וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עבריינים חוששים יותר מהחרמת הכסף, מאשר לשבת בכלא"

עודכן לאחרונה: 30.12.2021 / 15:47

לא מוכנה להתייחס לפרשת משה חוגג, אבל מבהירה ש"אנחנו מעורבים בכל נושא שקשור לכסף", ראש הרשות לאיסור הלבנת הון מוכנה להתייחס למעט מאוד דברים, אבל יש לה מה לספר: מהילדות בערד, דרך דוקטורט ב"יל" ועד למלחמת החרמה בהון השחור

שם: עו"ד שלומית וגמן רטנר, ראש הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור.

מי אני: מאמינה ביוזמה ופרואקטיביות, במקצועיות, ומחפשת אתגרים סדרתית. אם משהו לא אפשרי, אמצא את הדרך לעשות אותו. אני אוספת סביבי צוות מוכשר, כי הוא תמיד מכפיל כוח משמעותי.

שורשים: הוריה של אמא היו נשואים בצ'כיה לאחרים לפני המלחמה. סבא ניצול של ניסויים רפואיים, שסבל ממחלות בעקבותיהם, איבד את כל משפחתו, ונפטר כשאמא הייתה בת 11. סבתא הצליחה לשרוד עם שני ילדים בגטו וכשצ'כיה שוחררה הם נפגשו, התחתנו, ילדו את אמא ותכננו לעלות לישראל. אבל השלטון הקומוניסטי סגר את השערים.

בשנת 68', כשניתן היה לצאת, אמא כבר הייתה סטודנטית וסבתא שלחה אותה לחופשה בווינה. כשהייתה שם היא הודיעה לה שהיא לא חוזרת הביתה, אלא ממשיכה לארץ. אמא הגיעה לחיפה עם מזוודה ובה שמיכת פוך, מכונת כתיבה וסט מפואר של קריסטלים. סבתא ואחיה החורג הגיעו לכאן אחריה.

סבא וסבתא מהצד של אבא התחתנו לפני המלחמה, נשלחו לאושוויץ, הופרדו, ואיבדו שני ילדים. אחד מהם נולד במחנה ולמחרת סבתא הייתה חייבת לצאת לעבודה והוא נפטר. בתום המלחמה הצליחו להיפגש, הולידו שני ילדים ועלו לארץ כשאבא היה בן שמונה. סבא פתח בקריות קצביה, כמו שהייתה לו בפולין. ההורים נפגשו כשאמא עבדה במשרד רואי חשבון, הבוס שלה, שהיה המפקד של אבא בצבא, שידך ביניהם. כשאבא קיבל עבודה במפעלי ים המלח כמהנדס, הם עברו לערד ואמא הייתה מנהלת חשבונות, ובהמשך פתחו עסק לצבעי תעשיה.

שלומית וגמן 7. ראובן קסטרו
הבוס של אמא, שהיה המפקד של אבא בצבא, שידך ביניהם/ראובן קסטרו

הילדות שלי: ערד, עיר על שפת המדבר, פריפריה, מקום עם קוד ערכי ורוח התנדבות, לא היה לנו מושג שיש יקום אחר ששמו ת"א. הייתי בכל חוג אפשרי, שחיה, פסנתר, ריקוד, יו"ר מועצת תלמידים בתיכון ולמדתי במגמת פיזיקה וכימיה, חמש בנות בכיתה של 40 ילדים. בצבא הייתי מש"קית חינוך בשריון, בצאלים. השתחררתי ועבדתי בכל מה שאפשר: מתדלקת, מלצרית בים המלח וטסתי לעשרה חודשים לדרום אמריקה. בכל יום שישי בשש הייתי מתקשרת גוביינא הביתה.

משפטים: התחלתי ללמוד משפטים באוניברסיטה העברית, שהכשירה לעבודה במגזר הציבורי, כי רציתי להיות שופטת - כמו אבא של ילדה מהכיתה. במהלך הלימודים עבדתי בעסק המשפחתי, הובלתי צבעים ללקוחות בדרך לירושלים והדרכתי סיורים בבית המשפט העליון. הייתי מצטיינת דיקאן והתקבלתי להתמחות בבית המשפט העליון אצל אהרון ברק, סגירת מעגל. בכל בוקר כשנכנסתי לבית המשפט לא האמנתי שאני שם.

שלומית וגמן 1. ראובן קסטרו
ילדות בערד, לימודים בירושלים/ראובן קסטרו

יל: כשהתלבטתי מה לעשות הלאה, התייעצתי עם ברק והוא אמר לי שאני חייבת דוקטורט, כי זה כמו קורס קצינים ועדיף לעשות אותו בארה"ב. פניתי לכל האוניברסיטאות, התקבלתי לייל והגעתי לשם בגיל 24 עם מלגות מלאות ואנגלית של חמש יחידות בערד.

עבדתי מאוד קשה. האמריקאים נתנו לי את המחברות שלהם, כי הייתי אנדרדוג לא מאיימת, את הסמסטר כבר סיימתי בהצטיינות. תוך כדי לימודים התקבלתי למשרד "ווטצ'ל, ליפטון, רוזן, כץ" בניו יורק, המקדש של משרדי עורכי הדין המסחריים בארה"ב, שם למדתי איך מנהלים נכון. אחרי שסיימתי את הדוקטורט במשפט וטכנולוגיה, עבדתי שם שנתיים.

אבי: בעלי, מהנדס במקצועו, שלמד גם תארים בפילוסופיה ומנהל עסקים. הוא בן למשפחה ותיקה בת"א, סבא שלו היה הרופא האישי של בן גוריון. נפגשנו בסדנת יוגה באחד הביקורים שלי בארץ בסוף הדוקטורט והוא עזב את הכל והצטרף אלי בארה"ב. הוא אב השנה. מצליח לעבוד שעות מטורפות ולהשקיע המון בשלושת הילדים שלנו, אבל מגיע גם קרדיט לסבים ולסבתות משני הצדדים, כי בלעדיהם, לא היינו יכולים לעמוד בזה. אנחנו גרים ברמת אביב.

שלומית וגמן 5. ראובן קסטרו
להצטיין ביל עם אנגלית תיכונית/ראובן קסטרו

שירות ציבורי: כשנולד הבכור רצינו לחזור לארץ. למרות שהרווחתי המון כסף, רציתי לעבור למשירות הציבורי כי הרגשתי שלא למדתי כדי להפוך אנשים עשירים לעשירים יותר. עבדתי תקופה במשרד של עו"ד חודק.

חיפשתי מקום עם משמעות ומצאתי אותו כשהתקבלתי למשרת היועצת המשפטים של הרשות לאיסור הלבנת הון. לא הכרתי את התחום, אבל תוך פרק זמן קצר הפכתי למומחית בינלאומית. ארבע שנים אחרי שהתחלתי לעבוד שם מוניתי לראש הרשות ובמשך שנתיים וחצי כיהנתי במקביל כמ"מ ראש הראשות להגנת הפרטיות, תפקיד שעזבתי לפני כחודש.

הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור: גוף מודיעין פיננסי, 'המוסד של העולם הכלכלי' של מדינת ישראל, שאחראי על יישום ומימוש הכללים הבינלאומיים על ישראל. אנחנו מאתרים מלביני הון, מממני טרור ואנשי קש, ועוקבים אחרי הכסף.

עבריינים חוששים יותר מהחרמת הכסף מאשר לשבת בכלא. צוות המומחים שלנו יודע למצוא את נתיבי הכסף, ולאתר את עתודות ההון. אנחנו נמצאים מאחורי הקלעים של כל חקירה פלילית בישראל שיש בה כסף ועובדים בשת"פ עם המשטרה, רשות המיסים, השב"כ, המוסד והפרקליטות. אנחנו לא יכולים לגלות מה חשפנו, כי העבריין לא יודע איך הגענו אליו ואין לנו עניין לגלות את שיטות הפעולה שלנו.

משה חוגג: אם היינו מעורבים בחקירה שלו? לא אתייחס לפרשיה ספציפית, אבל אנחנו מעורבים בכל נושא שקשור לכסף.

שלומית וגמן 3. ראובן קסטרו
הרשות להלבנת הון: חיפשתי מקום עם משמעות/ראובן קסטרו

קריפטו: אחד התחומים הכי חמים שהיו השנה, ביחד עם מתקפות הסייבר. קריפטו הוא תחום אטרקטיבי לפשיעה מכיוון שהוא מאפשר אנונימיות, המזומן החדש. אנחנו מנתקים את הטכנולוגיה כדי לאתר את הכספים. כדי לפשט את ההסבר, אפשר לומר שהקריפטו פחות אנונימי ממה שחושבים, כי הכל נמצא על הבלוקצ'יין, רשת שגלויה לכל.

אנחנו מתחקים אחרי הפעילות העבריינית ובעשרת אמצעים טכנולוגים מתוחכמים, מקשרים בין הקריפטו לעבריינים שנמצאים מחוץ לרשת. הצענו שהרשות לאיסור הלבנת הון תהיה הגוף שיפקח על שוק הקריפטו והנושא מקודם עכשיו מול האוצר.

מודיעין פיננסי: יש לנו מומחיות שלא נמצאת אצל גורמי האכיפה הרגילים. אנחנו יכולים לראות את הנתונים הכספיים הכוללים ולהבחין בהלבנת הון במקומות שגופים אחרים לא יזהו אותה וניזונים מדיווחים של פקידי בנק, אזרחים, חברות כרטיסי אשראי וחברות ביטוח, הפקידים מחויבים לדווח לנו על פעילות חריגה.

הצוות שלי נחשב לצוות האנליסטים בין הטובים בעולם ואנחנו בוחרים את האנשים בפינצטה. הרשות זכתה פעמיים בפרס החקירה הכלכלית הטובה בעולם, ואני לא יכולה לחשוף את הפרשות והשיטות.

שלומית וגמן 6. ראובן קסטרו
הקריפטו פחות אנונימי ממה שחושבים/ראובן קסטרו

מסמכי פנדורה: שוב, אנחנו חוקרים כל פרשיה שבה מעורב כסף, מבלי להתייחס למקרה כזה או אחר.
אכיפה כלכלית: כל ארגוני הפשיעה הגדולים בישראל קרסו בגלל אכיפה כלכלית, עדי המדינה מדברים וראשיהם נמצאים במאסר, אברג'יל, דומרני, חיא. לוואקום שנוצר נכנסו ארגוני הפשיעה בחברה הערבית, שהשיטות שלהם שונות מהפשיעה הקלאסית.

יש שם קשר שתיקה, קשרי משפחה, עבודה במזומן והעברת כספים למדינות שקשה לנו לשתף איתן פעולה. כל גופי האכיפה מתמקדים בהם בשנים האחרונות והמעצרים האחרונים שנעשו שם הם תוצאה של אכיפה כלכלית. אנחנו תופסים רכבים, כסף מזומן, רכוש, והאינדיקציות המודיעיניות מעידות על כך שהמציאות מתחילה להשתנות. אכיפה כלכלית לוקחת זמן, אבל האפקט שלה עצום.

תקיפות סייבר: מגיפה נוספת, הפשע הקל ונוח ביותר לעבריינים. הם עובדים מהבית, לא צריכים להתאמץ במבצעים מורכבים, הכל נעשה באמצעות המחשב הביתי, ובעזרת מומחיות שהם רוכשים ואנשי מקצוע. באבטחת המידע ראינו פרשיות כמו שירביט, אטרף והילל יפה וצריך להדגיש, שלכל עסק שמחזיק מידע רגיש על הלקוחות יש חובה להגן על המאגרים שלו לפי מידת הרגישות שלהם, ואם הם נפרצים חלה עליו חובת דיווח.

שלומית וגמן 4. ראובן קסטרו
בפעילות העבריינית במגזר יש קשר שתיקה וקשרי משפחה/ראובן קסטרו

פיקוח על אבטחת מידע: עשינו מאות הליכי אכיפה ופיקוחי רוחב על גורמים בסיכון, כדי שרמת הבטחה תעלה, בין היתר גם על בתי חולים, מוסדות לבריאות נפש ומועדוני לקוחות, אבל התהליך עדיין בעיצומו, ניהלנו חקירות שיתפרסמו בעתיד והפעלתנו ארגז כלים אכיפתי חדש.

אין לרשות הפרטיות סמכות להטיל עיצומים על גופים שלא מגנים על מידע רגיש, ושר המשפטים, גדעון סער, מוביל עכשיו את רפורמה בפרטיות, שכוללת גם סמכות להטלת קנסות. מנענו מאטרף ושירביט להעלות בחזרה את האתרים שלהם לאוויר, עד שהיינו משוכנעים שאין סכנה לדליפה נוספת וחייבנו לא מעטו חברות להודיע ללקוחות איזה מידע דלף בדיוק כדי למזער את הנזק.

כסף שחור: אנחנו מוסמכים לטפל בסכומים גדולים ומשמעותיים של הון שחור והחשבוניות הפיקטיביות, שהן חלק חשוב במנגנון הזה, הפכו למכת מדינה, בעיקר בחברה הערבית אבל לא רק, והן גורמות נזק של מיליארדי שקלים לקופת המדינה בכל שנה. בתי המשפט הכלכליים שיתחילו לפעול בינואר אחרי מאמצים של שנים, יתנו מענה חשוב לאתגרי המלחמה בהון השחור ויקדמו את התיקים שמחכים לבירור. יש למעלה ממיליארד שקלים תפיסות מעבריינים שמחכים להכרעה.

התמודדות על ניהול רשות התחרות: לא מתייחסת.

FATF: לפני שלוש שנים הצטרפנו להנהגה העולמים של 40 מדינות שקובעות לשאר מדינות העולם איך לנהוג בתחום הלבנת הון ומימון טרור, ומי שלא מציית לכללים חוטף סנקציות כלכליות משמעותיות. אני עומדת בראש קבוצת עבודה בארגון, התפקיד הבכיר ביותר שהיה אי פעם לישראלי.
פנאי: טיולי טבע עם המשפחה.

צופה פני עתיד: התפקיד הנוכחי ברשות לאיסור הלבנת הון הוא אחד החלומיים במשק הישראלי ואני מאחלת לעצמי תפקידים שיאפשרו לי ניהול מקצועי כזה עם חדוות עשיה כמו כאן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully