וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסם מצפצפת על הלקוחות שלה, רק כי היא יכולה

יהודה שרוני

עודכן לאחרונה: 29.12.2021 / 10:18

בשוק נורמלי, ענקית מזון חייבת להיות קשובה לצרכנים, אחרת הם עלולים להחרים את מוצריה. מה שעשתה אסם בישראל - עם העלאת מחירים חדה שמתעלמת מהצרכנים - מעיד לא רק עליה אלא גם על המערכת שמפעילה את רשות התחרות דווקא נגד הקמעונאים

הרבה רעש עוררה רשות התחרות כשהחלה בחודש שעבר בחקירת מנהלי רשתות קמעונאיות כמו איציק אברכהן משופרסל או רמי לוי, בחשד לקרטל מחירים. בפועל התברר שהכתובת לטענות רשות התחרות אינה הקמעונאים, אלא יצרנים כדוגמת ענקית המזון אסם.

קבוצת אסם־נסטלה, הנמצאת בבעלות נסטלה העולמית ובניהול אבי בן אסייג, עדכנה אתמול את הקמעונאים על כוונתה לייקר סדרה של מאות מוצרי מזון בשיעור של 3%־7% ובממוצע ב־4.6%. כיצרנית מוצרי המזון השלישית בגודלה בישראל, אסם מובילה מהלך שאף יצרנית מזון אחרת לא העזה לעשות לפניה - ואפשר בהחלט שצעד זה יאותת גם למתחרותיה שימהרו אף הן להעלות מחירים.

הביקורת התקשורתית החריפה מנעה את זה עד היום. גם הרשתות הקמעונאיות הבהירו שמהלך כזה בעיתוי הנוכחי הוא בעייתי. אומנם יצרנים אחרים כדוגמת סנו העלו מחירים ב־6%, אבל לא מדובר בשחקנית מרכזית בתחום מוצרי המזון החיוניים, כמו למשל פסטה, קפה, דגני בוקר - ועוד שורה של מוצרים שנצרכים כמעט על ידי כל ישראלי.

אבי בן אסייג מנכ"ל אסם-נסטלה. איציק שוקל,
אבי בן אסייג, מנכ"ל אסם. האם הבעלות הזרה קשובה פחות לרחשי לב הציבור הישראלי?/איציק שוקל

הקלות הבלתי נסבלת של ההתעלמות מהציבור

ההתייקרות כוללת מאות מוצרים ובהם במבה, פסטה, דגני בוקר, שקדי מרק, קפה טסטר'ס צ'ויס, חטיפים נוספים דוגמת ביסלי ואפרופו, קטשופ, עוגות ועוד.

נכון, לרוב המוצרים האלה יש תחליף שמספקות המתחרות, אבל החשש היא שאם אכן אסם לא תתקפל ותעמוד בפני הלחץ הציבורי, אזי הבאים בתור יהיו יצרני מוצרי החלב, ובראשם תנובה ושטראוס, שייקרו את המוצרים שבפיקוח בעקבות עדכון מחיר המטרה של החלב.

מצערת כמעט כמו ההתייקרות עצמה, היא רק התשובה לשאלה מדוע אסם חשה את עצמה בנוח לייקר שורה של מוצרי צריכה בסיסיים, בעידן בו תופסים הדיבורים על יוקר המחייה מקום נכבד בשיח התקשורתי והציבורי?

אסם עושה את זה כי היא יכולה להרשות לעצמה, ואולי הבעלות הזרה מאפשרת לה להתעלם מרחשי לב הציבור. לפני שלוש שנים, כשהעזה לבצע מהלך דומה, הוזמנו מנהליה ללשכת שר האוצר לשעבר משה כחלון, ולאחר שהוזהרו, חזרו בהם מההחלטה.

מה שהיה נכון אצל כחלון שונה היום. הרוח המנשבת מכיוונו של שר האוצר הנוכחי אביגדור ליברמן שונה, ולכן באסם לא חששו מביצוע המהלך, שכצפוי הוסבר בייקור העלויות. עם זאת, הם בחרו להדגיש כי מוצרי המזון לתינוקות של מטרנה לא יתייקרו.

מהנהלת אסם נמסר בתגובה: "חומרי הגלם, האריזה ועלויות השינוע זינקו בעשרות עד מאות אחוזים, באופן שלא נראה כמותו בעבר. לצערנו המגמה נמשכת והשלכותיה מסתכמות בעלויות חסרות תקדים בהיקפן, גם בניכוי השפעת שערי החליפין. לאחר שנקטנו כל מהלך אפשרי וספגנו את ההתייקרויות במשך תקופה ארוכה, אנו נאלצים לבצע עדכון שמפצה באופן חלקי בלבד על התייקרויות התשומות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully