וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיחת סיכום שנה עם המעסיק? כך תגיעו מוכנים לדבר על תנאי העסקה

עודכן לאחרונה: 26.12.2021 / 16:49

שוק העבודה של היום הוא דינאמי יותר מתמיד. עובד יחליף עיסוק או תחום מומחיות אחת לכמה שנים ולכן, סביר שהוא יעבור במהלך חייו, שיחות עם המעסיק על שיפור תנאי ההעסקה. שיחה על השכר ותנאים סוציאליים עשויה להיות מלחיצה אבל החדשות הטובות הן שאפשר לעשות את זה נכון

שיחה יזומה של העובד עם המעסיק בנושא תנאי העסקה, במטרה לשפר תנאים סוציאליים או להעלות את השכר הבסיסי, עשוי לעורר מחשבה מעכבת. בכוחן של שאלות כמו "איך להתחיל את השיחה?" או "מה יקרה אם יסרבו לי?" להרתיע אותנו מלפעול ולא פעם, נמצא את עצמנו דוחים את הרצון לקיימה - בשל החשש.

בדקנו עם מספר גורמים שישבו בלא מעט שיחות שכר, מה לדעתם חשוב לציין בשיחה? איך תגיעו מוכנים? כמה מקובל לדרוש ועוד שאלות שאתם אולי שואלים את עצמכם:

אישה בראיון עבודה. ShutterStock
חוששים ליזום שיחה עם המעסיק בענייני שכר? אפשר להתכונן לזה נכון/ShutterStock

לכל מקצוע יש טווח שכר מקובל

יעל פרישר, VP HR בחברת Artlist מספרת לנו: "בדרך כלל אלו שיחות שנעשות כחלק מתהליך ארגוני ומבוססות על פרמטרים שונים כגון: ביצועי העובד, רמות שכר בשוק, תקציב ארגוני וכדומה'".

"בתוך הארגונים, המנהלים ומחלקת HR משקיעים יחד מחשבה רבה סביב התהליך. מהצד של העובדים, אלו שיחות משמעותיות לא פחות. בעוד שתהליך השכר הוא אירוע נקודתי המתרחש פעם בשנה בדרך כלל, ההכנה הכי טובה לשיחות אלו מצד העובדים, היא בעצם השגרה השוטפת של פידבקים והבנה כמה שניתן בכל נקודה עד כמה מרוצים ממני, איפה החוזקות שלי ותרומתי לארגון ומה הדברים שאני צריך לשפר. כל עוד השיח הזה הוא דבר שבשגרה, שיחת השכר תהייה יותר מוצלחת יותר".

כמו כן, חשוב שלכל עובד תהייה הערכה מסוימת אם השכר מתאים לשוק או לא. חשוב לציין כי אין פה מספר אחד, יש טווח שכר לכל מקצוע".

יעל פרישר, VP HR בחברת Artlist. באדיבות artlist,
יעל פרישר, VP HR בחברת Artlist/באדיבות artlist

כדאי לבקש אופציות במקום העלאת שכר?

בנצי בן עטר, סמנכ"ל שיווק בחברת Sepio, הסביר לנו "כל עובד חייב להבין שדיון שכר הוא הליך לא שיוויוני. בסופו של יום, למנהל שלך יש תקציב מסוים אותו הוא יכול לחלק בין חברי הצוות השונים. השאלה היא לא תמיד איזו עבודה מצוינת עשית השנה אלא גם איך היו ביצועיך ביחס לאחרים. חשוב אם כן, לעבור על פעילויות שבוצעו והישגים ראויים לציון שקרו במהלך השנה המבדילים אותך משאר העובדים.

לחלק מהאנשים קשה "לשווק" את עצמם בשיחה אישית על שכר, בעוד שאחרים הם אנשי מכירות בדמם ויעשו זאת מצוין". התהליך של אותם עובדים יוכל להסתיים בהצלחה - לא כי הם יותר תפוקתיים למעסיק, אלא כי ידעו איך לגשת לנושא ואיך להצדיק את דרישתם.

"אם אתם מרגישים שאתם לא "עוברים מסך" טוב, לגיטימי לגמרי להכין סיכום שנתי מסודר שמפרט את הישגכם, מטרות שהושגו וגם נופך אישי, החלטתם להפתיע ואפילו להכין סרטון קצר שמסכם את פועלכם השנה - מצוין!".

לגבי התגמול - אם את/ה סבורים שאתם underpaid, כלומר מתוגמלים פחות מהשכר שמגיע לכם בהשוואה לשכר גבוהה יותר למשרה דומה, אפשר להביא תימוכין מטבלאות שכר פופולאריות, זכרו שלגבי רובכם מס הכנסה הוא שותף בכיר ואולי עדיף לכם לשקול לבקש יותר אופציות (בהנחה ואתם מאמינים בחברה ומתכננים להישאר בה לאורך זמן) - אופציות אלו עשויות להתגלות כמשמעותיות הרבה יותר מתוספת בעלת תפוגה קצרת מועד".

בנצי בן עטר. פרטי,
בנצי בן עטר, סמנכ"ל שיווק בחברת Sepio/פרטי

לא רק שכר: גם הטבות, הפחתת שעות והרחבת תחומי אחריות

דוד דבש, שותף וסמנכ"ל תפעול בקבוצת Sarona Partners, שיתף אותנו בתובנה לא פחות חשובה עם זווית למנהלי הארגונים "שיחות סוף השנה הן הכרחיות לכל ארגון שרוצה להתחבר לעובדים שלו - זו הזדמנות להעלות נושאים שלא עולים בשיחות יום-יומיות" אומר דוד. "חשוב לתת לעובדים את ההרגשה שהם חלק מהותי בארגון".

"החזון ואסטרטגיה של החברה צריכים להיות משותפים לכלל העובדים. שתפו איתם את התמונה הגדולה, והסבירו להם את ההזדמנות ואת הדרך שאתם צופים להם בתוך החברה. חשוב להקפיד לגרום להם להרגיש מוערכים וחשובים לאסטרטגיה ארוכת הטווח".

"בתגמולי השכר, שווה לשים לב מה חשוב לעובדים. זה לא חייב לבוא רק בצורת בונוס למשכורת - על סמך המצב האישי של העובד, גם הטבות, שעות משתנות, קידום או הרחבת תחומי האחראיות יהיו משמעותיים".

"וטיפ אחרון", מנדב דבש, "תהיו מודעים למצב השוק ולמגמות המשתנות, כולל הסטנדרטים של השכר בתעשייה, והבינו איפה אתם רוצים שהחברה שלכם תהייה ממוצבת".

דוד דבש סמנכל תפעול ושותף שרונה פרטנרס. יח"צ,
דוד דבש, שותף וסמנכ"ל תפעול בקבוצת Sarona Partners/יח"צ

המומחים מציעים: תגיעו מוכנים

ובחזרה לצד של העובד, שגית ביתן, סמנכ"לית גיוס והשמה בחברה סיכמה לנו בנקודות כמה שאלות ששווה לשקול לפני הכניסה לשיחת השכר:

● כמה ימי חופש אתם רוצים בשנה וכמה מקובל בדרך כלל לבקש בסוג משרה כמו שלכם?

● אילו הפרשות לפנסיה אתם מקבלים והאם יש מקום לדון בכך?

● האם יש ביטוחים הכלולים בשכר כמו ביטוח רפואי מקיף או ביטוח מנהלים?

● האם יש בונוסים במסגרת התפקיד וכיצד הם מחושבים?

● מה הם תנאי ההעסקה מבחינת הגעה למשרד ועבודה מהבית?

● האם יש תשלום מספק על נסיעות והחזר תשלומים על הוצאות מסוימות?

● האם מקבלים רכב, דלקן, מכשיר נייד, מחשב נייד על חשבון החברה?

שגית ביתן, סמנכ"לית גיוס והשמה. יח"צ,
שגית ביתן, סמנכ"לית גיוס והשמה בחברה/יח"צ

"תהיו אסרטיביים אבל שמרו על שיח נעים ומכבד"

שגית סיכמה והסבירה כי "הקפידו לנהל את שלב המו"מ על השכר בנעימות. אם תהיו לא נעימים ותקיפים מדי בתהליך, זה עלול להרתיע את המראיינים. מצד שני, חשוב להיות אסרטיביים ולהבהיר מה חשוב עבורכם בחתימת הסכם העסקה, מבלי להתבייש. שמרו על ארשת נעימה ומכובדת לאורך התהליך, היו מוכנים להתפשר ושיהיה לכם בהצלחה!"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully