וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקוונה תחילה: איפה הכי משתלם לקנות אונליין?

ד"ר חזי גור מזרחי

עודכן לאחרונה: 23.12.2021 / 16:23

הקניות המקוונות שינו את הרגלי הצריכה שלנו עוד לפני הקורונה, אבל המגיפה הטיסה את התהליך קדימה. מהם השינויים העיקריים בהרגלי הצריכה, מיהם השחקנים המשמעותיים, וכמובן: היכן הכי משתלם לנו לקנות אונליין?

עולמות המסחר המקוון אנחנו פוגשים על כל צעד ושעל מהפיצרייה השכונתית, דרך בית המרקחת, שלל מותגי האופנה ואפילו הקצב או הירקן כבר שם. כך גם רשתות המזון - ונדמה שהתחום רק הולך ומתרחב: עוד יבוא יום שבו נזמין רכב חדש (כבר היום זה אפשרי, אבל די חריג) ואולי אפילו נרכוש נכס נדל"ני באונליין, כאשר הפרמטר העיקרי שישתנה בין הירקן לנדל"ן הוא מידת המעורבות הרגשית שלנו, שמושפעת על פי רוב מסכום הרכישה.

החודש שעבר, חודש נובמבר, הוקדש רובו ככולו לקניות אונליין: את חגי הקניות מסין ועד ארצות הברית, ריכזו כאן בישראל לחודש של הנחות ומבצעים שנועדו לגרום לנו, בעיקר בשבתנו מול צג המחשב, להקליד את צירוף המספרים שמוטבע על גבי כרטיס האשראי שלנו.

מה שהיה פעם חגי-קניות שהוקדשו למתנות, אופנה או גאדג'טים, גלש השנה גם אל תחומי סחר יום-יומיים יותר: הנה לדוגמא, האתר המקוון של רשת שופרסל, שהוא האתר הפופולרי ביותר בישראל ולא רק בתחום קמעונאות המזון.

שופרסל אמנם תופסת יותר מ-50% מכלל שוק המכירות המקוונות בסגמנט קמעונאות המזון והאתר שלה מהווה כ- 20% מכלל מכירות הרשת, אך בחודש נובמבר נרשם בה זינוק בפעילות המקוונת, שהוקדשה מן הסתם לא רק למזון. רשת נוספת אשר מפתיעה בהתפתחות המכירות המקוונת היא רשת סופר פארם שמציגה צמיחה בתחום.

הרשתות השונות כגון רמי לוי, יינות ביתן וויקטורי משיגות נתחי מכירות באונליין, שנעים בין 5%-8% מכלל פעילות הרשת.

סקר 241221 4. דניאל מאלאחובסקי,
השוואת סל הקניות אונליין ברשתות הקמעונאיות/דניאל מאלאחובסקי

חנות הספרים הקטנה שהפכה למפלצת

האתר הפופולרי ביותר בקרב הקונים הישראלי הוא דווקא לא אתר ישראלי אלא סיני, עלי אקספרס הוא שתופס יותר מ-60% מכלל הפעילות המקוונת בישראל.

רוב הקניות בעלי אקספרס הן אינן קניות משמעותיות אלא קניות במעורבות נמוכה, אקססוריז לסמארטפון, אביזרים לבית, אופנה זולה בעיקר ועוד פתרונות שקשה לאתר בחנויות מקומיות או תחליפים זולים למוצרים שכן ניתן למצוא בהן. החיסרון המשמעותי הוא זמן האספקה שנע בין 10 ימים ל 60 יום, כלומר - לא משהו שיפתור בעיות מיידית, נתון שהודגש היטב בפרסומים של אתרי מכירות מקומיים כמו KSP וטרמינל X, למשל.

כמובן שלא נדלג בסקירה על הכהן הגדול של התחום: ב- 1994, עת המחשב הביתי היה מיועד בעיקר למשחקים וכתיבת מסמכים והאינטרנט אמנם כבר תפקד, אך היה בגדר שמועה עבור רוב אוכלוסיית העולם, השיק יזם בשם ג'ף בזוס, חנות ספרים מקוונת צנועה - שהתפתחה אט אט והרחיבה את מגוון המוצרים שלה, עד שהיום היא חולשת על 38% מכלל הסחר המקוון בארה"ב, ושווי השוק שלה הוא כ- 1.67 טריליון דולר...

הכוונה היא כמובן לאמאזון שצמחה בצורה משמעותית בזכות המתחרות שהכניסה לשוק, כמו אי-ביי, עלי אקספרס ועוד אתרי סחר שלא רק שינו את הרגלי הקנייה שלנו, אלא הצמיחו מאוד, על הדרך (תרתי משמע) את שירותי הדואר והשילוח.

סקר 241221 5. דניאל מאלאחובסקי,
אופנה אונליין/דניאל מאלאחובסקי

מה יקרה לחווית הקניה?

הנקודה האחרונה היא הזדמנות לבחון לא רק את השינוי בהרגלי הצריכה, אלא גם את השינויים שהתחוללו בבעלי התפקידים שאנו פוגשים בדרך: אם שילוח עושה היום אמצעים ברחפנים למשל, הרי שגם במסחר הקמעונאי המסורתי, אנו פוגשים חידושים בדמות עגלות חכמות או קופות אוטונומיות, כי בסופו של דבר, כמעט בכל עמדה יחליפו רובוטים את העובד האנושי.

כיוון שכך - והמגע עם בני אדם הולך ופוחת ככל שהמסחר משתכלל והופך למקוון, דיגיטלי ורובוטי, נשאלת השאלה האם אנו עומדים בפני עולם צרכני שבו יקבע בעיקר המחיר, או שעדיין נזדקק למתווכים-מומחים, כאלה שיישמרו גם על השירות כערך - ובכלל: מה יקרה לחווית הקנייה שלנו, בעיקר בסופרמרקט, כשיאבד לה למשל חוש הריח?

זאת ועוד, מה יקרה לאחר תהליך המכירה? אם הנחתי קרטון חלב בעגלת הקניות, הגעתי לקופה וראיתי שהוא דולף או פגום, אני יכול להחליף אותו מיד, אבל מה קורה כהמכל הפגום מתגלה בתחתית הארגז שנמסר על ידי שליח? עם חלק מהבעיות מתמודדות הרשתות הקמעונאיות כבר היום. ברור לכל שאי אפשר לשלוח שליח שיבדוק האם מוצר כלשהו אכן פגום או חסר, לכן המדיניות היא של זיכוי מלא ללקוח בגין אותו מוצר, אבל מה קורה עם מתלוננים סדרתיים שמאיימים למשל בשיימינג?

זו בעיה - ולא רק של הקמעונאים אלא גם של הלקוחות: קשה לצעוק על בוט וקשה עוד יותר "להפוך שולחן" וירטואלי...

קמעונאים רבים הפנימו שפרמטר השירות והענקת ביטחון ללקוח היא המשתנה העיקרי לנאמנות וצמיחה, אמיר שמעוני מבעלי רשת המזון "סופר שווה" השיק בשנה האחרונה את החנות המקוונת של הרשת, מספר לנו שהמחירים והמבצעים ברשת זהים למבצעים בחנות, כדי שאף לקוח לא ירגיש מרומה.

הקונספט של הרשת הוא "עד 120" זאת אומרת עד 120 דקות - והמשלוח בבית הלקוח. שמעוני מספר שהם פעלו חודש שלם רק באימונים ותכנון מסלול ליקוט ושילוח על מנת לעמוד בתנאי השירות, כי במחירים בכל רגע נתון יכול להיות מתחרה יותר זול ממך, אבל לבנות אמון ושירות, קשה יותר לבנות "בלחיצת כפתור".

סקר 2 241221. דניאל מאלאחובסקי,
בושם לגבר ברכישה אונליין/דניאל מאלאחובסקי

איך מטפלים בלקוח אונליין?

טל בטיטו יועץ קמעונאי המתמחה בעולם המקוון, מגלה שהעולם הטכנולוגי שינה את כללי המשחק: הפיתוחים הטכנולוגיים מתפתחים בקצב מהיר ונותנים מענה עצום הן ללקוח והן לבית העסק, אלא שאחת הבעיות העיקריות של בעלי העסקים היא חוסר ידע והבנה בתהליכים הרצויים והנחוצים לניהול מערך מקוון מצליח.

בחינת השוק, הלקוחות ויכולות התפעול של בית העסק הן הבסיס לאפיון הצרכים. אך גם לקוחות רבים ניגשים לתחום ללא ידע מקדים והתוצאה היא חוסר התאמה בין מה שמציעה החנות למה שדורש הלקוח. זאת ועוד: חנות של רשת מזון, מחזיקה בסביבות 10,000 פריטים שונים - וזו כבר תורה שונה לחלוטין מעסק שמנהל קטלוג עם 100 פריטים.

חוויית הקניה ומסלול ניווט הלקוח חייב להיות מהיר וקפדני, אתרים שאינם יודעים לשאת ולנהל מערכי מכירה כאלו גורמים ללקוח לפספס את חוויית הקניה, מה שמוביל אותו לרכוש פחות, ובסופו של דבר לאבד נאמנות ולנטוש לאתר אחר.

סקר 241221 3. דניאל מאלאחובסקי,
טלוויזיה לרכישה באונליין/דניאל מאלאחובסקי

כוח הדאטה

דודו בוזגלו מנכ"ל סליו מרקט פלטפורמה לחנויות מקוונות מספר לנו שעיקר הפיתוחים הם בחוויית הקנייה, נראות האתר ומהירות הקנייה, ובעולם שבו הדאטה היא המצרך הנדיר ביותר, שעושים בה שימושים גם לעסקים וגם ללקוחות, פיתוחי הבינה המלאכותית הם שישלטו בשוק. בעזרתם לא תציע למשל בשר ללקוח טבעוני או מוצרי תינוקות לקשיש.

שוק המסחר המקוון צפוי לצמוח בקצב שמוערך בין 3%-4% בשנה. המשמעות היא שהחנויות המסורתיות אולי יצטמצמו וישתנו, אך לא ייעלמו כל כך מהר. ראינו איך הסתערו ההמונים על הקניונים עם התרת הסגרים. כלומר - שופינג הוא לא רק מחיר ואספקה, אלא הוא קודם כל חוויה אנושית חברתית ותרבותית.
ועכשיו, חמושים בכל הידע הזה, יצאנו השבוע לבדוק את סלי הקניות בשירותי ההזמנות אונליין - והצצנו גם לחנויות מקוונות של הלבשה, הנעלה ועוד.

סקר 241221 1. דניאל מאלאחובסקי,
סניקרס אונליין/דניאל מאלאחובסקי

הכותב הוא מנכ"ל המכון לחקר הקמעונאות.

מחירי סלי הקניות ברשתות המזון מעודכנים ל-21.12.21, על פי המחיר הממוצע באתרים המקוונים ומתבססים על אתר פרייסז. השוואת המחירים באתרים המקוונים מעודכנים ל-20.12.21.

הסקר מתפרסם גם בגיליון "עסקים" של מעריב, שישי, 24.12

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully