וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנת שיא: ייצוא בהיקף של 135 מיליארד דולר ושיפור במדד תנאי הסחר

וואלה! כסף

עודכן לאחרונה: 27.12.2021 / 14:53

ככה נראית פריחה כלכלית: אל נתוני המאקרו המעולים של המשק הישראלי מצטרפים היום עוד שניים: הערכת משרד הכלכלה לייצוא שיא מישראל ב-2021, ושיפור במדד תנאי הסחר, כפי שעולה מדוח מחירי סחר החוץ של למ"ס. לראשונה: ייצוא שירותים, בעיקר הייטק, עוקף את ייצוא הסחורות

135 מיליארד דולר, זהו סכום היקף הייצוא הצפוי מישראל בשנת 2021, כך מעריכים במשרד הכלכלה על פי שלושת הרבעונים הראשונים של השנה.

לאן מייצאת ישראל? בעיקר לארה"ב ולסין, שתי הכלכלות הגדולות בעולם, אבל גם להולנד, טורקיה וגרמניה.

על פי הודעת משרד הכלכלה, הייצוא מישראל צפוי לרשום השנה גידול של קרוב ל-19% לעומת שנת 2020 (שעמדה ברובה בסימן הקורונה).

מנהל סחר החוץ במשרד הכלכלה מגלה כי ייצוא השירותים מישראל יגבר השנה על ייצוא הסחורות, בעיקר תודות לגידול בייצור ענפי ההייטק. גידול ניכר נרשם גם בשיעור הייצוא בענף הרכב והתחבורה. אמנם בישראל לא מייצרים מכוניות, אך מייצאים לא מעט רכיבים למערכות המותקנות ברכב.

שרת הכלכלה אורנה ברביבאי בהצהרה על המתווה החדש למתמחים בפריפריה, כנסת, 6 באוקטובר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
שרת הכלכלה אורנה ברביבאי. כלכלני משרדה מעריכים כי השנה תהיה שנת שיא לייצוא מישראל/פלאש 90, יונתן זינדל

גם מהנתונים שמפרסמת היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי השיפור במשק הישראלי שנראה גם על פי פרמטרים של ירידה באבטלה, גידול בהכנסות המדינה ממסים, מקבל גיבוי גם במדד תנאי הסחר (יצוא מול יבוא) שרושם שיפור, זאת למרות עלייה לא רק בייצוא מישראל אלא גם בייבוא אליה.

• שיפור של 0.6% במדד תנאי הסחר (ללא אוניות, מטוסים, יהלומים וחומרי אנרגיה), לאחר הרעה של 2.0% ברבעון הקודם.
• עלייה של 7.8% במדד המחירים של יצוא ענף ייצור מוצרי נפט מזוקק, זה הרבעון החמישי ברציפות בו הייתה עלייה במדד זה
• עלייה של 13.0% במדד מחירי יבוא חומרי אנרגיה, זה הרבעון החמישי ברציפות בו הייתה עלייה במדד זה.
• מדד מחירי יצוא הסחורות לסין (ללא אוניות, מטוסים ויהלומים) עלה ב-11.5%, לאחר ירידה של 6.1% ברבעון הקודם.
• מדד מחירי יבוא הסחורות מארצות אמריקה (ללא אוניות, מטוסים ויהלומים) עלה ב-3.5%, בהמשך לעלייה של 1.8% ברבעון הקודם.

מדד מחירי יצוא הסחורות (ללא אוניות, מטוסים ויהלומים) עלה ברבעון השלישי של שנת 2021 ב-2.2%, בהמשך לעלייה של 1.5% ברבעון הקודם.

ברבעון השלישי של שנת 2021 מדד מחירי יבוא הסחורות (ללא אוניות, מטוסים, יהלומים וחומרי אנרגיה) עלה ב-1.7%, זה הרבעון החמישי ברציפות בו הייתה עלייה במדד זה.

ברבעון השלישי של שנת 2021 היה שיפור של 0.6% במדד תנאי הסחר (ללא אוניות, מטוסים, יהלומים וחומרי אנרגיה) כתוצאה מעלייה גדולה יותר במדד מחירי היצוא לעומת מדד מחירי היבוא. מדד תנאי הסחר מוגדר כיחס בין השינוי במדדי המחירים של היצוא לבין מדדי המחירים של היבוא.

מכולות ומלגזה בנמל. ShutterStock
שיפור במדד תנאי הסחר של ישראל/ShutterStock

מדד מחירי היצוא

מדד מחירי יצוא הסחורות עלה ברבעון השלישי של שנת 2021 ב-1.8%, זה הרבעון החמישי ברציפות בו הייתה עלייה במדד זה.

מדד המחירים של היצוא התעשייתי, כרייה וחציבה (ללא יהלומים מעובדים) עלה ב-2.1% ברבעון השלישי של שנת 2021, בהמשך לעלייה של 1.7% ברבעון הקודם.

מדד המחירים של יצוא כרייה וחציבה ירד ברבעון השלישי של שנת 2021 ב-2.6%, לאחר עלייה של 0.7% ברבעון הקודם.

פירוט מדדי המחירים של היצוא התעשייתי לפי העוצמה הטכנולוגית:

מדד המחירים של יצוא תעשיות טכנולוגיה עילית עלה ברבעון השלישי של שנת 2021 ב-2.1%, לאחר ארבעה רבעונים בהם הייתה ירידה במדד זה. יצוא תעשיות טכנולוגיה עילית מהווה כ-37% מכלל היצוא התעשייתי (ללא יהלומים).  

נתונים מפורטים לפי ענפי כלכלה מצביעים על עלייה במדד המחירים ברוב הענפים. מדד המחירים של יצוא ענף ייצור תרופות עלה ב-7.6%, לאחר ירידה של 2.8% ברבעון הקודם, מדד המחירים של יצוא ענף ייצור כלי טיס, חלליות וציוד נלווה עלה ב- 4.5%, לאחר ירידה של 2.6%. כמו כן, מדד המחירים של יצוא ענף ייצור מחשבים, מכשור אלקטרוני ואופטי עלה ב-1.3% ברבעון השלישי של 2021, לאחר ירידה של 1.3% ברבעון הקודם.

מדד המחירים של יצוא תעשיות טכנולוגיה מעורבת עילית עלה ב-2.5% ברבעון השלישי של שנת 2021, בהמשך לעלייה של 3.9% ברבעון הקודם.

נתונים מפורטים לפי ענפי כלכלה מצביעים על עלייה במדד המחירים של ייצור כלי רכב מנועיים ונגררים שעלה ב-7.2% ובמדד המחירים של יצוא ענף ייצור כימיקלים ומוצריהם שעלה ב-3.9%. לעומת זאת, מדד המחירים של יצוא ענף ייצור כלי תחבורה, הובלה ותובלה מסוגים אחרים ירד ב-11.3%. יצוא תעשיות טכנולוגיה מעורבת עילית מהווה כ-42% מכלל היצוא התעשייתי (ללא יהלומים).

מדד המחירים של יצוא תעשיות טכנולוגיה מעורבת מסורתית עלה ברבעון השלישי של שנת 2021 ב-3.0%, בהמשך לעלייה של 3.5% ברבעון הקודם. נתונים מפורטים לפי ענפי כלכלה מצביעים על עלייה במדד המחירים ביצוא ענף ייצור מוצרי נפט מזוקק שעלה ב-7.8%, זה הרבעון החמישי ברציפות בו חלה עלייה במדד זה. יצוא תעשיות טכנולוגיה מעורבת מסורתית מהווה כ-14% מכלל היצוא התעשייתי (ללא יהלומים).

מדד המחירים של יצוא תעשיות טכנולוגיה מסורתית עלה ברבעון השלישי של שנת 2021 ב-0.5%, בהמשך לעלייה של 5.9% ברבעון הקודם.

נתונים מפורטים לפי ענפי כלכלה מצביעים על עלייה של 5.0% במדד המחירים של יצוא ענף ייצור נייר ומוצריו ובמדד המחירים של יצוא ענף הדפסה והעתקה חומר תקשורתי מוקלט שעלה ב-3.8%. לעומת זאת, מדד המחירים של יצוא ענף ייצור מוצרי עץ ושעם, מוצרי קש ומוצרים מחומרי קליעה ירד ב-11.5%. יצוא תעשיות טכנולוגיה מסורתית מהווה כ-7% מכלל היצוא התעשייתי (ללא יהלומים).

מדד המחירים של יצוא עיבוד יהלומים עלה ברבעון השלישי של שנת 2021 ב-2.3%, בהמשך לעלייה של 2.0% ברבעון הקודם.

מדד המחירים של יצוא ענפי החקלאות, ייעור ודיג ירד ברבעון השלישי של שנת 2021 ב-2.8%, לאחר עלייה של 0.9% ברבעון הקודם. ירידה הייתה במדד מחירי יצוא גידול יבולים רב-שנתיים שירד ב-4.3%, לאחר עלייה של 3.7% ברבעון הקודם. לעומת זאת, מדד מחירי יצוא גידול יבולים עונתיים עלה ב-3.4%, לאחר ירידה של 0.7% ברבעון הקודם.

עובדת בהייטק. ShutterStock
הייטק, היה ונותר ענף הייצוא המוביל של ישראל/ShutterStock

מדד מחירי היבוא

ברבעון השלישי של שנת 2021 מדד מחירי יבוא הסחורות עלה ב-2.7%, בהמשך לעלייה של 4.0% ברבעון הקודם.

פירוט השינויים במחירי היבוא לפי ייעוד מראה שברבעון השלישי של שנת 2021 הייתה עלייה ברוב מרכיבי היבוא. מדד המחירים של יבוא חומרי אנרגיה עלה ב-13.0%, יבוא תשומות לייצור (למעט יהלומים וחומרי אנרגיה) עלה ב-3.0%, מדד המחירים של יבוא מוצרי צריכה עלה ב-0.5%. לעומת זאת, מדד המחירים של יבוא יהלומים ירד ב-1.5% ומדד המחירים של יבוא מוצרי השקעה (למעט אוניות ומטוסים) ירד ב-0.9%.

מדד המחירים של יבוא תשומות לייצור (למעט יהלומים וחומרי אנרגיה) עלה כאמור ב-3.0% ברבעון השלישי של שנת 2021.

פירוט לפי קבוצות הסחורות מראה על עליית מחירים ברוב קבוצות הסחורות: יבוא תשומות לתעשיות נייר עלה ב-10.6%, יבוא ברזל ופלדה עלה ב-12.9%, יבוא עץ ומוצריו עלה ב-7.3% ויבוא בדים וחוטים עלה ב-5.3%.

מדד המחירים של יבוא מוצרי צריכה עלה ברבעון השלישי של שנת 2021 ב-0.5%, בהמשך לעלייה של 1.7% ברבעון הקודם. מדד המחירים של יבוא מוצרים לצריכה שוטפת (מזון, הלבשה, הנעלה ומוצרים להחזקת משקי בית) עלה ברבעון השלישי של שנת 2021 ב-1.3%. עיקר העלייה נרשמה במדד המחירים של יבוא הלבשה והנעלה ובמדד המחירים של יבוא מזון, משקאות ותרופות שעלו ב-1.6%.

לעומת זאת, מדד מחירי יבוא של מוצרים בני קיימה (ריהוט, מוצרי חשמל ביתיים וכלי תחבורה) ירד ברבעון השלישי של 2021 ב-0.9%. עיקר הירידה נרשמה במדד המחירים של יבוא כלי תחבורה שירד ב-2.3%.

מדד מחירי יבוא מוצרים להשקעה (למעט אוניות ומטוסים) ירד ברבעון השלישי של שנת 2021 ב-0.9%, לאחר עלייה של 1.1% ברבעון הקודם.
תרשים 9 - מדדי מחירים של יבוא מוצרים להשקעה

פירוט לפי קבוצות מראה כי מדד מכונות וציוד (כ-67% מכלל יבוא סחורות להשקעה) ירד ב-0.7%, לאחר עלייה של 1.8% ברבעון הקודם. כמו כן, מדד מחירי יבוא כלי תחבורה להשקעה ירד ב-1.5%, בהמשך לירידה של 0.6% ברבעון הקודם.

ברבעון השלישי של שנת 2021 עלה מדד מחירי יבוא חומרי אנרגיה ב-13.0%, בהמשך לעלייה של 13.3% ברבעון הקודם.

מדד מחירי יבוא יהלומים ירד ב-1.5% ברבעון השלישי של שנת 2021, לאחר עלייה של 0.7% ברבעון הקודם.

השינויים במדדי המחיר של יצוא ויבוא סחורות לפי קבוצות הארצות ברבעון השלישי של 2021
מדד מחירי יצוא הסחורות (ללא אוניות, מטוסים ויהלומים) עלה ב-2.2% ברבעון השלישי של שנת 2021.

אשה קונה נעליים. ShutterStock
נעליים תוצרת חוץ: עלייה בייבוא של מוצרי הלבשה והנעלה/ShutterStock

עלייה בייצוא לאסיה וארה"ב, ירידה בייצוא לאירופה

פירוט לפי קבוצות ארצות מראה שמדד מחירי יצוא הסחורות לארצות אסיה עלה ב-1.9%, לאחר ירידה של 0.6% ברבעון הקודם ומדד מחירי יצוא הסחורות לסין עלה ב-11.5%, לאחר ירידה של 6.1% ברבעון הקודם.

מדד מחירי יצוא הסחורות לארצות אמריקה עלה ב-1.7%, בהמשך לעלייה של 0.8% ברבעון הקודם, ומדד מחירי יצוא הסחורות לארצות הברית עלה ב-1.5%, בהמשך לעלייה של 0.7% ברבעון הקודם.

מדד מחירי יצוא הסחורות לארצות אירופה ירד ב-1.5%, לאחר עלייה של 8.3% ברבעון הקודם, לעומת זאת, מדד מחירי יצוא הסחורות לארצות האיחוד האירופי עלה ב-1.0%, בהמשך לעלייה של 3.4% ברבעון הקודם.

אילוסטרציה. ShutterStock
מייבאים יותר חומרי אנרגיה/ShutterStock

מייבאים יותר, בעיקר מאמריקה

מדד מחירי יבוא הסחורות (ללא אוניות, מטוסים ויהלומים) עלה ב-3.0% ברבעון השלישי של שנת 2021.

פירוט לפי קבוצות ארצות מראה שמדד מחירי יבוא הסחורות מארצות אמריקה עלה ב-3.5%, בהמשך לעלייה של 1.8% ברבעון הקודם ומדד מחירי יבוא הסחורות מארצות הברית עלה ב-1.9%, בהמשך לעלייה של 2.1% ברבעון הקודם.

מדד מחירי יבוא הסחורות מארצות אסיה עלה ב-2.1%, בהמשך לעלייה של 4.1% ברבעון הקודם ומדד מחירי יבוא הסחורות מסין עלה ב-2.7%, בהמשך לעלייה של 3.1% ברבעון הקודם.

מדד מחירי יבוא הסחורות מארצות אירופה עלה ב-1.6%, בהמשך לעלייה של 3.3% ברבעון הקודם ומדד מחירי יבוא הסחורות מארצות האיחוד האירופי עלה ב-0.8%, בהמשך לעלייה של 2.0% ברבעון הקודם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully