וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רק 4.9%": כך מוכרים לציבור חשבון חשמל מנופח

וואלה! כסף

עודכן לאחרונה: 21.12.2021 / 13:32

איך מוכרים לציבור העלאה בתעריפי החשמל? ראשית מעדכנים את המחיר ב-4.9% (כדי לא להגיד 5), אחר כך מסבירים שהעלייה הייתה צריכה להיות חדה בהרבה (כדי שנרגיש שיצאנו בזול) ולבסוף מפרסמים את התעריף הרב שנתי (כדי שנבין שפעם זה עלה לנו יותר). שרת האנרגיה: "בשורה קשה"

השיח על יוקר המחייה ועליות המחירים במשק תפס לא מעט כותרות, אבל בתוכן, די מדהים שדווקא הודעת רשות החשמל על ייקור התעריפים בשיעור של 4.9%, החל מ-1 בפברואר 2022 (בכפוף לשימוע), עברה בשקט יחסי.

בגדול מדובר בהצלחה שיווקית כבירה של רשות החשמל שעטפה את הגלולה המרה בעטיפת צלופן מרשרשת, אבל קודם כל נזכיר שהתייקרות חדה בתעריפי החשמל אינה מתבטאת רק בחשבון הדו-חודשי שמקבל כל צרכן בגין הצריכה הביתית.

התייקרות תעריפי החשמל היא למעשה הזמנה להעלאת מחירים גורפת במשק, שכן הוצאות החשמל אינן רק פרטיות, וכך בעל עסק שישלם, החל מעוד חמישה שבועות, כ-5% יותר בגין החשמל שהוא צורך, יגלגל - בסבירות גבוהה - את ההתייקרות ללקוחות, כלומר - אל כולנו.

אז איך אירע שבין השיח על הסופה "כרמל" למשפט זדורוב כמעט שלא נשמעה מחאה על ההודעה הדרמטית? על כך מגיעה תודה לניסוח הפתלתל (גם אם נכון ברובו) של לשון ההודעה.

שקיעת הירח  מחלף עין תות ארובות חברת חשמל תחנת כוח חגית. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
תחנת הכוח "חגית מזרח". על פי ההודעה, הרווחים ממכירתה יפחיתו את ההתייקרות/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו

על פי הודעת רשות החשמל, הגורם המרכזי לעלייה בתעריף הוא מחיר הפחם העולמי שעלה במהלך השנה האחרונה בלמעלה מ-100%.

"כיום" - כך נכתב בהודעת הרשות, "כ-23% מסך הייצור המשקי נעשה באמצעות פחם. עם זאת, החל מהשנה הקרובה שיעור הייצור בפחם צפוי לרדת בהדרגה עד להפסקה מוחלטת של השימוש בו בשגרה, בשנת 2026 .התעריף לשנת 2022, מגלם לפיכך כבר הפחתה של 20% בכמות הפחם המשמש לייצור חשמל ביחס לצריכת הפחם בשנה החולפת".

ברשות החשמל מסבירים כי ההשפעה של עליית מחירי הפחם התמתנה בשל ירידת שער הדולר, אך בסך הכול הביאה להתייקרות של כ-11% בעלות המוכרת לשם חישוב התעריף. עליית מדד המחירים לצרכן וגידול בכמות האנרגיות המתחדשות המשולבות במשק, הביאו להתייקרות נוספת בעלות המוכרת.

עם זאת, מציינים ברשות: "מספר גורמים הביאו להתמתנות העלייה בתעריף החשמל ובהם הרווחים ממכירת תחנת הכוח 'חגית מזרח', שיועברו במלואם לצרכני החשמל במסגרת עדכון התעריף הנוכחי והורידו את העלות המוכרת בכ-5%. בנוסף נרשמה ירידה במחירי הגז שהושפעה בין היתר מהירידה בשער הדולר".

בסיום ההודעה, מוגש לקוראים גרף של התנודות בתעריפי החשמל, ממנו עולה כי על אף שהתעריף ל-2022 צפוי להיות מהיקרים בעשור האחרון, הרי שפה ושם כבר היינו בסביתו, ובשנת 2017 אפילו עברנו אותו.

כריית פחם. ShutterStock
פחם לתעשייה, "האשם" המרכזי בהתייקרות/ShutterStock

האמנם "יצאנו בזול"?

הקורא הסביר חש שבעצם "עשו לו טובה": עם עליה כה תלולה במחיר הפחם, שהייתה אמורה לגרום לעלייה של 11% נשארנו לבסוף רק עם פחות ממחצית הסכום? דיינו.

זאת ועוד, העלייה היא אפילו לא 5% אלא "רק" 4.9%, אולי הטריק הקמעונאי העתיק בעולם, כמו תג מחיר של 9.99 על מוצר.

בסוף כמובן מבהירים לנו שכבר היו דברים מעולם, הנה- לפני חמש שנים שילמנו יותר בעד החשמל.

ייאמר מיד שכל אלה הם תרגילים לגיטימיים בשיווק, כשהם מתבצעים על ידי גורם פרטי, אבל כאשר מדובר ברשות סטטורית וציבורית, שאינה פועלת למטרות רווח, קצת קשה יותר להבין מדוע מנסחי ההודעה יצאו מכליהם כדי לתת לנו את התחושה שיצאנו "בזול"?

קארין אלהרר, 22 בספטמבר 2021. ראובן קסטרו
קארין אלהרר, שרת התקשורת: "לצערי לא אני קובעת את המחיר"/ראובן קסטרו

"שרת האנרגיה: "בשורה קשה לכל בית בישראל"

שרת האנרגיה קארין אלהרר, מסרה בתגובה להודעת רשות החשמל:

"לצערי אין לי כשרה שום יכולת להשפיע על תעריפי החשמל או המים, שנקבעים ברשויות עצמאיות. אחרי שמחירי הפחם, שמהווה כ-20% מייצור החשמל, זינקו השנה ביותר מ-100% - אי אפשר היה למנוע עלייה במחיר החשמל. כמובן שעלייה כזו היא בשורה קשה לכל בית בישראל, אבל עלייה גבוהה בהרבה נמנעה בזכות זה שישראל נגמלת מפחם, שהשקל מתחזק ושתחנת הכוח 'חגית' נמכרה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully