וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמה מתוקה: הקרמבו של מי טעים יותר?

אילנה שטוטלנד

עודכן לאחרונה: 26.12.2021 / 12:38

החלטת וילי פוד לייבא ארצה קרמבו מתוצרת דנמרק, עוררה את השוק שהיה בשליטה כמעט בלעדית של שטראוס, מאז סגרה פלדמן את פס הייצור. קפצנו לדווח ישר מהחזית: מפס הייצור ההמוני, דרך הקרמבו של אור שפיץ ועד לגרסה הטבעונית

בימים האחרונים עם התעצמות החורף, נחת על מדפי רשתות השיווק הישר מדנמרק המוצר המתוק "תן בו" שמצטרף לקרמבו של שטראוס (סימן רשום של החברה), שבעצם נותר היחיד בזירה המקומית, אחרי שלפני כשנה חברת הגלידות של פלדמן הפסיקה לייצר את ה"מנבו" שהיה קיים משנת 1965.

כ-50 מיליון יחידות מתוקות המורכבות מעוגיה, מרנג וציפוי שוקולד נאכלות בחורף בישראל, והשוק של המוצר נאמד בעשרות מיליוני שקלים.

על היבוא של "תן בו", המגיע ממדינת המקור, דנמרק - שם הוא יוצר כבר במאה ה-19, אחראית חברת וילי פוד. המוצר נמכר בארץ בארבעה טעמים: שוקולד מריר, שוקולד חלב, שבבי קוקוס ושוקולד לבן (אריזות של 6 או 12 יחידות, מחירים: 9.90-19.90 שקלים). כמו כן נמכר מארז מיקס המכיל את כל הטעמים. בפס הייצור של "תן בו", כך מדגישים בחברה, אין חשש לבוטנים ואגוזים.

קרמבו חדש של וילי פוד 1. יח"צ,
תן-בו על פס הייצור בדנמרק, מולדת החטיף המתוק (השם קרמבו הוא בלעדי לשטראוס)/יח"צ

מדנמרק באהבה

"הסיפור של וילי פוד הוא למעשה לתת לצרכן הישראלי חלופה, כשהמוטו שלפיו אנחנו עובדים זה מוצר מנצח במחיר מנצח", אומר ארז וינר, מנכ"ל וילי פוד. "אני מחפש להביא לצרכן מארץ המקור את המוצר הכי טוב שאני יכול במחיר שיהיה כדאי לו לקניה. ככה זה היה לאורך השנים מהאורז הבסמטי של דוואט (Daawat) שהגיע והפך להצלחה, הגבינות הצהובות של EURO מחלבות אירופה שייבאנו ועוד. אנחנו מחפשים את המוצר, את ארץ המקור, את האיכות וגם משתדלים להיות כאלה שהצרכן ירצה להרים אותנו מהמדף".

- עכשיו הגיע תור ה"תן בו"?
"בישראל היו מספר יצרניות של קרמבו, כאשר למעשה למעט שטראוס כל האחרות הפסיקו לייצר. היו כמה ניסיונות לייבא מוצרים כאלה ואחרים שלא צלחו, וברגע שצביקה ויליגר, שהוא גם היו"ר של החברה וגם המוח מאחורי הפיתוח העסקי שלה, הבין שיש מחסור במוצר בייצור מקומי, הוא הלך וחיפש, מצא את היצרן המקורי בדנמרק, מולדת הקרמבו, והצליח להביא את המוצר כדי להספיק לפגוש את החורף הישראלי.

מתחילת השבוע שעבר המוצר כבר על המדף, אלפי צרכנים כבר קנו, טעמו והפידבקים טובים. חוץ מארבעת הטעמים שייבאנו, יש ליצרן עוד טעמים ואפשרויות. עשינו כמה קבוצות טעימה, אנחנו בודקים גדלים, אריזות ויש לנו עוד כמה הפתעות בדרך".

- יש הצדקה כלכלית לייבא מוצר שנחשב מאוד עונתי?
"לפני שנתיים חברת וילי פוד הביאה לארץ את הדונאטס לחנוכה. היום מוכרים דונאטס בארץ כל השנה. לפני שנתיים גם היינו די בלעדיים, עכשיו יש מתחרים מפה ועד להודעה חדשה. חלק מהדברים שהשוק הישראלי התרגל לאכול רק במועדים מסוימים היו תולדה של אילוצים. הסיבה למשל שבישראל צרכו קרמבו בחורף היא שמי ששיווק את הקרמבו - יבואני הגלידות השונות - חיפשו תעסוקה לחורף. חברת וילי פוד רוצה ומתכוונת להביא את המוצר כל השנה".

קרמבו. יעל לאור, מערכת וואלה! NEWS
קרמבו המקורי, קלאסיקה ישראלית של שטראוס/מערכת וואלה! NEWS, יעל לאור

לנגוס בשטראוס

- מה הסיכוי מול קרמבו שטראוס?
"לנגוס בו בוודאות נצליח, כי יש ביקוש. כמה נצליח - זו כבר פונקציה של המוצר, איך הוא יתקבל על ידי הצרכן, מה יהיו התגובות. אנחנו יכולים להסתמך רק על ההיסטוריה וההצלחה של מוצרי וילי פוד האחרים. אנחנו לא מתכוונים לבטל אף אחד או להעלים אף אחד, אלא לתת לצרכן הישראלי אפשרות רכישה נוספת. ברשתות, במדפים, תהיה תחרות והצרכן יוכל ליהנות ממגוון, מאיכות, ממחיר".

"אנחנו תמיד מברכים תחרות, אנחנו גם למדים שתחרות תמיד מגדילה את השוק וזה דבר נהדר", אומרת מיכל תמרי, מנהלת שיווק גלידת שטראוס מבית יוניליוור, שמשווקת את קרמבו שטראוס. "אנחנו מתכוונים להמשיך ולעבוד כמו שאנחנו עובדים ומאמינים שהצרכן שלנו ימשיך ויעדיף ויבחר את הקרמבו של גלידת שטראוס המוכר והאהוב. כאמור, בסך הכל אנחנו מברכים כל תחרות שתיכנס לשוק".

תמרי מציינת כי בשנתיים האחרונות, בעקבות הקורונה, חלה צמיחה באופן כללי בכל עולם המתוקים, גם בגלידה וגם בקרמבו, "סוג של פיצוי על רקע השהייה המרובה בבתים".

קרמבו של שטראוס נמכר כבר לאורך שנים בשני טעמים: וניל ומוקה, כאשר היחס ביניהם הוא כ-80% לעומת 20%, לטובת הווניל. מחיר מאגדת של 8 יחידות: 11-14 שקלים. "קרמבו זה מוצר מאוד בסיסי, והוא רוצה להישאר ככזה", אומרת תמרי.

"אנחנו משאירים אותו כזה כי זה מה שצרכן אוהב. לאורך השנים היו כל מיני ניסיונות לייצר ולשווק גם בטעמים אחרים - תות ובננה, אבל בסופו של דבר יש גם קפסיטי, כמה אנחנו יכולים לייצר קרמבו. ככל שנייצר את המוצר עם טעמים יותר אקזוטיים ומתוחכמים, ככה לא נוכל בעצם לייצר את מה שהצרכן באמת רוצה לאורך זמן: טעמי הווניל והמוקה.

יש מקומות שלאט מתחכמים איתם, ואחד מהם הוא הקרמבו. אנחנו משאירים אותו הכי ביסייק, וצרכנים תמיד אוהבים אותו ככה. אנחנו מתחילים לשווק את הקרמבו החל מאוקטובר ועד תחילת האביב, אז הצרכנים חוזרים לגלידה".

הקונדיטוריה של אור שפיץ, תל אביב. שי מכלוף, מערכת וואלה!
אור שפיץ בקונדיטוריה שלה. "אני רואה את ההתלהבות של האנשים מהקרמבואים המיוחדים"/מערכת וואלה!, שי מכלוף

פסגת הקרמבו

מפס ייצור של מפעלים נעבור למוצרים הבוטיקיים. אצל הקונדיטורית ואושיית האינסטגראם, אור שפיץ, תוכלו להשיג קרמבואים מיוחדים בהזמנה אישית, ובימים הקרובים הם גם יככבו בוויטרינה של הבייקרי שלה בתל אביב. עלות ליחידה: 18 שקלים.

"הבסיס של הקרמבו שלי הוא קראנצ'י, קריספי, עשוי מפירורים של גביע גלידה", היא מתארת. "המרנג עצמו מוכן בעבודת יד והציפויים והטופינגים הם מאוד מיוחדים ומשלבים בין מתוק ומלוח, או חמוץ ומתוק. למשל ציפוי קרם בייגלה עם חמאת בוטנים, ציפוי שוקולד לבן עם פטל מיובש, ציפוי שוקולד עם סוכריות צבעוניות, וגם ציפוי זהב 24 קראט".

- מנין את לוקחת השראות?
"ההשראות מגיעות מהדברים שאני מוכרת בקונדיטוריה. למשל יש לי קינוח פטל, אז אני עושה קרמבו פטל; יש לי קינוח בייגלה, אז אני מכינה קרמבו בייגלה. אני רואה את ההתלהבות של האנשים מהקרמבואים המיוחדים. מצד אחד יש בקרמבו משהו של פעם, מצד שני אני מביאה את החדשנות והיצירתיות שבו".

אבל למרות ההתלהבות מהקרמבואים המשודרגים, שפיץ אינה חושבת כי בעתיד הם יגיעו למעמדן של הסופגניות המקושטות שכל חנוכה מפתיעות אותנו מחדש בקונדיטוריות השונות שברחבי הארץ. "קרמבו זה תוספת, ואילו סופגנייה זו ארוחה בפני עצמה. קרמבו אף פעם לא יהפוך לתעשייה של ממש כמו שהפכו הסופגניות, אבל עדיין נחמד לאכול קרמבו משודרג", היא אומרת.

"אף אחד לא ביקש ממני להכין קרמבו וניל או מוקה, כולם רוצים את המיוחד. הקהל צמא מאוד לטעמים מיוחדים", אומרת גילת חסין, בעלת סטודיו לקונדיטוריית בוטיק "הלוחשת למתוקים" בבאר יעקב.

אצל חסין אפשר להזמין כמעט כל קרמבו העולה בדמיונכם. את ההזמנה ניתן לאסוף מהמקום או לקבל במשלוח עד הבית באזורי אשדוד ועד נתניה. חסין דואגת בעצמה להביא את המשלוחים כדי לוודא שהמוצר העדין יגיע באופן האופטימאלי. "כל קרמבו אני מעצבת לפי הזמנה אישית ולכל קרמבו יש גם מילוי מיוחד", היא מספרת. "למשל קרמבו תות עם מילוי תות; קרמבו אלפחורס עם ריבת חלב וקוקוס בפנים. יש גם קרמבו מלבי, קרמבו לוטוס, פאי לימון, פרארו רושה - כל הטעמים שרק עולים על דעתך".

- מהו הלהיט לחורף הזה?
"אנשים מאוד אוהבים קרמבו פיסטוק. התחתית שלו היא עוגיית פיסטוק (בצק פריך מפיסטוקים), בפנים גנאש פיסטוק וגם הציפוי הוא פיסטוק. גם קרמבו בייגלה-קרמל הוא להיט. בגלל כל הטרפת שהייתה ברשת גולדה עם גלידת הקרמל-מלוח, הכנתי קרמבו שהתחתית שלו היא עוגיית בייגלה קרמל, המילוי זה קרמל מלוח ולמעלה קישוט של בייגלה. אצלי הקרמבואים מאוד עשירים, זה יותר שחיתות לעומת מה שתמצאי בחנויות. אבל האחד לא מתנגש בשני: אצלי אנשים מזמינים בדרך כלל את הקרמבו המיוחד כקינוח מפנק לסופשבוע, ואילו במכולת קונים על הדרך, יחד עם שאר המוצרים".

המחירים לקרמבואים של חסין נעים בין 10-12 שקלים ליחידה. "הקרמבואים שלי הם טיפה יותר קטנים מהקרמבו שמוכרים בחנויות, כי הם יותר עשירים במילוי, ולכן במקרה הזה - גדול מדי כבר יהיה טו-מאץ'", היא אומרת. "אצלי הקרמבו מאוד מרוכז, מאוד וואו. זו ממש שחיתות. את אוכלת אחד, ולא יכולה מעבר לכך".

קרמבו. יעל לאור, מערכת וואלה! NEWS
ביסקוויטים ומרנג בדרך להפוך לקרמבו. מפעל שטראוס/מערכת וואלה! NEWS, יעל לאור

גם לטבעונים

לפני כחודשיים וחצי פתחו שתי היזמיות עו"ד טל יעקובי-כהן ומיכל פרוכטמן, את פלטפורמת condita.co.il - מיזם הכולל למעלה מ- 150 קונדיטוריות ביתיות מרחבי הארץ (וגם כמה קונדיטורים). המטרה הייתה גם לעזור ללקוחות להזמין בקלות לכל רחבי הארץ, וגם לייצר פלטפורמה שיווקית שתסייע לקונדיטוריות הקטנות.

אחת מהקונדיטוריות הנמצאות באתר קונדיטה, היא אתי שרף מהמועצה המקומית שוהם. עד לפני הקורונה היא הייתה שכירה, ובעקבות המגפה הפכה לעצמאית והחליטה להפוך את האהבה שלה לאפיה למקצוע. בין שלל הקינוחים שלה (עוגות, עוגיות, מארזים מתוקים, קינוחי כוסות, פחזניות) תמצאו גם קרמבואים.

תהליך ההכנה, לדבריה, לוקח יומיים - מהכנת הבצק ועד לטבילה הסופית בשוקולד. "הקרמבו שלי עשוי מבצק פריך - מקמח רגיל או קמח ללא גלוטן - ויש גם אופציה לקרמבו טבעוני שבמקום קצף ביצים יש קרם קוקוס", היא מספרת.

"מה שמייחד את הקרמבואים שלי הם הציפויים הצבעוניים שמעטרים את המרנג. הציפויים יכולים להיות משוקולד ורוד, לבן, חום כהה, חום בהיר, כאשר את השוקולד הלבן אפשר גם לצבוע בצבעי מאכל, כך שבסופו של דבר מקבלים קרמבו בכל הצבעים. אנשים מאוד מתלהבים מהצבעוניות. ישראלים מאוד אוהבים את הוורוד, זה תמיד גורם תגובות של וואו".

שרף משלחת באזורי כפר סבא עד ראשון לציון. את הקרמבואים היא ממליצה לשמור בהקפאה עד לאכילה. המחירים: 8 שקלים ליחידה, מינימום הזמנה: 10 יחידות, בתוספת עלות משלוח בהתאם לאזור. "אני עדיין עושה בעצמי את השליחות. אני מקווה מאוד לגדול ואז כבר, בעזרת השם, מישהו יעשה את זה", היא אומרת.

אגב, אם אתם אוהבי גלידה וקרמבו גם יחד, תוכלו למצוא בימים אלה בגלידריית לג'נדה מהדורה מוגבלת של גלידת קרמבו לחורף. הקרמבו, שמקבל מקום של כבוד בוויטרינת הטעמים, מגיע כגלידת וניל איכותית בשילוב חתיכות גדולות של קרמבו וניל. מחירים: החל מ-14 שקלים למנת ילדים, 18 שקלים למנה קטנה וקילו גלידה - 95 שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully