וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קורונה כלכלית: אינפלציה או היסטריה?

עודכן לאחרונה: 27.12.2021 / 9:12

חוששים מהתקבעות אינפלציה גבוהה שתגרור האטה ואבטלה? אפשר להתעודד: שחרור הפקקים בנמלי הים, לצד הגברת תפוקות יצרניות השבבים, עתידים להקל על לחצי המחיר הגבוהים. ג'ון מאייר, מנהל השקעות בכיר ב- Global X: "מדובר בבעיות שישתפרו לאורך השנה"

לאחרונה הוטח בפנינו איום חדש-ישן, האינפלציה (עליית מחירים המורידה מערך הכסף) - אחת מתופעות הלוואי של ה'אפטר קורונה'.

תקציר הפרקים הקודמים: בתחילת ימי המגפה העולם נסגר, השילוח נעצר, ותפוקות הייצור ירדו. אך החיסונים החזירו את העולם לשיגרה - ועימו את הביקושים; לעובדים, לסחורות, ולצורך בהגעתם של שני אלה מקומות הייצור.

כיוון שהביקושים עולים על יכולת ההיצע - המחירים עולים ומובילים לאינפלציה. כך, לצד התמודדות העולם בנגיף הקורונה ותשניותיו, שמסרבות להפרות מאחיזתן בסדר היום העולמי - וממשיכות להפריע לפעילות הכלכלית התקינה, הממשלות מתחילות לחשוש מירידת ערך המטבע שלהן.

מדובר בתהליך שעלול להוביל לא רק להרעת המצב הכלכלי אלא גם, בעקבותיו, לאי יציבות חברתית, שכן אינפלציה כמוה כהתייקרות: המשכורות שלנו פשוט שוות פחות בכל אשר נפנה (ויש מי שמכנה זאת "המס על העניים").

החשש מאינפלציה צבע את התחזיות הכלכליות בגוונים קודרים, אבל יש גם מי שמוצאים סיבות לאופטימיות בבחינת מקורות האינפלציה, ומעריכים כי השד הוא רק שדון, וזמנו קצוב.

בסקירה שכתב מנהל ההשקעות הבכיר ג'ון מאייר, מחברת תעודות הסל האמריקאית Global X, נכתב כי עיקר הלחצים האינפלציוניים נבעו מפקקי הענק בנמלי הים שעיכבו הגעה של סחורות במשך חודשים, לצד אי עמידת היצע השבבים לביקוש בשוק ועלייה בשכר העבודה.

החסמים מתחילים להשתחרר

"השאלה העיקרית בכל הנוגע לאינפלציה היא האם היא זמנית או קבועה" כותב מאייר "ונראה כי מירב הלחצים האינפלציוניים נובעים מהבעיות בשרשרת האספקה. זהו גורם זמני וייתכן שאנחנו כבר רואים סימני שיפור. בחודשים אוקטובר ונובמבר, לדוגמא, כבר ראינו ירידה במחירי המשלוחים הימיים.

גם פקקי אוניות הסוחר בנמלים של לוס אנג'לס ולונג ביץ' מתחילים להשתחרר, ועימם גם המחסור בשבבים, שמשפיע על זמני האספקה של מוצרים רבים כמו מכוניות ומכשירי חשמל ביתיים, צפוי להשתפר במחצית השנייה של השנה על רקע מאמצי יצרניות השבבים להגביר את תפוקת הייצור, והעידוד של הממשל האמריקאי להגביר את יכולות הייצור המקומיות.

מצד שני, זה נכון שישנם גם לחצים אינפלציוניים יותר קבועים, כדוגמת העלייה בשכר והעלייה במחירי ההשכרה. אך אנו מעריכים, כי האינפלציה צפויה להישאר גבוהה במחצית הראשונה של השנה ולהתמתן ככל שצווארי הבקבוק של שרשרת האספקה יתחילו להשתחרר.

שני הגרפים שהוכנו ב-Global X ממחישים את הסימנים שעשויים להצביע על תחילת הקלה בצווארי הבקבוק בשרשרת האספקה העולמי.

תובלה ימית 1. ללא,
גרף ה"בלטיק דריי" (כפי שפורסם על ידי "גלובל אקס"), במשפיע העולמי על תמחור משלוחים ימיים. עלייה עקבית שמסתיימת בירידות חדות החל מאוקטובר 2021/ללא

ירידה במחירי השילוח הימי

הגרף הראשון, המסתמך על נתוני בלומברג נכון ל-20 לדצמבר השנה, הוא של מדד ה-Baltic Dry, המהווה בנצ'מרק מקובל בעולם לתמחור משלוחים ימיים, וניתן לראות בו עלייה עקבית במחיר מאז יולי 2020, לצד ירידה חדה מאז אוקטובר האחרון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
תובלה ימית בקונטיינרים. ללא,
אניות הקונטיינרים הממתינות לפריקה בלוס אנג'לס, נמל הים הגדול בארה"ב. האם הפקק משתחרר?/ללא

פחות אוניות תקועות בנמלים

הגרף השני הוא של מספר הספינות העוגנות או ממתינות לעגון (שטות במרחק של עד 40 מיילים) בנמל לוס אנג'לס, שהוא הנמל הגדול ביותר בארה"ב לפריקת מכולות, וסחורתן טרם נפרקה.

הגרף מתבסס נתוני Marine Exchange of Southern California, הגוף שמקדם את הסחר הימי באזור לוס אנג'לס, הנכונים ל-17 לדצמבר 2021. גם כאן, אחרי 'פקקי תנועה' בנמל שרק הלכו והחמירו, ניתן להבחין בשחרור הפקק לאחרונה.

כך לדוגמא ב-16 בנובמבר עמד מספר המכולות הממתינות לפריקה על שיא של 86, ולפי הנתון המעודכן ביותר המספר ירד ל-23.

ספינת מטען מפליגה בתעלת סואץ. רויטרס
סחורה בלב ים. מספר הספינות הממתינות מחוץ לנמלים נמצא בירידה/רויטרס

האינפלציה בארה"ב, תולדה של גורמים זמניים

"האינפלציה בארה"ב נובעת כעת מגורמים 'קבועים' יותר כמו צמיחה כלכלית ועלייה בשכר" מסביר מאייר "ומגורמים 'זמניים' כמו עליות המחירים שנובעות מהבעיות בשרשרת האספקה, מחירי המשלוחים והמחסור ברכיבים. להערכתנו, הבעיות בשרשרת האספקה היוו את אחד הגורמים 'הזמניים' לאינפלציה, וככל שהמצב בהיבטים האלה ישתפר, כך הלחצים האינפלציוניים שנובעים מכך ייחלשו.

נכון לעכשיו אין להערכתנו בסיס לחשש מסטגפלציה (שיעור אינפלציה גבוה במסגרתו הצמיחה הכלכלית מאטה ושיעור האבטלה נשאר גבוה), אך מנגד, וריאנט האומיקרון עשוי להמשיך ולהעיב על השוק בטווח הקרוב.

ברמה הכלכלית, אם התפשטות הוריאנט תוביל למגבלות על הכלכלה, הוא עשוי מצד אחד למתן את לחצי המחיר שנובעים מהביקושים הגבוהים, אך להכביד על הבעיות בשרשרת האספקה".

אילוסטרציה כסף. ShutterStock
מתי הבנק הפדרלי בארה"ב יפסיק את ההרחבה הכמותית, כלומר - את הצפת השוק בכסף "זול"?/ShutterStock

בלימת עליית המחירים בלי לפגוע בצמיחה

והיכן זה מעמיד את הפסקת ההרחבה הכמותית עליה הודיעה הבנק הפדרלי בארה"ב?

"פעילות הבנק הפדראלי משולה בשנה הקרובה לזו של לוליין המהלך על חבל דק" אומר מאייר "ושתי השאלות המרכזיות שהמשקיעים יעסקו בהן: האם הכלכלה העולמית תמשיך במומנטום החיובי למרות המשך ההתמודדות מול מגפת הקורונה, ומתי הבנק הפדרלי יסיים סופית את ההרחבה הכמותית ויעבור להעלאות ריבית.

מצד אחד, לאור נתוני האינפלציה, הבנק צריך לפעול מהר אם ברצונו למתן את עליית המחירים, אך מנגד, להישמר שלא לפעול באופן שיפגע בצמיחה השברירית. הבנק הפדראלי החל בנובמבר בצמצום ההרחבה הכמותית, שעמדה על היקף של 120 מיליארד דולר בחודש.

בתחילה צמצם הבנק את היקף הרכישות ב-15 מיליארד דולר בחודש, אך בדצמבר, בישיבת המדיניות האחרונה של השנה, הקשיח את עמדנו והגביר את קצב ההפחתה ל-30 מיליארד דולר, וכעת ההרחבה הכמותית צפויה להסתיים במרץ 2022.

לפי ההערכות כעת, הבנק יחל להעלות את הריבית כאשר הכלכלה האמריקאית תגיע לתעסוקה מלאה (שיעור אבטלה של 4%), וזה צפוי לקרות בקרוב. אנו מעריכים כי הבנק יתחיל להעלות את הריבית בסוף הרבעון הראשון של 2022.

צריך גם לזכור שהשוויים בשוק המניות גבוהים מאוד כרגע. לאור הסרת התמיכה המוניטרית ותחזיות הצמיחה המתונות יותר, לא סביר שנראה את המשך התרחבות המכפילים. על כן, המשקיעים יחזרו להתמקד בנתונים הפונדמנטליים של החברות: רווחיות ותחזיות הכנסות, והקורלציה בין אלה לבין שווי השוק.

בעונת הדוחות לרבעון השלישי, החברות הצליחו להציג רווחיות גבוהה מהמצופה, שנבעה בין היתר מגלגול הייקור לצרכן. ואולם, יש גבול עד כמה ניתן לגלגל לצרכן. ברבעון הרביעי, הצפי הוא כי שיעור הרווחיות הנקי של חברות הנסחרות במדד ה-S&P500 יצטמצם מ-12.9% בממוצע ל-11.8%.

בסביבה של עלייה בריביות, הנטייה של המשקיע הינה, לרוב, לעבר המניות מסקטורים מחזוריים בעלי כוח קנייה גבוה, כדוגמת חברות ממגזרי הפיננסים, אנרגיה, תעשייה וחומרי גלם.

בנוסף, השוויים במגזרים אלו נמוכים יותר בהשוואה, למשל, לחברות צמיחה. עם זאת, יש לזכור כי אנו עדיין לא יודעים מה יהיו ההשלכות של וריאנט האומיקרון. אם יוטלו מגבלות טיסה, מגזר האנרגיה עשוי להיפגע.

ואם נתמקד בעולם הטכנולוגיה שהוביל את עליות הבורסות בקורונה, הרי שחברות העוסקות בטכנולוגיות מידע (IT) הפגינו יכולת גבוהה לגלגל את הייקור בעלויות לצרכן, ובנוסף, הן חברות שפחות מושפעות מצווארי בקבוק בשרשרת האספקה. עם זאת, במגזר זה השוויים בהן הן נסחרות מאוד גבוהים.

התנאים בשוק כעת עבור מניות 'הבאז' שכיכבו ב-2020-21, או כפי שהן ידועות יותר - 'מניות הצמיחה', פחות חיוביים, וזאת לאור השוויים המנופחים של אותן חברות, שחלקן טרם הגיעו למצב של רווחיות".

ג'ו מאייר, אנליסט. גלובל אקס,
ג'ון מאייר, מנהל השקעות בכיר ב- Global X. תחזית שונה ומעודדת בנוגע לאינפלציה/גלובל אקס

האומיקרון עלול להאט את קצב השיפור

מאייר מסכם: "אנו מעריכים כי השוק יהיה יותר סלקטיבי ויעדיף חברות שמציגות רווחיות גבוהה וצפי ברור יותר של הכנסות. בין המגזרים שנהנים מיתרון בסביבה הנוכחית: פיננסים, אנרגיה, חומרי גלם, ותעשייה. במגזר הטכנולוגיה ישנה עדיפות לחברות ה-IT, שפחות מושפעות משרשרת האספקה וייקור חומרי גלם.

המגפה העולמית הוכיחה שהשוק יודע להתמודד עם תקופות מאתגרות, וזאת כל עוד מדובר בבעיות ואתגרים שהשוק סבור שהם זמניים וחולפים. זוהי תובנה חשובה בבחינת השפעת שרשרת האספקה ומחירי האנרגיה, שלהערכתנו מדובר בבעיות שיתפרו לאורך השנה, למרות שוריאנט האומיקרון עשוי לעכב את התהליכים הללו".

צריך להזכיר שקולו של מאייר הוא יוצא דופן בקרב עמיתיו המזהירים מאינפלציה, אבל יוצא דופן ככל שיהיה, אפשר שדווקא הוא לא נגרר לפאנקיה מיותרת ומעדיף להסתמך על עובדות שייתכן בהחלט שיהפכו את החשש מסחרור אינפלציוני לדאגת שווא.

חברת תעודות הסל Global X הוקמה ב-2008 על ידי בית ההשקעות האסיאתי Mirae Asset, ומנהלת כ-40 מיליארד דולר בכ-80 תעודות סל שונות, העוקבות אחר סקטורים ותתי סקטורים במדינות שונות, עם התמחות בתעודות סל צמיחה- Thematic.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully