וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעשו גוגל: הגיע הזמן לחוק תו ירוק למקומות עבודה גדולים

עו"ד גדעון רובין

עודכן לאחרונה: 22.12.2021 / 10:16

חברת גוגל כבר הודיעה כי תחייב את עובדיה להתחסן ונראה כי אין מנוס מחקיקה גם בישראל. הגיע הזמן לנהוג כמו האמריקאים ולהחיל צווי חירום

בראשית חודש נובמבר הוציא המינהל לבטיחות ובריאות בעבודה של ארה"ב (זרוע של משרד העבודה האמריקאי) צו חירום מחייב שהוחל מידית על כלל מקומות העבודה בארה"ב המעסיקים 100 עובדים ומעלה. בצו, המחזיק 153 עמודים הכוללים את התשתית המחקרית והמשפטית על בסיסו ניתן, נקבע כי מקומות עבודה אלה מחויבים ליישם מדיניות של מלחמה בקורונה להגנה על עובדיהם. במסגרת זו ניתנה לכל מקום עבודה האפשרות לבחור בין חיוב העובדים להתחסן או חיובם בביצוע בדיקת קורונה שבועית ועטיית מסכות, או חיובם בעבודה מן הבית. כלומר, מכוחו של צו זה רשאי המעסיק לדרוש מעובדיו, כתנאי הכרחי להמשך עבודתם - קבלת חיסון. ואכן, כפי שפורסם לאחרונה, חברת גוגל בחרה במסלול הראשון והיא מחייבת את עובדיה להתחסן. הסנקציה על מעסיק המפר את הצו הועמדה על סך של 13,653 דולר למקרה, וככל שמדובר בהפרה מכוונת - על סך של 136,532 דולר למקרה.

סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל. GettyImages
לקח את האופציה בשתי ידיים. מנכ"ל גוגל סונדאר פיצ'איי/GettyImages

ארגוני עובדים ומעסיקים רבים עתרו כנגד הצו. בנובמבר הקפיא בית משפט את כניסתו של הצו לתוקף אולם בהחלטה שניתנה לאחרונה, ב-17.12, בבית המשפט לערעורים של המחוז השישי של ארה"ב, החליטו השופטים ברוב דעות, שיש לבטל את ההקפאה ולתת לצו תוקף מידי. השופטים קבעו כי למינהל לבטיחות ובריאות בעבודה יש סמכות מלאה לתת צו זה וכי מצב החירום החמור בו נמצאת ארה"ב בשל נגיף הקורונה, מהווה סכנה מיידית לבריאות העובדים המצדיקה מתן הצו. המנהל שהתקין את הצו העריך, כי צו זה יציל את חייהם של 6,500 עובדים וימנע אשפוז של 250,000 עובדים בששת החודשים בהם יעמוד בתוקפו. הצו הוטל על מעסיקים של 100 עובדים ומעלה כיוון שבמפעלים אלה, לאור היקף המועסקים, קיימת הסכנה הגדולה ביותר לבריאות עובדים ועל דרך השוואה לחוקי עבודה אחרים, המטילים חבויות גדולות יותר על מפעלים בסדר גודל כזה.

מצב הדברים הנוכחי כיום בישראל הוא, שמכוח התקנות שהוצאו בחודשים אוגוסט וספטמבר החולפים, חובת הצגת תו ירוק תקף (כלומר: אישור על חיסונים נגד קורונה או כחלופה בדיקות קורונה עיתיות) קיים במקומות העבודה הבאים: מוסדות רפואיים, מוסדות רווחה, מוסדות חינוך, מקומות ציבוריים או עסקיים שהציבור שיכול להיכנס אליהם מחויב בעצמו בהצגת תו ירוק. לזאת יש להוסיף את פסיקת בית הדין לעבודה בעניין מפעל הפיס, לפיה מותר גם למעסיק פרטי לאמץ ולקבוע לעצמו את כללי התו הירוק, כשמדובר במקומות המאכלסים ציבור, וההגנה על העובדים או הציבור מצדיקה אימוץ כללים אלה.

נראה כי במצב הדברים הנוכחי של התפשטות נגיף הקורונה בעולם והסיכון הרב ביותר שהוא גורם לציבור בכלל ובמקומות העבודה בפרט, ועל מנת שניתן יהיה להמשיך במידת האפשר לקיים עבודה סדירה ולהימנע מסגרים, חקיקת כנסת שתיתן תוקף לכללי התו הירוק בכל מקום עבודה המעסיק 100 עובדים ומעלה, מתבקשת כיום. חקיקה כזו תשגר מסר ברור לכלל הציבור בדבר החשש והסיכון הממשיים של הקורונה ובדבר חשיבות ההירתמות של הציבור כולו להגנה על ביטחונו. נוכח פסיקות בתי הדין לעבודה שניתנו בשנה האחרונה, בהן נקבע כי מחד לא ניתן לחייב עובדים להתחסן (בניגוד לצו החדש בארה"ב), אך מאידך ניתן לדרוש ביצוע בדיקות קורונה תקופתיות דומה כי חקיקה כזו של הכנסת תעמוד בפני עתירות לבג"צ, ככל שיוגשו כאלה .

עו"ד גדעון רובין הוא שותף מייסד במשרד רובין שמואלביץ המתמחה בדיני עבודה. גילוי נאות: משרד רובין-שמואלביץ מייצג את עיריית נתניה, שופרסל ומפעל הפיס בעניינים הנזכרים כאן.

  • עוד באותו נושא:
  • גוגל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully