימים האחרונים המחלקות הפנימיות בבתי החולים עמוסות בחולי שפעת. על פי נתוני המרכז הלאומי לבקרת מחלות, נכון לשבוע האחרון, דווחו מתחילת העונה 565 חולים מאושפזים בבתי החולים לאחר שאובחנו עם המחלה. נגיף שפעת עלול לגרום לתחלואה קשה, כגון דלקת ריאות, סיבוכים אחרים בדרכי הנשימה, דלקת בשריר הלב ואף מוות. אולם על אף זאת, וחרף העובדה שפותחו חיסונים חדשים שנותנים הגנה גדולה ומשמעותית יותר נגד השפעת והסיבוכים הקשורים בה, בישראל לא מאמצים את החיסון החדש ומסתפקים בחיסונים הרגילים.

בישראל בשנים האחרונות כ-60% מאוכלוסיית הקשישים התחסנו נגד נגיף השפעת. למרות זאת, כמעט שני שליש מהאשפוזים הקשורים בשפעת הם של קשישים ו-90% ממקרי המוות משפעת הם בקרב בני 65 ומעלה. שיעורי האשפוז והתמותה הקשורים בשפעת עולים משמעותית במהלך העשור השביעי והשמיני לחיים. ידוע ששפעת יכולה להחמיר מצב מחלות כרוניות, כולל אי ספיקת לב, מחלת ריאות חסימתית כרונית, אסתמה וסוכרת. שפעת יכולה להוביל גם לזיהומים משניים, כולל דלקת ריאות, דלקות בסינוסים ודלקות אוזניים. עם השנים, קיימת ירידה בתפקוד של מערכת החיסונית של הגוף ולכן קשישים חשופים יותר למחלות זיהומיות והחיסונים הופכים ליעילים פחות עבורם.

מתחם חיסוני שפעת של קופת חולים כללית, בית הצנחן רמת גן ,30 בספטמבר 2021. ראובן קסטרו
קופות החולים לא מספקות אותו לאוכלוסיה שנמצאות בסיכון לסיבוכים. אדם מתחסן בר"ג, ספטמבר/ראובן קסטרו

בשנים האחרונות פותחו חיסונים חדשים שנותנים הגנה גדולה ומשמעותית יותר נגד השפעת והסיבוכים הקשורים בה. בין החיסונים שפותחו על מנת להגן על האוכלוסייה המבוגרת נכלל החיסון "פלוזון" (Fluzone HD). מדובר בחיסון המכיל פי ארבעה מהחומר המצוי (המאגלוטינין) בחיסון הרגיל לשפעת שניתן בכל שנה בישראל. החיסון "פלוזון" יעיל נגד ארבעה זנים ובכללם נגד שפעת מסוג A - הזמן הנפוץ ביותר שזוהה השנה.

היתרון במינון גבוה (חיסון "פלוזון") בהשוואה לחיסון במינון רגיל, הוא ביעילות הגבוהה שלו. על פי המחקרים שפורסמו בעולם, פלוזון הפחית את כל תחלואת השפעת בשיעור של 24.2% בהשוואה לחיסון הסטנדרטי. למרות המינון המוגבר של החומר הפעיל, החיסון נחשב לבטוח לשימוש. על פי מחקרים עולה שפרופיל הבטיחות של החיסון "פלוזון" בקרב מבוגרים בני 65 ומעלה היה דומה לחיסונים הרגילים לשפעת. לחיסון יש מעט תופעות לוואי קלות כמו אדמומיות, נפיחות או כאב במקום ההזרקה.

מתחם חיסוני שפעת של קופת חולים כללית, בית הצנחן רמת גן ,30 בספטמבר 2021. ראובן קסטרו
מתחם חיסוני שפעת, ספטמבר/ראובן קסטרו

בשנים האחרונות החלו עוד ועוד איגודים מקצועיים בעולם להמליץ על החיסונים במינון גבוה עבור אוכלוסיית המבוגרים. רק בחודש שעבר הודיעה ועדת החיסונים הבריטית כי היא ממליצה לכל אוכלוסיית המבוגרים בממלכה המאוחדת להתחסן החל מהשנה הבאה בחיסון הכולל מינון מוגבר. ההמלצה של ועדת החיסונים באנגליה מצטרפת להמלצות של המרכז לחקר מחלות ובקרתן (CDC) האמריקאי שכבר המליץ לפני עשור למבוגרים בני 65 להתחסן חיסונים במינון מוגבר וכ-70% מהאוכלוסייה המבוגרת בארצות הברית מתחסנת בסוג זה של חיסון.

עוד ועוד גופי בריאות נוספים ברחבי העולם ממליצים למבוגרים לקבל את החיסון המוגבר ובכללם משרד הבריאות בקנדה, ועדת החיסונים הגרמנית, משרד הבריאות של אוסטריה, האיגוד הגריאטרי בצרפת ומדינות נוספות כמו דנמרק, ספרד, איטליה ושבדיה.

על אף שמדינות רבות אימצו את ההמלצה ומעניקות לאזרחיהן חיסון שמגן טוב יותר על האוכלוסייה המבוגרת, בישראל לא קיימת המלצה שכזו ומשרד הבריאות וקופות החולים - למעט מאוחדת - לא מספיקים את החיסון לאוכלוסייה של בני 65 ומעלה. בשנה שעברה, כשהיה חשש לשילוב של קורונה ושפעת כל קופות החולים רכשו כרבע מיליון מנות חיסון, אולם דווקא השנה כשיש תחלואה קשה של שפעת, הקופות לא נערכו כראוי וויתרו על החיסון שיכול להגן על האוכלוסייה בסיכון.

בשבוע שעבר הודיע משרד הבריאות שלאחרונה זוהו התפרצויות מקומיות של תחלואה מנגיף שפעת במוקדים שונים בקהילה ברחבי הארץ. התחלואה דווחה בילדים, מתבגרים, ומבוגרים צעירים. לא רק בישראל מדווחים על עליה בתחלואה אלא גם בארצות הברית. על פי ה-CDC (המרכז האמריקאי לחקר מחלות ובקרתן) בעונת החורף הנוכחית זן השפעת מסוג A (H3N2) מהווה את רוב מקרי התחלואה. על פי הארגון, נדמה שהשפעת חוזרת לאחר שבשנה שעברה כמעט ולא דווח על מקראי תחלואה. "למרות שפעילות השפעת נמוכה ברוב המדינה, ארצות הברית רואה כיום יותר פעילות שפעת מאשר במהלך כל העונה שעברה", נכתב בדו"ח. ה-CDC גם חוקר בימים אלו התפרצות גדולה בקרב סטודנטים באוניברסיטת מישיגן בתקווה להבין את גורמי הסיכון לזיהום ואת היעילות של חיסון השפעת השנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully