וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פירות וירקות: רפורמה או כניעה ללובי החקלאי?

עודכן לאחרונה: 24.12.2021 / 1:04

שרי החקלאות והאוצר מפרסמים טיוטת צו לשימוע ציבורי בנוגע להפחתות המכסים על פירות וירקות. לדברי השרים - במטרה להוזיל באופן מידי את סל הצריכה. בדיקה קצרה מעלה שמדובר, במקרה הטוב, בשולי הסל. רפורמה של ממש או כניעה ללחצי החקלאים?

האם סוף סוף יזוז משהו במחירי הפירות והריקות בישראל? אל תמהרו לחגוג: גם אם הצעת שרי האוצר והחקלאות תתקבל בשלמותה, ייקח זמן עד שיוזלו, אם בכלל, מחירי העגבניות, המלפפונים, הבננות והתפוחים. למעשה, אם בודקים את רשימת הפירות והירקות שפרסמו השרים (לשימוע), מגלים שמעט מאוד נשאר מההבטחות לרפורמה על מוצרים חקלאיים.

יש להדגיש: אמנם לטווח הארוך, כך מבטיחים לנו, יופחתו מכסי המגן גם על מרכיבים משמעותיים יותר בסל הירקות והפירות, אבל מדור על 6 פעימות שיתפרסו על פני חמש השנים הבאות - ועד אז, ככל הנראה, יתחלפו השרים - אבל הלובי החקלאי החזק יישאר.

הצו המוצע כולל ביטול מידי של המכס על מספר פירות וירקות, ובהם: אבוקדו, שום, פטריות אפונה, שעועית, תאנים, אננס ארטישוק ועוד, כדי להוזיל באופן מידי את סל הצריכה. יתר המכסים על כלל הפירות והירקות הטריים, הקפואים והמשומרים יופחתו באופן הדרגתי על פני 6 פעימות במרחק של 5 שנים וזאת כדי לאפשר לחקלאות הישראלית להסתגל למצב החדש.

למרות הסל המצומצם של הפירות והירקות שהמכס מעליהם יופחת או יבוטל, טוענים במשרד האוצר: "הרפורמה בחקלאות להפחתת יוקר המחיה בענפי החקלאות, הפירות והירקות יוצאת לדרך. שרי החקלאות והאוצר מיישמים את הצעדים ברפורמה שאושרו בהחלטת הממשלה להוזלת יוקר המחייה בענפי הפירות והירקות.

הצו מפורסם כטיוטה לשימוע ציבורי במסגרתו ישמע הציבור בעניינו, ובפרט ציבור החקלאים, ולאחר מכן ייחתם וייכנס לתוקף".

אביגדור ליברמן. מרק ישראל סלם, מערכת וואלה!
שר האוצר, אביגדור ליברמן. הבטיח רפורמה, קיבלנו אפונה/מערכת וואלה!, מרק ישראל סלם

פורר: " פתיחת השווקים תוזיל את המחיר לצרכן"

שר החקלאות עודד פורר: "מתווה פתיחת השוק לתחרות והוזלת מחירי הפירות לצרכן מקודם בהתאם להחלטת הממשלה ולצידו צעדי תמיכה ומענקים נדיבים לחקלאים בישראל. אנו עוברים מהגנה מכסית לתמיכה ישירה ומצפים להשלים את הדיונים מול נציגי החקלאים בשבועות הקרובים עד לחתימת הצו כחלק מהשימוע.

פתיחת השווקים תוזיל את המחיר לצרכן, תרחיב את מגוון המוצרים ותאפשר את פיתוח החקלאות המקומית באמצעות תמיכות ישירות ומענקים לחקלאים. אני מצפה מנציגי ארגוני החקלאים לשיח פורה כדי לגבש את המתווה הטוב ביותר לתמיכה ישירה בחקלאות המקומית".

שר החקלאות עודד פורר. ניב אהרונסון
שר החקלאות עודד פורר: "תמיכה ישירה בחקלאות המקומית"/ניב אהרונסון

החיסכון הצפוי: 840 שקל בשנה לכל משק בית

מחירי הפירות והירקות זינקו בשנים האחרונות במעל 80 אחוזים. הפחתת המכס תגדיל את התחרותיות בענפים אלה וכך ייהנה הצרכן הישראלי מהוזלה משמעותית של מחירי הפירות הירקות; החיסכון הצפוי מהרפורמה עומד על 840 שקלים בשנה לכל משק בית בישראל, שמצטבר לחיסכון כולל של כ-2.7 מיליארד שקלים בשנה.

הרפורמה כוללת חבילת תמיכה רחבה לענפי החקלאות לרבות תמיכה תקציבית ישירה לכל חקלאי, הרחבת הטבות המס לחקלאים דרך חוק לעידוד השקעות הון, תמיכה בסימון ארץ המקור, הוזלת התשומות לחקלאי (חומרי הדברה וכו') והשקעה של מעל 2 מיליארד שקלים עבור חדשנות והעלאת פריון בענפי החקלאות.

זאת בנוסף למענקי השקעות וחדשנות לרכש ציוד ומכונות חדשניות, שיתופי פעולה עם סטארטאפים ועוד.

פירות וירקות. ShutterStock
סל הצריכה יוזל באופן מיידי? אז זהו, שלא ממש/ShutterStock

בתגובה: "מפקירים את החקלאים על מזבח הטייקונים"

כתגובה לפרסום טיוטת הצו בעניין ביטול המכס על מגוון פירות וירקות, מפיץ מזכ"ל מפלגת העבודה ערן חרמוני את ההודעה הבאה:

"ליברמן מצפצף על שותפותיו בקואליציה, ובכך פוגע בממשלה ונוהג בחוסר אחריות משווע. אסור לתת יד להפקרת חקלאי ישראל על מזבח הטייקונים של רשתות השיווק".

חרמוני הוסיף ואמר כי: "שר האוצר בחר בטייקונים של רשתות השיווק על חשבון כבשת הרש של חקלאי ישראל. זהו צעד אנטי חברתי ופגיעה אנושה בביטחון הלאומי המחייב חקלאות מקומית פורחת. אביגדור ליברמן מתנהג כמו פיל בחנות חרסינה, מצפצף על השותפות שלו בקואליציה - ובכך פוגע בממשלה ונוהג בחוסר אחריות. יש להזכיר לשר כי אנו נמצאים בממשלת אחדות, ופגיעה חד צדדית בבסיס התפיסה של חלק ממפלגות הקואליציה, היא דבר פסול מיסודו".

"זריית חול בעייני הציבור לטובת הרצון לעלות בסקרים!"

ראשי ההנהגה החקלאית התכנסו היום לישיבת חירום בעקבות פרסום הצו החד-צדדי להורדת המכסים על פירות וירקות. במהלך הפגישה הועלו שורה של צעדי מחאה שבכוונת החקלאים לקיים בהקדם.

לדבריהם: "שרי האוצר והחקלאות הבטיחו לנו ולחברי הקואליציה במפורש שלא יהיה מהלך חד-צדדי והקימו וועדה לבחינת פערי התיווך שטרם הגישה המלצותיה וכעת, לאור תוצאות הסקרים הפוליטיים, הם שוב מאיימים בהחלטה חד צדדית ומסוכנת לעצמאותה של מדינת ישראל. באיחוד האירופי ממוצע המכסים בפועל עומד על 11.4% בנוסף לתמיכות ישירות (לעומת 12.5% בישראל) ורק בישראל רוצים להוריד את הכל במחטף מתוך שיקולים פופוליסטים ויצירת כותרות בעיתון - מהלך שרק ייקר מחירים בטווח הארוך.

לאחר שייעץ למורי הדרך להחליף מקצוע, מתפנה שר האוצר לכפות גם על החקלאים להחליף מקצוע, אך בהחלטתו הוא פוגע בכלל אזרחי ישראל ובעצמאותה של המדינה. העובדה שיוקר המחייה בישראל משתולל בכל הענפים ולא רק בענף המזון, מוכיחה כי הבעיה אינה ענפית, אלא ראייה צרה של פוליטיקאים שפועלים רק על פי מה שנכון מחר בבוקר לכותרת בעיתון ולמספר המנדטים בסקר - ולא לפי מה שטוב ונכון למדינה ולאזרחי ישראל.

בזמן שהעולם כולו נערך להשלכות משבר האקלים, שרי הממשלה בתמיכת ראש הממשלה, בנט בוחרים להתעלם מהשלכות החלטותיהם לעוד שנים קדימה ומובילים את ישראל לביטול עצמאותה התזונתית וביטול אחזקתה בקרקע. ממשלת ישראל מעדיפה את חקלאי טורקיה, ירדן, עזה ואוקראינה על פני החקלאים ומגדלי הביצים בגבול הלבנון ועוטף עזה".

ראשי ההנהגה החקלאית שהשתתפו בפגישה: עמית יפרח, יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים; דובי אמיתי, יו"ר התאחדות האיכרים והמגזר העסקי; שי חג'ג', יו"ר מרכז השלטון האזורי; ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית; אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל; יעקב בכר יו"ר הארגונים הכלכליים הקיבוציים; מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי הירקות; מוטי אלקבץ, מזכיר ארגון מגדלי ההטלה; וירון בלחסן, מזכיר ארגון מגדלי הפירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully